Kumpia te uskoisitte tässä tapauksessa?

  • Viestiketjun aloittaja Ei-toivottu vai toivottu?
  • Ensimmäinen viesti
Ei-toivottu vai toivottu?
Vanhempasi sanoisivat sinun olevan kauan odotettu, rakastettu iltatähti perheessä, jossa syntyisit melko monta vuotta sisarustesi jälkeen. Sisaruksesi olisivat syntyneet melko lähekkäin, ikäeroa heillä olisi toisiinsa hiukan yli vuodesta reiluun puoleen toista vuoteen. Sinä olisit syntynyt kun nuorinkin vanhemmista sisaruksistasi olisi ollut jo yli 10-vuotias vanhempien ollessa hiukan yli 40-vuotiaita. Sisaruksesi taas sanoisivat sinun olevan ei-toivottu lapsi ja vahinko, mutta että raskaus oli todettu vasta niin myöhään, että äidillä ei olisi enää ollut mahdollisuutta saada aborttia, joten sinun olisi pitänyt antaa syntyä ja vanhemmille lapsille olisi vannotettu, että siitä ei saa kertoa sinulle.

Kumpia siis uskoisit: vanhempia jotka sanovat sinun olevan rakastettu ja kaivattu iltatähti vai sisaruksiasi, jotka sanovat sinun olleen ei-toivottu vahinko, jota vanhemmat eivät todellakaan tahtoneet?
 
vierailija
Itselleni sillä ei olisi mitään väliä olenko ollut toivottu vai vahinko. Ainoastaan se merkitsee että olenko ollut rakastettu!!!!!!!!!!

Sisarusten motiivi väittää muuta kummastuttaa, ovatko jostain katkeria jos haluavat näin yrittää pahoittaa sinun mielesi? Onko uusin vauva vienyt heiltä huomion ja ovat tunteneet kateutta?
 
vierailija
No tota mä arvelisin, että kumpienkin puheissa on osia totuudesta. Sitten mä tietäisin, etten suinkaan ole syntynyt turhaan ja että olen kuitenkin elämän lapsi, en vanhempien tai sisarusteni sisar. Minä olen arvokas juuri tällaisena kuin olen. En tarvitse kysellä keneltäkään kuka tahtoi ja mitä, minä olen tärkeä. Minä olen tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kaikkien ihmisten kanssa. Minä olen hyvä ihminen ja se riittää minulle. :)
 
vierailija
Samaa mieltä kuin edellä. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko alun perin ollut toivottu vai odottamaton yllätys. Yllätys voi olla myös toivottu ja erittäin rakastettu. Ehkä vanhemmat ovat syvällä sisimmässään aina halunneet lisää lapsia, mutta ulkoisten paineiden tai odotusten vuoksi eivät ole siihen ryhtyneet. Siksi vanhemmat voivat olla sitä mieltä, että olet kauan toivottu, vaikka sisarusten mielestä asia on päinvastoin. Sisarukset ovat luultavasti kateellisia siitä rakkaudesta, mitä olet saanut vanhemmiltasi, ja siksi he tahtovat ilkeillä sinulle.
 
vierailija
Todella iso osa lapsista on edelleenkin vahinkoja, jotka on sitten päätetty pitää, ja heitä on rakastettu ihan yhtä paljon kukn toivottujakin lapsia. Ei sillä ole väliä, kuinka kauan lasta on yritetty vai onko lapsi tullut yllättäin, jos rakkautta kuitenkin riittää.

Veikkaisin, että olet varmaankin ollut yllätyslapsi, ja vanhemmiltasi on alkuun mennyt aikaa uuden elämäntilanteen ymmärtämiseen, mutta ovat sitten käsitelleet asian ennen syntymääsi. Sisaruksesi ovat olleet liian nuoria tajuamaan tilannetta oikein, ja ovat tulkinneet asian lapsen tavoin täysin metsään, ja sitten kun he ovat hölmöyksissään selittäneet, ettet ole toivottu, heitä on tietenkin rangaistu tuollaisen typeryyden toistelusta, ja siitä he ovat puolestaan kuvitelleet, että kyseessä on salaisuus, vaikka he olivatkin ymmärtäneet asian alunperinkin väärin. Teini-ikäiset eivät vielä välttämättä ymmärrä, että vahinkolapsi ei ole sama asia kuin ei-toivottu lapsi, joten tuosta se väärinymmärrys todennäköisesti juontaa juurensa.
 
vierailija
Ja siis omat vanhempani ovat aina sanoneet suoraan, että isoveljeni oli silkka vahinko, mutta sitten kun raskaus todettiin, vanhempani totesivat, että nyt onkin oikeastaan hyvä hetki perustaa perhe, ja tekivät isoveljeni jälkeen heti perään kaksi lasta lisää. Eli vahinko ei ole mitenkään sama asia kuin ei-toivottu lapsi.
 
vierailija
Vanhempasi sanoisivat sinun olevan kauan odotettu, rakastettu iltatähti perheessä, jossa syntyisit melko monta vuotta sisarustesi jälkeen. Sisaruksesi olisivat syntyneet melko lähekkäin, ikäeroa heillä olisi toisiinsa hiukan yli vuodesta reiluun puoleen toista vuoteen. Sinä olisit syntynyt kun nuorinkin vanhemmista sisaruksistasi olisi ollut jo yli 10-vuotias vanhempien ollessa hiukan yli 40-vuotiaita. Sisaruksesi taas sanoisivat sinun olevan ei-toivottu lapsi ja vahinko, mutta että raskaus oli todettu vasta niin myöhään, että äidillä ei olisi enää ollut mahdollisuutta saada aborttia, joten sinun olisi pitänyt antaa syntyä ja vanhemmille lapsille olisi vannotettu, että siitä ei saa kertoa sinulle.

Kumpia siis uskoisit: vanhempia jotka sanovat sinun olevan rakastettu ja kaivattu iltatähti vai sisaruksiasi, jotka sanovat sinun olleen ei-toivottu vahinko, jota vanhemmat eivät todellakaan tahtoneet?
Meillä voisi tulla tuollaiset ikäerot lapsille, jos mieheni mieli muuttuisikin kolmannen lapsen suhteen. Eli pelkkään ikäeroon perustuen en tuollaista asiaa edes miettisi. Ja kuten joku tuossa edellä sanoikin, niin vahinko ja ei-toivottu tarkoittavat eri asioita. Tärkeintä on se, että on ollut rakastettu lapsi.
 
Niin, miten vanhemmat ovat sinua kohdelleet vs. isosisarukset? Ehkä he ovat jotenkin katkeroituneet, jos kokevat, että olet saanut erityiskohtelua.
 

Yhteistyössä