Kuinka tärkeää kaunis koti on teille?

Me asumme tällä hetkellä vuokralla paritalon puolikkaassa, jonka piha tuottaa minulle mielihyvää.
Itse asunto sen sijaan on monitahoisempi juttu. Se on hyvän kokoinen, hyväkuntoinen, funktionaalinen, helppo pitää siistinä jne... mutta siinä on myös sellaisia asioita, jotka "eivät ole lainkaan minua".
En ole ihmeemmin antanut asian vaivata minua, mutta ihan viime aikoina olen miettinyt sitäkin, että voisinko paremmin, jos asuisin taas "minummin"...
 
Sisältyykö teillä tuohon esim. se, että keittiön kaapistot ovat kivat/persoonalliset?

Tässä asunnossa on siisti, toimiva keittiö, mutta kaapit... rumat.
Yläkaapeista ovet jo poistinkin ja vein kauplamuovissa varastoon.
Toisaalta ehyiden vaihtaminen uusiin olisi melkoisen ekäekologista sekin...?

Päämakuuhuoneen yhteydessä oleva "vanhempien kylpyhuone" on toimiva sekin, mutta kalsa...
Lasten kylpyhuone on parempi, mutta turhan kliininen sekin.

Vastaavia esimerkkejä on lisääkin.
Mietityttää olisiko niihin tarttuminen oikeasti mielensä hoitoa vai vain "pakenemista kuluttamiseen"?
 
Mulle on tärkeää se, että koti on siinä asuvien ihmisten näköinen :). Onko se sitten kaunis, mene ja tiedä - toisten mielestä varmasti ei mutta he eivät siinä asukaan :). Sen pitää olla meille toimiva ja meidän tarpeisiimme vastaava.

Mä ite tykkään laitella paikkoja hiljaksiin meidän näköisiksi, teen remppaa siinä missä itse vain voin sen tehdä ja lapset saavat toki olla mukana tekemässä ja vaikuttamassa valintoihin, vallankin ja todella silloin kun työnalla on heidän "valtakuntansa" :).

Kyllä sen kodin pitää olla sellainen että sinne on hyvä tulla ja siellä on hyvä olla :).
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Mulle on tärkeää se, että koti on siinä asuvien ihmisten näköinen :). Onko se sitten kaunis, mene ja tiedä - toisten mielestä varmasti ei mutta he eivät siinä asukaan :). Sen pitää olla meille toimiva ja meidän tarpeisiimme vastaava.

Mä ite tykkään laitella paikkoja hiljaksiin meidän näköisiksi, teen remppaa siinä missä itse vain voin sen tehdä ja lapset saavat toki olla mukana tekemässä ja vaikuttamassa valintoihin, vallankin ja todella silloin kun työnalla on heidän "valtakuntansa" :).

Kyllä sen kodin pitää olla sellainen että sinne on hyvä tulla ja siellä on hyvä olla :).
Minulla asiaan varmasti vaikuttaa sekin, että edellisen 25 vuoden koti (jonka yhä kodiksi miellän) oli hyvin peroonallinen.
 
Minulla asiaan varmasti vaikuttaa sekin, että edellisen 25 vuoden koti (jonka yhä kodiksi miellän) oli hyvin peroonallinen.
Jotenkin hyvin ymmärrettävää ja luonnollistakin, ettet ole vielä tätä uusinta kotianne ehtinyt oikein omaksesi tuntemaan, koskapa edeltävässä on niin kiitettävän pitkää matkaa tehty tilanteineen ja riemuineen ja elämisineen kaikkineen :). Ehkäpä tämä uusin vain odottaa sen oman henkensä heräämistä :)...joskus se vain ottaa oman aikansa ennen kuin pääsee paikkaan ja tilohin sinuiksi.

Mutta pienillä muutostöillä ja laittamisilla varmasti nyt ainakin ens alkuun sitä piristystä ja vaihdosta :)!
 
Ken guru
Kyllä minä remppaisin ja tekisin kodin sellaiseksi ettei joka kerta jotain kaappia katsoessa ahdistaisi, vaan tulisi hyvä mieli. Eiköös hyvä mieli ole yksi tärkeimpiä asioita oman elämän kannalta? Siinäkin on sitä hetkessä elämisen makua, vaikka hyvä mieli tuleekin "vain" asuinympäristöstä.

Sain juuri lasten huoneen sisustettua (lapset pieniä, 1 ja 2v), ja käy useasti päivässä kääntymässä huoneen ovella kun se on niiiin ihana. Silmä lepää. (On lapsekaskin, ja täyttää pienten lasten tarpeet, jos joku nyt epäilee että olen vain itselleni sisustanut).

Käänsin ja väänsin, ostin ja poistin. Kunnes siitä tuli täydellinen!!
 
Sisältyykö teillä tuohon esim. se, että keittiön kaapistot ovat kivat/persoonalliset?

Tässä asunnossa on siisti, toimiva keittiö, mutta kaapit... rumat.
Yläkaapeista ovet jo poistinkin ja vein kauplamuovissa varastoon.
Toisaalta ehyiden vaihtaminen uusiin olisi melkoisen ekäekologista sekin...?

Päämakuuhuoneen yhteydessä oleva "vanhempien kylpyhuone" on toimiva sekin, mutta kalsa...
Lasten kylpyhuone on parempi, mutta turhan kliininen sekin.

Vastaavia esimerkkejä on lisääkin.
Mietityttää olisiko niihin tarttuminen oikeasti mielensä hoitoa vai vain "pakenemista kuluttamiseen"?
Kyllä mä sanoisin, että kun laittaa paikkoja, vaikka pienestikin, omansa näköiseksi, niin kyllä siinä isosti hoidetaan sitä omaa itseänsä ja mieltä ja sielua - että saa sen kodin hengen heräämään ja itselleen sellaisen rauhan ja toteamuksen, että tässä ja näiden ihmisten kanssa on nyt hyvä olla ja mennä :)

Mä ehdin katsoa mm. meidän keittiön kaappeja niin kauan ja mutristella niille, eivät olleet ollenkaan mun oloiset ja sen takia oleminen keittiössä oli väkinäistä - vaikka muutoin tykkäänkin olla laittamassa ruokaa ja leipomassa, hemmottelemassa omaa väkeä ja vieraitakin :) - niin tuli tuo yksi kesä ja viimeinen "kilahdus"; otin ja hioin vanhat lakkapinnat pois, maalasin uudestaan, uusin vetimet...ja jo se teki tiiätkö semmoisen muutoksen, että tuli rauha :). Nyt kattelen lattiaa, sillekin pitäis tehdä jotain mutta se on niin iso homma, että se kannattaa ihan rauhassa miettiä ja suunnitella ja laskea - noi kaapistot menivät työn alle todella nopeasti, kun se visio oli jotenkin valmiina mielessä :).

Pienillä muutoksilla saa jo isosti ihmeitä aikaiseksi :). Tekstiileillä tuo jo huikeesti ilmettä, valoisuutta ja väriä. Huonekalujen siirtämisillä, erikoisimmillakin sijoitteluilla ja leikkimielisyydelläkin saa loihdittua aivan eri tunnelmaa :).
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
HippuTAR
Mulle on lopulta samantekevää.

Kodikkaaksi voisin tuntea vain vanhan talon, siis sellasen -40-60-luvulta olevan. Tosin nykyajan mukavuuksilla varustettuna, nekin toki täytyis olla tehtynä mahdollisimman hyvin talon henkeen sopivina. Ja sellaiseen ei oo mahista.

Joten en juurikaan jaksa panostaa siihen miltä täälä näyttää.
 
vierailija
Sisältyykö teillä tuohon esim. se, että keittiön kaapistot ovat kivat/persoonalliset?

Tässä asunnossa on siisti, toimiva keittiö, mutta kaapit... rumat.
Yläkaapeista ovet jo poistinkin ja vein kauplamuovissa varastoon.
Toisaalta ehyiden vaihtaminen uusiin olisi melkoisen ekäekologista sekin...?

Päämakuuhuoneen yhteydessä oleva "vanhempien kylpyhuone" on toimiva sekin, mutta kalsa...
Lasten kylpyhuone on parempi, mutta turhan kliininen sekin.

Vastaavia esimerkkejä on lisääkin.
Mietityttää olisiko niihin tarttuminen oikeasti mielensä hoitoa vai vain "pakenemista kuluttamiseen"?
Onko kyseessä vuokra-asunto, vai miksi ihmeessä et tee asunnosta mieluistasi? Voit remontoida asunnostanne mieluisan. Jos on oma, niin asunnon remontointi lisää sen arvoakin.
 
Spencer Hastings
Mullekin tärkeintä on, että näyttää siltä että täällä asun just minä ja me, se on mulle kaunista ja turvallista. 'Epäkohtia' on esim. vessan seinien väri (maalitonkka on seissyt kohta vuoden odottamassa) ja just ne keittiön kaapit, jotka eivät yksittäisinä asioina miellytä, mut kokonaisuuteen ne sulautuvat ihan ok ja täyttävät käyttötarkoituksensa. Paljonhan täällä vois tehdä, mut ku ei jaksa alottaa...
 
Itselleni on kyllä tärkeää, että koti on viihtyisä. Mutta keittiön kaapit tai vessan seinien väri on ihan samantekevä. Ei ole esim. olemassa "minun näköisiäni" keittiön kaappeja, koska en näytä keittiön kaapilta. Minulle se kaappi on käyttöesine. Jos pitäisi esim. uuteen asuntoon valita kaikki itse, kokisin sen kauhean aikaa vieväksi, joten olen vaan tyytyväinen, jos asunnossa on jo sienien tapetit/maalit ja kaappien ovet valmiina. Voisihan tietysti olla kiva valitakin niitä, mutta ei se ole niin tärkeää. Käytän ajan ja rahan mieluummin muuhun kuin remonttiin, ja itse remontoisin vasta, jos paikat alkavat hajoilla ja sen vuoksi tarvitsevat uusimista.
 
nainen1234
Tämä sinänsä on mulle aika ajankohtainen kysymys, sillä olin just tänään neuvottelemassa eräästä "avaimet käteen"-talosta. Sama talo pitäisi nyt mennä katsomaan tuonne asuntomessuille. Kuitenkin tilanne on se, etten millään saa mielestä erästä taloa, joka tuntuu niin kauniilta ja juuri mulle sopivalta.

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että millä keinolla saisi suunniteltua (kopioitua osin!) tuon talon? Kuka taho se on, joka juuri valitsee ne materiaalit, ikkunat yms viime kädessä? Onko se arkkitehti vai joku sisustussuunnittelija? Itse talon arkkitehtuurissa ei ole mitään kovin ihmeellistä, se vaan on se hirsitalo ja materiaalit, korkea katto, ikkunat yms.
 
vierailija
Lukematta aikasempia vastauksia sanon nyt suoraan.... kaunis... "nooo määrittele termi mitä se tarkoittaa"... ja sitten joku sanoo kunhan se on itsensä näköinen, se on pääasia. Joku ehtii vouhottaa siitä, että kunhan koti ei ainakaan näytä minkään sisustuslehden kodilta, sillä ne on kylmiä, koleita ja liian valkoisia. Toinen taas sanoo, että kaunis koti on se, että siellä asuu rakkaus ja diibadaabaa, mutta sitä ei etenkään ja mitenkään voi rahalla ostaa.

No nyt tämän postauksen jälkeen luen aikaisemmat vastaukset. Peukut pystyyn! :D
 
vierailijatartar
Mulla pitää olla kaunis ja hyvin sisustettu koti. Aina on tavarat paikoilaan ja siistiä.
En voi elää paikassa jossa on murusia lattialla tai tavaroita kertynyt piironkien päälle. Erityisen tärkeää on puhdas keittiö.
 
vierailija
Itselleni on kyllä tärkeää, että koti on viihtyisä. Mutta keittiön kaapit tai vessan seinien väri on ihan samantekevä. Ei ole esim. olemassa "minun näköisiäni" keittiön kaappeja, koska en näytä keittiön kaapilta. Minulle se kaappi on käyttöesine. Jos pitäisi esim. uuteen asuntoon valita kaikki itse, kokisin sen kauhean aikaa vieväksi, joten olen vaan tyytyväinen, jos asunnossa on jo sienien tapetit/maalit ja kaappien ovet valmiina. Voisihan tietysti olla kiva valitakin niitä, mutta ei se ole niin tärkeää. Käytän ajan ja rahan mieluummin muuhun kuin remonttiin, ja itse remontoisin vasta, jos paikat alkavat hajoilla ja sen vuoksi tarvitsevat uusimista.
Tätä peesailen!

Meillä on iso touhukas perhe. Kotona käydään syömässä, pesemässä pyykkiä, nukkumassa... aina joku on juuri tullut tai lähdössä, ja eteisessä on kassia kenkää kypärää, joku kaivaa kaapista jotain tavarat putoillen, yksi leipoo ja unohtaa tiskata, yksi pelaa sählyä eteisessä, toinen rakentaa majaa olohuoneeseen, yksi kävelee suihkusta vettä valuvana, yhdellä on tulenpalava kiire ja levittää tavaroita mennessään...

On ollut pakko valita annanko lasten harrastaa vai vahdinko siisteyttä...lasten iloinen aktiivisuus vie voiton, siinä oma mielikin piristyy. Välillä tehdään siivous porukalla, sitten taas pikkuhiljaa elämän jäljet valtaavat tilaa :D siinä ei tosiaankaan ehdi murehtia kaapinovia tai vessan laattoja, mieluummin katselen "oman näköisiä" lapsia ja satsaan aikani ja rahani heihin.

Kyllä kaunis koti on tärkeä, meillä on monenmoista kaunista yksityiskohtaa sisustuksessa, mutta muutama riittää, kaikkea ei voi saada (ei raha eikä aika riitä).
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä