Lääkelasku jota en tajua (Lääkelaskut kirjasta).


Potilaalle on määrätty nivelreumaan metotreksaattia kolme 2,5mg:n annosta 12 tunnin välein viikossa. Yhden tabletin vahvuus on 2,5mg. Kuinka moneksi viikoksi riittää XXX tabletin pakkaus?

Mä sain vastaukseksi 5 päivää, joka on väärin. Miten lasket tämän?
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja PatalaiskaVätys:
Potilaalle on määrätty nivelreumaan metotreksaattia kolme 2,5mg:n annosta 12 tunnin välein viikossa. Yhden tabletin vahvuus on 2,5mg. Kuinka moneksi viikoksi riittää XXX tabletin pakkaus?

Mä sain vastaukseksi 5 päivää, joka on väärin. Miten lasket tämän?
3 tabl kerralla 2xpäivässä = 6tbl viikossa
30 tbl = 5 viikkoa
 
Annos 3 tbl (2,5mg), kahdesti vuorokaudessa
Vuorokaudessa siis menee 6 tbl
Pakkauksessa 30 tbl
30:6=5, eli riittää 5 päiväksi.
Eli jokin ei täsmää kertomassasi laskussa jos tuo on väärin. Paljonko on oikea vastaus? (Palautin just oman kirjani kirjastoon) :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PatalaiskaVätys:
Potilaalle on määrätty nivelreumaan metotreksaattia kolme 2,5mg:n annosta 12 tunnin välein viikossa. Yhden tabletin vahvuus on 2,5mg. Kuinka moneksi viikoksi riittää XXX tabletin pakkaus?

Mä sain vastaukseksi 5 päivää, joka on väärin. Miten lasket tämän?
Tuota kohtaa en ymmärrä. Olen käsittänyt että joitain reumalääkkeitä otetaan vain kerran viikossa, joten pitäisikö tuon olla "yhtenä päivänä viikossa". Eihän tuossa lauseessa ole muuten mitään järkeä.
 
esim.
Alkuperäinen kirjoittaja PatalaiskaVätys:
Eli potilas saa vaan 3 tbl viikossa, jotka otetaan 12 välein. Eikä kolme tablettia kahdentoista tunnin välein viikossa, niinkuin mä asian ajattelin. Kiitosta =)
jep,noin se menee. Aika paljon muuten tule virheitä hoitajille ja jopa lääkäreille näiden reumalääkkeiden kanssa=/

 
alan ope
Täytyypä sanoa, että harvinaisen huonosti kirjoitettu lääkelaskuesimerkki, hiukan simputusmeininki. Oikeassa elämässä pitää olla niin selkeä määräys ettei mene hoitaja vipuun eikä arvaile, mitä se lääkäri mahtoi tarkoittaa.
Milloin oikeasti potilas ottaa lääkkeen, jos ottaa 2,5 mg tabletin 12 tunnin välein viikossa?????? HÖH
 
"Minä vain"
Mun mielestä tässä laskussa virhe tapahtuu, jos aletaan laskemaan annostelua epäselvän ohjeen perusteella. Itse tarkistan aina määräyksen, jos siinä on pienikin väärän tulkinnan mahdollisuus, ja tässä esimerkissä on.
 
lääkäri
Vaikkakin fiktiivinen case, niin silti ihan paska annosteluohje. Ei näitä pitäisi joutua arvuuttelemaan.

OT: metotreksaatti on juuri sellainen lääke, jonka kanssa tapahtuu paljon virheitä reaalimaailmassa - yleisimmin se, että 7.5 mg/vko meneekin joka päivä. Tämäntyyppisten lääkkeiden kanssa ei kannattaisi sössiä...
 

Yhteistyössä