Lastensuojeluilmoitus

  • Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mä en myöskään ymmärrä miksi pelätään ilmotuksia?

Jos ja kun on kuulunut riitelyä yms meteliä ni naapuri on tehnyt ihan oikein ilmotuksensa kanssa. Sitten tulee sossu käymään ja jos ja kun kaikki on kunnossa ni se siitä.

Mielummin 9 turhaa ilmotusta ja yks oikea kuin että se yksikin oikea jää tekemättä. Niin paljon on lapsia, jotka voivat huonosti eikä kukaan siihen puutu.

minä ainakin otan tädit vastaan ihan iloisin mielin, jos meille haluavat. :)
Niin, mutta oletko innoissasi myös siitä että jatkossa sit sun papereista näkee että olet ollut tutkinnassa ls-ilmoituksen takia - vaikkakin aiheetta?
niinpä. Noissa asioissa kun tuppaa olemaan niin että vaikka ilmoitukset todettaisiin aiheettomiksi, aina on kuitenkin se, että kun papereissa asia lukee, joku ajattelee että "entä jos kuitenkaan ei ollut aiheetonta" ja "ei savua ilman tulta" :/
 
juuh
Siis mä en nyt oikeesti silti keksi mitä haittaa tästä olisi? Vaikka joka ikinen kerta kun neuvolassa esim käyn ni täti kattois, että hmmm.. on tehty ilmotus? Ehkä se silloin tutkis mun lapseni vielä tarkemmin tai jotain?

Tai tohon edelliseen verraten, entä sitten jos ajattelee joka kerta "entä jos ei ollutkaan aiheeton". Siinähän ajattelee. Mistä mä tiedän, vaikka tuo täti muutenkin joka kerta kun menen lasten kanssa miettis, että "taas toi ylipainonen kovaääninen lehmä tulee". Siinähän ajattelee, ei se mua haittaa. :LOL:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Asian kääntöpuoli: eikö ole hyvä, että teidän lapsista välittävät muutkin ihmiset? Ja kun perhe-elämä ja lapsista huolehtiminen on kunnossa, niin miksi pelätä? Tietenkin ellei se ole edes omasta mielestä kunnossa, niin sitten on syytä vähän pelätäkin, tai tehdä asiaan semmoinen muutos, ettei tarvitse pelätä.
aiheettomat ilmoitukset eivät kyllä ole mitään välittämistä vaan aivan jotain muuta !
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Miksi pitää pelätä ilmoitusta, jos kaikki on kerran kunnossa? Ei kai telkkulupatarkastajaakaan tarvi pelätä, jos lupa on maksettu.
kukaan jolle se aiheeton ilmoitus ei omalle kohdalle sattunut ei voi käsittää sitä traumaa mikä perheelle siitä aiheettomasta ilmoituksesta jää
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
Joo mutta kyllä siihenkin pitäisi joku roti saada ettei kuka tahansa voi katkeruuksissaan sekaantua toisten ihmisten elämään=asianmukainen rangaistus perättömästä ilmiannosta !Liian helppoa tehdä toiselle perheelle kiusaa ilman sen kummempia seurauksia.Ja tarkoitan nyt vain niitä tapauksia joissa kaikki on tosiaankin kunnossa.
täysin samaa mieltä,seurauksia näille väärille ilmoittajille ei tule ja silloin voivat jatkaa toimintaansa kenenkään häiritsemättä.laki pitäisi olla tähänkin.suomessa vaan ei viattoman puolella ole kukaan eikä mikään taho.
 
satunnainen ohikulkija
Periaatteessa se on hyvä, että jokainen voi ilmoituksen tehdä ja siihen myös puututaan, mutta valitettavasti löytyy myös niitä ilkeilijöitä jotka vääristelevät asioita. Avioeron yhteydessä sain kokea myös samaa, ilmoituksia tehtiin milloin mistäkin. Syyksi riitti esim. lapsen likainen t-paita, joka oli tietysti merkki täydellisestä huolenpidon puuttumisesta. Osa asioista oli täysin miehen omasta päästä keksittyjä. Kävin tietty aina asioita selvittämässä ja joka aihe loppui siihen, -kunnes ex-mies siskonsa kanssa tekivät uuden ilmoituksen. Toi viimeinen oli kyllä huvittava; ko. sisko oli kertonut puhelimessa viranomaisille ties mitä, kunnes joutui myöntämään, ettei ole tavannutkaan minua pariin vuoteen, eikä lapsianikaan kuin ohimennen. Tietenkään tälläinen pahansuopuus ei ollut mitenkään yllättävää, tunsinhan heidät jo entuudestaan. Olen nykyään niin onnellinen, kun se ilkeily pysyy nyt kotoani poissa.
 
mms
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Miksi pitää pelätä ilmoitusta, jos kaikki on kerran kunnossa? Ei kai telkkulupatarkastajaakaan tarvi pelätä, jos lupa on maksettu.
kukaan jolle se aiheeton ilmoitus ei omalle kohdalle sattunut ei voi käsittää sitä traumaa mikä perheelle siitä aiheettomasta ilmoituksesta jää
Aivan!
Yksikään ei ole vielä sanonut, että hänen lapsestaan tehtiin ilmoitus, mut hyvä vaan kun kävivät tarkastamassa asian.. eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka se katkeroitunut naapurin vanhapiika olisikin ollut oikeassa.
 
Yksi isä
Alkuperäinen kirjoittaja rire:
Sen voi tehdä täysin nimettömänä.
Ei pidä paikkaansa, julkisuuslaki on yksiselitteinen. Tuolta asia löytyy selväsanaisesti: http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/#otsikko5 ja alle on lainattu lainkohta
Viranomaisten on kerrottava vastapuolelle nimi jollei tiedon antaminen haittaisi asian käsittelyä. Kaikille viranomaisille julkisuus ei ole aivan yhtä selvä, mutta jos viranomainen on toista mieltä, niin maksutontakin oikeusapua saa helposti, viimekädessä eduskunnan oikeusasiamieheltä. Salaamispäätös on esitettävä pyydettäessä kirjallisena ja sen päätöksen kanssa voi hyvin edetä viranomaisissa. Itse olen huomannut kunnan teknisen toimen ainakin luulevan voivansa salata julkisia asioita. Sain koulun homeselvityksestä tietoa, jonka kunta oli päättänyt koulukiinteistön omistavan kiinteistöyhtiön omiksi tiedoiksi.

Julkisuuslaki:
11 §
Asianosaisen oikeus tiedonsaantiin
Hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.

Asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole edellä 1 momentissa tarkoitettua oikeutta:

2) esitutkinnassa ja poliisitutkinnassa esitettyyn tai laadittuun asiakirjaan ennen tutkinnan lopettamista, jos tiedon antamisesta aiheutuisi haittaa asian selvittämiselle;

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Yksi isä:
Alkuperäinen kirjoittaja rire:
Sen voi tehdä täysin nimettömänä.
Ei pidä paikkaansa, julkisuuslaki on yksiselitteinen. Tuolta asia löytyy selväsanaisesti: http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/#otsikko5 ja alle on lainattu lainkohta
Viranomaisten on kerrottava vastapuolelle nimi jollei tiedon antaminen haittaisi asian käsittelyä. Kaikille viranomaisille julkisuus ei ole aivan yhtä selvä, mutta jos viranomainen on toista mieltä, niin maksutontakin oikeusapua saa helposti, viimekädessä eduskunnan oikeusasiamieheltä. Salaamispäätös on esitettävä pyydettäessä kirjallisena ja sen päätöksen kanssa voi hyvin edetä viranomaisissa. Itse olen huomannut kunnan teknisen toimen ainakin luulevan voivansa salata julkisia asioita. Sain koulun homeselvityksestä tietoa, jonka kunta oli päättänyt koulukiinteistön omistavan kiinteistöyhtiön omiksi tiedoiksi.

Julkisuuslaki:
11 §
Asianosaisen oikeus tiedonsaantiin
Hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.

Asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole edellä 1 momentissa tarkoitettua oikeutta:

2) esitutkinnassa ja poliisitutkinnassa esitettyyn tai laadittuun asiakirjaan ennen tutkinnan lopettamista, jos tiedon antamisesta aiheutuisi haittaa asian selvittämiselle;
Hei setä, lastensuojelulaki on lapsien suojelua varten eli nimetön ilmianto menee kaiken edelle "a priori". Saahan sitä taistella EOA:n kauttakin, jos ei ole mitään salattavaa. Ja BTW kaikille ketjuun kirjottaneille: kuin moni haluaa viisi vuotta lukea yliopistossa viikottain 400 sivua sosiaalitiedeskeidaa (entinen opintoviikko) päästäkseen tällaisten riitahelvettien ja oikeasti laiminlyötyjen lasten - monen pvn kakkavaipoissaan - keskelle??
 
tuttu juttu
Ihmettelen kyllä sitä, että ilmoittajaa ei ilmeisesti saa selville. Meistä oli tehty täysin tuulesta temmattu ilmoitus, jonka mukaan minä muka olin ollut poikieni (11 ja 6 vuotta) kanssa paikallisessa S-Marketissa ja vanhempi poika oli heittänyt pikkuveljensä asfaltille ja potkinut tätä minun ollessani kaupassa. Lisäksi ilmoittaja oli väittänyt, että meistä on muka tehty ilmoitus jo pari vuotta aikaisemminkin, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Mutta sossut pamahti yllättäen pihaan ja minä olin kuin puulla päähän lyöty. Myöhemmin sain anteeksipyynnöt ja tiedon, että asia on heidän osaltaan loppuun käsitelty...Kävin tekemässä poliisille tutkintapyynnön asiasta, mutta sosiaaliviranomaiset eivät kertoneet,kuka ilmoituksen on tehnyt... Kävin myös oikeusaputoimistossa ja he neuvoivat painostamaan poliisia. Kävin myös kyselemässä tapauksesta S-Marketissa ja siellä selvisi, ett mitään ei oikeasti ole tapahtunut. Mitä minun kannattaisi nyt tehdä? Oikeustajuni ei vieläkään ymmärrä, että joku voi tehdä ilmiannon ja syyttää isoaveljeä pikkuveljen pahoinpitelysta joutumatta vastuuseen asiasta. Ja siis vielä mainita minun nimeni asian yhteydessä.....Ilkeitä ihmisiä todellakin löytyy lastensuojelun varjolla
 
harvojen jne.e.o.m' haluaisin tiet yhenki kodi mis
Alkuperäinen kirjoittaja Lupa saada apua:
Alkuperäinen kirjoittaja Pohjis harmaana:
Ei se lastensuojelu ole niin kamala mitä luullaan,tein itse "ilmoituksen" itsestäni,kun sairauksien takia jaksaminen oli mitä oli,nyt alkaa rullaamaan paremmin,saan kerta viikkoon perhetyöntekijän ja apua on tullut tarpeeksi.
Kiitos sinulle joka kirjoitat positiiviseen sävyyn lastensuojelusta:)
En ymmärrä mitä pelkäätte. Lastensuojelun tarkoitus on SUOJELLA LASTA. Tarjota lapsiperheille apua kun itse eivät pärjää.
Mielestäni kohtuuttomaan mekastukseen (aikuisten kiroiluun, huutoon) lapsiperheessä pitää ja saa puuttua. Lapsilla on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön. Onko vanhempien huuto ja kiroilu mielestänne turvallista lapselle... Perusteluna "itsekin elin sellaisessa perheessä" kuulostaa ajattelemattomalta. Haluaisitko itse elää/työskennellä sellaisten auktoriteettien kanssa jotka huutaa ja kiroilee?
Sitäpaitsi lastensuojelu näin lamavuosina on harvojen etuoikeus. Harmi!
 
Ei ole täysin varmaa että naapuri on ilmoittanut lastensuojeluun, sosiaaliviranomaiset käyttävät kohtuullisen kieroja konsteja saadakseen selville onko lapselle tapahtunut jotain väärää. Naapuriin viittaavat syytökset on helppo lukea yksinkertaisesti uhrin reaktioista vaikka viesti olisi anonyyni. Samaa psykologiaa käyttää poliisi kuulusteluissa
 
Vieeeras
Turhat / kiusallaan tehdyt ilmoitukset ovat tyhmiä, mutta sosiaalityöntekijät huomaavat varmasti heti tavatessanne, onko mitään vialla. Lisäksi ammattivalittajat ovat sossuille tuttu ilmiö (ystäväni on tuossa ammatissa :) ) . Ei siis kannata siitä huolia.

Kannattaa myös muistaa, että asiat voivat näyttää ulkopuolisille kovin erilaisilta. Onko naapuriin voinut meno kuulostaa huolestuttavalta? Onko tavaroita heitelty? Kuinka paljon huudettu? Itkeekö lapsi päivät pääksytysten? Kyllähän näistä voi oikeastikin aika huolestuttava kuva syntyä..

Sanokaa rehellisesti miten asiat ovat. Yhtään ei kannata valehdella tai yrittää värittää asioita parempaan päin. Siitä jos jää kiinni, niin vasta epäillyttävää onkin.

Itse olen ilmoituksia tehnyt vain sammuneista/sammumiskuntoisista varhaisteineistä lähistöllä. Molempien äitien kanssa olen hyvissä väleissä ja paljon tekemisissä. Ovat pojatkin ryhdistäneet touhujaan.
 
hmmppp
Lastensuojelusta tuli meille nainen, joka sanoi, että lapsi kiipesi pöydälle, että perhetyöntekijät ovat lastensuojeluun tämän ilmoittaneet.( ja tämähän liittyy jotenkin muka huostaanottoon, just joo.)
Eiköhän jokainen pikkulapsi kiipeä pöydälle.
Olisi vaan ihan oikeasti kiva tietää se huostaanoton todellinen syy.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lupa saada apua:
Alkuperäinen kirjoittaja Pohjis harmaana:
Ei se lastensuojelu ole niin kamala mitä luullaan,tein itse "ilmoituksen" itsestäni,kun sairauksien takia jaksaminen oli mitä oli,nyt alkaa rullaamaan paremmin,saan kerta viikkoon perhetyöntekijän ja apua on tullut tarpeeksi.
Kiitos sinulle joka kirjoitat positiiviseen sävyyn lastensuojelusta:)
En ymmärrä mitä pelkäätte. Lastensuojelun tarkoitus on SUOJELLA LASTA. Tarjota lapsiperheille apua kun itse eivät pärjää.
Mielestäni kohtuuttomaan mekastukseen (aikuisten kiroiluun, huutoon) lapsiperheessä pitää ja saa puuttua. Lapsilla on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön. Onko vanhempien huuto ja kiroilu mielestänne turvallista lapselle... Perusteluna "itsekin elin sellaisessa perheessä" kuulostaa ajattelemattomalta. Haluaisitko itse elää/työskennellä sellaisten auktoriteettien kanssa jotka huutaa ja kiroilee?
Sitäpaitsi lastensuojelu näin lamavuosina on harvojen etuoikeus. Harmi!
Se mikä on hyväksi tai pahaksi lapselle on jossain asioissa mielipidekysymyskin.

Vaikka suomalainen yhteiskunta suosii rauhallisen temperamentin omaavia, hiljaa puhuvia ja lapsiaan komentavia nysväköitä, se ei tarkoita sitä että toisenlaiset ihmiset olisivat pahoja.

Aivan käsittämätöntä, että huutaminen on muka pahoinpitelyyn verrattavaa nykyään?! Ei ihme etteivät todelliset ongelmaperheet saa apua, kun sosiaalitoimi juoksee kovaäänisesti lapsiaan komentavien perässä. Kuinka paljon näitä nykyään on??

Jopa isoveli valvoo -yhteiskunnassamme on ja täytyy olla tiettyjä asioita jotka päättää ihminen itse. Ja yksi näistä on lasten kasvatus, niin kauan kun ei fyysisen tms. väkivallan puolelle mennä. Kuka ja missä on sanottu, että lapset voivat hyvin vain perheessä jossa hissutellaan, ollaan yltiörauhallisia ja riidatkin vaietaan kuoliaaksi?

Meillä puhutaan välillä kovaäänisesti, nauretaan, itketään ja kiljutaankin. Jos se naapuria ottaa korviin niin asiasta voi tulla sanomaan. Mutta voin kertoa, että jos ls-ilmoitus perheestämme tämän perusteella tehdään, alkaa kiusaa menemään takaisinkin päin.
 
Vieras
Edellinen vieras lisää vielä.

Haluaisin nähdä sen lainkohdan, jossa kiroilu on kielletty. Kummallinen juttu että meillä ne kirosanat pääsevät välillä hermostuessa aikuisilta kolmellakin eri kielellä, mutta ne eivät suinkaan ole meidän lapsiamme jotka huutavat hädin tuskin kouluikäisinä tuolla "v***n huora" ja vastaavaa.

Miettikääpäs sitä.
 
......
Itse ls-alalla, en ole kuitenkaan stt, mutta lastensuojelussa toimin. Kovaääninen komentaminen on sallittua, johan sitä tekee osa opettajistakin. Sen sijaan haistattelu ja ilkeily lapselle ovat kiellettyjä, se on henkistä väkivaltaa. Joskus voi ymmärtää, jos joskus pääsee ärräpäitä suusta kun on väsynyt tms. Kunhan ei ole jatkuvaa. Huutamistakin kannattaisi rajoittaa, jos on ihan jatkuvaa. Miettiä keinoja siihen.
 
mirabel
Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttynyt äiti:
Oli pakko alkaa kirjoittamaan ja purkamaan pahaa oloa. Meistä on naapuri tehnyt lastensuojeluilmoituksen viime viikolla... Meiltä kuulemma kuului riitelyä, kiroilua ja lapsemme on naapurin mielestä jossain vaarassa?? Lapsemme myös on itkenyt öisin ja leikkinyt liian kovaäänisesti leluilla (kuuluuko nämä asiat oikeasti lastensojeluun??)

Saimme tietää kuka naapuri ilmoituksen on tehnyt. Kuuluuko tämä normaaliin tapaan että kerrotaan kuka on ilmoituksen tehnyt, vai saakohan ilmoitusta tehdessä valita saako kertoa vai eikö, tietääkö joku?
meistäkin tehty..
ja jopa sukulaiset, sekä naapurit
 
"madam"
Itse ls-alalla, en ole kuitenkaan stt, mutta lastensuojelussa toimin. Kovaääninen komentaminen on sallittua, johan sitä tekee osa opettajistakin. Sen sijaan haistattelu ja ilkeily lapselle ovat kiellettyjä, se on henkistä väkivaltaa. Joskus voi ymmärtää, jos joskus pääsee ärräpäitä suusta kun on väsynyt tms. Kunhan ei ole jatkuvaa. Huutamistakin kannattaisi rajoittaa, jos on ihan jatkuvaa. Miettiä keinoja siihen.
mitä on ilkeily lapselle? entä mitä tarkoitat haistattelulla? jos sanoo vaikka voi V####U kun taas pitää tapella. tai perkele. pue nyt. tms niin eihän siinä haistatella lapselle vaan kirotaan omaa ärtymystä ääneen, jota on jatkettu käskyllä.


eriasia on sanoa haista V###U. kuin voi vittu...

hahahahha olipa kaunista kirjoitusta. no mutta tahdon tietää näkeekö ls noissa ero,vai ei-
 
gfbgfb
Se mikä on hyväksi tai pahaksi lapselle on jossain asioissa mielipidekysymyskin.

Vaikka suomalainen yhteiskunta suosii rauhallisen temperamentin omaavia, hiljaa puhuvia ja lapsiaan komentavia nysväköitä, se ei tarkoita sitä että toisenlaiset ihmiset olisivat pahoja.

Aivan käsittämätöntä, että huutaminen on muka pahoinpitelyyn verrattavaa nykyään?! Ei ihme etteivät todelliset ongelmaperheet saa apua, kun sosiaalitoimi juoksee kovaäänisesti lapsiaan komentavien perässä. Kuinka paljon näitä nykyään on??

Jopa isoveli valvoo -yhteiskunnassamme on ja täytyy olla tiettyjä asioita jotka päättää ihminen itse. Ja yksi näistä on lasten kasvatus, niin kauan kun ei fyysisen tms. väkivallan puolelle mennä. Kuka ja missä on sanottu, että lapset voivat hyvin vain perheessä jossa hissutellaan, ollaan yltiörauhallisia ja riidatkin vaietaan kuoliaaksi?

Meillä puhutaan välillä kovaäänisesti, nauretaan, itketään ja kiljutaankin. Jos se naapuria ottaa korviin niin asiasta voi tulla sanomaan. Mutta voin kertoa, että jos ls-ilmoitus perheestämme tämän perusteella tehdään, alkaa kiusaa menemään takaisinkin päin.
siis totaalipeesi!
 
gfbgfb
Itse ls-alalla, en ole kuitenkaan stt, mutta lastensuojelussa toimin. Kovaääninen komentaminen on sallittua, johan sitä tekee osa opettajistakin. Sen sijaan haistattelu ja ilkeily lapselle ovat kiellettyjä, se on henkistä väkivaltaa. Joskus voi ymmärtää, jos joskus pääsee ärräpäitä suusta kun on väsynyt tms. Kunhan ei ole jatkuvaa. Huutamistakin kannattaisi rajoittaa, jos on ihan jatkuvaa. Miettiä keinoja siihen.
on sallittua, on kiellettyä.. Kuka sen on päättänyt? Missä näin lukee? Ihan ihme sönkötystä...
 

Yhteistyössä