lapsi ei pyyhi itse

  • Viestiketjun aloittaja vierailijas
  • Ensimmäinen viesti
vierailijas
Mellä kohta 6v lapsi ei suostu opettelemaan pyllyn pyyhkimistä :( kuinka olette saaneet lapset pyyhkimään, syksyllä alkaa eskari joten olis jo kova aika opetella. Ollaan yritetty kannustaa ja kehua sekä olla menemättä pyyhkimään ja kehotettu tekemään se itse mutta tästä seuraa hirveä huuto joka jatkuu vaikka maailman loppuun saakka... keinot loppuu :(
 
vierailijakin
Lahjo se vaikka karkilla. Tai tee raksitaulukko ja kun sen saa täyteen saa jonkun haluamansa lelun(kannataa käydä lelukaupassa katselemassa leluja etukäteen, se on hyvä motivaattori)
 
vierailija
No voin vannoa että ei se lapsi siellä pöntöllä yöhön asti huuda ja odota jotakuta pyyhkimään. Saattaa tunnin tai kaksikin huutaa mutta kyllä se lopulta tekee homman itse (kun kerran osaa) ja tulee pois. Tuon ikäisen lapsen kanssa minusta paras olisi ihan vaan jutella, ilmoittaa että nyt olet niin iso että on aika alkaa itse hoitamaan pyyhkiminen vessassa ja selittää lapselle että tämä myös todellakin tarkoittaa sitä että äiti tai iskä EI tule enää pyyhkimään vaikka lapsi kuinka huutaisi. Ja sitten vanhempien pitää tuota myös noudattaa.

Ihan hyvä idea on sopia myös jokin kannuste, rastitaulukko on hyvä mutta siitäkin on sitten pidettävä kiinni että mitään palkintoa ei tule ennen kuin taulukko on täynnä. Ensimmäinen tavoite voi olla vaikka niinkin pieni kuin viisi rastia, näin lapsi saa palkinnon kuitenkin nopeasti ja huomaa että pyyhkiminen kannattaa. Seuraavaa sitten vaikka 20 rastin jälkeen ja jos tuntuu että palkitsemista pitää edelleen jatkaa voidaan systeemi muuttaa siinä kohtaa sellaiseksi että lapsi saa päivässä yhden rastin kunhan hoitaa pyyhkimiset itse.

Noin yleensä ottaen lapselle kannattaa alkaa opettaa sitä pyyhkimistä hyvin pian sen jälkeen kun oppii pöntölle ja osaa siinä istua niin ettei putoa. Tottakai aikuinen pyyhkii edelleen ja varmistaa että on puhdasta mutta lapsen on hyvä antaa kokeilla itsekin niin tulee homma tutuksi eikä synny mitään kammoja.
 
vierailijaabc
Meillä sovittiin lastentarhaopettajan kanssa kesäksi läksyksi, että kun eskarin aloittaa, niin pitäisi osata pyyhkiä itse. Pissan on osannut pyyhkiä jo kauan, mutta kakan kanssa pitää aina muistuttaa siitä läksystä.
 

Yhteistyössä