Kukaan maistanut nyhtökauraa jo?

vierailija
Kovasti täällä Lapissa olen vegaanina odotellut ja pari pakettia pari viikkoa takaperin hainkin. Sen jälkeen ollut loppu. Kiva, että muillakin alkuhuumassa kiinnostaa. Vegaaninahan tämä on sama, kun lihansyöjälle olisi keksitty uusi herkullinen eläin syötäväksi. :)
Soijapaloista jne minulla menee vatsa toisinaan hyvin kipeäksi. Kaurapohjaisena tämä tuote ei aiheuttanut samaa. Ja loistavaa on; itselleni tulee käyttöön varmasti säännöllisesti.
Vinkkinä; koitas pyttipannua, kun saat käsiisi Nyhtökauraa. Aivan loistavaa!
 
vierailija
Mikä tämä hype nyhtökaurasta on?! Kauraa joka on uudella tavalla valmistettu. Ei taatusti maistu lihalta. Voisin laittaa pääni pantiksi. Ei takulla maistu. Eli ei kiinnosta.
 
En ole maistanut vielä. Toki jossakin vaiheessa aion maistaa, mutta eikös siinä ole hiilihydraatteja. Mieluummin sitten vaikka sitä nyhtöpossua sitten :eek:
 
vierailija
Sairaan kallista!! Mä voisin ostaa samalla hinnalla naudan sisäfilettä lidlistä. Jos kilohinta olis jotain 3 euroa niin kyllähän tolle olis menekkiä. Mä en ymmärrä koko juttua et minkä takia kukaan ostais. Kauhee kohu mut en usko että pärjää. Tosi vähän kohua angry birds leffa ja isac elliot mut tosi hyvin pärjää. Siis ihan älyttömän hyvin.
 
vierailija
Sairaan kallista!! Mä voisin ostaa samalla hinnalla naudan sisäfilettä lidlistä. Jos kilohinta olis jotain 3 euroa niin kyllähän tolle olis menekkiä. Mä en ymmärrä koko juttua et minkä takia kukaan ostais. Kauhee kohu mut en usko että pärjää. Tosi vähän kohua angry birds leffa ja isac elliot mut tosi hyvin pärjää. Siis ihan älyttömän hyvin.
:ROFLMAO: Onhan nyhtökaura nyt pikkasen eettisempi ja ekologisempi vaihtoehtoi kuin naudan sisäfile.
 
vierailija
:ROFLMAO: Onhan nyhtökaura nyt pikkasen eettisempi ja ekologisempi vaihtoehtoi kuin naudan sisäfile.
Mä en sellasia jaksa miettiä, Ja mistä sen tietää kun toihan on prosessoitu. Sen lisäks tossa on kauheesti hiilareita. Riisissä on jo hiilareita ja sitten vielä se "liha" olis hiilareita. Toihan on paljon huonompi mitä soija luvuilta ja soija vaikka kuinka paljon halvempaa. Ihan älytön ruoka ja jotkut ostaa sen takia kun suomessa tehty. Tonnikala tulee paljon halvemmaks eikä sitä ole prosessoitu eikä muuteltu. Mitenhän toi eroaa geeniruuasta??
 
vierailija
Oon Prismasta ettiny joitain kertoja, mutta aina loppu tai ei ole tullut ollenkaan kuormassa. Ootan nyt, että tää alkuhype menee ohi ja alan sitten taas vilkuilemaan hyllyjä. Mustapekassa se on kuulemma lihatiskillä ja siellä on ostorajoitus, ettei voi hamstrata. Pitäis tehdä reissu Käpylään, jos jaksais.
 
vierailija
Miksi hitossa sitä myydään lihahyllyssä? Jos joku kasvissyöjä/vegaani ei oo kuullu koko nyhtökaurasta, niin ei varmaan ihan heti eksy sinne lihahyllylle valikoimaa tutkailemaan.

En jaksa lähtee jonottamaan ja kyttäämään milloin sitä löytyy, mutta sitten kun kaupoista varmemmin löytyy tuota niin täytyyhän sitä testata. Itse tykkään tosi paljon soijasta ja kiva jos saisi jonkun uudenkin vaihtoehdon sen kaveriksi. Kovin usein en tuota kyllä ostaisi kun melko tyyristä tavaraa on.
 
vierailija
Valivalivalivali vaan negailijoille. Kenenkään ei ole pakko ostaa. Minusta on hienoa, että tällaista uutta keksitään ja vielä Suomessa. :) Aion kokeilla heti, kun vain saan jostain käsiini.
 
vierailija
Ihq tuote. Ton kylkeen kun keittää cuscusia ja koristelee korianterilla, niin bon apetit. Jälkiruoaksi viher'smoothie ja sen kruunaa kofeiiniton soijamaito-latte. Siitä voi suunnata hyvillä mielin hot-joogaan.
 
Mä en sellasia jaksa miettiä, Ja mistä sen tietää kun toihan on prosessoitu. Sen lisäks tossa on kauheesti hiilareita. Riisissä on jo hiilareita ja sitten vielä se "liha" olis hiilareita. Toihan on paljon huonompi mitä soija luvuilta ja soija vaikka kuinka paljon halvempaa. Ihan älytön ruoka ja jotkut ostaa sen takia kun suomessa tehty. Tonnikala tulee paljon halvemmaks eikä sitä ole prosessoitu eikä muuteltu. Mitenhän toi eroaa geeniruuasta??
Et jaksa miettiä ekologisuutta ja eettisyyttä? Ei siihen ihan hirveästi edes aikaa tarvita.

Jos oikeasti ei näe mitään eroa naudan sisäfileen ja nyhtökauran ekologisuuden välillä, niin minusta on sitten aikamoinen tiedon vaje jo ihmisellä.

Nyhtökaura tehdään kokonaan kotimaassa kaurasta ja härkäpavustta, sitä ei tarvitse kuskata maailman toiselta laidalta, eikä kauran tai papujen kasvattaminen todellakaan kulutua luonnonvaroja ja tuota niin hillittömiä metaani- ja muita päästöjä kuin naudanlihan tuottaminen.

En ole vielä maistanut nyhtökauraa, mutta olen lehdistä lukenut kokkausohjeita ja -kokemuksia. Kaikki, mitä olen lukenut ja kuullut, on myönteistä lukuun ottamatta hintaa. Voisin kuvitella, että hinta laskee, kun tuotantomäärä kasvaa ja vakiintuu.

Olen ihan törkeän iloinen, että Suomessa on kyetty kehittämään tällainen innovaatio, jossa ei todellakaan ole nähdäkseni mitään ekologista tai muuta ongelmaa. Näitä lisää vain, tällaisille tuotteille on kysyntää maailmanlaajuisestikin entistä enemmän. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja -tibis
vierailija
Et jaksa miettiä ekologisuutta ja eettisyyttä? Ei siihen ihan hirveästi edes aikaa tarvita.

Jos oikeasti ei näe mitään eroa naudan sisäfileen ja nyhtökauran ekologisuuden välillä, niin minusta on sitten aikamoinen tiedon vaje jo ihmisellä.

Nyhtökaura tehdään kokonaan kotimaassa kaurasta ja härkäpavustta, sitä ei tarvitse kuskata maailman toiselta laidalta, eikä kauran tai papujen kasvattaminen todellakaan kulutua luonnonvaroja ja tuota niin hillittömiä metaani- ja muita päästöjä kuin naudanlihan tuottaminen.

En ole vielä maistanut nyhtökauraa, mutta olen lehdistä lukenut kokkausohjeita ja -kokemuksia. Kaikki, mitä olen lukenut ja kuullut, on myönteistä lukuun ottamatta hintaa. Voisin kuvitella, että hinta laskee, kun tuotantomäärä kasvaa ja vakiintuu.

Olen ihan törkeän iloinen, että Suomessa on kyetty kehittämään tällainen innovaatio, jossa ei todellakaan ole nähdäkseni mitään ekologista tai muuta ongelmaa. Näitä lisää vain, tällaisille tuotteille on kysyntää maailmanlaajuisestikin entistä enemmän. :)
Vähän kummalista että sä puhut maailmanlaajuisesta. Pitäähän se varmaan kuljettaa ja se ei sillon ekologista ole. jos se pysyy vaan suomessa niin sitten se on ja niin mä luulen että se pysyykin kun ei tota kukaan osta. Kauhee kohu mut tuote ei mikään ihmeelllinen ja hinta järkyttävä. Mä ihmettelen myös että miten kaurasta ja pavuista saa 30 prosenttia proteeinia. Vaikka ne laskis yhteen laskimella niin ei tuu lähellekään ainakaan finelin mukaan. Toihan on pakosti geeniruokaa. Tää reetta kivelä on elintarvikekemisti.


Elintarvikekemistit työskentelevät tuotesuunnittelun, laadunvarmistuksen ja valvonnan tehtävissä elintarvikealalla. Tehtävänä voi olla myös tutkimus tai markkinointi. Työpaikkoja on esimerkiksi elintarviketeollisuudessa, tutkimus- ja valvontalaboratorioissa sekä elintarvikealan oppilaitoksissa. Työssä tarvitaan mm. elintarvikkeiden ainesosien tuntemusta ja alan tutkimusmenetelmien hallintaa sekä vastuullisuutta, kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöhön.

Työtehtävät
Elintarvikekemisti on elintarviketieteilijä, joka voi työskennellä tuotesuunnittelun tehtävissä elintarviketeollisuudessa, valvontatehtävissä elintarvike-, maatalous- ja ympäristöalojen laboratorioissa, tutkijana tutkimuslaitoksissa ja yliopistoissa tai opettajana elintarvikealan oppilaitoksissa.

Elintarvikekemia liittyy ravinnossa esiintyvien aineiden ja kemiallisten yhdisteiden rakenteisiin, ominaisuuksiin ja reaktioihin. Näiden merkitystä tutkitaan myös elintarvikkeiden laadun varmistamiseksi ja elintarviketurvallisuuden kannalta. Elintarvikekemiassa kehitetään myös alan tutkimusmenetelmiä.

Elintarviketeollisuudessa työtehtäviä ovat tuotesuunnittelu ja laadunvarmistus. Tuotesuunnittelussa on huomioitava monenlaisia tekijöitä. Ruoan tulee olla laadultaan hyvää, terveellistä ja turvallista. Työssä on huomioitava myös valmistettavuuteen, säilyvyyteen ja kustannuksiin liittyviä tekijöitä.

Elintarviketeollisuuden laadunvarmistuksessa huolehditaan erilaisin laboratoriotutkimuksin ja testein siitä, että elintarvikkeiden koostumus on halutunlainen ja asetetut laatuvaatimukset täyttyvät. Raaka-aineiden ja elintarvikkeiden laatua valvotaan eri valmistusvaiheissa, samoin kuumennus-, jäähdytys- ja säilytyslämpötiloja sekä tuotannossa käytettävien koneiden, laitteiden, työvälineiden ja tilojen puhtautta.

Elintarvikealan, maatalousalan ja ympäristöalan tutkimus- ja valvontalaboratorioissa työt liittyvät analytiikkaan, valvontaan ja riskinarviointiin. Työ on erilaisten näytteiden analysointia, joka kohdistuu elintarvikkeisiin, rehuihin, siemeniin, lannoitteisiin ja myös eläintauteihin, mikä tähtää laadun, terveellisyyden ja turvallisuuden varmistamiseen sekä koko elintarvikeketjun turvallisuuden valvontaan ja parantamiseen.

Valvontatehtävissä voidaan toimia myös esimerkiksi kunnan elintarvike- tai terveystarkastajana. Tehtäviin voi kuulua mm. elintarviketeollisuuden yritysten, kauppojen, ravintoloiden jne. omavalvonnan valvomista, tarkastuskäyntejä ja näytteenottoa.

Tutkimuslaitoksissa ja yliopistoissa tehdään elintarvikealan tutkimusta, joka kohdistuu esimerkiksi elintarvikkeiden rasvoihin, proteiineihin, hiilihydraatteihin, vitamiineihin, kivennäis- ja hivenaineisiin ja antioksidantteihin. Tutkimus voi kohdistua myös elintarvikkeen sisältämiin mahdollisin haitallisiin aineisiin.

Tutkimus voi liittyä myös siihen, miten elintarvikkeet valmistetaan raaka-aineista, ruoan laatuun, hyvään ravitsemukseen, funktionaalisiin elintarvikkeisiin, biotekniikkaan, mikrobien hyötykäyttöön, mikrobiologiseen turvallisuuteen, viruksiin ja bakteereihin, eläin- ja kasvitauteihin, allergeeneihin, tuotannossa käytettävien antibioottien vaikutuksiin ja kemialliseen elintarviketurvallisuuteen kuten lisäaineisiin.

Työhön voi liittyä myös tietopalvelutehtäviä, joissa annetaan neuvontaa. Opetustehtävissä työskennellään elintarvikealan koulutusta antavissa oppilaitoksissa toisen asteen ammatillisista oppilaitoksista yliopistoihin. Hallintotehtävissä työskennellään esimerkiksi elintarvikealan ja elintarviketurvallisuuden säädösten ja ohjeiden suunnittelun ja kehittämisen parissa.

Tutkimustyötä tehdään laboratorioissa käyttäen apuna erilaisia analysoinnissa tarvittavia välineitä, laitteita ja tietotekniikkaa. Toimistossa laaditaan raportteja. Ammattiin kuuluu sekä itsenäistä työskentelyä että ryhmätyötä ja palavereja. Yhteistyötä tehdään mm. muiden tutkijoiden, tuotannon ja alkutuottajien ja viranomaisten kanssa. Työ on yleensä päivätyötä. Työhön voi kuulua matkustamista esimerkiksi konferenssien vuoksi.
 
Ruoka on sitä parempaa, mitä alkuperäisempää (mitä vähemmän prosessoitua) se on. Nyhtökaura on teollisesti prosessoitua ruokaa - voisin uteliaana maistaa, mutta ruokavaliooni en sitä kelpuuttaisi.
 

Yhteistyössä