Lapsen hoitaminen kotona kun mies töissä...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko muilla huonoa omatuntoa lapsen kanssa kotona olemisesta jos puoliso tekee päivät pitkät töitä..? Mulla on huono omatunto siitä kun hoidan vauvaa kotona ja mies käy töissä ja maksaa mm. asumisen kokonaisuudessaan ja kaikki muutkin isommat asiat. Yritän tasapainottaa tilannetta sillä että hoidan kaikki kotityöt, ja jotenkin koen olevani miehelle "tilivelvollinen" siitä mitä olen saanut päivän aikana tehtyä. Ei mies mitään kysele tms., mutta jotain "näkyvää" on saatava aikaan viimeistään ennen kuin mies tulee töistä kotiin.. Ja se kyllä vähän stressaa ja ahdistaakin. Tuntuu etten myöskään voi pyytää missään kotitöissä mieheltä apua, kun mies käy jo töissä. Kotona hoidan 100 %:sti vauvan, koirat, ruoanlaiton, siivouksen, pyykinpesun, kaupassakäynnin, puutarhan ja kasvimaan. Itse tiedän että kaiken hoitaminen käy työstä, mutta jollain tavalla mulle tulee tunne ettei mies sitä sellaisena pidä...

Onko kellään muulla ollut samanlaisia tuntemuksia..?
 
kahdenäiti_
Eipä todellakaan ollut tuollaisia tuntemuksia, kun olin vanhempainvapaalla vauvojani hoitamassa. Mies pääsee töissä sata kertaa helpommalla kuin kotova vauvaa hoitava. Mies saa pitää töissä kahvitauot, ruokatauon ja kotona koko ilta on vapaata. Lisäksi saa nukkua täydet yöunet. Äiti joutuu valvomaan vauvan kanssa yöllä, ei saa riittävästi unta ja väsyneenä hoitaa vielä tauotta lasta ja kodin.

Kyllä minä ainakin vaadin miestä osallistumaan myös lasten ja kodin hoitoon. Tietenkin työssäkäyvän pitää maksaa perheensä elatus, jos kotona vauvaa hoitava ei siihen täysipainoisesti pysty. Eikä se riitä tekosyyksi laistaa velvollisuuksistaan lasta ja kotia kohtaan. Tuolla tyylillä opetat miehesi itsekkääksi paskiaiseksi, joka ei varmasti laita tikkua ristiin perheen hyväksi siinäkään vaiheessa, kun joskus menet työelämään.
 
Minä osallistuin kustannuksiin minkä pystyin ja kodin pyöritykseen pääasiassa. Mutta en suostunu siihen että mies on hommissa 8h ja vkonloppuna ei yhtään ja minä 24/7. Koti on kuitenkin meidän ja lapsi meidän. Tämä malli jo jo lapsuudenkodista jossa kumpikin vanhempi teki osansa ja isä oli meitä hoitamassa, äiti silti osallistui perheen hoitamiseen ja kodin.
 
vierailija
Ei yhtään.

Kotona olo kahde pienen kanssa on kyllä monta kertaa helpompaa kuin työssä käyminen. Mutta meillä vuorotellaan. Nyt on mies kotona n. vuoden. Minä olin tätä ennen. Ei lasketa toistemme tekemisiä, vaan iloitaan siitä että toinen pääsee edes hetken helpommalla.

Kumpikin meistä tuo rahaa kotiin. Kumpikin osallistuu kotitöihin viikonloppuna.
 
Ken guru
Ei yhtään.

Kotona olo kahde pienen kanssa on kyllä monta kertaa helpompaa kuin työssä käyminen. Mutta meillä vuorotellaan. Nyt on mies kotona n. vuoden. Minä olin tätä ennen. Ei lasketa toistemme tekemisiä, vaan iloitaan siitä että toinen pääsee edes hetken helpommalla.

Kumpikin meistä tuo rahaa kotiin. Kumpikin osallistuu kotitöihin viikonloppuna.
Tämän kirjoitin minä, Ken guru. Viesti lähti vähän käsistä.
 
vierailija
Ei yhtään.

Kotona olo kahde pienen kanssa on kyllä monta kertaa helpompaa kuin työssä käyminen. Mutta meillä vuorotellaan. Nyt on mies kotona n. vuoden. Minä olin tätä ennen. Ei lasketa toistemme tekemisiä, vaan iloitaan siitä että toinen pääsee edes hetken helpommalla.

Kumpikin meistä tuo rahaa kotiin. Kumpikin osallistuu kotitöihin viikonloppuna.
Minun ja tuttavieni kokemus on kyllä ihan päinvastainen. Töissä on paljon helpompaa kuin vauvan ja/tai taaperoikäisten hoitaminen kotona. Kaikki ollaan oltu kotona lapsia hoitamassa sekä työelämässä ja osallistuttu myös perheen talouspuoleen.

Tärkeintä olisi tasapuolisuus molempien vanhempien vapaa-ajassa. On epäreilua, jos toinen raataa 24/7 ja toinen huilailee illat ja viikonloput omia mukavia juttuja tehden.
 
vierailijatartar
Musta mun "työpäivä" kotona loppui aina, kun mies tuli töistä kotiin. Loppuilta vedettiin puokkiin ja vuoroteltiin hommissa. Miksi mulla olisi pitänyt olla n.14h "työpäivä" ja miehellä se 7,5h?
 
vierailija
Meillä mies todennut aina lomien jälkeen pääsevänsä lomailemaan töihin. Ja ollaan vedetty kaikki puoliksi lomilla.

Eli ei todellakaan ole huono omatunto, ennemminkin olen vähän kade välillä... :D
 
Yhden hyväunisen vauvan kanssa voi tuntua lomailulta. Mut moni kokee kyllä sen kotona olon raskaaksi.

Mut kun lapsi aikanaan menee hoitoon ja äiti töihin, miten lapsen ja kotitöiden hoito sitten jakautuu?? Moni mies tottuu siihen et töiden jälkeen vaan lepäillään ja perheen äiti tekee kaiken kotona sen täyden työpäivän päälle.

Mulla nyt kaksi lasta kotona ja ei oo mahdollista ettei mies osallistuisi arjen pyöritykseen kotona mitenkään.

Tosin itse olen rahoittanut kotona oloa pitkästi myös omilla säästöillä. En koe että mies olisi minua elättänyt, lapsia kyllä.
 
Yhden hyväunisen vauvan kanssa voi tuntua lomailulta. Mut moni kokee kyllä sen kotona olon raskaaksi.

Mut kun lapsi aikanaan menee hoitoon ja äiti töihin, miten lapsen ja kotitöiden hoito sitten jakautuu?? Moni mies tottuu siihen et töiden jälkeen vaan lepäillään ja perheen äiti tekee kaiken kotona sen täyden työpäivän päälle.

Mulla nyt kaksi lasta kotona ja ei oo mahdollista ettei mies osallistuisi arjen pyöritykseen kotona mitenkään.

Tosin itse olen rahoittanut kotona oloa pitkästi myös omilla säästöillä. En koe että mies olisi minua elättänyt, lapsia kyllä.
Sillonkin jaettiin kodin-ja lapsenhoitoa kun palasin töihin. Ja tarhaan kuskaamista/hakemista.
 

Yhteistyössä