Laminaatti vai parketti lapsiperheeseen?

  • Viestiketjun aloittaja raksa-akka
  • Ensimmäinen viesti
raksa-akka
[QUOTE="swiss";25853912]Minä olen myös ehdottomasti parketin kannalla! Meillä on lattiat parkettia, laattaa ja marmoria.[/QUOTE]

Pystyykö niiden kolojen kanssa elämään, noita näytepaloja kun hain ja testailin niin kunnon lommot tulee kun pikkuauton tiputtaa. Vai saako niitä jotenkin piiloon?
 
juuh
Laadukas vahattu tammiparketti olisi mun valinta nyt. Meillä on lakattu edullinen parketti ja kolhuja on paljon, mutta ei ne kauheesti ekan vuoden jälkeen enää haittaa :)
Vahatussa parketissa ei näy kaikki jäljet niin hyvin ja on helppo itse hiukan "korjaillakin". Siis sellainen, mitä käytetään joissain kuntosaleillakin. Eteiseen ja keittiöön laittaisin laatan.
 
"taku"
meillä on julkisen tilan kestävyydellä laminaatti, on koira, kissa ja kaksi lasta eikä ole miksikään vuodessa mennyt ja kaikki tahrat lähteny pyyhkimällä ilman pesuaineita. mun isällä taas parketti ja vaikka hän asuu yksin parketti mennyt äkkiä kamalaksi, vähänki siirtää huonekaluja pinta kuluu pois ja eteisessä mustunu ku ei kestä kosteutta tippaakaan. kyll meillä paremmi laminaatti kestäny. keittiössä meillä korkkilattia mikä tosi hyvä ku lasten kanssa ei voi mattoa keittiöön laittaa niin tämä on aina lämmin ja pehmeä, mutta nii kallis ett raaskittiin vain kettiöön. tuulikaapissa, vessoissa, kodinhoitohuoneessa ja pesutiloissa tavallista laattaa mikä niissä hyvä. edellisessä kämpässä oli muovimatto ja se vasta kamala olikin.
 
"vieras"
[QUOTE="Marianna";25853942]Meillä on vanhaa parkettia ja laminaattia asunnossa. Parketti asennettu 80-luvulla ja laminaatti viime vuonna. Tykkään tästä parketista kyllä enemmän, on kerran käsitelty ilmeisesti tässä välissä ennen meidän muuttoa.
Parketti on lämpöinen jalan alla, toisin kuin laminaatti. Ei kopise niinkuin laminaatti ja pysyy puhtaamman näköisenä kuin laminaatti. Onhan tämä parketti vanhuuttaan ja elämistä jo kärsinyt mutta ihan siisti silti 30 vuotta vanhaksi lattiaksi. Laminaatit on nostaneet reunojaan ja ilmeisesti huonosti paikoilleen asennettu (joka ei tietysti materiaalin vika) koska alkanut näkyä paikoitellen rakoja.
Parketti on helpompi materiaali minusta pestäkin kuin laminaatti, joten itse valitsisin ehdottomasti parketin noiden laminaattien sijalle, vaikka meillä onkin koiria ja lapsia.[/QUOTE]
Tosin siinä on se ero, että teidän parkettinne on varmaan alustaan liimattua massiiviparkettia, mikä on paljon parempaakuin nykyiset lautaparketit. Massiiviparketin asentaminen maksaa niin paljon, että harva sitä laittaa enää nykyisin. Toki silti valitsisin lautaparketinkin mieluummin kuin laminaatin.
 
Noh, molemmat kuluu ajan myötä eikä kumpikaan kestä vettä, mutta parketin pystyy kyllä hiomaan ja saamaan sillä taivoin taas uuden veroiseksi. Toisaalta kuka sitten jaksaa kontata hiomassa montaa kymmentä neliötä lattiaa, samalla vaivalla vaihtaisi jo uuden. Keittiössä laatta on kyllä aivan ehdoton.
 
raksa-akka
Laadukas vahattu tammiparketti olisi mun valinta nyt. Meillä on lakattu edullinen parketti ja kolhuja on paljon, mutta ei ne kauheesti ekan vuoden jälkeen enää haittaa :)
Vahatussa parketissa ei näy kaikki jäljet niin hyvin ja on helppo itse hiukan "korjaillakin". Siis sellainen, mitä käytetään joissain kuntosaleillakin. Eteiseen ja keittiöön laittaisin laatan.
Saako kysyä mistä teillä on tuo nykyinen parketti? Upofloorilta on ehkä meille tulossa, onko se nyt sellainen että on hetkessä kamalassa kunnossa? Kährsiä tai Timberwiseä laittaisin jos ois rahaa mutta kun ei ole.
 
"Mie"
Me asutaan vanhassa puutalossa ja edelliset asukkaat olivat laittaneet laminaatin. Me rempattiin ja laitettiin vanhanajan maalattu lankkulattia! En iki maailmassa halua laminaattia! Puulattia on ihana jaloille ja eristää lämpöä! Tietty joku voi sanoa, että ei sovi lapsiperheeseen. Meillä kaksi lasta ja sittenkun on tarpeeksi naarmuinen niin hiotaan ja maalataan se vaan uudelleen.
 
Turkilmas
Meillä on laminaattia ja mä olen ollut kyllä hyvin tyytyväinen ratkaisuun. Hinnaltaan oli ihan yhtä kallista kuin parkettikin, mutta kestävyydeltään takuulla parempaa. Eipä ole tarvinnut varoa naarmuuntumista :)
 
3 lasta
Meillä 70-luvun lopulla valmistunut talo, jossa alkuperäinen parketti. Kerran hiottu ja lakattu ja monta kertaa voi vielä tehdä saman! Pitkä ikä edessä siis vielä tällä lattialla :) Tässä aiemmin asui eläkeläinen, joten pinnat ei olleet kuluneet ja itse teetettiin tuo hionta+lakkaus.
Laminaattia en ottais. Kylmä, kumiseva ja ongelmajätettä :x
 
"vieras"
Voisitteko te joilla on kokemusta vinyylilaminaatista/vinyylikorkkilattiasta kertoa ko. materiaalin hyviä ja huonoja puolia. Erityisesti kestävyys kiinnostaa. Naarmuuntuuko helposti? Kertokaa myös merkki, jota olette käyttäneet.
 
"ompus"
[QUOTE="joku";25853626]Laminaatti. Edullinen ja kestävä, ehdoton eläinperheessä (parketti mene pilalle eläinten kynsistä, siis lähinnä kissojen ja koirien)[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa! Meillä neljä kissaa ja kolme vilkasta tenavaa ja 9 vuotta vanha parketti on edelleen hyvässä kunnossa!
 
"Xxxx"
[QUOTE="vieras";26273618]Voisitteko te joilla on kokemusta vinyylilaminaatista/vinyylikorkkilattiasta kertoa ko. materiaalin hyviä ja huonoja puolia. Erityisesti kestävyys kiinnostaa. Naarmuuntuuko helposti? Kertokaa myös merkki, jota olette käyttäneet.[/QUOTE]

Meillä vinyylikorkki uudessa kodissa. Sen verran vähän asuttu että en osaa paljon kertoa, mutta vanhassa asunnossa laitettiin vinyyli eteiseeen (siis tällainen uusi versio mut ilman korkkia). Erittäin tyytyväinen! Suosittelen! Kestää vettä (siis normaalia elämistä), kolhuja jnejne joka tapauksessa paremmin kuin parketti tahi laminaatti.
 
"Xxxx"
[QUOTE="Xxxx";26273634]Meillä vinyylikorkki uudessa kodissa. Sen verran vähän asuttu että en osaa paljon kertoa, mutta vanhassa asunnossa laitettiin vinyyli eteiseeen (siis tällainen uusi versio mut ilman korkkia). Erittäin tyytyväinen! Suosittelen! Kestää vettä (siis normaalia elämistä), kolhuja jnejne joka tapauksessa paremmin kuin parketti tahi laminaatti.[/QUOTE]

Mikähän se merkki oli.... Vanha oli senso rustic.... Uusi oli k-raudasta joku wicader.... Tai jotakin.
 
miekin
[QUOTE="vieras";25853895]Siis kuka edes harkitsee laminaattia?

Parketti on aitoa puuta, sitä voi työstää, hioa, lakata, korjata miltei loputtomiin. Aito puu on kaunista ja jalalle lämmintä, ei kopise.

Laminaatti on kylmä jalalle, kaikuu, kopisee, ei siedä yhtään vettä, ei ole korjattavissa.

Mä en käsitä, että joku edes harkitsee laminaattia. Hui puistatus sentään.[/QUOTE]

Meillä on lattialämmitys, joten se laminaattilattia ei ole mitenkään kylmä. Eikä kopisekaan, kun pohja on tehty kunnolla (sillä jollain paksulla aluskatteella) ;)
Ja vettä sietää oikein hyvin, mutta siihen laminaattiin pitää sitten pistää vähän enemmän rahaa kun 5m2! Meillä on kanssa sellainen julkisen tilan luokituksen saanut laminaatti, oli arvokas, mutta kestänyt loistavasti niin kissan kostopissat, lasten vesileikit ja autorallit. Värivalintakin osui nappiin, sellainen kesikitumma, aina siistin näköinen :)

Eli itse olen kyllä tyytyväinen laminaattiin (ja myös laattoihin ja marmoriin, jota meillä on muualla). Mutta kannattaa oikeesti satsata siihen laatuun ja ostaa kosteuskäsiteltyä, vaikka se hinta onkin samaa kun parketilla ;)
 
Meilläkin on molempia. Parketti on jo 30-vuotias ja kyllähän siinä elämän jälkiä on. Ei liikaa kuitenkaan, etteikö niiden kanssa nyt pystyisi elämään.
Meillä on 2 lasta joiden on annettu rauhassa ajaa rallia autoilla, mopoilla ja kärryillä, hakkalelukin on ollut.. Koirakin taludesta löytyy ja tuleehan parkettiin pakostakin naarmuja kun 20 kiloa painava otus käy siinä sutimassa kynsillään (siis oikeasti sutii, kun juoksee ja mutkassa koittaa jarruttaa ja sitten taas saada lisää vauhtia kun pitoa ei ole).

Lapset kun vähän kasvaa ja koirakin vähän rauhoittuu, niin sitten hiotaan ja lakataan uusiksi ja lattia on taas kuin uusi. Siinä sen hyvä puoli.

Makkareissa meillä on laminaattia ja se kyllä kopisee, vaikka alle laitettiin solumuovia muka riittävästi. Kahden huoneen päähän kuulee koska lapsi on herännyt kun lelujen kolina kuuluu lattian kautta..:/
Noh, tosi halpaahan se oli ja tietoinen valinta, sen piti olla oikeastaan vaan väliaikainen ratkaisu, kohta se on 5 vuotta ollut :D Hyvin on kestänyt lastehuoneissakin, ei suurempia jälkiä tai kolhuja, lähinnä leluista jääneitä väripilkkuja kun jotain on pudonnut tai joku lelu (esim. dino) on vähän "tömistellyt" kulkiessaan..

En kuitenkaan enää pidä väristä, joten toivoisin että olisi mennyt huonompaan kuntoon niin saisin ukon vaihtamaan ne. Nythän niitä ei voi vaihtaa kun ovat liian hyväkuntoiset..

Eli, minä voisin laittaa kumpaa tahansa. Ehkä se parketti veisi niukasti voiton. Laminaattia jos laittaa, niin ei tosiaan ehkä sitä halvinta kannata laittaa, vaan panostaa laatuun niin on varmasti kestävä ja miellyttävä ratkaisu :)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";26273618]Voisitteko te joilla on kokemusta vinyylilaminaatista/vinyylikorkkilattiasta kertoa ko. materiaalin hyviä ja huonoja puolia. Erityisesti kestävyys kiinnostaa. Naarmuuntuuko helposti? Kertokaa myös merkki, jota olette käyttäneet.[/QUOTE]

Meillä laitettiinn juuri remontin yhteydessä Wicanders Alaska Oak-vinyylikorkkia, mutta asia on niin uusi että käyttökokemuksia ei vielä ole. Meillä ei parketti, laminaatti tai laatta oikein tullut kysymykseen, joten päädyttiin nyt tuohon vinyylikorkkiin. Paljon olen hyvää kuullut ja lukenut, toivottavasti näin on.
 
Meillä on laminaatti. Edellisen omistajan vasta laittama, paksuinta mallia jossa on joku suoja pinta. Ollaan asuttu tässä 5kk ja keittiössä se kupruilee yhdestä nurkasta mihin on kaatunut vedet pari kertaa (4v ottaa itse vettä lasin TÄYTEEN).. Olohuoneessa on reikiä lattiassa potkumopojen tai minkälie jäljiltä. Eteisessä on jo naarmuja kun kulkeevat kengissä siinä ja rapina vaan kuuluu kun kivet tipahtelee lattiaan..

Just puhuttiin et kun vaihdetaan jossain vaiheessa lattia, ni eteiseen ja keittiöön tulee laatta ja muihin huoneisiin muovimatot. Niitäkin on todella laadukkaita ja hyvän näköisiä. Käytiin katselemassa sellaisiakin malleja joista oisin ollut varma että on laminaattia, mutta muovia oli.
 
kolmen kohta teinin äiti
Meillä on alakerrassa lakattu lankkulattia, johon ollaan oltu tosi tyytyväisiä; tuntuu lämpöiseltä, näyttää hyvältä ja sopii vanhan maatalon henkeen, ja jotenkin se on sellainen, ettei pienet kolhut sitä rumenna. Yläkertaan nuorten valtakuntaan laitettiin muovimattoa, joka on kuvioltaan vanhan lankkulattian näköistä, joka osoittautui sinne aivan loistavaksi ratkaisuksi; on jalalla pehmeä ja lämmin, vaimentaa alakuuluvaa ääntä, ei luista koirienkaan tassujen alla, kestää kunnon kostean pesun silloin, kun meillä yläkertaa luututaan, ja näyttää kyllä todella hyvältä (ja lienee lähes ikuinen ja pesua lukuunottamatta huoltovapaa?). Hintaa sille muovimatolle tuli yli tuplaten laminaattiin verrattuna, mutta jäi kuitenkin hiukan lankkulattiaa halvemmaksi materiaalihankinnoiltaan.
Laminaattilattiaa en halua sen vuoksi, kun se on niin liukas koiran tassujen alla ja kova ja kolkko kävellessä (ja tietysti kylmäkin tällaisessa vanhassa talossa, missä ei ole lattialämmitystä).
 
Kivilattia on ollut helpoin pitää puhtaana. Ei tule jälkiä, mutta on kylmä ja kova jalan alla. Marmori on todella kaunis isoilla aloilla.

Laminaatti on taas eloton, kylmä, kova, mutta kauniimpi kuin muovimatto.

Muovimatto taas on ottanut kolhut ja taiteilut mukisematta vastaan, ihan ok jalan alla mutta niin ruma.

Meille siis tulee nyt tammiparkettia, keittiöstä aloitetaan ja hiljalleen koko kämppä laitetaan kuntoon.

Siinä kun ostat kunnon laminaattia, saat samalla rahalla jo kaunista parkettiakin jota sentään voi hioa ja pintakäsitellä tarpeen tullen.
 
Kivilattia on ollut helpoin pitää puhtaana. Ei tule jälkiä, mutta on kylmä ja kova jalan alla. Marmori on todella kaunis isoilla aloilla.

Laminaatti on taas eloton, kylmä, kova, mutta kauniimpi kuin muovimatto.

Muovimatto taas on ottanut kolhut ja taiteilut mukisematta vastaan, ihan ok jalan alla mutta niin ruma.

Meille siis tulee nyt tammiparkettia, keittiöstä aloitetaan ja hiljalleen koko kämppä laitetaan kuntoon.

Siinä kun ostat kunnon laminaattia, saat samalla rahalla jo kaunista parkettiakin jota sentään voi hioa ja pintakäsitellä tarpeen tullen.
Suonet anteeksi, mutta minä kyllä kehottaisin kuitenkin harkitsemaan vielä sitä parketin laittamista sinne keittiöön. Nämä nykyiset lautaparketit kun eivät kestä vettä ollankaan samalla tavalla kuin ne "vanhan hyvän ajan" paikalleen liimatut parketit. Ja sitä vettä tahtoo aina keittiössä kuitenkin jonkin verran lattialle roiskua.

Olohuoneeseen ja makkareihin hyvälaatuinen (joita suurin osa nykyään parkettina myytävästä puuviilujätteestä ei ole) parketti on ok, mutta keittiöön ja eteiseen laattalattia on aivan ehdoton niin veden- kuin kulutuksenkeston ja puhdistettavuuden kannalta.
 
niib
Meillä ollut ihan sama ongelma, eli mitä laitetaan uuteen taloomme lattiapinnaksi (vesikiertoinen lattialämmitys kaikkialla). Nykyisessä kodissamme on parketti kaikkialla kosteita tiloja lukuun ottamatta ja mä en ole tykännyt. Pienten lasten ja keskikokoisen koiran kanssa ei ole ollut hyvä yhdistelmä. Näillä näkymin olemmekin päätyneet Paradorin tähän laminaattiin, ainakin vaikuttaa sopivalta (livenä nähty ja kokeiltu, en toki tiedä, millainen on pitkäaikaisessa käytössä):

Erikoisparketti.fi | Verkkokauppa | PARADOR Tammi karkeasahattu lankku , Parketti, Parketit, Laminaatti, Laminaatit, Kattopaneelit, Jalkalistat
 

Yhteistyössä