Lokakuun lapsoset 2015

Moikka!!!

Kivaa, että täällä jutut jatkuu :)
Onnea Kosmolle ja toivotaan Haasulle pikaista plussaa. Ja onnea pph-hommiin!!

Hoidon aloitus mietteissä täälläkin, vaikka varmuutta työstä ei vielä ole. Toiveissa ois saada puolikas työ ja lapsi puolipäivähoitoon (perhepäivähoito) mut en tiiä suostuuko hoitaja kyseiseen diiliin.

Minuakin kiinnostaisi, voiko vauvan viedä luonnonvesiin ja onko se lähinnä veden lämmöstä kiinni? (Ja tietty puhtaudesta)

Meillä on sairasteltu ihan hirmuisesti tämä loppukevät ja alkukesä, ripulit, flunssat, antibiootitkin otettu lopulta korvatulehdukseen ja silmätulehdukseen kahdesti. Sen myötä syöminen ja kasvu ollut nihkeää, mutta omalla käyrällään mennyt eteenpäin- Nyt 8kk iässä pituutta joku 65cm ja painoa vajaa 7kg.

Kertokaas joku hyvä nettisivu, josta katsoa kotiruokaohjeita vauvoille? Kun nuo purkkiruuat välillä kyllästyttävät (lähinnä itseä). Oletteko sormiruokailleet kovasti? Mä en oikeen meinaa uskaltaa ja sit kun kerran annoin reilun palan banaania tyttö oksensi hetken päästä kaiken syömänsä ulos, koko ruokailu maitoineen piti aloittaa alusta. Onkohan ihan tavallista sormiruokailussa, että tuollain alkaa yököttään? Ehkäpä suun alue ja kurkku on aika herkät? Syödyt ruokamäärät ei oo kovin isoja, max puoli purkkia kerralla, mutta toisaalta eipä noin pieni tyttö varmaan kovin isoa satsia yksinkertaisesti voikaan syödä. Maitoa kyllä juo mielellään, enimmäkseen korviketta tällä hetkellä.

Öisin heräillään vieläkin vähintään 3 krt syömään tissiä. Päivisin vähän vaihtelevasti. Oon aatellut lopetella tuota yösyömistä kesän lopulla. Muutenkin nukkumaanmeno on tällä hetkellä jonkin verran haastavaa, kun tyttösen tekee mieli aina vaan nousta ylös uudelleen ja uudelleen...vaikka jalat ei lopulta enää kanna. :p Rauhoittumiseen tarvitsee sitä, että pidellään peiton avulla aloillaan, jolloin alkaa rentoutua ja höpötellä, kunnes nukahtaa. Päivisin onkin kova meno päällä, kun kiipeää kaikkea mahdollista vasten ja konttaa. Pari porrastakin kiipeää (valvotusti) alas ja ylös. Nauttii kovasti näistä taidoistaan, sitä on ihana katsella! Istuminen ei oikein vielä toimi, kääntää usein toisen jalan "linkkuun" tueksi, jos istuu lattialla eli ei jalat suorana istuskele.

Ihanaa aikaa tämä on ollut, vaikkakin monesti kauhean epävarma olo ekan vauvan kanssa ja väsymys saa tunteet entisestään myllertämään. Mutta tajuan jo nyt, miten pian ekat synttärit on käsillä ja muutenkin aika rientää. En usko, että koittaisimme toista lasta hankkia, mutta vannomatta paras! (Perheessähän on jo yksi iso lapsi miehen edellisestä suhteesta tämän vauvan lisäksi.)

Leppoisaa viikkoa kaikille!!
 
Ariel: Aikoinaan kävin katsomassa lastenruokaohjeita sellaiselta sivulta kuin Maxin Deli http://maxindeli.blogspot.fi/
Siellä oli vähän erilaisempia ja eksottisempia ruokia kuin mitä itse tein pojalle. Ainakin sieltä sai vaihtelua.

Sormiruokailusta sen verran. Pienellä se kyökkäysrefleksi on kielen keskiosassa kun aikuisella se on kielen takaosassa. Herkästi kyökkäävät vaikkei "kurkussa" olisikaan mitään. Itse olen antanut käteen kurkun viipaleita/tikkuja ja sitten niitä kaupan valmiita sormiruokailukeksejä ja porkkanatikkuja. JOS haluat antaa lapselle jotain itse syötäväksi ja et halua että juuttuu kurkkuun niin suosittelen kaupassa myytäviä maissinaksuja (vaniljan/mansikan/hedelmän tai maissinmakuisia) löytyvät yleensä sipsihyllystä. Niitä on kahdelta eri valmistajalta toinen oli Laatupakari (nallen kuva paketissa) ja toinen Real Snack Junior (norsun kuva). Sulavat suussa joten eivät mene kurkkuun ja lapsi kuitenkin saa itse syödä jotain :)

muoks. löysin sen toisen sipsimerkin nimen. Molemmat on suomalaisia ja luomua.
 
Viimeksi muokattu:
Onko maissinaksuja olemassa noin montaa makua??? (y) Meidän pikkukylän kaupoista ei saa kuin niitä perus maissin makusia, ja noita vaniljan makusia koitin muualta katella ku kaveri vinkkasi, mut en löytänyt niitäkään... Mutta Hemppu syö nuita naksuja tosi mielellään. Pieniä paloja oon antanu mm. pehmeää leipää, hedelmiä, tomaattia ja pari riisimuroa maisteli yks päivä. Tykkää napostella omin sormin.

Tiistaina oli 8 kk neuvola, vähän etuajassa kun 8 kk täyttyy vasta juhannuksena. .. Pituutta oli tullut vähä reilummin, nyt siis mitat 70,2cm ja 8,480 kg. Hyvin kasvaa ja kehittyy. Kuulo on terkan mukaan erinomainen (y)

Nyt jo 4pv on hoitolapset olleet meillä ja kivasti on mennyt. Hemppu tykkää kun on kavereita ja selkeästi tänä aamuna ihan tunnisti ketä tuli ovesta sisään kun niin onnellisena hihkui :love: Esikoinen lähti maanantaina isänsä luokse ja on vissiin nyt 3 vk siellä ... Vauvakuume sen kun kasvaa! Mies sanoi jo alkuviikosta että on ihanaa ku talossa on näin vilskettä ja kun on nyt iltavuoroa tehny tän viikon niin aamut on tuossa ihan mielissään touhunnu lasten kans :ROFLMAO:

Kovasta kuumeesta johtuen mulla nyt onkin sitte vissiin kaikki maholliset raskausoireet päällä... viikko sitte olin varma että menkat alkaa ku niin nipusteli ja vihlo vatsaa. No ei alkanu... nyt sit pari päivää oon ollu tosi väsyny, tänään varsinki aamulla etova olo ja maha ollu ihan sekasin koko päivän :sick: kierto ei oikeen oo kerenny asettua vielä tuttuihin uomiinsa joten en ees tiiä millon niitä mekkoja kuuluis odottaa. .. Epäilen vahvasti näitä toiveajattelun oireiksi :LOL:
 
Onhan niitä. Laatupakarilla on vanilja, maissi ja hedelmä ja tuolla Real Snacksilla on mansikka ja maissi. Meillä kun nuo lähikaupat on Prisma ja Citymarket niin valikoima on vähän laajempi. Noita Real Snackseja on ainakin Lidlin valikoimissa (y)
 
No citymarketista mäkin yritin hakee niitä vaan ei kyllä osunut muka silmiin. .. Täytyypä huomenna kattoo oikeesti kunnolla ku käyn :geek: Tulipa vielä mieleen nuista vauvan ruokaresepteistä, niin mä oon nyt vähä aikaa sit alkanu antaa Hempulle ihan samoja ruokia ku teen koko porukalle. En siis mausta ollenkaan, jokainen ken mausteita tarvii nii laittaa omalle lautaselleen ja on muuten aina parempi koirienkin kannalta tuo homma kun niille kaikki jämät menee ja ei ne mausteet ihan parasta oo koirankaan elimistölle. No tänään meillä oli ruokana nakkeja ja perunoita niin siitä tietysti Hemppu sai vaan potun. Söi eilen makaroonilootaa ja toissapäivänä kanakeittoa oikein hyvällä halulla (y)
 
Pitkästä aikaa mekin ollaan täällä Mites teillä liikutaan tällä hetkellä? Istutaanko, ryömitäänkö? Meillä pikku-mies on vasta viimesen viikon aikan hoksannyt ryömimisen. Ottaa konttausasentoa vaihtelevasti ja nytkyttelee siinä eteen-taakse liikkeellä paikoillaam. Nyt on alkanut kurottelemaan matalilta tasoilta tavaroita, eli hahmottaa jo vähän ylöspäinkin juttuja

Ens viikolla meillä 8 kk neuvola, kerron sitten taas kuulumisia
 
Täällä Hemppu konttaa kovaa vauhtia menemään. Nousee tukea vasten ja kävelee esim. sohvan päästä toiseen päähän. Muutaman kerran on uskaltanu löysää hetkeksi tuesta irti. Nyt oppi toissapäivänä laskeutumaan nätisti takas lattialle pyllylleen. Lujaa siis mennään ja joka paikkaan keretään. Ei oo onneks vielä hoksannu availla kaappeja ja laatikoita :LOL:

Eilen tuli 8 kk ikää neidillä täyteen :love: Mukavaa juhannusta kaikille!
 
Heippa! Täälä tulee uusi lokakuun lopussa syntyneen tytön äiti mukaan keskusteluun :) luin mielenkiinnosta saman ikäisten lapsien taitoja ja huoli meidän tytöstä sai kirjottamaan tänne. Meillä siis tänään 8 kk täyttävä eskoislapsi, siksi vähän ulapalla ollaan kun ei tiedetä mitä tarkalleen tämän ikäisen tulisi osata. Käytiin neuvolassa eilen ja hyvillä mielellä mentiin kun itsellä ei ollut huolta mistään (kerrankin). Noh, lähdimme kuitenkin pois fysioterapia lähetteen kanssa :/ tyttö ei osaa vielä istua selkäsuorassa ja on muutenkin lääkärin mukaan hieman "löysähkö", seisoo tukea vasten hetken, pyörii ympyrää lattialla ja ryömii pieniä pätkiä. Istumaan ei nouse eikä edes yritä. Lattialla on paljon ja meno on kyllä kova vaikkei minnekkään erityisemmin vielä liiku kun vain navan ympäri. Iloinen ja sosiaalinen vauva. Miten teillä muilla? Istutaanko jo hyvin ilman tukea? Itse vihdoin päässyt yli turhasta huolehtimisesta niin nyt tuli tämä ja kun ei tiedä onko tässä nyt oikeasti aihetta huoleen.. :(
 
Heips!

Meidän taidoistahan tulin kommentoimaan että tyttö istuu ilman tukea mutta tosiaan ei liiku kuin taakse päin ryömien. Konttaus asennon ottaa kyllä ja aikansa heiluu mutta ei ole hokannut vielä hommaa.

Johanna1988: Me saimme myös lähetteen fysioterapiaan 6 kk kun tyttö ei kääntynyt mahalta selälle neuvolassa vaikka oli sen kotona jonkun kerran kyllä tehnyt.
Olin myös kauhuissani esikoisen kanssa myöskin että onko nyt jotain vikaa mutta nykyään vaan tartutaan noihin aiemmin että osataan kartoittaa tilannetta ja ohjata lasta oikeisiin liikeratoihin.

Meillähän taas tyttö on kuulema "vahva istuja" ettei liikaa fyssarin mukaan saa istutaa kun on sen verran iso kokoinen (nyt 9460g ja 72 cm) ja sen myötä hankalampi oppia liikkumaan ettei tulisi pyllykiitäjä.

Kaikki lapset ei vaan kehity samalla kaavalla, mieheni on aikoinaan lähtenyt 10 kk kävelemään mutta tyttäreni serkku oppi vasta 10 kk ryömimään että älä huoli kyllä se istuminen sieltä varmasti lähtee sujumaan :)
 
Meilläkin neiti on aika isokokoinen 9850g ja 72,5 cm ja muuten kyllä onneksi kehittyy hyvin minusta. Näille ensi kertalaisille olisi kiva saada neuvolasta jotain lappusia missä ohjeistetaan miten auttaa lasta liikkumaan ym. Ja toisekseen mitä niiden tulisi jo osata. Tänään kyllä tyttö istuikin jo iltasella hetken selkä suorassa ilman tukea. Mutta kun ei tiedä kuinka paljon uskaltaa sitten istuttaa jos pikkunen ei ole ihan valmis vielä siihen.. kahden viikon päästä on fysioterapia että sielläpä sitten selviää tarkemmin. Uimisesta sen verran että meillä käytiin järvessä viikko sitten, tosin eipä päästy varpaitten kastelua pidemmälle :D tais olla hiukan kylmää neidin mielestä kun henki salpaantui ja melkein itku tuli. Jätettiin siltä erää uimiset, mutta viikonloppuna jos uudemman kerran koittelisi :)
 
Mua mietityttää tuo tytön puklauttelu. . Puklutteleeko muilla vielä? Viime neuvolassa Hemppu siinä mun sylissä puklautti kun tätin kans juteltiin, ja terkka sit katto silmät suurina että "sekö puklaa vielä? Vaikka kiinteet on aloitettu" ??? Mä että no onhan ne kiinteet alotettu jo aikaa sitte ja kyllä, puklaa! Oli taas meidän omaa terkkaa sijaistamassa täti joka on tavallisesti töissä alakoulun terveydenhoitajana. En siis tiiä minkä verran se oikeesti ees vauvoista älyää, siinä ei sit enenpää asiasta puhuttu ja lääkäriltäkään en hoksannu enää asiaa kysyä... Mutta oon tosiaan jo ennen tota neuvolaakin ite ehtiny pähkäillä että eikai tän ikäisen enää ruukaa tolleen puklata? Siis ihan joka ruuan jälkeen jonku verran tulee. Välillä ihan reilusti
 
Meillä ainakin puklaillaan vielä, lähinnä jos mahallaan oikein kunnolla innostuu niin puklut tulee. Joskus enemmän joskus vähemmän mut joka päivä niitä meillä tulee, joskus jopa pari tuntia syömisestä. Oon itekkin miettiny onko normaalia mut meillä kyllä lähinnä tulee mahalleen ollessa. Saattas itelläkin puklut tulla jos mahalleen syömisen jälkeen menis potkiutumaan :D
 
Hei kaikille uusille.

Tuosta lapsen liikkumisesta. Kaikki oppivat kyllä liikkumaan ja kävelemään mutta tekevät sen omaan tahtiinsa. Esikoinen oli aikoinaan hyvin "notkea", ei kontannut tai ryöminyt 8kk iässä. Istui tukevasti ja seisoi tukea vasten polvet lukkoasennossa. Maassa pyöri juurikin navan ympäri. Saimme lähetteen fysioterapeutille. Kävimme siellä muutaman kuukauden ajan. Oli ihan mukavaa, oli hyvin ymmärtäväinen ja kannustava. Selitti mistä asiat johtuvat, rauhoitteli ja tuki. Antoi ohjeita miten kotona toimia (eli miten tukea asentoa oikein, miten opastaa istuma-asennosta mahalleen yms.). Ei tuon ikäisen kanssa mitenkään vakavasti voi noita tehdä, mutta tehtiin kuitenkin ja koitettiin tukea että istuisi polvien päällä eikä välissä. Kova oli kuitenkin tarve päästä liikkumaan ja temperamenttisena osasi myös vaatia sitä. Lasta siis kävelytettiin kovasti ja paljon.

Esikoinen oli 1v ja 2kk kun lähti konttamaan ja kaksi päivää sen jälkeen kävelemään. Ainoa haitta tästä oli se että ei koskaan oppinut oikeita suojarefleksejä. Luotti että aikuinen on aina ottamassa kiinni. Ei siis laittanut käsiä eteen kun kaatui vaan veti lankkusuorana soraan asti. Ei myöskään koskaan pyllähtänyt takaisin istumaan kun menetti tasapainon, aina mentiin naamalleen :oops:

Pointti on että lapset kehittyy omaan tahtiinsa. On hyvä että neuvolassa kiinnittävät huomiota. Johanna1988: eivät jaa neuvolassa niitä liikuntaohjeistulappuja koska vaatiia aina fysioterapeutin arvion siitä mistä syystä jokin asia on viivästynyt. He myös samalla ohjeistavat suullisesti miten jokin asia kuuluu ohjata. Laput ovat vain muistuttamassa.
 
Niin hyvä että puuttuuvatkin herkästi, muutenhan moni asia jäisi huomaamatta. Itsellä lähinnä hätä että ollaanko me tehty jotakin väärin ja aiheutettu se ettei olekkaan kehittynyt ihan normaalia vauhtia.. no mutta tänään tuli yksi ilon aihe, tyttö lähti ryömimään! :) :) tuli äitille kyllä niin hyvä mieli että kyllähän tässä sittenkin kehitytään! Ja kiva kuulla että muutkin ovat käyneet fysioterapiassa, eikä olla ihan täysin poikkeus tapauksia ;D
 
Heippa pitkästä aikaa :)

Liikkuminen, viimeksi kun itse kirjoittelin Limppu ei myöskään liikkunut mihinkään paitsi kierimällä. Pari päivää ennen 8kk päivää oppi ryömimään. Nyt pari päivää ennen 9kk päivää on oppinut konttaamaan, nouseen istumaan, nouseen tukea vasten pystyyn ja ottaa muutaman sivuaskeleen tukea vasten.
Tämän kaiken kuukaudessa, vaikka kk sitten mietin koskahan mahtaa ollenkaan lähteä liikkeelle.
Lapset ovat niin erilaisia ja kaikki voi tapahtua sitten yhdessä hujauksessa, kun lapsi hokaa jonkun jutun :)

Pulauttelu, Limppu oli jo välillä pitkään pulauttelematta, mutta nyt taas on alkanut välillä puklailla. Yleensä touhuaa niin paljon, etten ole edes ajatellut, että olisi jotenkin epänormaalia.

Käytiin Limpun kanssa allergiatesteissä ja kaikki oli kunnossa, nyt on levolakin kanssa aloiteltu runsaasti uusia makuja. Näin saadaan kakka tulemaan, mutta jos pidän päivänkään väliä sen annossa kakka jumittaa heti..
No ehkä se siitä ajan kanssa!
Mutta ainakin ruokavalio on monipuolistunut.
Määrät eivät vieläkään paljon päätä huimaa.
Aamulla: Puuroa ja sosetta 5-10 tl ja 100ml maitoa
Lounaaksi: Liha-kasvissose vajaa pieni pilttipurkillinen. 20-50ml maitoa.
Välipala: 150ml maitoa (joskus erittäin harvoin hedelmää palana tai soseena pieniä määriä)
Päivällinen: Sama määrä, kuin lounaalla.
Iltapala: Aika iso annos puuroa+hedelmää 1-1,5dl. Maitoa 100ml.
Iltapala on siis ainoa mikä maistuu :D Maitoa täytyy lykätä joka paikkaan, jotta tulisi se tarvittavat 5dl vuorokauteen.
Vettä sillon tällöin kuumalla ilmalla.
Mutta Limppu kasvaa kyllä hyvin 8kk neuvolassa oli 9.3 kg ja 75cm joten ei sen puoleen huolta, vaikka neuvolassa ohjeistivatkin, että pitäisi saada syömään enemmän..

Yösyöminen jäi 8kk iässä, kun annoin vahingossa lounaalla sekä päivällisellä lihaa. En tiedä johtuiko tästä, mutta en sen jälkeen uskaltanut enää luopua noista molemmista liha/kana annoksista :D

Oma olo alkaa oleen parempi, pian jo raskauden puoliväli häämöttää, huh Huh. Tää menee niin nopeesti ettei edes ehdi tajuamaan :D
Limppu pitää niin kiireisenä!

Miehen kesälomaa odotellessa ensi viikon jälkeen, muutamia matka suunnitelmia jo tehtynä :)

Kosmo ja Limppu 9kk
 
Heippa! Täälä tulee uusi lokakuun lopussa syntyneen tytön äiti mukaan keskusteluun :) luin mielenkiinnosta saman ikäisten lapsien taitoja ja huoli meidän tytöstä sai kirjottamaan tänne. Meillä siis tänään 8 kk täyttävä eskoislapsi, siksi vähän ulapalla ollaan kun ei tiedetä mitä tarkalleen tämän ikäisen tulisi osata. Käytiin neuvolassa eilen ja hyvillä mielellä mentiin kun itsellä ei ollut huolta mistään (kerrankin). Noh, lähdimme kuitenkin pois fysioterapia lähetteen kanssa :/ tyttö ei osaa vielä istua selkäsuorassa ja on muutenkin lääkärin mukaan hieman "löysähkö", seisoo tukea vasten hetken, pyörii ympyrää lattialla ja ryömii pieniä pätkiä. Istumaan ei nouse eikä edes yritä. Lattialla on paljon ja meno on kyllä kova vaikkei minnekkään erityisemmin vielä liiku kun vain navan ympäri. Iloinen ja sosiaalinen vauva. Miten teillä muilla? Istutaanko jo hyvin ilman tukea? Itse vihdoin päässyt yli turhasta huolehtimisesta niin nyt tuli tämä ja kun ei tiedä onko tässä nyt oikeasti aihetta huoleen.. :(
No nyt on meillä käyty se 8kk neuvola. Viime viikolla neuvolapäivänä poika ryömi pieniä matkoja eteenpäin, ei istunut eikä noussut enemmälti kontalleenkaan, pari kertaa päivässä ehkä keikkui hetken konttausasennossa. Hoitaja oli meille uusi ja heti oli niin huolissaan että, ilmoitti kyllä selvästi että hän on fysioterapialähetteen kannalla. Sitten mentiin lääkärin vast.otolle heti perään ja lääkäri taas sanoi ettei kannata olla huolissaan, meidän poika on 10.3kg ja 74cm, lääkäri sanoi pitkäksi pojaksi jolla voi olla hahmotusvaikeuksia pitkien raajojen kanssa. Ajan kanssa kuulemma lähtee varmasti liikkumaan. Sanoi lähtiessä että voidaan varata kontrolliaika 10kk tienoille, tarkistetaan silloin miten liikkuu. (y)

Sitten mentiin kotiin ja muutaman tunnin päästä poika meni konttauasennosta istumaan ihan itse, tomerasti jaksoi suht suorassa istua hetken ja sitten avustettuna takaisin vatsalleen. Myös konttaamista yrittää nyt ihan eri tavalla kuin viikko sitten. Jalkaa ja kättä koittaa liikuuttaa pikkuisen. Ryömiminen lähti ihan uusiin ulottuvuuksiin neuvolan jälkeen, nyt mennään lujaa eteenpäin kädet sivulle-pylly ylös-jalat työntää tyylillä :D
Ensimmäinen hammaskin alkoi pilkottaa alhaalta edestä viime perjantaina! Huraa!! Vaikka lääkäri sanoi ettei välttämättä tule hampaita vielä pitkään pitkään aikaan, ehkä yli vuoden ikäisenä vasta. :eek:

Vauvat kehittyvät niin eri tahtiin ettei mielestäni kannata olla huolissaan vielä, meillähän ei edes seistä tukea vasten vielä. Ensi viikolla vauva voi osata jo ihan eritavalla asioita kuin tällä viikolla. Menette vaan hyvillä mielin sinne fysioterapiaan, jos sieltä vaikka saisi hyviä vinkkejä mitä ei ole itse osannut vielä hyödyntää vauvan liikkumiseen rohkaisussa :)

Aloitin joku aika sitten kirjoittelemaan blogia, jos jotakuta kiinnostaa niin maijunkotona.blogspot.com
 
Kiitos paljon viesteistä liittyen meidän tapaukseen :) ite oon niin ylihysteerinen välillä kaikessa tyttöön liittyvässä vaikka en todellakaan ole semmoinen muuten.. onneks mies osaa vähän rauhotella :) mut nyt kun meilläkin tosissaan ryömitään ja istutaankin selkäsuorassn niin ei oo itelläkään huolta
 
No nyt tais lähtee viesti ennen aikojaan kun neiti halus kanssa kirjotella :D mutta niin eli huoli on onneks nyt poissa kun kehitystä näyttääkin tapahtuvan :) ja nobelius: kävin lukemassa blogiasi ja siellähän on tuttuja maisemia! Me nimittäin asutaan kontiolahdessa :)
 
johanna1988: En usko että teet mitään väärin. Jos lapsi saa yrittää ja ja pyöriä lattialla niin aikaa myöden oppii kyllä. Ei se huoli lapsesta mihinkään katoa vaikka niitä kuinka monta olisi. Mulla on kaksi ja juuri yksi päivä olin hysteerisenä varaamassa aikaa Mehiläiseen kun juniori nielaisi kiven (meillä pihassa turvahiekkaa, jota kivasti kulkeutuu sisälle). Onneksi mies rauhoitteli minua (siis mullahan on myös terveydenhuoltoalan tutkinto, tieto lisää tuskaa).

Meillä Veikko täytti juhannusperjantaina 8kk. Paino 8.4kg ja pituus 72cm. Konttaamaan lähti pari päivää neuvolan jälkeen, ihan niinkuin lääkäri ennustikin. Viikko sitten lähti nousemaan tukea vasten seisomaan ja yrittää ottaa muutamia askeleita itsenäisesti. Saa kyllä kovasti vahtia, ei osaa vielä kaatua turvallisesti.

Miten teillä noi ruokailut. Meillä jotenkin tuon välipalan mahduttaminen mukaan on hieman hankalaa kun ekat päiväunet on alkaen 11.30-12.30 ja kestää noin 1,5h. Ja kaiken kukkuraksi nukkuu aamuisin yhdeksään tai puoli kymmeneen.

Toinen jatkokysymys. Te jotka vielä imetätte, miten usein tarjoatte rintaa? aina kun haluaa? Toi juniori on ihan kuin veljensä aikoinaan: tissi maistuu ja aina kun nähdään/tunnetaan/sattuu/harmittaa yms. otetaan huikkaa. (kummallekaan ei tutti kelvannut)
 
Pitkästä aikaa MO

Tämä kesä tuntuu menevän niin, ettei huomaakkaa...:eek: Kait se on, ku on kaikki lapset kotosalla ja hulinaa riittää aamusta iltaan, niin päivät vaan menee ihan huomaamatta.

Pulauttelu on tääläkin yhä kuvioissa mukana. Vähentynyt toki on - vähenemään alkas siitä, ku poika rupes istumaan ja viettää enää vähemmän aikaa selällään. Mutta kuitenkin yhä pukluja tulee päivittäin - ite niitä ei enää edes kunnolla noteeraa, ku se on ollut niin tavallista alusta saakka. Mutta en siis oo huolissani - pyykkiä tulee, mutta siihen on jo niin tottunu. Ja kun kuitenkin kasvaa hyvin eikä mitään allergiaoireita ole, niin hätäkös tässä :rolleyes:

Imetyksestä CVAD kyseli; meillä mennään ihan tilanteen mukaan, vähän kuten itekki kuvailit. Eli jokapäiväistä ja useamman kerran päivässä - tyyliin aina kun poika haluaa. Meinasin jo alkaa vähentämään, mutta sitten ajattelin, että miksi? Kun kuitenkin aion vielä olla hetken kotona hoitamassa ja tuntuu tuo tissittely olevan pojalle niin kovin tärkeää, niin mennään näin. Ainakin vielä.
Tässä edellisviikolla olin esikoiselle rippimekkoa etsimässä ja meillä meni sielä tietty sit useampi tunti, niin olihan täälä kiukkuinen pieni mies vastassa, kun kotiin tultiin (poika oli siis isänsä kanssa kotona) :D:LOL::D Otin pojan syliin, niin hyvä ettei repinyt paitaa mun päältäni, niin kova hinku oli tissille päästä :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: ja pitihän tyytyväistä ininää, ku siihen lopulta pääsi :love: Hassu lapsi.

Liikkuminen - niin mitä se on??? Meillä ei liikuta, ei mitenkään. Ei enää edes kierimällä. Istuu kyllä kuin tatti hyvin tykysti ja tukevasti, ja siinä kiertää akselinsa ympäri, mutta ei muuta. Ei ryömi, ei konti.
Viime viikolla lääkärineuvolassa kehotettiin ottamaan yhteyttä fysioterapiaan. Noh, mä en ite oo ollenkaan huolissani ja sanoinki, että kun mulla on heinäkuun lopussa aika tuolle erbilapselle kyseiselle lastenfyssarille, niin voin asiasta sitten hänen kanssaan keskustella, jos vielä tarvetta on... Mä kun olen tämän laumani kanssa todennut, että kaikki kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa, turha niitä on koittaa samaan muottiin asettaa. Ja lisäksi mulle on tuon erbilapsen myötä tullut nivaska papereita, joissa on kaikenlaisia kikkoja ja konsteja vauvan liikkeellelähtemisen yms. ohjaamiseen, niin otetaan sieltä sitten apuja, jos niikseen on.
Meillä kun tuo poika ei ole ikinä viihtynyt mahallaan, eikä viihdy edelleenkään, niin ihmekös tuo... Mulla on kaksi muutakin lasta, jotka ei koskaan ryömineet/kontanneet, mutta lähtivät ajallaan kävelemään (n. vuoden ikäisenä kumpikin), niin en siksikään ole niin huolissani.

Hampaita meillä on nyt pojalla kolme ihan kunnolla "läpi" (alaetuhampaat ja ylhäältä toinen kulmahammas), ja nyt tuntuis, että yläetuhampaat on puskemassa justiinsa... Näkkileipä maistuu :)

Pottailu on hyvällä mallilla, oikeastaan joka kerta, kun potalle istuttaa, sinne myös tulosta tulee (y) Ja kakka tulee nykyään aina vain pottaan - en muista, milloin olis viimeksi vaippaan kakannut. Tuntuu, että rupeaa ihan väkisin ähertämään kakkaa, kun potalle istuttaa :D Pissaamiset vaan on välillä mitä sattuu - poika kun on niin vallan keskittynyt vehkeisiinsä heti, kun vaippa lähtee, että ei edes potalla ollessaan malta pitää näppejään erossa... Niinpä sitä pissaa saattaa sitten sihistellä milloin mihinkin suuntaan (ja monesti kuseksii käsilleen :notworthy: ). Kovasti yritän käsiä pitää edes potalla ollessa irti vehkeistä, mutta vastustus on kyllä niin raivokasta, että mieluummin sitä sitte pesee niitä pissoja pois käsiltä ja seiniltä, ku taistelee sen raivoavan lapsen kanssa :whistle: Ai miten niin kikkelikeskeinen poika :oops: Ei oo kyllä tuon toisen pojan kanssa tämmöstäkää "ongelmaa" ollu...

Syömisten kans on välillä vähän takkua - ruuassa ei saa olla minkäälaisia klönttejä/paloja, vaan mahdollisimman sileää pitää olla, muuten vain kakistelee ja puistattelee. Eli meillä syödään edelleen niitä pienten vauvojen soseita... Yhtää rakeisempi ei käy. Huoh. Mikä muuten on sinänsä jännä, että syö kyllä mielellään esim. näkkileipää. Ihan ite kalvaa palasia ja järsii niitä, eikä yhtää haittaa palaset o_O

Poika oli ensimmäistä kertaa "hoidossakin" tässä yks päivä... Ihan vaan miehen äidillä ja isällä puolitoista tuntia, kun kävästiin kaksistaan syömässä. Ja poika oli huutanut KOKO AJAN :( Ihan hysteerisenä vielä. Vaikka paikka ja hoitajat oli hyvinkin tuttuja, päiväunet nukuttuna ja masu täynnä... Niin ku oltiin ovi selkämmä takana saatu kiinni, oli huuto alkanut. Ja lakkas vasta, ku pääsi mun syliini :barefoot: Eli eipä mennä ihan heti uudestaan syömään. Tai mihinkään muuallekkaan kaksistaan. Kasvatamme peräkamarin poikaa, tämä on ny ihan selkee tapaus :D:LOL::ROFLMAO: Niin iloinen ja hymyileväinen seuramies kun se onki niin kauan, ku äiti on paikalla... Hassu lapsi, todella :love:

Nyt tarvis vissiin välipalaa koittaa äijälle tarjota...
Palaan paremmalla aikaa.


K&E
 
Puklailua meilläkin tulee vielä silloin tällöin. Pääsääntöisesti maito pukluja. Ei säännöllisesti, mutta sännöllisen epäsäännöllisesti kyllä. Poitsu on toki välilä kova hoklimaan tissillä niin selittänee osan syystä.
Imetyksestä: Meillä syödään kiinteää muutama kerta päivässä ja muuten tissitellään. Eli tissiä menee vielä monta kertaa päivässä, vaikka onhan kerrat jo harventuneet. Toki pakko pikkuhiljaa harventuakin kun ensi kuun lopulla palaan töihin. Öisin tissitellään sitten vähän väliä...
Liikkuminen on nyt meillä mennyt ihan mahdottomaksi. Poika seisoo ja renkuttaa yöt pinnasängyssäkin. Päivisin kontataan ja tetsataan kauheaa vauhtia joka paikkaan. Ja noustaan seisomaan kaikkea vasten. Myöskin keskellä lattiaa asettaudutaan "kolmio" asentoon siis kämmenet ja jalkapohjat maassa, pylly pystyssä. Mahdotonta rytkytystä, joka paikassa pahanteossa :sneaky:
Yöt. Nyt alkais hyvät neuvot olla kalliit. Meillä siis yöt valvotaan koska seisominen ja polviseisonnassa seisominen on niin siistiä. Viime yönä on mm. seisottu ja nauraa hekotettu koiralle, joka sattui käymään vesikupilla, kiljuttu riemun kiljahduksia ym. Jätkä nukkuu tosi lyhyissä pätkissä. Eka pari tuntia ja sitten saatetaan nousta 6-10kertaa kiljumaan seisoalteen 6h aikana. Asettuu vain syliin ja lähes joka kerta tissille. Ja klo 6 ollaankin jo täysin pelivalmiina kikattamassa sängyssä. Ja hyvää huomenta maailma, taas jaksaa (y) Huh, kun äitikin vielä jaksais :sleep:

Edelleenkin ollaan ihanan herttaisia ja hyväntuulisia. Kerettiin vesirokkokin jo sairastaa pois ja eka korvatulehduskin kävi kylässä o_O

Toivottavasti nämä sateiset ilmat helpottaisi pian ja pääsisi kesästä nauttimaan.

S&O
 
Nopeasti vain susupalle kommentoin, että itse esikoisella käytin öisin unipussia, kun meno alkoi olla liian vilkasta yöllä :D
Nyt en ole vielä ottanut käyttöön, kun Limpulla tuo sängyssä seisominen yms.. on vielä aika satunnaista.
Ja nyt on toki aika kuumat ilmat sellaisen käyttöön ainakin välillä..

Kosmo
 
Kosmo, meillä on paristi ollut unipussi käytössä. Tuntuu helpottavan vähän. Mutta kyllä jätkä siinäkin seistä tojottaa. Toki hiostavat kelit niin ei voi käyttää nyt. Mutta kohta se uutuuden polte seisomishommista varmasti katoaa :)

Kysäisen varanvuoksi täällä, että eihän kellään olisi Liberon jalkapallokoodeja ylImääräisenä? Meidän isi on hirmuinen jalkapallofani, mutta ei meidän vaipan käytöllä saada omaa pelipukua kerättyä :cautious: Joten ajattelin kysyä jos jollain olis liikaa tai ei edes keräile niitä :whistle:
 
Voi kakka, alotin kirjottelemaan pari päivää sitten, mut ei se luonnos vissiin tallentunutkaan tai en vaan löydä sitä. :devil:

Mut Johannalle tervetuloa! Kiva että meitä liittyy vielä uusiakin mukaan. :)

Meillä oli 8kk-neuvola, jossa kaikki muuten ok, mut pituuskasvu on hidastunut. Kontrolli on neljän viikon päästä. Pituus on nyt 67,6cm ja paino 8400g.

Pötkö on nyt jo kova menijä, konttaa ja nousee pystyyn. Rehvakkaasti pitää monesti vaan toisella kädellä vähän tukea ja touhuaa jotain samalla. Kaatumisiakin on, mut näkyy olevan kova kallo. Ja jos oikein itkuttaa niin tissiä, tissiä... Huoh.

Ruoka maistuu nyt aika huonosti, mikä voi tietty vaikuttaa tuon liikkumisen kanssa pituuskasvuunkin. Tissi olis edelleenki se paras vaihtoehto jätkän mielestä... :unsure: Karkeempia soseita ei huoli sit millään. Heti jos tulee pienikin kokkare, niin puistattaa ja kakoo, ja syöminen loppuu siihen. Hedelmä- ja marjasoseita kyl vetelis vaik kuin paljon. :rolleyes:

Myös nukkuminen on nyt pienoinen ongelma, kun jätkä nukahtais vaan tissille eikä omaan sänkyyn ollenkaan. Hoito kuitenkin alkaa kuukauden päästä, et siihen mennessä pitäis joku ratkasu keksiä. Nyt tosin oon saanu jäbän pari kertaa nukahtamaan niin, et ensin on tissitelty, sit nukutan syliin ilman tissiä. Siitä sit oon hivuttanu sänkyyn. Ja sit täällä huushollissa ollanki ku huopatehtaassa! :barefoot:

Hampaita on nyt kaks ylhäällä ja kaks alhaalla. Aika veikeen näköstä. :LOL:

Meillä oli huushollissa vatsatautiakin, mulla yhtenä. Oli kiva imettää ja käydä välillä oksentamassa...:sick: Onneks kesti vaan illasta yöhön, eikä tarttunu Pötköön. Seuraava päivä oli kyl aika poikki olo, mut ei auttanu ku juosta Pötkön perässä pitkin kämppää kun mies oli töissä. Sit viikon päästä iski kesänuha sekä mulle että Pötkölle, siitäkin ollaa onneks jo toipumassa. Kiitän onnea ettei menny korviin! :)

Tässä oli vissiin puolet siitä mitä aluks aioin kirjottaa, mut pakko lopetella, kun Pötkö varmaan heräilee pian. Nyt on nukkunut jo (!) 1,5h! (y)

Niin ja Johanna: kyllä teidänkin vauva vielä lähtee kunnolla menemään. Joku vauva voi olla "varman päälle ottaja", eli tekee vasta kun jo osaa. Tai oppii eri järjestyksessä. Mun esikoinen ei juurkaan kontannut, vaan lähti kävelemään 9kk iässä. Kunnolla istumaan lattialla oppi vasta sitten. :)

Marmosetti ja Pötkö 8kk
 
Viimeksi muokattu:
On kiva huomata että vauvat todellakin oppii ihan eri aikaan asioita, enkä minä tosin ollut huolissani ennen kun saatiin lähete fysioterapiaan. Mutta nyt tyttö on viikkoon kyllä huimaa vauhtia kehittynyt, ryömii kauheaa vauhtia paikasta toiseen ja istuminenkin onnistuu hyvin :) Mutta tytöllä on nyt tapana istualteen heittäytyä selälleen ja mikä on tosi hauskaa hänen mielestä kun äiti ottaa vastaan.. mutta ei oo kiva enää kun pää kolahtaa lattiaan joku päivä jos äiti ei oo vastassa tai tyynyt ei osu alle :confused: mitenköhän tuon saisi kitkettyä pois, kiellot ei ainakaan auta.. (n) Meillä ihme kyllä uppoaa nuo 8 kk vauva soseet missä on aika isoja paakkuja! Mustikoita vetelis vaikka kuinka paljon kun eilen käytiin metsässä kävelemässä (itikoita vaan oli niiiin paljon et lyhyeks jäi reissu :eek:). Meillä ollaan nukuttu kahden kuukauden iästä ihan täysiä yö unia ja ihmetellä saattaa kun ei edes hampaitten tulo oo vaikuttanut tytön unen lahjoihin. On meilläkin tietysti huonompia öitä millon tytöllä on ihan kauhee touhotus päällä. Mutta meillä taas päiväunille meno ja nukahtaminen on yhtä showta, pahimmillaan menee tunti ennen kun neiti päättää nukahtaa! Kait se sit jossain kostautuu ne hyvät yöunet. Ja meillä ei myöskään ole juuri mitään päiväuni rytmiä, unille kun saa niin on ihan arpapeliä nukkuuko 20 min vai kolme tuntia o_O että yritäppä siinä suunnitella päivä ohjelmaa kun en herättääkkään raaski kesken unien (n) onko teillä muilla ihan selkeät rytmit päivittäin? Meillä syödään suhkot samoihin aikoihin joka päivä ( riippuu tietysti tytön unista )muutenkin aika samanlaisia päivät on mutta ei tuo näytä silti vaikuttavan rytmin muodostumiseen. Sinänsä ei tuo nyt suuri ongelma vielä ole kun kotona ollaan ja töihinkään en ihan vielä ole lähdössä, mutta ihan mielenkiinnosta miten muilla päivisin nukutaan?:)
 

Yhteistyössä