Lokakuun lapsoset -15 ~*Elokuu*~






01.10.
Sofinella
Kitska
, ensimmäinen, 26v.


02.10.
niinaj91, toinen, JKL


03.10.


04.10.
Pakki, toinen
kalabaliikki, neljäs
taaperotx5, kuudes, 32v. TAYS
Ekavekara**
Ekv



05.10.
Kerttujulia
Hollannikas83
, toinen, ulkomailla (mahd. kotisyn.)
Muftikka, toinen, 26v. VKS/ SATKS


06.10.
miramarianna, toinen
Aplari, toinen
merivellamo, viides, 37v. TAYS
ZiiliZeija, neljäs, 28v. SAS


07.10.
Murmelsson, ensimmäinen, 26v.
Sarah77, kahdeksas, 38v.
Nenevaan, toinen, 33v


08.10.
_Lilja_.
Suffeli-81, viides, 33v. OYS
Henu7, toinen, 26v.
viipulainen, kolmas (1.yht), 28v. KOS


09.10.
Kiisuli, kuudes, 39v.


10.10.
Josbe
susa123
, neljäs
Sonay, kolmas, 30v.
Tuikku13, toinen, 29v.


11.10.
Tuutikkis, ensimmäinen, 22v.
Ariel, ensimmäinen, 37v.


12.10.
Beyond, ensimmäinen, 23v.
leila_, toinen, KOS


13.10.
Sofina, kolmas
ansku.ansku


14.10.
Kosmo, toinen, 30v.
aippa15, kolmas


15.10.
tsikilii, ensimmäinen, 24v.
"Sande", toinen, Jorvi, 22v.


16.10.
Unnaunna, kolmas
nanniska, ensimmäinen, 22v.


17.10.
Suvitar89, toinen, JS
Sarrra, ensimmäinen, 26v.
Tikru 86, kolmas, KOS/H


18.10.
Mamina, kolmas, 29v.
Talviuninen, toinenv
Birdiie, toinen, 26v.


19.10.
Nannaa, toinen, 21v.
Lila*, toinen


20.10.
HaaveissaPulla, kolmas
EukkoI, ensimmäinen, 23v. K-PKS
Adii, toinen, 21v.
Jansson, toinen, Lohja


21.10.
Eeva89, ensimmäinen


22.10.
Marmosetti, toinen, 35v. TYKS
*norppa*, kolmas, 30v.


23.10.
Leenu84, neljäs, 30v. KYS
Kalina*, neljäs, NKL


24.10.
Nutturuu, toinen (1.yht), 35v. PKKS
ilutiak, toinen (1.yht), 28v.


25.10.
M4ria, toinen (?)
Pimu83, kolmas
Carnevalkeksi, kolmas, 29v.


26.10.
Ipi_85


27.10.
Elohiiri82, kolmas, 33v. JS
He.Ti, kolmas, 29v. OYS


28.10.
Hertta2015, ensimmäinen
Hissuli


29.10.
citrus86, toinen


30.10.
haasu, toinen
Nokke, kolmas


31.10.
*metsätähti*, toinen, 27v. OYS


......






Päivityspyynnöt punaisella, kiitos

TAMMI-/HELMIKUUN KETJU
MAALISKUUN KETJU
HUHTIKUUN KETJU
TOUKOKUUN KETJU
KESÄKUUN KETJU
HEINÄKUUN KETJU
 
Kiitos Ziilizeija uudesta ketjusta ja oikein hyvää elokuuta kaikille! :)

Täällä tulikin yllärinä viikon kaksistaanolo miehen kanssa. Lapset menikin mökkeilemään isänsä kanssa ja tulevat vasta ensi perjantaina. :) Sitten alkaakin taas arki isolla Aalla.
Kesä meni vauhdilla kuten aavistelinkin ja enää 2kk abouttiinsa aikaa saada koti vauvakuntoon..ei tuu onnistuu. :D

Mies oli kyllä ihana kun jäätiin kahden ja illalla katotiin telkkua. Totesi että ku on nii hiljasta ja on lapsia ikävä kun on jo niin tottunut siihen melskeeseen ja hömpötyksiin. :)

Eilen oli myös mulla ilmeisen kovia supistuksiakin. Kivusta on paha mennä sanomaan ku en koe niitä kipuja kovinkaan "oikein" eli on kipikynnys korkealla, mutta aamulla kun heräsin niin koko lantion seudun lihakset on ku jyrän alle jääneet.
Näitä alkaa näköjään ny sit tulla taas lisää mitä pidemmälle mennään. Tiistaina neuvolaan ilman miestä ni voi rauhassa valittaa kaiken mahollisen. :D

Nyt taas mentävä valmistautumaan ostosreissuun. Palailtava taas paremmalla ajalla. Kivaa lauantaita. :)

Viipulainen ja Hippu 30+2
 
Kiitos uudesta ketjusta :)

Ihan ihme olo. Mulla kun on tuo iskias vaivannu ihan 100-0 joka päivä niin että iltaisin vaan vesi valuu silmistä. Niin eilen sitten koko päivä meni ajaessa ja kävellessä, kun kävin ruotsissa päiväreissussa niin ei tunnu missään :ROFLMAO: ihanaa! Ja mitä vielä! Selvisin ikean kierrokselta 15 minuutissa!!! Vauvakin sai sieltä huppupyyhkeen :love:

Pätkä on taas melskannu oikeen ihanasti. Oli selkään päin kääntyny aiemmin kun hipasuja vaan tuntu. Raivotarjonnassa pissarakkoa puskee tooosi ihanasti :D

Vakuutuksista olitte jutellee. Me ei olla ainakaan nyt raskausaikana mitään ottamassa. Ei oo esikoisellakaan ja täälä pelaa jutut ihan kivasti julkisella puolella.

Tsemppiä Viipulainen suppareiden kanssa. Mulla parina päivänä tällä viikolla tullu inhottavan tuntusia pikasupistuksia. Toistaseksi ei kuitenkaan oo paikkoja kypsyttäny ollenkaan. Esikoisesta tunnottomatkin kypsytti jo tässä vaiheessa niin vähän huoletti nuo.

Tänään vyörytään tytön kanssa sirkukseen. Vielä muutama päivä lomaa. Kivat viikonlopun jatkot kaikille!

Metsis ja pätkä 27+1

Ps. Pätkä on jo arviolta 1,1kg :love::love:
 
Metsätähti:
Voin vaan kuvitella miten inhottavaa tuo iskias kipu on kun vaivaa päivästä toiseen, itsellä tullut yleensä vikoilla viikoilla ja ihan tuskaahan se on.
Joten tosi kiva että sait taukopäivän niistä ja sait touhottaa. :)

Ja kiitos tsempeistä, näihin on jo tottunut tavallaan ja kun kestävät aina vaan tovin niin en edes huolestu siltäosin että pelkäisin käynnistyvän. :)

Viimeyönä näinki unta että vauva taas syntyi rv38 ja tälläkertaa olin kärsinyt kunnon ennakoivista supistuksista 4pv ennen ku vaava synty...en kyllä ala jos noin kävis. :D

Tää lähtis kohta äidilleen syömään pullaa, tiistain neuvola punnituksesta viis, mamman pullat on parhaita! :)

Viipulainen ja Hippu 30+3
 
Olotila on ollu huono lähes joka päivä.
Alkuraskaudessakaan ei voinu huonosti juurikaan ja nyt on tehny huonoo useastikin päivässä ??!!
Onko muilla sellasta?

Sokeriarvoja testailen nyt viikon verran ja eilen säikähdin kun tunti aamupalan jälkeen näytti ensiks 8,7 mut olin just siivonnu vessan ja mietin että sitä ainetta varmaan käden pinnassa vielä.
pesin kunnolla kädet ja otin uuden oiikin ja liuskan niin olikin 7,7.

Tänään sit näyttikin yli 8:saa mut en tiedä taas kellonajoista mitään,teinkö ajoissa vai myöhässä joten tarkistelen iltapalan jälkeen tarkemmin.

Neuvola on torstaina ja hemoklobiinin haluanki tietää ku ollu niin väsyny ja vaan vähän kerral jaksanu mitään tehdä. Rautaa kyllä oon koettanu syödä. Siitä vaan ei vatsa tykkää...

Hellyyttä ny täälläkään niin hirveesti oo herunut, kun töitä ja kotihommia miehelläkin riittää ja on varmaa kans aika väsy. Mutta ala aste ikäinen kuopuksemme hieroo niskoja välillä ja saa pari euroa siitä :).

Ruoka on maistunu huonommin.
Närästänytkin on ajoittain.
ja nyt saapuneet helteet vaan tekee ylikuuman olotilan.

Varsinainen valitus olo nyt , ja lievää menkkajuilintaa ollut vanteineen , eli supisteluita.
mietin vaan että mahtaako kuitenkaan ihan kymmentä viikkoa mennä synnytykseen ;)

Sarah ja poitsu 30+3:LOL::LOL:
 
Moikka taasen! :)

Omppu

Koklaa ihmeessä vadelmanlehtiteetä, ei siitä haittaakaa ole ja tosiaan, jos ei muuta niin lumevaikutus ainakin:giggle:

Mä oon myös jo pitkään tässä seuraillut meitä edeltäviä ketjuja, ensin kesäkuiset, sitten heinäkuiset ja nyt elokuiset, ihan koukussa eikä tosiaankaan auta tähän omaan malttamattomuuteen, mutta saapahan fiilistellä.:D

Miesjuttuihin...
Kyllä tuo ihan tutulta kuulostaa. Tai exäni aloitti tuollaisen "nyt mennään kun kohta ei enää pääse" vaiheen kun odotin esikoista ja sitten taas kun tyttöä odotin.
Ja elä ny säikähä, ei hän sen takia oo eksä:whistle:
Kannattaa nostaa kissa pöydälle ja kertoa ihan naamatusten miltä tuommoiset, hänelle ilmeisesti pienet jutut, tuntuu sinusta ja että vaikka hormoonit kuinka pahentaisi reagointia noihin juttuihin, niin ne on silti ihan aitoja tunteita ja sinusta tuntuu pahalta.

Kyllä ne miehetkin yleensä lopulta ymmärtää kun vaan juttelee tuommoisetkin läpi. :)(y)

Avautumisesta ja rajoitteista.
Minulle ei annettu seksiin liittyviä rajoitteita mitään ja esim. uiminenkin ihan sallittua. Tuo seksi rajoite tulee yleensä, jos kohdunkaula on selvästi alkanut varhain lyhenemään ja jos se saa aikaan supistuksia. Limatulppa juurikin pitää pöpöt kohdusta poissa, mutta seksin jälkeen on toki hyvin suotavaa hoitaa huolellinen alapesu, vaikka mitään kypsymisen merkkejä ei olisikaan ilmaantunut.:)

Sarah77
Täällä on ilmaantunut huonoa oloa ja heikompaa ruokahalua. Uskoisin näiden johtuvan ihan vaan vauvasta ja tilan ehtymisestä. :D
Alkaa kohtu painaa joka paikkaa, puristaa sisuskaluja kasaan, sitten on vielä kesä jne.
Itsellä olo pysynyt suht hyvänä, kun syön vähän mutta useammin ja nestettä menee paljon, siis oikeasti paljon.:whistle: Musta on tullu kameli:X3:


ON
Rv30+5 neuvolakäynti hoidettu.

Paino 66,6kg (408g/vk...~6kg nyt raskaus aikana tullut)
Pissa puhas
RR 109/77 (viimeksi 118/62)
Hemppa 120 (viimeksi 127)
Sf 27
Tarjonta Rt
Syke +155
Liikkeet ++
Turvotus 0

Kaikki siis ok.
Menin yksin tällä kertaa ja ihan kiva käydä itekseenkin välillä, jotenki helpompi puhua alavärkki asiat halki ilman että tuo ukkokulta on vieressä kuuntelemassa korvatpunasena ja sitten kotona alkaa hössöttämään ihan överinä. :LOL:

Hipulle iski hikka justiinsa kun alettiin sykkeitä kuuntelemaan ja veti tietty hetken päästä hirveät hepulit sen takia, kuten tavallista. Eli veikkaan Hipun hermostuvan hikasta myös syntymän jälkeen, tyttö oli ihan samanlainen hikan suhteen mahassa ja alkoi aina känistä jos hikka kesti paria minuuttia pidempään kun oli syntynyt.:p

Juteltiin kanssa näistä supistuksista ja neukka katsoi myös mitä se päivystävä tk-lääkäri oli kirjannut minusta ylös tietokantaan kun silloin kuukausi sitten siellä kävin supistusten takia. Eipä siitä osannut mitään järkevää sanoa.:LOL:
Neukka sitten pyysi minua soittamaan akuutti aikaa terveyskeskuksesta kun neuvolalääkäri aikoja ei oikein ollut ja jos supistukset on kypsytellyt paikkoja lisää, niin sitten kahtotaan josko seurataan tiheemmin tilannetta.

En oo itse mitenkään huolissani siitä, että vauva päättäisi liian varhain syntyä, mutta tosiaan se, että jos paikat on auennut lisää, on aina pois sitten synnytyksen kestosta, niin tarvii varautua toisella tavoin lähtöön sitten.

Ja tosiaan, minimies on hienosti pää alaspäin ja aika syvällä lantiossa (minä kyllä joo olen huomannut, kun paine on aika messevä), mutta ei sentään kiinnittynyt vielä.(y)
Oikein hyvä ja paree ois pysyä noin tämän loppuajan.:sneaky:

Seuraava käynti on 3.9 rv35 ja se onkin sitten se lääkärikäynti. Siinä tehään koko arvio ja siitä 2vk päästä rv37 onkin neuvola, joka vois periaatteessa jäädä vikaksi jos multa kysytään:whistle:;)

Että semmosta, torstaina poksuu taas viikot, ei tässä meinaa pysyä perässä ollenkaan enää.:giggle:

Viipulainen ja Hippu 30+5
 
Vau ko te ootta jo pitkällä! Itellä nyt 28+2, mutta perässä tullaan

Pahoinvointia ollu täälläki jo pari viikkoa, mutta onneksi ei ole tarvinnu oksentaa. Sokerirasituksessa arvot ok, mutta joudun varmaan toiseen muutaman viikon kuluttua. Vauvan kokoarvio oli viime torstaina uä:ssä 1300g ja lapsivettä liikaa.. Iso poitsu tulossa.

Mulla onkin äpkl ajat ja neuvola-ajat vuorotellen joka toinen viikko ja nyt ollut kohta kaksi viikkoa sairaslomalla töistä suppareiden takia. Saa nähdä miten kaveri päättää syntyä, tuo meidän 3. Neiti syntyi jo 37+2, eikä tämäkään kovin pitkään kyllä tuolla pysy.. Lääkäri heitti arvion 6-7 viikkoa synnytykseen. Mitäs teidän sf- mitat ja painoarviot sanoo? Mulla oli tosiaan painoarvio vauvalle yli keskikäyrän ja sf-mittaki viikko sitten 29! :\ vähän pelottaa että minkälainen monsteri tuolta ulos tupsahtaa ;)

Joko kaikki tarvittava on teillä jo hommattuna vauvaa varten? Meillä puuttuu enää vaunut ja sitten on kaikki kasassa :)

Mariann
 
Mulla sf mitta tipahti yläkäyrältä alemmas, mutta se johtu siitä että vauva kääntynyt pää alaspäin ja porautunut matalalle lantioon, eli nyt on sf 27. Ei ole minkäänlaista painoarviota tehty, eikä tehdä ennen sitä rv35 neuvolalääkäriä, ellei tietty tuu nyt jotain minkä takia pitäis mennä sairaalalle näytille. :) Mun oma veikkaus tästä pallerosta on aika samaa luokkaa mitä kaksi edellistäkin, eli siinä 3,5kg hujakoille varmaan asettuu. Ja saa nähä kuin mun itsepäisten unien povauksien käy. Oon siis nähny sitkeesti unta, että tää syntys rv38+?, mistä lie moinen päähänpinttymä ku en mä näin aikuistenoikeesti usko tän tolla viikolla tulevan:rolleyes:

Mä olen konkreettisesti hankkinu 4 vaatetta vauvalle. :D En oo tällä kolmannella kierroksella jotenki vaa osannu mitään tehä asian eteen. :D
No mutta siis meille ois tulossa läjä vaatteita miehen serkulta ja rattaat oottaa kaverilla, joten ei hätää, kyllä me ne saadaan sitten. Ainoa mikä pitää hankkia, on pinnis, tosin vauva tulee nukkumaan varmaan meidän sängyssä ainakin alkuun ja se on miehenkin toiveena, joten periaatteessa senkään hankinta ei ole niin ajankohtaista. :D Emmää tiiä, ne vaatteet nyt on sellanen mitkä haluisin suht pian, ihan vaan näpertämisen ilosta, kaiken muun ehtii kyllä hankkia vaikka sitten jälkikäteenki...mää oon nii laiska.:ROFLMAO:
 
Hei kaikille!

Sokerirasituksesta selvisin "puhtain paperein" :) Mähän koitin tietoisesti skipata koko jutun, mutta viime vkon neuvolakäynnillä täti täräytti ja varas ajan siihen heti seuraavalle aamulle :censored: Pakkohan se sitte oli mennä. Ja olihan taas ällöä, huh :eek: Mä oikeasti kuvittelin pökrääväni sinne odotustilaan sen ensimmäisen tunnin aikana... Mun oli niin huono olo, ja mikää asento ei ollu hyväksi. Maata olis tehny mieli paiskata, mutta ei siä mummojen seas ollu niin paljo penkillä tilaa, että olis voinu :confused: Eikä se toinen tuntikaa ny paljo helpommin menny. Ja mäki jo ajattelin Ompun tavoin, ettei voi olla arvot kohdillaan, ku näin paha olo ja karmea väsymys iski.
Mutta mitä vielä, aiva erinomaiset arvot :geek: Parempi tietysti niin. Loppupäivän kärsinki sitte aivan armottomasta päänsärystä :(

Painoarviota ei olla tehty, ehkä sitte äpkl -käynnillä, joka tullee joskus rv 35-36. Sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella (en nyt muista sitä mittaa, kun tuo täti ei merkannu sitä neuvolakorttiin, näytti vaan koneelta), mutta niin se on mulla ollu kaikkien muiden, paitsi esikoisen kohdalla. Ja ihan keskikokoisia vauvoja on syntynyt (paitsi tuo kolmonen, joka oli lähemmäs 4,5kg).

Ruuan maistuminen on täälläkin vähän huonompaa nyttemmin... Mä tuun ihan ähkytäyteen niin vähästä nykyään, että aiva ittiäki häirittee (n) Kun ei vaan mahdu (maha on täynnä vauvaa :D ). Ja siitä vähästäkin tulee sitte huono olo. Välillä mietin, saako vauva tarpeeksi ravinteita... Ku tuntuu, että välillä koko päivän syödyt kalorimäärät jää alle 1000! Ja kuitenki touhuan ja lenkkeilen ihan entiseen tapaan... Eli miinuksille mennään :eek:

Ompulle sanoisin, että nosta vaan kissa pöydälle sen ukon kanssa... Ei ne tajua ;) Sulla on täys oikeus tuntea niinkuin tunnet, eikä sitä tarvi selitellä millään hormoneilla (y) Väkisinhän raskaus muuttaa niin kehoa kuin mieltäkin, ja niin sen kuuluu ollakin.

Jooh, jos menis peseen viimiset matot tälle kesälle ja sitte mustikkaan :)


Kiisuli ja murunen
 
Hei vaan kaikille ja kiitos uudesta pinosta :)

Me oltiin viis päivää reissussa tytön kanssa, kotiuduttiin eilen illalla, mukavaa oli :)
Mutta tänään on supistellut kipeästi pitkin päivää ja vatsa on ollut pinkeä koko päivän!!
Mies on ollut töissä koko päivän, joten en kauheasti ole voinut lepäilläkään..
Nyt tulinkin jo pötkötteleen sänkyyn ja taidan nousta täältä enää vain vessaan ennen huomisaamua :D

Ruoka, ei maistu täälläkään, tosi pieniä määriä pystyy vain syömään kerralla, kun tuntuu jo ihan täydeltä.
Toki se on hyväkin asia, eipähän pääse sokerit nousemaan.
Mutta itseäkin mietityttää, saako vauva varmasti kaiken tarvittavan.
Kävin tänään koti vaa-alla ja se näytti taas kaksi kiloa vähemmän, kuin viimeksi..
No toki se voi näyttää eri lukuja, kun neuvolan vaaka, että toivottavasti oikeasti ei ihan noin paljoa olisi taas tippunut.

Rajoitteet supistusten takia, tämä on varmaan kans paikkakunta kohtaista, mutta täällä lääkäri suositteli pidättäytymään seksistä ja uimisesta supistusten / kohdunkaulan tilanteen takia.
Toki en kyseenalaistanut tätä, koska olen itsekin huomannut, että pitkään oli jo niin että supistuksia tuli "tiuhempaan" aina hetken seksin jälkeen.

Hankinnat, kaikki tärkeimmät on esikoisen jäljiltä tallessa, tarttis vaan putsata ne, kunhan laiska vaan jaksais :D
Onhan tässä vielä tätä aikaa...

Äh, tää toimii taas kännykällä niin huonosti, että palailen asiaan, kun pääsen koneelle.

Kosmo ja papu 30+0 Hui :D
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Täällä on saatu muutto suoritettua ja alkaa uusi koti jo olla aika mukavasti järjestyksessä. Aivan ihanaa, kun on paljon tilaa! Entisessä asunnossa oli 76 neliötä ja tässä talossa nyt 140 (y) Ei nuo kaks kaapin kokoista koiraakaan oo ihan kokoajan jaloissa kun on tilaa kiertää :LOL: Yhtään liian raskaaksi en muuttoa kyllä kokenut, vaikka ohessa kävin töissäkin kokoajan, tyyliin aamun purin laatikoita mitä kerkesin ja illaksi painuin töihin ja sieltä palatessa taas jatkoin muuttohommissa, nukuin välillä ja kävin aamulla taas töissä ja illan tein muuttohommia... Mutta ihanaa että toi tumba on ohi ja saa töistä palata siistiin, uuteen kotiin!

Sokerirasituksessa kävin minäkin viime viikolla. Ihan just niin kamalaa se oli mitä muistelinkin, kun viimeksi tehty vajaa 10v sitten. Pyörrytti, oksetti, väsytti kamalasti ja kaikin puolin pökkyrä olo. Onneksi mies oli mukana, sain välillä pötköttää pää hänen sylissä ja ei tarvinnut yksin hapotella :)
Neuvolassa kävin myöskin viimeviikolla. Kaikki kunnossa. Sf mitta 24, paino noussut maltillisesti 300g /vk ,vauvan syke 150, omat verenpaineet hyvät niin kuin aina. Ainoastaan hb mulla oli taas laskenut, tuossa välillä "unohdin" melkein kuukaudeksi raudan syönnin (en saanut aikaseksi mennä apteekkiin) ja hb oli siis nyt 113. Edellisellä neuvolakäynnillä oli 118 ja näihin se on tosiaan pudonnut 140 hujakoilta... Nyt siis Obsidania syön, th käski ekan viikon ottaa 2tbl /pv ja sit jatkaa 1tbl. Vatsa ei mullakaan oikein noista tykkää :( Pari ekaa päivää oli maha ihan kuralla, nyt viikon jälkeen alkaa helpottaa.

Kasvu UÄ mulla olis sitten 26.8, silloin viikkoja 30+5. Mulle jäi vähän epäselväksi että tehdäänkö siinä siis ihan sitten jo painoarviota vai ottaako lääkäri vaan jotain mittoja... ? Toi ultra tehdäänkin tässä kylän tk:ssa, aijemmin np ultra ja rakenneultra on tehty tuolla "isommalla kylällä" äitiyspolilla.

Hankintoja olen nyt pikkuhiljaa alkanut tehdä kun päästiin tähän uuteen kotiin. Rattaat+ kaukalo laitettiin eilen tilaukseen. Tänään just kattelin netistä pinnasänkyä ja syöttötuolia, kivan pinniksen ainakin jo löysin mutta mies on iltavuorossa enkä tohtinu mennä tilaamaan ennenku on yhdessä katsottu. Ettei tuu sanomista :whistle: Vaatteita ja muita tekstiilejä ym. pientä sälää ostelen sitten tuolta kaupungilta jahka saan haalauduttua sinne asti o_O Sain laitettua äitiyspakkauksenkin "tilaukseen" vasta tällä viikolla, samalla kun hain äitiyspäivärahaa.

Tulipas nyt taas paljon tekstiä, kertyy niin kamalasti päivitettävää kun ei saa aikaiseksi yhtään tiheämpään käydä kirjottelemassa. Yritän kunnostautua sillä saralla! :whistle: Nyt alan pyykin viikkaukseen.

haasu 27+6
 
Omppu

Jos on vahvempaa rautaa ja sulla on raskausvitskut, niin yksi vaikka joka toinen päivä oli mun neuvolatädin ohje. Raudan kanssa vaan pitää muistaa, ettei olisi nauttinut maitotuotteita n.2h ennen tai jälkeen sen oton ja mieluusti söisi tai joisi jotain C-vitamiini pitoista sen ottamisen yhteydessä, se tehostaa imeytymistä. :)
Mietojen valmisteiden kanssa sitten muuten sama, mutta voipi ottaa joka päivä jos vaan maha kestää. Siihen mahan jumiutumiseen ja mahdollisiin vatsakipuihin kannattaa varautua, sillä ne on lisäraudan kanssa erittäin yleisiä. Itsellä lisärautaa ottaessa tulee joistain valmisteista todella pahat viiltävät vatsalaukun kivut, joten siksi en hirveästi intoile sen aloittamisen kanssa. :)

ON

Rv31+0 POKS!

Sen kunniaksi kaappasin siskoni ja tallusteltiin tuohon vartin kävelymatkan päähän...IKEAAN! :D
Siis oisin voinu törsätä taas kaikkeen, mutta tein vaan yhden heräteostoksen ja loput oli sitä mitä tarttikin hakea. :D Onneks mies jäi tulematta mukaan kun oli sopinut näkevänsä kaveriaan tänään, se ois menettäny ihan varmasti järkensä meijät kanssa. :D
Mutta tulipahan käytyä taas ja seuraavaks sitte ihan autolla ni saa isompia kamoja otettua matkaan...kuten se vaavan pinnis:love:

Mies tuossa alkoi eilen panikoimaan, kun tajusi miten vähän tätä odotusta on enää jäljellä, hirveä kysymys tulva ja ihanin oli
"Sit ku se synnytys käynnistyy, ni pystyksä kävellä? Vai tarviiks sut kantaa autoon?":LOL::love:
No onneks pystyn kävellä siihen saakka ku ponnistaa tarvii alkaa, sit ei tää nainen liikahda vaikka tunkilla yritettäis vinssata liikkeelle.:D
Varmaan tarvii kattoo joku valmentava video synnytyksen vaiheista miehen kanssa, tähän mennessä ei oo halunnu suuremmin tietää ettei panikoi, mutta nyt vaikuttais, että se ois ihan ajankohtanen herran tietää mitä mussa oikeen tapahtuu.:giggle:

Mutta juu, pesänrakennusvietti selkeesti iskemässä päälle joten eiköhän täällä saada valmista aikaan ennen vauvan tuloa, vaikka epäilin jo miten tässä käy, ei nää raskaushormoonit kyllä petä tässäkään pulmassa.;):p

Viipulainen ja Hippu 31+0
 
Pikaseen tällä onnettomalla kännykällä laitain vähän vertailukohteeksi (ja lohdutukseksi) joitain juttuja. :)

Mulla rv 26+3 oli sf-mitta 29cm ja 26+6 pätkän painoarvio oli 1,1kg eli reilun kokonen tyyppi. :) Laskeskelin että samaan tahtiin kasvaa kuin esikoinen ja esikoinen ois ollu laskettuun aikaan 4,2kg. Esikoinen synty käynnistettynä 38+6 ja paino 3820g. Me ollaan miehen kanssa oltu myös neljän kilon hujakoilla itse. Sf nousee mulla nyt 2cm etumatkassa esikoiseen nähen mutta sehän on normaalia että nopeempaa nousee :) Painoa mulla on tullu kaks kiloa, aavistuksen maltillisemmin kuin ekasta, mutta nyt lähtöpainoa enemmän.

Metsis ja pätkä 27+5
 
Perjantaita!

haasulle ONNEA uuteen kotiin! "Suola, leipä, kauha, rakkaus, onni, rauha - kodissanne olkoon aina!"

Ja voi viipulainen sun miestäs :LOL: Mä jo sieluni silmillä näin miestä kantamassa supistuksissa ähisevää naistaan autoon... Toivottavasti teillä on iso auto, että hänen on sitte helpompi sulloa sut sinne :whistle: Joku avolava vois olla kova sana siinä paikas ;)

Ompulle - en mä niin käärmeistä oo huolissani, luulen, että tän mahani kanssa kun rommellan sielä kanervikos, niin kaikki maanpinnalla elävät, oravaa pienemmät, pakenee alta aikayksikön :rolleyes:
Karhut mua on vähäsen huolettanu, kun täällä meidän kylällä on tehty nyt viime aikoina kolme karhuhavaintoa :eek: Kaikki eri puolilla kylää, mutta viiden kilometrin säteellä tästä meiltä... Naapurin mettämieski mulle totes, että "kannattaa pitää sitte vähä meteliä, ku sielä lenkillä kuljet". Olin aika yllättyny, ku yleensä nuo metsästystä harrastavat äijät vähättelee ja tuhahtelee siihen malliin, että "ei sielä mitää oo"...
Noh, ainakaa en enää lähde tuota kuopusta rattailla työnteleen tuonne metikköön, meen ihan yksikseni vaan. Ja oon nyt muuttanu lenkkejäni siihen suuntaan, että aina on joku isompi tie (siis semmonen autolla kuljettava, vaikkei niiskää ny autoja kulje ku joskus ja jouluna) vähä lähempänä - sysikorpeen en enää lähde lyllertämään.

Mun pesänrakennusviettini on kyllä edelleen hukassa jossain (n) Pinnis on edelleen hommaamatta, enkä noita ostettuja vaatteitakaan oo saanu pestyksi. No miksi olisinkaan - ei mulla oo niille vielä mitään kaappia/lipastoa, tuos ne on vaatehuonees yhdes isos muovipussis. Ehtiihän nuo... Onhan tuos ny vielä yhtä ja toista tehtävää ennen vauvan tuloa :oops:
Mä oon ny viimeaikoina shoppaillu lähinnä heppakamaa - itelle uusia ratsastusvarusteita, hevosille uusia juttuja... Ai miten niin odotan syksyä, että pääsen ratsastamaan :rolleyes: *koskahan vain mahdun noihin ostamiini ratsastushousuihin :whistle: *

Ihanaa viikonloppua kaikille!

Kiisuli ja murunen 31 :)
 
Kiisuli:D:D
Päivän naurut, mut avolava vois toimii kyllä, olis ainaki viilee ni ei tarttis hikoillakkaa siinä matkalla:LOL:

Heti omaa napaa, mutta oon ihan kypsä olee raskaana. Viimenen vuorokausi ihan syvältä sieltä jostaki. Hippu alotti yöllä bileet ja loppua ei vaan näy, joten kaikki sisuskalut on ihan sohjona ja tekee jo pahasti kipeetä kaverin riehuminen.
Yöllä ei saa nukuttua ku on kuuma (ihan ilman hellettäki), ei pysty kääntyy kunnolla ilman armotonta ähellystä, supistelee vähän joka pikku jutusta, pissattaa alvariinsa, kolottaa ja ottaa päähän noin yleisesti vaan.:ninja: Jos voisin ni pikakelaisin kohtaan jossa synnytys käynnistyy, hohoo:D
Elättelen epätoivoisia haavekuvia siitä, että rakenneultran antamat viitteet viikkoa vanhemmasta sikiöstä pitäis kutinsa ja tää haluis vaikka tulla sillon rv39 ulos, vaikka ei se laskettu siis mikään maaginen päivä olekkaan tai tae että just sillon syntys, mutta on tää vaa niin kypsää touhua. :whistle:

Lapset tuleekin vasta huomenna kotiin, sekin varmaan vähän harmentaa mieltä, kun olin odottanut että tulevat tänään ja sitten venyykin tulo. Noh, huomenna tulevat ja sitten saakin taas ääntä tähän torppaan. :love:

Eipäs kummoisia, kauhea valipäivä, joten pahoittelut:oops:

Viipulainen ja Hippu 31+1
 
Täällä on kans takana sellanen päivä että huhhuh... Käytiin kaks kertaa Ikeassa, kannettiin vaatekaappeja sinnesuntänne ja nyt oon ihan rikki. Liitokset vaan lonksuu menemään. Suihkuun pitäis tästä päästä, mut taidan odottaa synnytystä tässä nojatuolissa. Kuukauden päästä ei varmaan enää onnistu tämmönen riehuminen. Muuttokin vielä tekemättä, voi per*e. :mad: Ei tartte ainaka kävelylenkille lähteä, niinku neuvolatäti suosittelee joka kerta.

Sokerit on pysyny syömisellä hyvin kurissa, ja aamupaastot alle viittä. Jätskiäkin oon uskaltanu maistella tuhdin salaattiaterian jälkeen. :) Paino on pudonnut pari kiloo viime neuvolan jälkeen, eli nyt on yhteensä +2,5 kg alkupainosta. Ja silti oon tosiaan syönyt kunnolla, nyt vaan terveellisemmin.

Mulla oli sillon viime neuvolassa 27+6 sf-mitta 28 cm. Vähän kyllä hirvittää, kauheen isoo jytkyä en uskalla synnyttää, jääköön sinne sit mun puolesta... o_O

Kai mä odottelen, et saa mitata aterianjälkeisen sokerin, ja koitan sit kontata sinne suihkuun ja maate. Toivottavasti selkä saa levätä yön kunnolla, niin vois tehdä huomenna jotain hyödyllistä. Tai sit ei.

Marmosetti ja adhd-Pötkö 29+2
 
Huomenta,

Onpa mukavaa, kun on ollut aurinkoisempaa, kaikki vaivat ja kolotukset ei tunnu ollenkaan niin pahoilta nyt kun mieli on pirteä ilmojen ansiosta :)

Tässä tulee vaan liikaa touhuiltua kaikenlaista innoissaan ja se kostautuu supistelulla :whistle:

Ensi viikolla mulla olis aika äitipolille ja diabeteshoitajalle. Mukava päästä katsomaan minkä kokoinen mötkäle siellä masussa majailee :D
Sokerit on kyllä hyvin pysynyt kurissa, mutta välillä se on ihan :poop::poop: tuo jatkuva ruuan mittailu ja kyttääminen.
Mutta kymmenen viikkoa jo mennyt ja enää toinen samanlainen jäljellä, niin se on siinä.
Mutta on kiva päästä tuonne diabeteshoitajalle, jos sillä vaikka olis jotain uusia ideoita millä vähän monipuolistaa tuota aika yksitoikkoista ruokavaliotani!!

Täällä on nyt hurahdette ja ostettu ensimmäiset pienet vaatteet itse ja voi että ne on suloisia :love::love:
Nyt kun oon aloittanut sen, pelkään ettei siitä tule loppua, koko ajan tekisi mieli ostaa uusia ja entistä söpömpiä vaatteita.
Oletteko hankkinut tai ajatellut hankkia vauvalle toppahaalarin?
Mä en tykkää yhtään siitä pakkauksen haalarista ja se on niin isokin, mutta tekeekö sellasella 62-68 cm haalarilla sitten kuitenkaan mitään... hmm...
Onkohan se vaan turhaa hienostelua, kuten mies asian ilmaisi :D

Kotona olen pikkuhiljaa saanut paikkoja laiteltua, kaappeja lähinnä järjestellyt / tyhjennellyt, jotta saa tilaa kaikille vauvan vaatteille ja tavaroille.
Odotan innolla, kun pääset pesemään ne pienet vaatteet sinne kaappiin.
Mies alkoi puhua, että nyt kun hän on lomalla, että pitäisikö hänen jo kasata pinnasänky, kun sitten ei tiedä ehtiikö, kun menee takaisin töihin :D
Ei siihen kai niin kauaa aikaa mene, etteikö sitä joku ilta töiden jälkeen kasaa, sitten vähän lähempänä.

Vauva potkii nyt paljon ja jokapuolelle ja juuri niin, että sisukalut on kipeenä jatkuvasti :D
Ja vatsa hölskyy puolelta toiselle ja on välillä ihan toispuoleinen :D

Kosmo ja papu 30+4
 
Viipulainen et usko kuinka helpottavaa oli lukea että joku muukin on ihan kypsä olemaan raskaana! Siis mulla on noita tuntemuksia ihan tämän tästä, ärsyttää jatkuva vessassa ravaaminen (varsinkin öisin) ,kokoajan hikoiluttaa, närästää, hengästyttää, nukkuessa on vaikee löytää mitään mukavaa asentoa... Ja ihan semmosta yleistä ketutusta! Sit kun valitan ääneen, niin kaikki hehkuttaa miten IHANAA se raskaana oleminen on ja että NAUTI NYT! Sanoin miehelle, kun puhuttiin että montako lasta haluttaisiin, että mä kyllä mieluusti ottaisin vauvoja vaikka kuinka monta mutta kun mä en jaksa olla raskaana!!! :mad: nooh... ehkäpä tää tuska unohtuu siinä vaiheessa kun saa sen ihanan pikku käärön syliin :love:

Mua harmittaa kun mulla ei oo esikoisesta neuvolakorttia tallessa enkä muista yhtään että miten meni kasvu jne. Nyt vain tuntuu siltä että kylläkait silloin 9v sitten mulla oli raskauden tässä vaiheessa jo paljon isompi maha kuin mitä se on nyt... Esikoispoikani syntyi täsmälleen laskettuna päivänä, mulle oli varattu aamuksi aika käynnistykseen lapsen suuren koon takia ja koska lapsivettä oli aika vähän. Synnytys lähtikin sitten ihan itsekseen yöllä käyntiin ,10h myöhemmin oli terve poikavauva syntynyt. Kokoa 4290g ja 53,5 cm :) Melkoinen jytky siis oli! Mutta synnytys oli todella helppo, ponnistusvaihe kesti vain 10 minuuttia. Toivon että tämän uudenkin tulokkaan kanssa kaikki sujuu yhtä näppärästi. Ehkei nyt ihan yhtä isoa vauvaa kuitenkaan oo tulossa (y)

haasu 28+2
 
Puutuuko / väsyykö jalat / lähteekö kellään muulla jaloista tunto?
En tiedä miten kuvailisin sitä, mutta mulla siis välillä jalat aivan voimattomat, ihan kuin olisi rekan alle jäänyt :D
En tiä, jännä tunne. Ja näitä on tullut aina välillä pitkin raskautta.
Nyt oon vaan huomannut taas useana päivänä tämän..

Mä aina ajattelen, että mun ei kuuluisi valittaa raskaudesta, koska vauvaa on niin kauan toivottu, joten olisi muka tyhmää alkaa sitten pikku jutuista valittamaan, kun itse on tätä niin kovasti halunnut.
Mutta täällä uskallan myöntää, että mä olen tällä hetkellä myös niin täynnä tätä raskautta.
Esikoista odottaessa ei ollut mittään vaivoja ja nyt tuntuu, että joka paikkaan sattuu, mitään ei enää jaksa tehdä, miten ihmisestä voi tulla näin "laiska" ?
Olisi niin ihanaa, kun voisi oikeesti nauttia olostaan, mutta supistukset ja liitoskivut tekevät siitä hieman hankalaa..

Joten munkin puolesta voitas jo pikakelata sinne lokakuulle, kiitos :)

Äh, tässä nyt tuli vain pikaisesti avauduttua, ehkä seuraavalla kerralla taas paremmalla mielellä :D

Kosmo ja papu
 
Kosmo voiskohan vauva painaa jotain hermoa, että jalat puutuu? Mulla puutuu vaan sillon, kun pyörryttää, kuten tänään sokerirasituksessa.

Järkky aamu! :confused: Alkuraskauden rasituksessa ei tullu mitään olotiloja, mutta nyt kävelin pitkin seiniä viimeiseen kokeeseen. Pikatestillä paasto oli 5,3 eli just se eka ei sallittu desimaali :mad: Esikoisestakin oli vaan 5,4 ja koko loppuajan piti seurata kotona vaikka oli aina ihanteelliset arvot. Taas taitaa napsahtaa diagnoosi. Ei vaan jaksa sitä kellon tuijottamista. En ymmärrä miks raskaana olevilla se paastoarvoraja on 5,3, kun muilla pulliaisilla se on 6. Saa valaista, jos joku tietää! :cautious:

Mää en kyllä oo kypsänä tähän raskauteen, mutta ihan kaikkeen muuhun sitte oonki. :D töissä käyminen :poop::poop::poop: kotona oleminen :poop::poop::poop: ukon piittaamattomuus ja kämpän räjäyttäminen, kun oon yötä myöten kipeänä siivonnut :poop::poop::poop: Esikoisen uhma ja kiukkukohtaukset, kun äiti on väsyny :poop::poop::poop: ja paaaljon muuta kakkaa. .. voisin muuttaa johonki hornan kuuseen, kiitos. Ja anteeksi avautuminen. :oops:

Metsis ja pätkis 28+2
 
Mä olen ainakin ihan valmis jo tähän raskauteen ;) Mitään ei voi tehdä ilman et tuloksena on kaameet kivut. Tänään lääkärille tsekkaukseen supistusten takia.

Onneksi loma alkoi jo, mutta tää kotona oleminen kun ei voi tehdä mitään. Kovin turhauttavaa.

Tänään ois nuorimmaisen eka kerhopäivä, huomenna starttaa keskimmäisen eskari ja esikoinen menee viidennelle. Ei tarvii esikoisen koulukyytejäkään miettiä enää kun täältä alkaa kulkemaan linja-auto! Vaihto vuos sitten koulua ja menetti kyytioikeuden ja taksiin ei joka päivä mahtunut niin piti itse kuskata.
 
Hellouuu!

Omanapainen sepostus, mutta huomenna palaan poksujen ja toivottavasti lääkärikuulumisten kera astialle. :D

Eli tänään alkoi arki, lapsilla! :)
Pojalla alkoi eka luokka ja tytöllä eskari.:love:
Enpä arvannut, että nuo matkat olikin noin suuret kävellen. Vein ensin aamulla tytön päiväkodille (ees taas reilu kilsa) siitä sitten nopeeta tahtia kotiin ja nappaamaan poika matkaan koululle. Mentiin bussilla koululle (tässäkin kävi ikävästi, kun vuoro jäi välistä ja myöhästyttiin (itkeä tuhrutin tästä aika vuolaasti kun kotiin pääsin), mutta kävelin takaisin (taas kilsa). Ehdin olla kotona suunilleen 1,5h ja piti lähteä hakemaan poikaa koulusta ja tyttöä eskarista (koululle kilsa, takaspäin toinen kilsa jonka varrella onneksi tytön päiväkoti). Tämän rytäkän seurauksena arvon prinsessakohtuni veti totaalisesti herneet nenään ja kotona kärvistelin suppareiden kanssa, jotka todella pistivätkin automaattisesti minut rentoutusharjoitus modeen. No se auttoi onneksi joka kerta. Jos mies ei olisi ollut noutamassa mukana, olisin varmaan luhistunut jo matkalla sillä lapset olivat tottakai ihan intopiukeena kivasta päivästä ja suhasivat sinne tänne. :confused:

Tämän seurauksena sovin pojan kanssa, että vaikka kovasti haluaisin hänet saattaa koulunpihaan saakka, niin saatetaan poju puoliväliin matkaa ja hän tallustaa siitä itse loppumatkan ja jos jännittää, niin juttelen hänelle puhelimessa kunnes koulunpihaan pääsee, sitten saan vietyä tytön tarhalle ilman erillisiä juoksemisia. Ja pojan kyllä haen koululta, mutta menen bussilla ja sitten kävellään yhdessä kotiin ja kaapataan sisko mukaan eskarista.

Ja tosiaan, huomenna soitan sen lekurin. Tänään ei voimat yksinkertaisesti riittänyt mihinkään ylimääräiseen liikkumiseen kodista, eikä sillä että olisi ollut aikaakaan. Mutta nyt on molempien muksujen aikataulut selvät, joten saavat järjestää mulle ajan niiden puitteissa sitten terveyskeskuksesta. :X3:

Että joo, aikamoinen päivä kaikkineen ja asioita ei helpottanu liki uneton yö, siitä ei sen enempää, tulee muuten kolmen sivun romaani vuodatusta. :LOL::LOL:


Ainiin, sen verran sain ihan nauraakki tänään ku mies höpötti vauvalle kun mie seisoin hänen vieressään ja hän istui koneella. Kysyi että missä vesselin pää on ja totesin sen olevan ihan tuolla syvällä siellä. :D Mies ei tajunnut, joten nappasin hänen kädet ja asetin ne tuohon häpyluun yläpuolelle jossa Hippu juuri liikutti päätään ja mies sai slaagin. :ROFLMAO::ROFLMAO: "HERRAJUMALA SIIS MITÄ SE TUOLLA JO TEKEE?!":D(y)

Mutta joo, huomenna toivonmukaan helpompi päivä ja toivottavasti lekurireissua rikkaampi. Huomenna poksuu taas viikot...mie en kestä!:alien:

Viipulainen ja Hippu 31+6
 
Iltaaa!
Ihania päivityksiä täällä, mukavan realistisia :)
Kunnon kattaus kaikenlaista vaivaa tarjolla! Onneksi kaikki vaivat ei taida sattua samalle naiselle kuitenkaan.

Viipulaisen mies alkaa olla jo klassikko, niin hauskoja kommentteja! "...mitä se tuolla jo tekee" - :ROFLMAO::LOL::D
Kyllähän nää meidän miehet omalla laillaan ovat myös raskaina. Meitsin mies on kiitettävästi jaksanut joko olla tai ainakin uskottavasti teeskennellä kiinnostunutta, paitsi eilen, kun aloitin illallisen aiheella "Niin mikä sun näkemys on, oisitko normaalin synnytyksen vai leikkauksen kannalla?" kun juteltiin perätilassa majailevasta pikkuisestamme. Silloin näin ilmeestä, että etkö pliis nainen keksisi mitään muuta aihetta tähän väliin?!! :p

Onko muilla havaintoa perätilassa pidemmän aikaa viihtyneestä vauvasta? Mulla ollut muutamia viikkoja tämä tilanne.

Raskausdiabeetikoille (joihin itse lukeudun, 2. tunnin jälkeinen arvo oli himpun koholla) kysymys: ootteko noudattaneet tiukasti ohjeita vai kokeilleet maalaisjärjellä, mitkä syömiset tekee mitäkin? Kun itsellä on todettu vauvan olevan varsin pieni ja kohtuulliset määrät herkkuja ei ole nostaneet sokruja eikä oma paino ole noussut liikaa niin oon pikkuisen alkanut soveltaa... aluksi olin tarkka. Nt oon mm. leiponut stevialla ja tehnyt kotijäätelöä, näissä käyttänyt kyllä surutta voita ja kermaa. :giggle: Kun eihän niitäkään saisi syödä rasvan takia, vaikka eivät sokruja nostakaan. Mutta minä syön.

Muutoin täällä vointi ok, sormiturvotus-supistelu-piukea maha-itku herkässä-pikkuisen närästää-tunnelmissa ja rakastuneena pieneen potkijaan.

Ariel 31+3
 
Hohohoo! Miehessä on kyllä klassikon aineksia. :D

Soitin aamulla terveyskeskukseen ja sain ajan maanantaiksi vasta, mutta oikeestaan ihan kiva koska hoitaja laittoi ajan lääkärille jolla eniten kokemusta asiasta. (y)

Tänään poika paineli yksin koululle mutta juteltiin samalla puhelimessa kun poikaa pelotti että ei löydä perille tai myöhästyy.
Sitte piti lopettaa hetkeksi kun jätin tytön eskariin ja sitte ei poika vastannukkaan ja mie tietty ihan tärinöissä. No sai lopulta vastattua ja oli puhelin jumittanut ja löysi perille.:love:
Huomenna en saa kuulema tulla hakemaankaan:cry::giggle:

Eipä sillä, ihan kiva ettei tarvitse kun tämän päivänen taas sai aikaan aikamoisen kestosupistus/kunnon supistelu maratonin toviksi ja vauva jysähti pahasti lähtökuoppiin. o_O
Katsotaan kuinka huomenna, kun on vähemmän käveltävää, en vaan tiiä mitä mä teen jos nää pahenee tai tulee vaikka liikunta kieltoa tyyliin...pitää tuo tyttö saada eskariin kuitenki:notworthy:
Nooh kahtoo näitä sitte:rolleyes:

3vk päästä ois tarkotus alottaa vadelmanlehtitee jos mitään hälyttävää ei oo tapahtunu supistusten takia.:p

Puhlimella kirjotan ni lopettelen tähän ku nenee niin kauan. Palailen myöhemmin taas :)

Viipulainen ja Hippu 32+0 POKS!!:love:
 

Yhteistyössä