Kuinka vapaasti teillä eskarilainen saa kulkea?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä on tähän asti saatettu kaverille yms.

Nyt tyttö on saanut meidän tiellä ja naapuritiellä kulkea suht vapaasti. Leikkivät milloin kenenkin pihassa.

Tänään olivat sateen takia menneet sisälle leikkimään, jossa kotona eskarilainen + 1. luokkalainen. Aikuiset töissä.

Mun mielestä tämä oli jo liikaa, mutta jos olen ainut joka kieltää menemästä...
 
En antanut ton ikäiselle lupaa poistua pihasta mihinkään. Vain isoveljen kanssa sai mennä kauemmas. Tuossa meidän kohdalla on aika ärsyttävä risteys ja autoilijatkin ajelevat siinä lujaa.
 
~Anne~
Meillä on saanut olla joskus viitisen minuuttia yksin kotona tai käydä ulkona parvekkeen alla leikkimässä kymmenisen minuttia kerrallaan. Kaksi kertaa on ollut tunnin verran eskarikaverin synttäreillä.
 
vierailija
Omalla (kerrostalon) pihalla saa olla ja naapuritslon pihalla mihin ikkunasta näen. Tarkoitus ostaa kohtapuolin kännykkä, sitten saisi minun puolestani mennä esim lähipuistoon.
 
vierailija
Saa kulkea sen verran, mitä tuo aloittajan eskarilainen on nyt kulkenut. Eli saa mennä myös kaverille, vaikka vanhemmat ei olisi kotona tai meille saa tulla vaikka me vanhemmat emme olisi paikalla. Täytyy kuitenkin ilmoittaa, jos menee kaverille.
 
No en mä kyllä omaanikaan haluaisi ilman valvontaa päästää. Mistä sitä tietää mitä saavat päähänsä.
Voivathan nuo pihallakin saada päähänsä ihan mitä vain. Siis lähinnä tuossa mietin sotkua ja hajonneita asioita, joita aiheuttavat.

Mutta joo, en kyllä isommalla porukalla päästäisi itsekään kellekään sisään ilman valvontaa noin nuoria. Jonkun kaverin kanssa ok leikkiä kaksin sisällä, jos itse pihahommissa tmv. ja samoin pihaleikeissä jonkun verran liikkumavaraa, niin ettei tarvitse ihan omalla pihalla nököttää.
 
vierailija
Saa mennä lähialueen kavereille ja pyöräillä heidän kanssaan. Tiettyjen teiden yli ei saa mennä. On omakänny jos tulee jotain. Sopii välillä kavereiden kanssa soittamalla voiko tulla tai tulisiko meille, aina pyydän varmistaa että sopii kaverin vanhemmille. Kaikilla kavereilla ei ole kännykkää sit käyvät hakee toisiaan. Matkat on noin max 600 metriä. Ja kaupunki on keskisuuri. Talvella vielä sovittiin kavereiden vanhempien kanssa, nyt viimeisen kk aikana aloitettu itsenäinen liikuminen esim. Kävelee eskarista kotiin kun on haettu ja vanhempi hakee pikkusiskon pksta, eskari kävelee kotiin, jotta on tuttu reitti kun koulu alkaa syksyllä.
 
vierailija
Voivathan nuo pihallakin saada päähänsä ihan mitä vain. Siis lähinnä tuossa mietin sotkua ja hajonneita asioita, joita aiheuttavat.

Mutta joo, en kyllä isommalla porukalla päästäisi itsekään kellekään sisään ilman valvontaa noin nuoria. Jonkun kaverin kanssa ok leikkiä kaksin sisällä, jos itse pihahommissa tmv. ja samoin pihaleikeissä jonkun verran liikkumavaraa, niin ettei tarvitse ihan omalla pihalla nököttää.
No mulle tulee mieleen myös, että jos jollekin sattuu jotain tai tulee riita tms.
Se onkin ok, että lähistöllä on aikuinen. Joko lapset sisällä ja aikuinen pihassa tai toisinpäin. Mutta ihan ilman aikuista mun mielestä on liian nuoria olemaan keskenään.
Pihassa jos ovat, niin ehkä jossain naapuritalossa ollaan kotona ja kuullaan, jos tarvitaan apua. Mutta sisällä ovat kyllä ihan oman onnensa nojassa.
 
vierailija
Meidän eskari sai leikkiä jo viisi vuotiaana pihalla ja pihan viereisessä päiväkodin puistossa. Käytiin välillä tarkistamassa ja itsekkin tyttö kävi kotona ilmoittaa että kaikki hyvin! Eskarina alkoi harjoitella kotona oloa vaikka sen aikaa kun käytiin lähikaupassa. Meillä oli ihanat naapurit joilta sai apua niin tyttö tiesi että voi mennä naapuriin. Eskari-ikäisen on hyvä alkaa pikku hiljaa harjoittelemaan itsenäisesti oloa ja liikkumista koska ei sitten kouluun mennessä ole liian paljon uusia juttuja opeteltavana!
 
vierailija
Itse sain tuon ikäisenä liikkua vapaasti taloyhtiön pihalla + sen yhteydessä olevassa pienessä metsäpläntissä sekä viereisessä puistossa (taloyhtiön pihan ja puiston välillä pelkkä pyörätie). Kavereiden kanssa kyläilyistä aina sovittiin vanhempien kanssa, suuri osa asui kuitenkin tulloin samassa taloyhtiössä.

Saman tyyppisiä sääntöjä muistan olleen myös kavereillani sekä myöhemminkin muilla samassa taloyhtiössä.
 

Yhteistyössä