Lapsen ikä, harrastus ja harrastuksen hinta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Teen tällaista kyselyä tässä nyt ihan puhtaasta mielenkiinnosta:

- Minkä ikäinen lapsi sinulla on, mitä hän harrastaa ja paljonko harrastus maksaa?

Meillä lapset eivät harrasta toistaiseksi mitään.
 
vierailija
12 v, harrastaa linja-autoja ja niiden kuvaamista. Aluksi kuvasi kännykän kameralla, mutta hankki sitten säästämillään rahoilla paremman pokkarikameran, joka maksoi muistaakseni 350 e. Muita kuluja ei juuri ole, kun matkakortti pojalla on joka tapauksessa.
 
vierailija
Kouluikäinen ei harrasta mitään. Yhden vuoden pelasi jalkapalloa, se oli liian raskasta koulupäivien lisäksi, lapsi ei koskaan halunnut lähteä. Harrastus oli melko kalliskin, yli 200 euroa. Nykyään vien lapsia kavereineen leikkimään eri puistoihin, rannalle, raunioille tms. Olen ajatellut että siinä on harrastusta riittävästi, kun leikkivät porukalla sotaa tai mitä milloinkin eri ympäristöissä. Ryhmähenki vahvistuu ja saavat raitista ilmaa. Käytetään nuo harrasturahat sitten vaikka näihin leikkihetkiin.
 
vierailija
8-v tyttö käy telinevoimistelussa kerran viikossa (125 €/syksy) ja pianotunnilla kerran viikossa (15 €/30 min). 5-v poika ei ole oikein innostunut mistään ohjatusta, mihin ei vanhemmat pääse mukaan. Jääpalloa koitin viimeksi ehdottaa ja siihen sanoi joo
Touhutaan kyllä omalla porukalla kanssa monenmoista. 2-v tytön kanssa aloitetaan muskari (jos sitä nyt harrastukseksi voi sanoa. )
 
vierailija
Esikoisella 5v on touko-syyskuun jalkapallo (heinäkuu tauolla) 115e.
Ja syyskuussa alkaa sirkuskoulu muistaakseni 80e/syksy ja olisko kevät ollut hitusen enemmän.

Aikaisemmin on ollut kesäharrastuksena (touko-elo) yleisurheilu n. 100e, kansalaisopiston jumppia (n. 30e syksy tai kevät). Luistelukoulun tutustumiskerralla kävi testaamassa mutta ei kiinnostunut, se olisi kai ollut kalliimpaa alusta pitäen (itsellä taitoluistelutausta, en erityisemmin haluaisi sitä tietä lapselle tarjota, mutta tuotakin kysyi itse, että pääseekö luistelukouluun).

Tuo on kotihoidettu lapsi, jolla on ollut 2-4-vuotiaana noita jumppia motorisen kehityksen tukena / liikuntaan innostamassa / vanhemmille ideoita antamassa (ja vauvaiässäkin käytiin jossain jumpissa mun viihdykkeeksi, ai niin ja äiti-lapsi-bailatinossa). Nyt on sitten jo oma-aloitteista kiinnostusta, jalkapalloon meni kerhokaverin perässä ja sirkuskoulusta on haaveillut jo liki vuoden kun siitä kuuli.

Kuopuksella 2,5v ei ole harrastusta, mutta kevätkaudella saatan viedä lapset peräkkäisiin kansalaisopiston jumppiin (2-4v ryhmässä aikuinen eli minä on mukana).

Kuulostaapa tuo paljolta :D Mutta siis ei minusta näin pienillä tarvitsisi olla harrastusta, esikoisellakin on ollut 0-1 krt/vko, nyt taitaa ekan kerran olla kahdesti viikossa kun jalkapallo ja sirkuskoulu menee pari viikkoa päällekkäin. Ja keväällä jos on sirkuskoulu ja jumppa, sen näkee sit...

Ai niin, ja kai sitä lapselle pitäisi tarjota kuvataiteitakin ja musiikkia! Mutta tuota liikuntaa olen pitänyt tärkeimpänä, otetaan musiikkia/kuvataidetta sitten lapsilähtöisemmin jos kiinnostuu.
 
vierailija
Esikoisella 5v on touko-syyskuun jalkapallo (heinäkuu tauolla) 115e.
Ja syyskuussa alkaa sirkuskoulu muistaakseni 80e/syksy ja olisko kevät ollut hitusen enemmän.

Aikaisemmin on ollut kesäharrastuksena (touko-elo) yleisurheilu n. 100e, kansalaisopiston jumppia (n. 30e syksy tai kevät). Luistelukoulun tutustumiskerralla kävi testaamassa mutta ei kiinnostunut, se olisi kai ollut kalliimpaa alusta pitäen (itsellä taitoluistelutausta, en erityisemmin haluaisi sitä tietä lapselle tarjota, mutta tuotakin kysyi itse, että pääseekö luistelukouluun).

Tuo on kotihoidettu lapsi, jolla on ollut 2-4-vuotiaana noita jumppia motorisen kehityksen tukena / liikuntaan innostamassa / vanhemmille ideoita antamassa (ja vauvaiässäkin käytiin jossain jumpissa mun viihdykkeeksi, ai niin ja äiti-lapsi-bailatinossa). Nyt on sitten jo oma-aloitteista kiinnostusta, jalkapalloon meni kerhokaverin perässä ja sirkuskoulusta on haaveillut jo liki vuoden kun siitä kuuli.

Kuopuksella 2,5v ei ole harrastusta, mutta kevätkaudella saatan viedä lapset peräkkäisiin kansalaisopiston jumppiin (2-4v ryhmässä aikuinen eli minä on mukana).

Kuulostaapa tuo paljolta :D Mutta siis ei minusta näin pienillä tarvitsisi olla harrastusta, esikoisellakin on ollut 0-1 krt/vko, nyt taitaa ekan kerran olla kahdesti viikossa kun jalkapallo ja sirkuskoulu menee pari viikkoa päällekkäin. Ja keväällä jos on sirkuskoulu ja jumppa, sen näkee sit...

Ai niin, ja kai sitä lapselle pitäisi tarjota kuvataiteitakin ja musiikkia! Mutta tuota liikuntaa olen pitänyt tärkeimpänä, otetaan musiikkia/kuvataidetta sitten lapsilähtöisemmin jos kiinnostuu.
Lisäksi uimassa käydään ei-ohjatusti viikottain, mukana joko molemmat lapset tai vain toinen.
 
vierailija
6-vuotias käy sirkusjumpassa kerran viikossa 70€/syksy ja silloin tällöin BMX-kerhossa 5€/krt
15-vuotias ratsastaa 1.5krt viikossa (joka toinen vk kerran ja joka toinen vk 2 krt) 240€/kk
17-vuotias pelaa jääkiekkoa 5-6krt vk, 400€/kk
 
vierailija
Ekaluokkalainen, pian 7-vuotias, harrastaa jalkapalloa. Aloitti jo 4-vuotiaana, mutta silloin se oli enemmänkin palloleikkejä eikä juuri ollenkaan varsinaista pelaamista. Viime toimintakauden (syksy-kevät) kausimaksu oli 250 € ja varustelukuluja muutama kymppi päälle, tämän vuoden hintaa en vielä tiedä, mutta ei se nyt ainakaan laske. Treenejä on keskimäärin kaksi kertaa viikossa ja lisäksi pelejä melkein joka viikko.
 

Yhteistyössä