Lähivanhemmat vedättää etävanhempia elareissa(joissain tapauksissa)

  • Viestiketjun aloittaja shr
  • Ensimmäinen viesti
matikkapää
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351070:
Siis missä sun matikkapää on?

yli 600 euroa / 30 = yli 20 euroa päivä!!! Tämän saa siis äiti
Ja kun ajatellaan vielä karkeasti, että lapsi on äidillään vaan noin puolet kuussa, niin se tekee 40 euroa päivälle! Huh!

Isä taas saa 36 euroa luonapitovähennystä, joka tekee noin euron päivässä! Ja kun ajatellaan luonapitopäivää kohden, niin se tekee noin 2 euroa. Ostappa sillä sitten ruokaa, leluja, silloin tällöin vaatetta, kenkää, parturia, sähkö, vesi, sänkyä jne. Ja vie vaikka joskus vielä lapsi uimahalliin.
Siis 600/30=20 euroa per päivä. Alkuperäiseen tekstiin tuli 20, mutta summa siis oikein
 
"muumi"
Luulisin, et ompa kysymys kummasta lapsen OMASTA vanhemmasta tahansa on idea siinä et kun lapsia tekee pitää olla valmis heitä elättämään kunnes he ovat riittävän vanhoja itse kustantamaan elämänsä siis +18 ja siitä ylöspäin :)
Ettei siis ole edes tarkoitus, että yhteiskunta kustantaa tai että pitää laskea sentilleen mitä kuka lapsen menoista maksaa :eek: :eek:

Siis kun kyse on lapsen OMASTA äidistä ja isästä vielä eron jälkeenki. Eihän elarit kata kuin pienen osan lapsen kuluista.
 
Ei voi autttaa
Näin on. Ja monissa tapauksissa etävanhemmat vedättävät lähivanhempia elareissa. Niin se vaan menee. Todella harvassa tapauksessa lastenhoitokustannukset täysin tasan menevät etä- ja lähivanhemman kanssa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351070:
Siis missä sun matikkapää on?

yli 600 euroa / 20 = yli 20 euroa päivä!!! Tämän saa siis äiti
Ja kun ajatellaan vielä karkeasti, että lapsi on äidillään vaan noin puolet kuussa, niin se tekee 40 euroa päivälle! Huh!

Isä taas saa 36 euroa luonapitovähennystä, joka tekee noin euron päivässä! Ja kun ajatellaan luonapitopäivää kohden, niin se tekee noin 2 euroa. Ostappa sillä sitten ruokaa, leluja, silloin tällöin vaatetta, kenkää, parturia, sähkö, vesi, sänkyä jne. Ja vie vaikka joskus vielä lapsi uimahalliin.
Etkö ollut huolissasi vain uuden miehesi maksamasta 200 €, sen kun jaat tuolla 30:llä niin saat 6,67 €...

En viitsisi alentua vinkumaan lapsen kuluista...
 
"äiti"
Saan lapsilisää 100e, elareita 139e, isä ei lapselleen ole ikinä mitään ostanut itse olen kaikki hankinnat hoitanut. Lapsensa on NÄHNYT viimeksi juhannuksena.

Ja kyllä, lapseen menee rahaa kuussa yli 380e. Vaatteet, ruoka, vaipat, asuminen, hoitomaksut...
 
matikkapää
[QUOTE="vieras";22351113]Etkö ollut huolissasi vain uuden miehesi maksamasta 200 €, sen kun jaat tuolla 30:llä niin saat 6,67 €...

En viitsisi alentua vinkumaan lapsen kuluista...[/QUOTE]

Kyllähän se vingut täällä kuitenkin!

Ja peräänkuulutan edelleen matikkapäätäsi.
Kuule, kuten jo kirjoitin, niin lapsi lähes puolet isällään. Äidillä on edelleen käytettäväksi lapseen 40 euroa luonapitopäivässä, isällä noin 2 euroa päivässä. Reilua?
Vaikka siitä vähennettäis hoito, vakuutus yms maksut, niin silti ei mene ihan tasan.
 
"muumi"
[QUOTE="äiti";22351119]Saan lapsilisää 100e, elareita 139e, isä ei lapselleen ole ikinä mitään ostanut itse olen kaikki hankinnat hoitanut. Lapsensa on NÄHNYT viimeksi juhannuksena.

Ja kyllä, lapseen menee rahaa kuussa yli 380e. Vaatteet, ruoka, vaipat, asuminen, hoitomaksut...[/QUOTE]

Ap:n ongelma taiski olla se, että saatat ostaa elatustuki päivänä itsellesi vaikka pussin nallekarkkeja sensijaan, et ostaisit sillä rahalla vain ja ainoastaan lapselle jotkaki ;) et elarit pitäis olla jollakin tavalla "korvamerkittyä" rahaa, vain lapsen menoihin.
 
lähit kitisee aina
Itse olen lähivanhempi kahdelle lapselle ja olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Meillä mies maksaa yhteensä 300e/kk lapsista ja minun tililleni tulee lapsilisa 210 e/kk. Eli lapsiin käytettävissä yhteensä 810e/kk yhteensä. MEillä se riittää vallan mainiosti lapsien menoihin. Ja johan nuo elarit sisältää sen harrastuksen ja jos jo olemassa oleva harrastus on kallis ( muka liian ) niin ainahan voi vaihtaa halvempaan, siihen mihin on varaa eikä maksattaa sitä toisella. Aika usein käy niin,että jos lapset on pieniä niin kun erotaan lähi hommaa lapselle mahdottoman kalliin harrastuksn ja vaatii etältä siihen rahaa. Se on väärin. Minun mielestä etän ei tarvitse maksaa yhtään sen enempää kuin lähinkän.
Meillä tyttö ratsastaa ja poika airsoftaa joten kumpikaan ei ole mahdottoman halpa harrastus. Mitään minun lapsiltani ei kuitenkaan puutu ja tuolla rahalla heille saan asunnon, ruuan, vaatteet ja kaiken mitä he tarvitsevat.
Uskon että erotaan helpommin juuri tuon takia että aletaan laskea paljonko saan sitten rahaa kun etä maksaa kaiken. Ja jos lähillä ei ole elatusmahdollisuutta niin sitten kannattaisi pysyä siinä liitossa vaikka soskuhan se maksaa silloin kaiken joten ei varmasti ole pulaa silloinkaan.
 
lähiäiti
Mitä merkitystä on mihin lähivanhempi rahan käyttää. Minunkin mies vinkui aikoinaan kun maksoin niillä vuokraa. Saanhan kai itse päättää mihin sen rahan tililtäni käytän jos lapsillani on kaikki mitä he tarvitsevat.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351134:
Kyllähän se vingut täällä kuitenkin!

Ja peräänkuulutan edelleen matikkapäätäsi.
Kuule, kuten jo kirjoitin, niin lapsi lähes puolet isällään. Äidillä on edelleen käytettäväksi lapseen 40 euroa luonapitopäivässä, isällä noin 2 euroa päivässä. Reilua?
Vaikka siitä vähennettäis hoito, vakuutus yms maksut, niin silti ei mene ihan tasan.
... ihan tasan... mutta melkein tasan menee niinkö?

Meillä ollaan molemmat aikuiset töissä ja molemmat maksaa laskuja ja ostaa ruokaa, vaatteita jne... ei aavistustakaan meneekö ihan tasan vai ei.
 
matikkapää
Otetaanmpa tähän esimerkkilaskelma:
Nämä on noin lukuja. Mielestäni osa on laskettu jopa yläkanttiin. Omaan lapseeni en ainakaan ikinä saa menemään tuollaisia summia vuodessa esim. vaatteisiin. Laskuista varmaan jotain jäi pois. Ja esim. moni ei harrasta yhtään mitään.

Lapsen ulkovaatteet vuodessa 250 euroa
Lapsen kengät vuodessa 150 euroa
Lapsen muut vaatteet vuodessa 500 euroa
Vaatetus kuukautta kohden 75 euroa

Lapsen vakuutus vuodessa 200 euroa
Lapsen parturit vuodessa 30 euroa
Lapsen harrasteet vuodessa 500 euroa
Lapsen lääkkeet vuodessa 100 euroa
Kuukautta kohden 70 euroa

Päivähoito kuukautta kohden 230 euroa (esim)

Polkupyörät, sukset jne, vuodessa 300 euroa
Kuukautta kohden 25 euroa

Ruokaa ja veden/sähkönkulutusta, huonekaluja jne ei oteta huomioon, jos lapsi noin 50/50 molemmilla.
Kulut tässä esimerkkilaskennassa ovat noin 400 euroa kuussa, eli lapsen äidin ei tarvi käytännössä ollenkaan osallistua lapsen elättämiseen. Ja saa silti ostettua esim. 75 eurolla lapselle ykkösluokan vaatteita kuussa ja pistää lapsen harrastuksiinkin 50 euroa kuussa, vaikkei lapsi harrasta mitään. Noh, voihan sen rahan pistää omiin harrastuksiin. Parturissakin voi lasta käyttää 2-3 kertaa vuodessa tällä laskelmalla, mutta kun maksattaa isälle lapsen parturissakäynnit, niin voi sitten itse käydä sillä hinnalla kauneushoitolassa ;)
 
Jarnuska harmaana
Mä en nyt oikein ymmärrä tätä jupinaa. Siis jos on maailmaan lapsen tehnyt, ja lapsi asuu suurimman osan ajasta jonkun muun luona niin onko se 200€ kuukaudessa muka paljon rahaa? Ruokaan, vaatteisiin, leluihin, asumiseen, hoitamiseen, puhtauteen, harrastuksiin yms menee kyllä helposti rahaa. Oikeastikko joku on sitä mieltä että koska miehellä on esim uusi perhe sen entisen liiton lapsen pitäisi nyt vaan oppia tyytymään vähempään? Voi elämä.. Ja jos sitä rahaa sattuu joku kuukausi jäämään muutama euro yli, sitäkö ei saa laittaa esim säästöön sairastumisen varalta, isompiin hankintoihin tai vaikka lomaa varten. Huokaus. Ei vaan aina jaksa ymmärtää. 200€ on aika pieni raha, 2400€ vuodessa... Edelleen aika pieni raha.
 
Mä en nyt oikein ymmärrä tätä jupinaa. Siis jos on maailmaan lapsen tehnyt, ja lapsi asuu suurimman osan ajasta jonkun muun luona niin onko se 200€ kuukaudessa muka paljon rahaa? Ruokaan, vaatteisiin, leluihin, asumiseen, hoitamiseen, puhtauteen, harrastuksiin yms menee kyllä helposti rahaa. Oikeastikko joku on sitä mieltä että koska miehellä on esim uusi perhe sen entisen liiton lapsen pitäisi nyt vaan oppia tyytymään vähempään? Voi elämä.. Ja jos sitä rahaa sattuu joku kuukausi jäämään muutama euro yli, sitäkö ei saa laittaa esim säästöön sairastumisen varalta, isompiin hankintoihin tai vaikka lomaa varten. Huokaus. Ei vaan aina jaksa ymmärtää. 200€ on aika pieni raha, 2400€ vuodessa... Edelleen aika pieni raha.
Nimenomaan, ei se raha ole vain lapsen vaatteisiin ja harrastuksiin.
Eikä se summa ehkä joka kuukausi mene, mutta toisina kuukausina menee rajusti ylikin. Esim kun ostat talvivaatteet, kengät, sukset ja monot, lumilauta ja monot, luistimet, joululahjat ja talveen muutkin tarvittavat jutut.

Kyllä jokainen voi laskea että rajusti ylittyy joku haiseva 500 e.
 
etäisä
minulla jää käyttörahaa n.300e/kk, josta menee pelkästään lapsen haku&viemisreissuihin 150e edestä bensaa joka ikinen kuukausi. lisäksi pyrin ostamaan terveellistä ja monipuolista ruokaa lapselleni kun hän on luonani. leluja ja vaatteita tulee myös ostettua mahdollisuuksien mukaan.
itselleni jää rahaa ruokaan ja muihin huvituksiin n.100e/kk.

arvatkaa vituttaako tuo yksinhuoltajien rahanahneus!
 
"vieras"
Mistä ihmeestä vetelet noita lukuja? Lapsen parturi/kampaaja maksaa n. 15 €/leikkaus, meillä käydään 6 kertaa vuodessa. Lapsen pelkkiin "harrastusvälineisiin" esim. polkupyörään, luistimiin, suksiin saa uppoamaan enemmän kuin 500 €.
 
matikkapää
Nimenomaan, ei se raha ole vain lapsen vaatteisiin ja harrastuksiin.
Eikä se summa ehkä joka kuukausi mene, mutta toisina kuukausina menee rajusti ylikin. Esim kun ostat talvivaatteet, kengät, sukset ja monot, lumilauta ja monot, luistimet, joululahjat ja talveen muutkin tarvittavat jutut.

Kyllä jokainen voi laskea että rajusti ylittyy joku haiseva 500 e.
No helvetti. No eihän joululahjoja pidä tähän sotkea, koska ne eivät ole pakollisuutta. Ja kyllä ainakin meillä lapsen isä ostaa lapselle samaan tapaan joululahjoja.
Ja miksi lapsella pitää olla kalliit harrastukset? Ja miks kaikki tarvikkeet pitää ostaa uutena. Siksi että pappa betalar...
 
matikkapää
[QUOTE="vieras";22351286]Mistä ihmeestä vetelet noita lukuja? Lapsen parturi/kampaaja maksaa n. 15 €/leikkaus, meillä käydään 6 kertaa vuodessa. Lapsen pelkkiin "harrastusvälineisiin" esim. polkupyörään, luistimiin, suksiin saa uppoamaan enemmän kuin 500 €.[/QUOTE]

No pakkoko ne kaikki on uutena ja helvetin hienona ostaa? Kuka oikeesti törsää leikki-ikäisen vaatteisiin lähes 1000 euroa vuodessa? Muu kuin elareita saava lähiäiti.
Kuule isäntä osti viime vuonna uuden pyörän tytölle syysalesta, ja maksoi 150 euroa. Lisäksi osti luistimiet 30 euroa, sekä sukset 10 euroa ja monot 30 euroa. Tää jää alle 300 euron. Ja tämäkin olis oikeesti ollut lapsen äidin tehtävä, sillä isä maksaa äidille siitä, että äiti ostaa nämä. Mutta kun ei vaan jaksa kuulla lapsen suusta sitä, että "äiti sanoi että osta isi luistimet" jne jne
 
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351296:
No helvetti. No eihän joululahjoja pidä tähän sotkea, koska ne eivät ole pakollisuutta. Ja kyllä ainakin meillä lapsen isä ostaa lapselle samaan tapaan joululahjoja.
Ja miksi lapsella pitää olla kalliit harrastukset? Ja miks kaikki tarvikkeet pitää ostaa uutena. Siksi että pappa betalar...
Oikeesti, kenellä on aikaa kiertää kaikenmaailman kirpparit sun muut, ihan vain siksi ettei isä joudu maksamaan uudesta??

Äiti ja isä maksavat puoliksi, eikä mitään pappa betalar.
Niin se menee, yhdessä lapset tehty, yhdessä maksetaan lopun ikää kaikki mitä lapsiin menee.
 
onhan näitä
exä oli viikonloppuisä, ja lapsen äiti maksatti hänellä vakuutukset, kirjakerhot ja uudet talvihaalaritkin. Joskus näin miehen maksavan jopa lapsen päivähoitomaksuja (äiti kokopäivätyössä) Jos mies erehtyi mainitsemaan, että hän maksaa jo elatusmaksuja tulojensa mukaan, niin äiti ilmoitti että ei sit tartte nähdä koko muksua jos ei kiinnosta...
 
matikkapää
Alkuperäinen kirjoittaja onhan näitä;22351333:
exä oli viikonloppuisä, ja lapsen äiti maksatti hänellä vakuutukset, kirjakerhot ja uudet talvihaalaritkin. Joskus näin miehen maksavan jopa lapsen päivähoitomaksuja (äiti kokopäivätyössä) Jos mies erehtyi mainitsemaan, että hän maksaa jo elatusmaksuja tulojensa mukaan, niin äiti ilmoitti että ei sit tartte nähdä koko muksua jos ei kiinnosta...
Meillä on sama kuvio. Kiristetään koko ajan tapaamisilla ja uhataan muuttaa kauemmas, jos ei toimita niinkuin lapsen äiti haluaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351323:
No pakkoko ne kaikki on uutena ja helvetin hienona ostaa? Kuka oikeesti törsää leikki-ikäisen vaatteisiin lähes 1000 euroa vuodessa? Muu kuin elareita saava lähiäiti.
Kuule isäntä osti viime vuonna uuden pyörän tytölle syysalesta, ja maksoi 150 euroa. Lisäksi osti luistimiet 30 euroa, sekä sukset 10 euroa ja monot 30 euroa. Tää jää alle 300 euron. Ja tämäkin olis oikeesti ollut lapsen äidin tehtävä, sillä isä maksaa äidille siitä, että äiti ostaa nämä. Mutta kun ei vaan jaksa kuulla lapsen suusta sitä, että "äiti sanoi että osta isi luistimet" jne jne
Oletko yhtä huolissasi omista rahoistasi kuin miehesi ansaitsemista? Käytkö töissä ja onko teillä yhteisiä lapsia?

Oletko miettinyt miten asenteesi heijastuu lapseen?
 
yksi yh
Täällä menee nyt vähän puurot ja vellit sekaisin.

Mulla elarit 139/kk eli sen mukaan oma osuus sama 139/kk ja lapsilisä 146/kk, yhteensä 424 euroa. Pelkkä hoitomaksu vajaa 200 euroa ja ruoka noin 100 euroa, jää siis 125 euroa vaatteisiin, harrastuksiin, lääkkeisiin, lääkäreihin, asumiskuluihin (kyllä, nämäkin lasketaan mukaan lastenvalvojalla) yms. Minulla on oma asunto eli asuntolaina ja vastike maksettavana enkä saa asumistukea, koska olen töissä.

Joo, ihan omiin kuluihin menee toi raha :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351342:
Meillä on sama kuvio. Kiristetään koko ajan tapaamisilla ja uhataan muuttaa kauemmas, jos ei toimita niinkuin lapsen äiti haluaa.
JOs isä on yhtään fiksu hän ottaa tuollaisessa tapauksessa yhdeyden lastenvalvojaan. Rapsahtaa sakko lähiäidille nopeesti.
Ei noin voi tehdä.Eikä isän pidä olla niin nössykkä ja tossun alla että suostuu tuollaiseen.
Etävanhemmalla on kaikki oikeudet, lähivanhemmalla vain velvollisuuksia.
 

Yhteistyössä