Kumpi terveellisempi ja parempi kropalle, hölkkä vai nopea kävely?

Kävin pitkästä aikaa lenkillä ja kävelin niin että hengästyin kunnolla. Mietin vaan että olisipa mukava mennä vielä lujempaa ja aloittaa hölkkääminen.

Onko niin että juosten aina kunto kohoaa nopeammin?
Entäs kroppa, mitä haittoja on juoksemisesta? Alaselkä mulla välillä jumissa ja polvet rutisee (joo pitäisi jumpata jalan lihaksia).

Ja sit ne naiselliset jutut. Pysyykö juoksuharrastuksessa kohtu ihan jopa sisäpuolella, onko parin vuoden päästä mun ukolla enää mitään iloa mun tisseistä vai rullaanko mä niitä rintsikoihin? :D :cautious: Urheilurintsikoita mulla on.
 
vierailija
Joillekin sopii ripeä kävely paremmin, koska hölkkä rasittaa polvia. Suosittelen itse soutulaitetta, saa lihastreenia ja aerobista treeniä samalla. Lisäksi soutulaite vahvistaa selkää eikä rasita niveliä.
 
Polvien kierukat paukkuvat. Tai ainakin mun vanhemmilta on molemmilta taidettu korjailla niitä, harrastavat maratoneja.

Mulle on kiropraktikko suositellut suunnistusharrastusta, mulla on taipumusta selkäjumeihin. En vaan ole vielä saanut aikaiseksi aloittaa. Käyn reippailla ja vähemmän reippailla kävelylenkeillä koirien kanssa.
 
Polvien kierukat paukkuvat. Tai ainakin mun vanhemmilta on molemmilta taidettu korjailla niitä, harrastavat maratoneja.

Mulle on kiropraktikko suositellut suunnistusharrastusta, mulla on taipumusta selkäjumeihin. En vaan ole vielä saanut aikaiseksi aloittaa. Käyn reippailla ja vähemmän reippailla kävelylenkeillä koirien kanssa.
Onko se suunnistusehdotus sen pehmeän maaston takia ettei selkä littaannu?
 
vierailija
Polvien kierukat paukkuvat. Tai ainakin mun vanhemmilta on molemmilta taidettu korjailla niitä, harrastavat maratoneja.

Mulle on kiropraktikko suositellut suunnistusharrastusta, mulla on taipumusta selkäjumeihin. En vaan ole vielä saanut aikaiseksi aloittaa. Käyn reippailla ja vähemmän reippailla kävelylenkeillä koirien kanssa.
Lataa se 112 sovellus puhelimeesi ennen kuin meet mettään eksymään.
 
vierailija
Mä suosittelen hölkkää :) Se on paljon kivempaa kuin kävely, kunto on ollut huomattavasti parempi sen jälkeen kun aloitin juoksuharrastuksen, vaikka olen aina ollut liikkuvaista sorttia.

Tissit nyt saa aisoihin ja kannattaa aloittaa varovaisesti vaihtelevissa lenkkimaastoissa niin lihakset pääsee tottumaan ja ei tule rasitusvammoja (alle 5 kilsan lenkeistä niitä ei kyllä yleensä tule, itsellä tuli kipuja kun aloin juosta kymppiä useampaan kertaan viikossa..)
 
Mä suosittelen hölkkää :) Se on paljon kivempaa kuin kävely, kunto on ollut huomattavasti parempi sen jälkeen kun aloitin juoksuharrastuksen, vaikka olen aina ollut liikkuvaista sorttia.

Tissit nyt saa aisoihin ja kannattaa aloittaa varovaisesti vaihtelevissa lenkkimaastoissa niin lihakset pääsee tottumaan ja ei tule rasitusvammoja (alle 5 kilsan lenkeistä niitä ei kyllä yleensä tule, itsellä tuli kipuja kun aloin juosta kymppiä useampaan kertaan viikossa..)
Niin, en tiedä olenko hätäinen luonne mutta en meinaa malttaa vain kävellä. Juokseminen olisi hauskaa. :)
Mutta sanooko polvet poks...
 
vierailija
Yleiskunnon, eli treenaamisen kannalta juoksu on kävelyä huomattavasti tehokkaampaa. Kävelyä harrastaa ne jotka ei jaksa juosta. Kävelyä on siksi suositeltu viime vuosina. Monelle juokseminen on liian raskas urheilumuoto, joten vaihtoehto sille on jäädä sohvalle. Joten toki kävely on sitä perempi vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Tämmönen löytyi:
http://sykesport.fi/juoksu/juoksukoulu-aloittelijan-kahdeksan-viikon-harjoitusohjelma/

Varo jalan virheasentoja eli hyvät juoksutossut on a ja o. Itsellä olisi hiukan kipinää opetella, vaikka inhoankin lajia. Mutta ensin kuntoutan lonkkaani ja hankin lihasvoimaa.
Kiitti! Mä luulen että ekana päivänä en edes jaksa juosta kuin minuutti kerrallaan, kuten tuossa ekan kerran kohdassa. Mutta itsellä se muistikuva että äkkiä se juoksukunto nousee.
 
vierailija
Sydän ja verenkiertoelimistö kiittää hölkkääjää. Minulle lääkäri suositteli liikkumista päivittäin vähintään puolen tunnin ajan yhtäjaksoisesti niin, että hengästyy eli hölkkä on juuri siihen sopiva laji. Hapenottokyky paranee huomattavasti.

Nyt olen harrastanut hölkkää muutaman vuoden lähes päivittäin ja kyllä se tosiaan on huomattavasti tehokkaampaa kuin kävely. Alussa lirahteli paljon enemmän, mutta uskon, että lantionpohjalihaksetkin ovat kehittyneet juostessa, kun enää vaivaa ei juurikaan ilmene.
 
vierailija
Kiitti! Mä luulen että ekana päivänä en edes jaksa juosta kuin minuutti kerrallaan, kuten tuossa ekan kerran kohdassa. Mutta itsellä se muistikuva että äkkiä se juoksukunto nousee.
Juoksukunto löytyy muutamassa viikossa. Kannattaa tosiaan aloittaa hyvin varovasti, ettei saa turhia rasitusvammoja. Minulla tulee tauon jälkeen aina penikat kipeiksi, jos en malta aloittaa riittävän rauhallisesti juoksemista.
 
vierailija
Molemmat ihan hyviä liikuntamuotoja. Vaihtele ja teen sen mukaan kumpi huvittaa.
Minä olen hölkkäillyt/juossut yli kolme vuotta useita kertoja viikossa. Kerran lähdettiin naapurin rouvan kanssa pitemmälle reippaalle kävelylle ja kyllähän sain paikat kipeiksi eli otti ihan eri lihaksiin kuin juoksu. Hengitys- ja verenkiertoelimistölle juoksu varmasti tehokkaampaa.
 
vierailija
Molemmat ihan hyviä liikuntamuotoja. Vaihtele ja teen sen mukaan kumpi huvittaa.
Minä olen hölkkäillyt/juossut yli kolme vuotta useita kertoja viikossa. Kerran lähdettiin naapurin rouvan kanssa pitemmälle reippaalle kävelylle ja kyllähän sain paikat kipeiksi eli otti ihan eri lihaksiin kuin juoksu. Hengitys- ja verenkiertoelimistölle juoksu varmasti tehokkaampaa.
Näiden lisäksi kun ottaa välillä mukaan vielä sauvat kävelylenkille, niin kyllä tuntuu taas eri lihaksissa.
 

Yhteistyössä