Kysyttekö lasten mielipiteen joka asiaan?

  • Viestiketjun aloittaja ei oo todellista
  • Ensimmäinen viesti
ei oo todellista
tota virikehoitoketjua luin ja jäin ihmettelemään, että oikeastiko ihmiset kysyy 4-vuotiaalta haluaako tämä hoitoon vai ei. Siis lapsiko tälläiset asiat päättää teidän perheessä?? Kun lapsi haluaa mennä hoitoon, niin sitten pääsee, vaikka äiti pystyisi ja jaksaisi hoitaa hänet kotonakin. Mulle ei ole tullut mieleenkään kysellä lapsilta sellaisia asioita, jotka aikuisten kuuluu päättää.
 
äiti
No ei tosiaan kysytä asioita lapselta, ainakaan tollasia. Vapaakasvatuksesta on jäänyt sellanen mielikuva vanhemmille, että lapsi jollain tapaa oppii tekemään paremmin ratkaisuja tulevaisuudessa, jos saapi harjotella lapsena. Totuus on, että vanhemmat siirtää lapsilleen liian isoja asioita harteilleen.
 
ap
No moni tuntuu kuitenkin kyselevän. Tuossakin päivähoitoketjussa moni perustelee hoidon tarpeen sillä, että lapsi haluaa ja vaatii päästä sinne. Ei kai se lapsi sitä asiaa päätä, haloo.

Tai onhan se tietty kätevä juttu, jos kotona makaava vanhempi ei maksa hoidosta mitään ja saa lapselle ilmaiset ruuat ja itselleen laatuaikaa shoppailuun ja kaksplussalla palstailuun.
 
äiti
Monet käyttää sitä tekosyynä, jotta voi viedä lapsen hoitoon, antaa lapsen päättää. No, jos mä kysyisin mun lapsilta haluaako ne muroja aina ruoaksi, veikkaan, että haluisivat, ymmärtämättä miten paljon ravintoaineita niiltä jäis saamatta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No moni tuntuu kuitenkin kyselevän. Tuossakin päivähoitoketjussa moni perustelee hoidon tarpeen sillä, että lapsi haluaa ja vaatii päästä sinne. Ei kai se lapsi sitä asiaa päätä, haloo.

Tai onhan se tietty kätevä juttu, jos kotona makaava vanhempi ei maksa hoidosta mitään ja saa lapselle ilmaiset ruuat ja itselleen laatuaikaa shoppailuun ja kaksplussalla palstailuun.
Ihana juttu että lapsi saa ruokaa! =) Ja pääsee vielä palstailemaankin.
 
vieras
Ei lapsen mielipidettä kannata sellaisissa asioissakysellä, jotka ovat selkeästi käytännön asioita ja vanhempien päätettävissä. Jos lapsen mielipide otetaan aina huomioon ja toimitaan sen mukaan, on tuloksena terroristi, joka ei tule aikuisena menestymään työelämässä tai muutenkaan yhteiskunnassa. Jos oppii pienenä määräämään auktoritetteja on kapina hirveä isompana, kun nin ei vain voi toimia.
 
No ei mun tarvi kysyä, kun 4 v kertoo muutenkin mielipiteensä :D . Mistähän mä kysyn... saa päättää 2 samanarvoisesta paidasta (siis säähän ja vuodenaikaan sopivasta) jne.

Luulisin siis että isompi lapsi kertoo kyllä, jos haluaa kavereidensa luo päiväkotiin. Tai kaipaa niitä. Meillä miettii lomilla, mitä kaverit nyt tekevät ja jos on uusia juttuja, niin haluaisi mahdolisimman pian kertomaan ne kavereille. Mutta ei vingu sinne lomilla, että tykkää kait mutta tykkää olla kotonakin.
 

Yhteistyössä