Lähihoitajat! apua hoidon ja huolenpidon näyttösuunnitelmaan??

  • Viestiketjun aloittaja sparrow
  • Ensimmäinen viesti
sparrow
Eli ongelma on että siirryin oppisopimukselle opiskelemaan ja pitäisi tehdä tuo hohu jakso ja näyttö. Mutta minulla ei ole mitään käsitystä miten näyttösuunnitelma tehdään? Kasvun tukemisen näyttö siirtyy myöhemmäksi joten tämä on ensimmäinen näyttösuunnitelmani..

Huomenna on työpäivän jälkeen opettajan kanssa privaattinäyttöinfo ja minun pitää nyt miettiä että mikä on epäselvää hohu kriteereissä ja näyttösuunnitelmassa. No kaikki..

Voisiko joku ystävällisesti laittaa vähän alkua johonkin kohtaan kun en tosiaan yhtään tiedä miltä näyttösuunnitelman pitäisi näyttää? Tiedän että kriteerit pitää avata että miten näytän asiat työpaikalla mutta en silti osaa laittaa asioita paperille joten jos joku ystävällisesti voisi vähän auttaa ja vähän vinkata että "voisi kirjoittaa esimerkiksi näin"..
 
määh
Juuri hetkin sitten taistelin ja tuskailin viimeisen näyttösuunnitelmani kanssa, joten mielelläni haluan sinua auttaa. Tähän laitan joitakin kohtia sieltä täältä suunnitelmaa. Olen käynyt suunnitelman läpi pallukka pallukalta.

Sosiaali- ja terveysalan toimintaperiaatteet, ammattietiikka:

Näitä periaatteita toteutan näyttöviikon aikana näin, että jokainen vanhus saa olla sellainen kuin on (elämän ja ihmisarvon kunnioittaminen), annan vanhuksen tehdä jotain pieniä päätöksiä päivän mittaan (itsemääräämisoikeus), kohtelen jokaista vanhusta
oikeudenmukaisesti ja tasa–arvoisesti, tarjoan heille hyvää hoitoa ja huolenpitoa (palvelu-
henkisyys) ja tuen heidän omia voimavarojaan ( omatoimisuuden edistäminen).


Sosiaali- ja terveysalan säädökset, ammatinharjoittamisen säädökset:

Vanhainkotitoimintaa ohjaavat seuraavat lait; laki potilaan asemasta ja oikeuksista, kansanterveyslaki, laki erikoissairaanhoidosta ja laki terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä.
Nämä ovat tutkintosuunnitelman liitteissä ja olen alleviivannut niistä mielestäni tärkeimpiä
kohtia mitkä on syytä pitää mielessä, kun työskentelee hoitoalalla ja vanhusten parissa.

Taloudellinen ja kestävän kehityksen mukainen toiminta:

Toimin näyttöviikolla kestävän kehityksen mukaan seuraavasti, pyykit lajittelen pyykki-
pussukoihin ja roskat mustaan jätesäkkiin, lasiroskat laitan omaan lootaansa, maito- ja piimäpurkit huutelen – annan kuivaa ja taittelen ne toistensa sisään, neulat / lansetit / ruiskut laitan keltaiseen särmäjäteboxiin.

Elimistön rakenne
Injektion pistopaikkoja diabeetikolla ovat vatsan alue, pakarat ja reiden ulkosyrjä. Jos halutaan pistää lihakseen, se pistetään joko hartialihakseen tai reisilihakseen. Nämä oikeat pistopaikat pidän mielessäni myös näyttöviikollakin.

Ruokailutilanteissa, jos potilasta syötetään, on hyvä pitää mielessä, että potilaan sängynpääty nostetaan ylös, ettei ruoka mene väärään kurkkuun eli henkitorveen.

Potilaan peseytymistilanteissa on syytä huomioida aina sääntö puhtaasta likaisempaan eli pyyhitään edestä taaksepäin, kun potilaalle vaihdetaan puhdas vaippa. Näin ei aiheuteta potilaalle pissatulehdusta.

Psyykkiset ja sosiaaliset tekijät:

Pidän näyttöviikollakin mielessäni alla olevat asiat, millä voidaan parantaa vanhusten psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.

Vanhukselle parhaiten pidetään hyvää mielenterveyttä tarjoamalla hänelle pieniä liikunta- ja virikehetkiä, tarjotaan myös mahdollisuus säännölliseen lepoon niin päivällä kuin yöllä.

Sosiaaliset suhteet vanhuksella ovat voimavara, mikä edistää hänen hyvinvointiaan ja elämänlaatuaan. Laitoshoidossa tätä tarjoavat muut samalla osastolla olevat vanhukset ja vanhusta tervehtimässä käyvät omaiset. Myös erilaiset pienet virikehetket laitoshoidossa piristävät vanhuksen päivää. ( Aejmelaeus, Erikoistu vanhustyöhön, WSOY, 2007 )

Ja näin sitten olen tehnyt suunnitelman loppuun asti.
 
"arja"
tää pallukat...hyödyntää työssään tietoa sosiaali- ja terveydenhuol-lon lainsäädännöstä, palve-luista ja palvelujen tuottaja-tahoista sekä toimeentulo-turvan etuuksista. ja perustelee monipuolisesti hoito- ja huolenpitotyössä tekemänsä ratkaisut ja toimintansa ammatillisilla tiedoilla ja esittää ongelmatilanteissa realistisia ja rakentavia ratkaisuvaihtoehtoja.
 
"vieras"
Esim. Kerrot miten toimeentulotukea voi saada, kerrot mitä lakeja kuuluu työssä tietää, kerrot mitä palveluja voi työpaikallasi käyttää. Perustele näyttöviikolla aina kun olet tehnyt jotain, vaikka ei kysyttäisikään. Käytät ammatillista tietoa perustelujen pohjana. Mieti joku ongelmatilanne, ja keksi siihen ratkaisu.
 
"vieras"
hyvinkin pitkälle riippuvaista siitä, mikä koulu on kyseessä ja kuka on tutkintotilaisuuden arvioijaopettaja. Virallisesti kriteerit on yhtenäiset, käytännössä eivät ole.
 
[QUOTE="arja";27900846]tää pallukat...hyödyntää työssään tietoa sosiaali- ja terveydenhuol-lon lainsäädännöstä, palve-luista ja palvelujen tuottaja-tahoista sekä toimeentulo-turvan etuuksista. ja perustelee monipuolisesti hoito- ja huolenpitotyössä tekemänsä ratkaisut ja toimintansa ammatillisilla tiedoilla ja esittää ongelmatilanteissa realistisia ja rakentavia ratkaisuvaihtoehtoja.[/QUOTE]

Riippuu työpaikasta, jossa näyttöä suoritat, mutta jos yleisellä tasolla jonkin vinkin annan, niin voit osoittaa ammattitaitosi lainsäädännön osalta esim. kertomalla arvioijallesi. Palvelut ja tuottajatahotkin voit näyttää kertomalla arvioijalle oman asiakkaasi/potilaasi kautta, eli hänen käyttämänsä palvelut/toimeentuloturvan ja niiden tuottajat. Kun monipuolisesti perustelet ratkaisuja ammatillisella tiedolla, niin sehän tarkoittaa teorian tuomista käytäntöön, eli mieti mitä ratkaisuja teet työpaikallasi hoitotyössä ja kirjoita jokin esimerkki niistä näyttösuunnitelmaan... vaikkapa miksi hoidat potilaat juuri tietyssä järjestyksessä. Voit kuvata jonkin ongelmatilanteen ja siihen ratkaisun.
 
"vieras"
"Näitä periaatteita toteutan näyttöviikon aikana näin, että jokainen vanhus saa olla sellainen kuin on (elämän ja ihmisarvon kunnioittaminen), annan vanhuksen tehdä jotain pieniä päätöksiä päivän mittaan (itsemääräämisoikeus), kohtelen jokaista vanhusta
oikeudenmukaisesti ja tasa–arvoisesti, tarjoan heille hyvää hoitoa ja huolenpitoa (palvelu-
henkisyys) ja tuen heidän omia voimavarojaan ( omatoimisuuden edistäminen)."

Ei menisi tällaisena meillä läpi. Kyllä suunnitelmassa pitää pystyä konkreettisesti kertomaan, mitä ja miksi asioita tehdään eikä mitään ympäripyöreitä "työskentelen kuntouttavalla työtteella voimavaralähtöisesti itsemääräämisoikeutta kunnioittaen"-tyylistä diibadaabaa.
 
ex-lh
Ajattele, että kerrot asioista aivovammaiselle idiootille, joka ei ymmärrä mistään mitään. Nää lähihoitajien hensut on jotain aivan järkyttävää. En ole missään törmännyt vastaavaan. Helpommalla pääsisitte jos lukisitte suoraan sairaanhoitajiksi. Meidän ei tarvitse osoittaa tai näyttää yhtään mitään, kunhan tiedetään et on olemassa jotain tapoja tehdä asioita.
 
"timppa"
- sosiaalisista ongelmista ja tuen tarpeista (esim. yksinäisyys, elämän-hallinnan ongelmat, kaltoinkohtelu, perhe- ja lähisuhdeväkivalta ja mielenterveys- ja päihdeongelmat).
 
Ajattele, että kerrot asioista aivovammaiselle idiootille, joka ei ymmärrä mistään mitään. Nää lähihoitajien hensut on jotain aivan järkyttävää. En ole missään törmännyt vastaavaan. Helpommalla pääsisitte jos lukisitte suoraan sairaanhoitajiksi. Meidän ei tarvitse osoittaa tai näyttää yhtään mitään, kunhan tiedetään et on olemassa jotain tapoja tehdä asioita.
Mietihän moniko lähäriopiskelija pääsisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi?
 
"opiskelija"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27911052:
Mietihän moniko lähäriopiskelija pääsisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi?

Lähäriopiskelu ei tosiaankaan ole helppoa. Lähes samat tiedot ja taidot tulee näyttää kuin sairaanhoidon opiskelijankin! En näe mitään ongelmaa siinä etteikö lähäriopiskelija pääsisi sairaanhoidon opiskelijaksi!!!
 
juu u
Juu itsekkin tuskailin vähän aikaa sitten kriteeri- pallukoiden kanssa, aivan erilaista kuin "normi" ammattikoulussa, josta valmistuin rööriroopeksi aikaisemmin, siellä kun ei koskaan kirjaa tarvinnut aukaista ja harjoittelu oli puoli vuotta putkeen ja valmis töihin.
Lähärikoulussa taas pitää käydä (ainakin itse) n. 6 eri harjoittelupaikassa, joten sopeutumista vaihteleviin työtehtäviin tarvitaan.
Mutta tosiaan, kun mietit mitä olet TEHNYT töissä, ja kun kysymys on esim. Terveyden, turvallisuuden ja toimintakyvyn huomioon ottaminen- sarake; esim. Minkälainen on potilaan terveydentila, mitkä sairaudet vaikuttavat ja miten se näkyy? miten huolehdit turvallisuudesta esim. välineet? Millä tavoin voit mitata toimintakykyä, testit, mittarit?
Olen nähnyt myös töitä, joissa juurikin sanotaan ympäripyöreästi ja kerrotaan asioita, joita EI OLE toteutettu niin se on jo räikeää valehtelua ja silloin tulisi miettiä, onko sittenkään vielä valmis, miksei ole toteuttanut vaikka ne on kirjoittanut tehdyiksi, eli tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä?

K3 itse sain, tosiaan pitää vaan miettiä laajasti, vähintään 3 erikantilta yksi asia ja osata perustella miksi on päätynyt näihin.
 
vierailija
Eli tässä sähköposti: elisa.134@outlook.com
Näyttösuunnitelma 15€
Jokainen harjoittelupaikka on niin erilainen että ei keneltäkään voi ostaa näyttösuunnitelmaa,se pitäisi kuitenkin muokata juuri siihen paikkaan sopivaksi eli kirjoittaa uudelleen kuitenkin. Sitä varten se hyväksytetään että jos siinä on puutteita niin opettaja ja näytönvastaanottaja kertovat mitä siihen haluavat vielä.

Ei kai kukaan oikeasti maksa toiselle näyttösuunnitelmasta..:ROFLMAO:
 
vierailija
Oikeasti nuo ovat tosi yksinkertaisia asioita mitä tuossa pitää näyttää vaikka termit ovatkin hienoja.

Jos tuntuu, että ei niiden termien takia tai muuten pysty suunnitelmaa itsekseen tekemään, niin käytännössä sen voi tehdä yhdessä opettajan ja/tai työpaikkaohjaajan kanssa niin, että he hoitavat melkein koko ajattelutyön. :rolleyes: Ketään kun ei amiksessa jätetä "rannalle", jos ei nyt sitten ihan tahallaan kieltäydy tehtävien teosta.
 

Yhteistyössä