Lestadiolaisten syntilista?

  • Viestiketjun aloittaja Robinhood
  • Ensimmäinen viesti
Robinhood
Onko lestadiolaisilla täysin yhtenäinen se miten he elää, kun on niin paljon kiellettyä? Ovatko kaikki yhtä mieltä että esim. telkkari on syntiä, tai ehkäisy jne? Onko rikkailla lestadiolaisilla samat asiat syntiä kuin köyhillä?
 
Onni täällä vaihtelee
Onko lestadiolaisilla täysin yhtenäinen se miten he elää, kun on niin paljon kiellettyä? Ovatko kaikki yhtä mieltä että esim. telkkari on syntiä, tai ehkäisy jne? Onko rikkailla lestadiolaisilla samat asiat syntiä kuin köyhillä?
Meidän suvussa on plajon lestadiolaisia. Esim. musiikki on paljolti kielletty, paitsi hengellinen. Mutta silti on kuitenkin vl muusikkoja joilla on "lupa" opiskella ja soittaa muutakin kuin hengellistä.

Kaikki säännöt eivät siis koske kaikkia. En tiedä miten synti "muutetaan" ei-synniksi joidenkin ihmisten kohdalla...
 
Loogikkoäiti
Rauhanyhdistyksellä joidenkin mielestä on toiset asiat syntiä ja toisten mielestä taas ei. On tiukempia ja väljempiä käsityksiä asioista, tosi paljon vaihtelua.

Esim. just ehkäisyasia on sellainen, josta on tosi erilaista ymmärrystä, riippuen eniten paikkakunnasta ja elämänkokemuksista. Enniten näissä asioissa merkitsee sellaiset henkilökohtaiset asiast kuten koulutustaso, yleinen sivistyneisyys ja looginen ajattelukyky.
 
Tiedonhaluinen
Alkuperäinen kirjoittaja Loogikkoäiti;22588779:
Rauhanyhdistyksellä joidenkin mielestä on toiset asiat syntiä ja toisten mielestä taas ei. On tiukempia ja väljempiä käsityksiä asioista, tosi paljon vaihtelua.

Esim. just ehkäisyasia on sellainen, josta on tosi erilaista ymmärrystä, riippuen eniten paikkakunnasta ja elämänkokemuksista. Enniten näissä asioissa merkitsee sellaiset henkilökohtaiset asiast kuten koulutustaso, yleinen sivistyneisyys ja looginen ajattelukyky.
Saako ihminen itse päättää mikä hänelle on syntiä?
 
"vieras"
-Musiikki lukuunottamatta hengellistä ja klassista. Hengellisessäkin syntiä on vääräoppiset laulut.
-Tanssi kaikissa muodoissa.
-Korvakorut, lävistykset, tatuoinnit, meikkaaminen, hiustenvärjäys.
-Esiaviollinen seksi.
-Alkoholin käyttö.
-Ehkäisy.
-Uhkapelit.
-Urheiluseuroihin tms. kuuluminen.
-Kiroilu.

Nuo ainakin tuli mieleen.
 
vvvvl
[QUOTE="vieras";22589229]-Musiikki lukuunottamatta hengellistä ja klassista. Hengellisessäkin syntiä on vääräoppiset laulut.
-Tanssi kaikissa muodoissa.
-Korvakorut, lävistykset, tatuoinnit, meikkaaminen, hiustenvärjäys.
-Esiaviollinen seksi.
-Alkoholin käyttö.
-Ehkäisy.
-Uhkapelit.
-Urheiluseuroihin tms. kuuluminen.
-Kiroilu.

Nuo ainakin tuli mieleen.[/QUOTE]

Joo, näistä lisää...
-Urheilukilpailuihin yms osallistuminen vanhemmalla iällä (lapsilta vielä sallitaan)
-Juopottelu ja muut huumausaineet (ei kuitenkaan tupakka)
-Kiroilu (sellaiset kirosanat kuin ryökäle, kertakaikkiaan, elläimen käsi yms hyväksytään)
-Yliseksikkäät alusvaatteet tai asusteet ylipäätään
-Edestätäytettävä pyykkikone
-Myös usein he kieltyätyvät myymästä esim. viinaa/kaljaa. Näin esim. meidän pitäjän k-kaupassa oli, kauppias lesta ja siellä ei myyty olutta/sidukkaa

Mutta, kuten me kaikki tiedämme, niin mitä enemmän lestadiolaiset harrastavat syntiä, sitä enemmän he voivat pyytää sitä anteeksi.

Meidän pitäjässä (pieni kylä Pohjois-Pohjanmaalla) esim. on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että pellavapäisillä vanhemmilla on 9 pellavapäistä lasta ja sitten yksi lapsi on ihan tummatukkainen ja sattumalta naapurin Leevi on myös tummatukkainen.
 
"Nemo"
En osaa tuohon vastata. Mutta ainakin Rauhanyhdistykisen puhujilla on usein tietynlaisia taipumuksia.
Puhujille voi olla luvallista se mikä on rivi-lestadiolaiselle syntiä. Synti määrittyy siis ihmisen mukaan.

Synti voi myös muuttua historian kuluessa sallituksi. Näin on käynyt esim. polkupyörän, radion, permanentin, Lucia-kulkueen ja osittain klassisen musiikin sekä kuorolaulun kohdalla.

Kristinuskon kymmenen käskyä ovat muuttumattomia, mutta lestadiolaisilla näkyy olevan ihka oma tapa rakennella eri asioista syntejä ja muuttaa niitä sittne ei-synneiksi...

Samalla he opettavat että vain heidän seurakuntansa on täysin erehtymätön.
 
Luin Lutheria
"vieras"
Joo, näistä lisää...
-Urheilukilpailuihin yms osallistuminen vanhemmalla iällä (lapsilta vielä sallitaan)
-Juopottelu ja muut huumausaineet (ei kuitenkaan tupakka)
-Kiroilu (sellaiset kirosanat kuin ryökäle, kertakaikkiaan, elläimen käsi yms hyväksytään)
-Yliseksikkäät alusvaatteet tai asusteet ylipäätään
-Edestätäytettävä pyykkikone
-Myös usein he kieltyätyvät myymästä esim. viinaa/kaljaa. Näin esim. meidän pitäjän k-kaupassa oli, kauppias lesta ja siellä ei myyty olutta/sidukkaa

Mutta, kuten me kaikki tiedämme, niin mitä enemmän lestadiolaiset harrastavat syntiä, sitä enemmän he voivat pyytää sitä anteeksi.

Meidän pitäjässä (pieni kylä Pohjois-Pohjanmaalla) esim. on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että pellavapäisillä vanhemmilla on 9 pellavapäistä lasta ja sitten yksi lapsi on ihan tummatukkainen ja sattumalta naapurin Leevi on myös tummatukkainen.
toi pyykkikone-juttu meni pieleen. kaikilla lestoilla on normaali pyykkikone. olen itse lähtöisin vl-perheestä ja suvusta joten väite ei perustu mutu-tietoon.
 
katatsu
Just olin tulosa kirjottamaan et tuo pyykinpesukone juttu on täyttä p'askaa! :D

Mulla on jonkinverran lestadiolaisystäviä ja aika moni heistä polttaa tupakkaa, kuuntelevat Radio Novaa tai Voicea, käyttävät meikkivoidetta jne... Kylläpä lestadiolaisten joukossakin on näitä "tapa-lessuja", niinku on tapa-luterilaisiakin. Kuulutaan kirkkoon muttei kuitenkaan olla niin vakavasti uskossa.
 
Hiukan asian sivusta:Miksi keskittaytya siihen mika on ja mika ei ole syntia.
Eikos laestadiolaisuuden sanoma ole pelastus Jeesuksen kautta.
Ei synnittoman elaman kautta.
Eivatko lestat usko ,etta Jeesus lunasti meidan kaikkien synnit.
 
Hiukan asian sivusta:Miksi keskittaytya siihen mika on ja mika ei ole syntia.
Eikos laestadiolaisuuden sanoma ole pelastus Jeesuksen kautta.
Ei synnittoman elaman kautta.
Eivatko lestat usko ,etta Jeesus lunasti meidan kaikkien synnit.
Jollain tasolla varmaankin näin, mutta kyllähän lestadiolaisuudessa yhteisö on se juttu. Ja yhteisön ulkopuolella ei ole pelastusta, ja yhteisö sanelee Raamatun tulkinnan. Eli eivät ajattele niinkuin hellarit esim, että usko vaan merkitsisi.
 
Täysin paatunut-ko?
Mulla on elämä mennyt niin maailmalliseksi että harrastan kuorossa laulamista, käyn elokuvissa ja katson telkkariakin!
Jos lestadiolaisten oppia on uskominen, niin minä en olisi ollenkaan uskossa... :-D
 
Meidän pitäjässä (pieni kylä Pohjois-Pohjanmaalla) esim. on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että pellavapäisillä vanhemmilla on 9 pellavapäistä lasta ja sitten yksi lapsi on ihan tummatukkainen ja sattumalta naapurin Leevi on myös tummatukkainen.
Mä oon meijän perheen "musta lammas" (myös siinä mielessä että oon ainut ex-vl). Ainut joka on ollu aina tummatukkanen. Jotku sisaruksista on ollu syntyessään, mutta on pian vaalentunu tukka maantienväriseksi. Osalla tummunu aikuiseksi kasvaessaan. Mulla vain pysynyt aina tummana. Mutta äitiki on kyllä tummatukkanen...ja äidinäidillä oli vielä tummempi tukka, lähes musta. Joskus oon puolitosissaan miettiny, että oonkohan oikeesti samaa perhettä, ku oon niin erilainen. Mut valitettavasti huomaan itessäni myös isän geenejä... Ja samaa näköä sisarusten kans.

Edestä täytettävä pyykkikone ei kuulu syntilistalle.
Musiikista myös ihan tavalliset laulut ja marssimusiikki on ok.
 
Viimeksi muokattu:
Pois riippuvuuksista
Just olin tulosa kirjottamaan et tuo pyykinpesukone juttu on täyttä p'askaa! :D

Mulla on jonkinverran lestadiolaisystäviä ja aika moni heistä polttaa tupakkaa, kuuntelevat Radio Novaa tai Voicea, käyttävät meikkivoidetta jne... Kylläpä lestadiolaisten joukossakin on näitä "tapa-lessuja", niinku on tapa-luterilaisiakin. Kuulutaan kirkkoon muttei kuitenkaan olla niin vakavasti uskossa.
Nikotiiniriippuvuus on lestadiolaisuudessa täysin hyväksyttyä. Sitä ei pidetä syntinä eikä sitä erityisesti pyritä saamaan pois. Jopa odottavat äidit saattavat tupakoida koko raskauden ajan eikä heitä yritetä auttaa siitä irti.
 
Leukistinen aksolotli
Syntilista kuulostaa kyllä sananakin hirveän ahdistavalta. Mä en ole lestadiolainen, mutta huvittelin joskus kaverin kanssa keksimällä syntilistan. Mietimme, että seurakunnasta kannattaisi tehdä jonkinlainen bunkkeri, että paha pysyisi sieltä poissa. Seurakunnan ympärillä pitäisi olla ainakin kolmemetriä korkea aita, tai paremminkin muuri, jonka pällä olisi vielä piikkilankaa ja lasinsiruja. Siihen muuriin olisi sitten niitattu näkyville tuo syntilista, että ihmiset tietäisivät pysyä poissa.:p
 
Syntilista kuulostaa kyllä sananakin hirveän ahdistavalta. Mä en ole lestadiolainen, mutta huvittelin joskus kaverin kanssa keksimällä syntilistan. Mietimme, että seurakunnasta kannattaisi tehdä jonkinlainen bunkkeri, että paha pysyisi sieltä poissa. Seurakunnan ympärillä pitäisi olla ainakin kolmemetriä korkea aita, tai paremminkin muuri, jonka pällä olisi vielä piikkilankaa ja lasinsiruja. Siihen muuriin olisi sitten niitattu näkyville tuo syntilista, että ihmiset tietäisivät pysyä poissa.:p
Mites sitten ,jos punkkerin ulkopuolelle kaydessa tekis syntia? paasisko enaa takaisin?
 
Leukistinen aksolotli
Mites sitten ,jos punkkerin ulkopuolelle kaydessa tekis syntia? paasisko enaa takaisin?
Ei sieltä pääsisi ulos! Me suunniteltiin, et sinne ois säilötty niin paljon makaroonia, et ne riittäis Jeesuksen toiseen tulemukseen. Me taidettiin lähettää meidän "suunnitelma" yhdelle pastoreista. Se piristi sitä kovasti.:xmas: Meillä oli myös listaa sallitun värisistä vaatteista. Olikos se niin, että harmaan sävyt olivat sallittuja ja valkoinen, mutta musta ei. Ruskea vaan juhlatapauksissa.
 
Ei sieltä pääsisi ulos! Me suunniteltiin, et sinne ois säilötty niin paljon makaroonia, et ne riittäis Jeesuksen toiseen tulemukseen. Me taidettiin lähettää meidän "suunnitelma" yhdelle pastoreista. Se piristi sitä kovasti.:xmas: Meillä oli myös listaa sallitun värisistä vaatteista. Olikos se niin, että harmaan sävyt olivat sallittuja ja valkoinen, mutta musta ei. Ruskea vaan juhlatapauksissa.
Joko paasylipu on myynnissa?
 

Yhteistyössä