Laminaatti vai parketti lapsiperheeseen?

  • Viestiketjun aloittaja raksa-akka
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Meillä on laminaattia, siperiankuusiparkettia, ihan tavallista laattaa ja kivilaattaa. Kyllähän parkettiin jälkiä tulee, meillä sitä on jopa keittiössä. Mutta tämä on näitä; kenellä koti on elämistä varten ja kenellä sitten näyttelyesine!
Samat laittaisin vieläkin. Parketti on lämpöistä jalan alla, kivi on käytännöllistä eteisessä, latta taas kodinhoitohuoneessa. Kaikki on helppo pitää puhtaana. Kivilattia kuluttaa sukanpohjia, mutta kyllä sen kestää. Niin on jokaisen mieltymyksestä kiinni tämä homma!
 
"vieras"
meillä pergon julkisen tilan laminaatti on kestänyt 15 vuotta, 4 koiraa ja 3 lasta moitteettomana (jopa niin moitteettomana että harmittaa, koska olen jo kyllästynyt väriin, mutta mies ei suostu vaihtaan kun on niin hyvänä vielä :D ) Oli siis aika arvokas, mutta jokaisen rahan arvoinen kestävyydessä ja helppohoitoisuudessa.
 
bud
[QUOTE="vieras";25853655]Varmaan tiedät, mutta laminaattiin ei saa koskaan laittaa saippuaa sisältävää pesuainetta. Siitä kalvo laminaattiin.[/QUOTE]

Meillä oli laminaatinpesu-ainetta. Nyt oon kyllä pari kertaa pessyt fairy-vedellä, kun tuo oikea aine loppui.
 
plaa
EI AINAKAAN LAMINAATTIA!

Ärsyttää ku siinä näkyy heti kaikki, varsinkin kesällä kun kuljetaan ilman sukkia, alle 10 vuodessa rupee näyttään jo elämänsä nähneeltä, puulattia ois mun valinta nyt, sen vois hioo ja lakata/maalata uusiksi
 
hhhh
Meillä on oleskelutiloissa laminaatti (edellinen asukas asentanut). Enemmän tykkäisin parketista, koska se on lämpimämpi jalan alla eikä ole niin liukas. Tummassa laminaatissa myös näkyy kaikki lika.

Keittiössä on vinyylipintainen korkkilattia, joka on aivan huippu (lämmin jalan alla ja helppo pitää puhtaana). Eteisessä on laatta ja askarteluhuoneessa + eläkerran makkarissa muovimatto.

Muovimatosta en tykkää yhtään ja jossain vaiheessa, kunhan rahaa on, vaihdetaan laminaatti + muovimatot parketiksi.
 
"miiu"
Meillä on parketti, ja se on mennyt jo vuodessa ihan kaameeseen kuntoon, eikä meillä ole kuin yksi lapsi:( Kolhuja tulee tosi helposti.

Ehdottomasti laminaatti lapsiperheelle.
 
"wtf"
ehdottomasti parketti. Vaikka tulee naarmuja yms. niin parketin voi hioa ja lakata, mutta kun laminaattiin tulee jälkiä ja esim. välit kupruilee, kun on päässyt kosteutta lautojen väliin, niin sitä ei niin vaan korjatakaan.
 
---
Meillä koivuparkettia enimmäkseen ja tykkään kovasti. Ja kyllähän sitä asumisen myötä elämisen jälkiä jää, mutta haittaako se? :) Yllättävän kestävää on kuitenkin tämä meidän parketti, kovalla kulutuksella kolmen pienen kanssa :)
 
"vieras"
Laminaatti ei sit tykkää jos siihen menee vettä ja jää hetkeksikin. Nousee helpolla rumasti siitä kohtaa. Mut laminaattien laaduissa on eroja ja jotkut kestää enemmän. kalliimmat kestää enemmän.

Ihan uusinta uutta on vinyylilaminaatti, joka onkin melkein puulattian luokkaa hinnan suhteen. Sitä ei saa pilalle millään, se on kestävämpi, kuin oikea puu.
 
"vieras"
[QUOTE="wtf";25853715]ehdottomasti parketti. Vaikka tulee naarmuja yms. niin parketin voi hioa ja lakata, mutta kun laminaattiin tulee jälkiä ja esim. välit kupruilee, kun on päässyt kosteutta lautojen väliin, niin sitä ei niin vaan korjatakaan.[/QUOTE]

Huonolaatuista laminaattia.

Mutta varmaan myös parketeissa on hyvää laatua ja huonoa laatua, ei sillä.
 
"..."
Meillä on korkkia ja kivilaattaa ja näyttää hyvin toimivan. Korkki on tyylikästä nykyään, kun sen saa millä tahansa pinnalla ja lisäksi ekologinen vaihtoehto. Korkki tosin voi monille olla liian kallis.
 
30v vanha muovimatto hajosi tänävuonna työtuolin alla :D menee siis lattia vaihtoon.. ilmeisen laadukasta (ja RUMAA) mattoa kuitenkin.
meillä oli kahdenlaista laminaattia edellisessä asunnossa. toinen oli aika huonoa, oli kamalassa kunnossa vuoden jälkeen.
toinen oli ok, mutta tumma-ah niitä varpaanjälkiä..
 
raksa-akka
Niin on näköjään monta mielipidettä kuin on lattiaakin. Varmaan nuo erot johtuu sit siitä kun on niin erilaatuisia lattioita..Itse tykkään parketista enemmän mutta nuo kolhut häiritsee. Tai siis kolhut ei häiritse jos ne ei näy, mutta vähän epäilen että meidän kulutuksella on parketti hetkessä lommoilla. Pakko varmaan siis tyytyä laminaattiin..
 
"vieras"
Siis kuka edes harkitsee laminaattia?

Parketti on aitoa puuta, sitä voi työstää, hioa, lakata, korjata miltei loputtomiin. Aito puu on kaunista ja jalalle lämmintä, ei kopise.

Laminaatti on kylmä jalalle, kaikuu, kopisee, ei siedä yhtään vettä, ei ole korjattavissa.

Mä en käsitä, että joku edes harkitsee laminaattia. Hui puistatus sentään.
 
"vieras"
EI AINAKAAN LAMINAATTIA!

Ärsyttää ku siinä näkyy heti kaikki, varsinkin kesällä kun kuljetaan ilman sukkia, alle 10 vuodessa rupee näyttään jo elämänsä nähneeltä, puulattia ois mun valinta nyt, sen vois hioo ja lakata/maalata uusiksi
Kyllä meillä näkyy jalanjäljet ihan samalla tavalla parketissakin. Parkettiin jää myös ikäviä jälkiä, jos sattuu pudottamaan jotakin. Puhumattakaan siitä, jos lapsi vaikka hakkaa lelua lattiaan.

Meillä oli edellisessä asunnossa Pergon laminaatti, oli todella kestävää. Kunhan tämä parketti menee huonoksi, vaihdetaan laminaatti tilalle. Ei se hiominen ja lakkaaminenkaan mikään helppo homma ole. Kaverilla oli asunnossa juuri hiottu ja lakattu parketti, kun muuttivat siihen kahden koiran kanssa. 5 vuodessa parketti oli aivan pilalla.
 
raksa-akka
[QUOTE="vieras";25853895]Siis kuka edes harkitsee laminaattia?

Parketti on aitoa puuta, sitä voi työstää, hioa, lakata, korjata miltei loputtomiin. Aito puu on kaunista ja jalalle lämmintä, ei kopise.

Laminaatti on kylmä jalalle, kaikuu, kopisee, ei siedä yhtään vettä, ei ole korjattavissa.

Mä en käsitä, että joku edes harkitsee laminaattia. Hui puistatus sentään.[/QUOTE]

Itsekään en laminaatista niin kauheasti pidä mutta toisaalta olen sitä mieltä että parketin hehkutus on vähän yliarvostettua. Kestävyydessä laminaatti hakkaa 10-0 laminaatin. Meillä nykyisessä huono laminaatti, jossa näkyy kaikki jäljet. Vettä on roiskunut, siitä ei ole mennyt miksikään. Kolhuja kestää lähes rajattomasti, joten korjaamisen tarvetta ei ole tullut. Mun mielestä ei kyllä kopise. No joo, mutta silti haluaisin parketin.. :)
 
"vieras"
meillä laminaatti tällä hetkellä edellisen omistajan jäljiltä. Eiteisessä ja kodinhoitihuoneessa laattalattiat, mikä käytännöllistä. Itse inhoan vilukinttuna laminaatin kylmyyttä verrattuna parkettiin, mutta kestävää tämä kyllä on ja kotitossuissa hiippailen sisällä. Koira inhoaa laminaatin liukkautta ja sen vuoksi meillä on pitkät käytävämatot. Lastenhuoneeseen kunhan tehdään remppa, niin ajattelin sinne muovimattoa, niin ei kaatuneet vesivärimukit yms. haittaa ja on jalan alla lämpimämpi ja mukavampi köllötellä lattialla. Keittiöremppaa kun päästään tekemään joskus hamassa tulevaisuudessa, niin vaihdetaan sinne laattalattia myös (samalla uusitaan khh ja eteinen samoille laatoille). Omakotitalossa ei tekeminen koskaan lopu kesken! Huh!
 
"Marianna"
Meillä on vanhaa parkettia ja laminaattia asunnossa. Parketti asennettu 80-luvulla ja laminaatti viime vuonna. Tykkään tästä parketista kyllä enemmän, on kerran käsitelty ilmeisesti tässä välissä ennen meidän muuttoa.
Parketti on lämpöinen jalan alla, toisin kuin laminaatti. Ei kopise niinkuin laminaatti ja pysyy puhtaamman näköisenä kuin laminaatti. Onhan tämä parketti vanhuuttaan ja elämistä jo kärsinyt mutta ihan siisti silti 30 vuotta vanhaksi lattiaksi. Laminaatit on nostaneet reunojaan ja ilmeisesti huonosti paikoilleen asennettu (joka ei tietysti materiaalin vika) koska alkanut näkyä paikoitellen rakoja.
Parketti on helpompi materiaali minusta pestäkin kuin laminaatti, joten itse valitsisin ehdottomasti parketin noiden laminaattien sijalle, vaikka meillä onkin koiria ja lapsia.
 

Yhteistyössä