lapsen kiukuttelu ja kerhossa käynti

  • Viestiketjun aloittaja "huono äitikö"
  • Ensimmäinen viesti
"huono äitikö"
meillä on 5-v. tyttö, joka on muutenkin aika huono syömään, mut esim tänään on vyöny vaan aamulla leivän ja hiukan maitoa. päiväruuaksi tein kanakastiketta ja nauhamakaronia eikä syöny kun yhden nauhan ja sormenpään kokoisen palan kanaa.

mä sanoin jo etukäteen etten vie kerhoon iltapäivällä jos ei syö kunnolla. onko huono rangaistus tuo kerhon kieltäminen?? annoin tytön itse päättää syökö nyt ruuan -> pääsee kerhoon -> ja saa välipalaa/eväitä vai jättääkö ruuan syömättä -> jää kotiin -> syö samaa ruokaa kun on uudestaan nälkä.... valitsi jälkimmäisen ja sanoi ettei edes haluu kerhoon.

toiminko huonosti? tiedän että sillä on aina kivaa kerhossa, vaikka nyt sanoikin ettei edes haluu mennä...
 
mun mielestä nuo syömisjutut on sellasia ettei niistä sais mitenkään rangaista. Kannattais tehdä niin, että jos ei syö lautasta tyhjäksi, se sama lautasellinen syödään sitten seuraavaan ruoka-aikaan. Eikä lasta kannata pakottaa syömään. Ethän säkään syö ellei sulla oo nälkä/tee mieli syödä? Anna lapsen itse päättää miten syö, tarjonnan rajoissa tietenkin.
 
aloittaja
mun mielestä nuo syömisjutut on sellasia ettei niistä sais mitenkään rangaista. Kannattais tehdä niin, että jos ei syö lautasta tyhjäksi, se sama lautasellinen syödään sitten seuraavaan ruoka-aikaan. Eikä lasta kannata pakottaa syömään. Ethän säkään syö ellei sulla oo nälkä/tee mieli syödä? Anna lapsen itse päättää miten syö, tarjonnan rajoissa tietenkin.
näin normaalisti toiminkin, mut kerhossa tyttö ei jaksa millään jos ei oo syöny mitään, ja sinne en tosiaan voi kanapastaa evääksi laittaa... ja leipä olis esim eväänä hänelle palkinto, eläis mielellään pelkällä leivällä jne...
 
"Jip"
Mä oon joskus miettinyt tuota, mutta tullut siihen tulokseen että oikeastaan lapsi tietää hyvin että kerhosta pois jääminen ärsyttää äitiä, eikä lapsella kuitenkaan niin tylsää ole kotona etteikö kerhosta voisi poiskin jäädä. Sen takia olen suosiolla jättänyt nuo "jos teet noin et pääse kerhoon" -rangaistukset käyttämättä... Ja toisaalta uskon että lapsi jaksaa ihan hyvin kerhossa vaikkei mitään söisikään, ja sitten illalla kotona olis hyvin nälkä. Ja yksi pieni eväsleipä on minusta ihan eri luokan palkinto kuin "oikeat" herkut.
 
ip3
meillä huonosti syövä 5v poika ja en todellakaan rankaise siitä syömättömyydestä kun se on muutenkin niin vaikeaa. Itseäni istutettiin pienenä tunteja pöydässä kun aina piti kaikki syödä ja siitä jäänyt kammo useampia ruokia kohtaan. Minä olen tyytyväinen, että maistelee.
 
näin normaalisti toiminkin, mut kerhossa tyttö ei jaksa millään jos ei oo syöny mitään, ja sinne en tosiaan voi kanapastaa evääksi laittaa... ja leipä olis esim eväänä hänelle palkinto, eläis mielellään pelkällä leivällä jne...
Aikaista kerhopäivien ruoka-aikoja niin että ehtii saada sen saman ruoan nenänsä eteen vielä just ennen kerhoonlähtöä?
 
Mä en myöskään rankaisis tuollalailla. Meillä ei esikoiselle aina ruoka maistu eikä sitä oikein pakottaakaan voi. Äsken söi ennen kerhoa muutaman haarukallisen perunaa. Laitoin sitten mukaan leivän ja hedelmiä kun niitä toivoi mukaan.
Yleensä on puolet eväistäkin syömättä kun sieltä tulee.
 

Yhteistyössä