Lokakuun Onnenmurut 2012 *Helmikuussa*

Ompas tullu hurjasti tekstiä! Pahoittelut surun kohdanneille, niin väärin... :(

Laa: Laitoin sulle yksäriä ryhmästä fb:ssä. :)

Oireista oli puhetta. Mulla tuntuu vaihtelevan niin, että pari päivää on enemmän oireita ja sitten päivän vähän vähemmän jne. Ja oireetkin vaihtelevat, toisena päivänä juilii vaan maha ja toisena oksettaa. Jotenki itsellä ainakin oireet kelpaavat kaikki, kun silloin tulee tunne, että kaikki on hyvin. Jos olisin ihan kokonaan oireeton niin kyllä se pistäisi miettimään :/ Toki on niitäkin ihmisiä, jotka ei oireile!

Vitamiineista
joku kysyi... Itse en ole vielä ostanut, mutta tarkoitus olisi kyllä muistaa piipahtaa apteekkiin pian. Minisunilta on tullut joku uusi mikä taitaa olla edullisempi, kun ne muut.

Memmiinalla oli ihania uutisia, terve menoa syyskuisiin :) :heart:

Miehen suhtautumisesta: Meillä ei mies ole vielä sisäistänyt ihan koko juttua. Hän tuli esikoisenkin odotukseen enemmän mukaan ensimmäisen ultran jälkeen. Vähän on tullut esiin negatiivisiakin tunteita ja huolia... Mutta normaalia kaikki kai, itsekin olin jotenkin yllättynyt raskaudesta vaikka yritys päällä olikin! Ensimmäisen kohdalla sitä osasi molemmat heittäytyä matkaan mukaan, nyt ollaan toisella kierroksella jotenkin varovaisempia!

Keskenmenon pelko on täälläkin kova, mutta se oli kyllä viimeksikin... Oudompaa se olisi, jos sitä ei yhtään osaisi pelätä, sittenhän sitä vasta "tippuisi korkealta" jos huono onni kävisi...

(.):
Miten muilla turvotuksen laita?? Mulla maha pompsahti melkeen heti plussan jälkeen oikein palloksi tuohon eteen :O Aika iso kumpu, vähän häiritsevän näköinen, kun sitä on paha peitellä... Iltasin se vasta iso onkin! Esikoisesta en muista olleen näin voimakasta turvotusta?! Isompaa hupparia vaan peliin vai ruokavalion muutosta? Ruokahalu on kyllä ollut suurempi, mutta en kuitenkaan ole lihonnut (paino ei siis ole noussut )... Välillä ihan ahdistaa, kun maha on "täynnä" kokoajan vaikka ei oikeasti olisikaan.

MUOKS. Oli pakko ottaa kuva, kun niin järkyttävä pallo :O





TURVOTUSTAAA :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Taatu
nellinu Joo ensimmäistä tosiaan odotan ja oon ihan pihalla noista ultrista ja kaikista asioista :D Voi olla että itte oon jotai väärin ymmärtänykki, mut eiköhän siel ekal käynnil saa sit enemmän tietoo silt neuvolatädilt :D
Toi oli kiva kuulla että siellä neuvolassa ehkä saattaa kuulla ne vauvan sydämen sykkeet :) En tiennykkää tollasta :) Odotan vaan sitä hetkee että kuulen ne, ku edellisestä en kerenny kuuleen ollenkaa :/
Oon itte kans niii laiska tossa aamiaisen laitos ja eihän toi puurokaan hyvää oo, mut pikkusen takia yritän sit ees jotain syödä aamulla.
 
Ensin :hug: niille joiden pikkuinen ei jaksanut mukana... Ensi viikolla saatan liittyä seuraanne kyllä itsekin kun on se ar- ultra ja kahden viime raskauden kokemuksien perusteella pelkään pahinta vaikka oireita on vaikka muille jakaa...

Fb ryhmään liityn myös mielelläni, jos ja kun tää raskaus nyt kestäisi....

Iltapäivisin tulluruuan jälkeen nyt koko illan kestävä kehno olo... Närästää, etoo, huippaa ja mitä vielä! No,mä kärsin mitä vaan jos tiedän et pikkuinen kasvais ja kehittyisja saisin lokakuulla pienen käärön vihdoin syliin.Toi km pelkoon vaan niin pahana nyt ja varsinkin kun molemmat viime km oli keskeytyneitä eli huomattiin vasta ultrissa (eka rv 10+ jA toka rv 7+) ja oireet pysyi koko ajan... Ekassa kyllä oireet alkoi rv 8 lievenemään ja selkäsärky (kova sellainen) tuli tilalle, mut syyskuun km oireet vaan pysyi vaikka pieni oli lopettanut kasvun 2 vko aiemmin...

Mutta jaksuja meille kaikille km pelkääville ja muille....

Ikiäiti + masukki 6+1
 
Heips. Ekä neuvola oli tänään, eikä kyllä mennyt 'suunnitelman' mukaan. Hoitaja oli sairastunut ja tämän tilalle tullut oli sitä mieltä että ei ultraan. :( Yksityiselle oli varattuna aika, mutta siirsin sen kuitenkin kaksi päivää myöhemmäksi, 16.2. Silloin rv 7+0 eli pitäisi varmasti sykekin jo löytyä - TOIVOTTAVASTI! Täälläkin pelätään pahinta.

_Janzku_ Kannattaa etsiä keskustelupalstoilta yksityisten ultrahintoja. Kuten nellunu sanoi, hintaan vaikuttaa paikkakunta ja lääkäriasema, mutta eniten vaikuttaa lääkäri. Nimittäin lääkäri saa itse päättää mitä veloittaa! Mitään yhtä oikeaa hintaa ei ole. Itse löysin Helsingin Femeda-lääkäriasemasta juttua ja siellä hinnat vaihtelivat lääkäristä riippuen 60-150€. Eli aika iso hintahaitari. Itse olen siis menossa tuonne ja tämä lääkäri on veloittanut ~90€.

Olen syönyt Multitabsin Raskaus&Imetys-monivitamiinia yrityksen aloituksesta, eli viime keväästä. Lisäksi syön foolihappoa, vaikka sitä tuosta monivitamiinistakin löytyy.

FB-ryhmään liityn myös mielelläni, kunhan ollaan selvemmillä vesillä!

Ihana turvotusmaha Hömpillä! :)

Tanyaz & Mini 5+6
 
Viimeksi muokattu:
nellinu onko sille sun kaverille millon tehty sektio? En ole kuullut että enää nykyään annettais sitä kahta vuotta suositukseksi ensimmäisestä sektiosta mutta joskus ennen se on kait ollu vakio. (varmaan jokaiselle sanotaan oman tilanteen mukaan)

Mulle sanoi lääkäri että vuosi on yleensä täälläpäin "suositus" mutta jos haluan pienellä ikäerolla tehdä lapset niin sanoi että 8kk jälkeen voisin alkaa yrittämään uutta raskautta, monet kuulemma raskautuu jo 3-6kk päästä sektiosta (mikä on musta todella lyhyt aika!) mutta silloin on riskinä että jos toisestakin joutuu sektioon, ei välttämättä kohtu kestä enää enempää raskauksia kun ei ehdi vahvistua tarpeeksi niin lyhyessä ajassa. Luin netistä että jossain etelän sairaalassa suositus on kuulemma vaan tuo 6kk.

Varmaan arpea tulee kiristämään mutta en usko että ajalla on mitään tekemistä sen kanssa, että siis jos odottais monta vuotta niin ei sattuis. Se varmaan riippuu siitä, tuleeko paljon kiinnikkeitä siihen arpeen mitkä sitten venyy ja siellä kiristää. On kuitenki tutkittu että puolen vuoden jälkeen ei paljoa enää tapahtuis muutoksia haavassa, eli pitäis reilussa puolessa vuodessa jo parantua. Revetähän se voi silti jos on revetäkseen, siihen ei aika varmaan auta. Mutta kyllä sen ajan on tutkittu vahvistavan kohtua. Luulis tuon vuoden riittävän jos tosiaan vaan sen puolivuotta on jossain suositus odottaa.
 
Olipas tullut jo hurjasti tekstiä.

Vitamiinista .. Itse aion myös ostaa Multitabsin Raskaus&Imetys-monivitamiinia tai jotain vastaavaa tuotetta. Tällä hetkellä jokapäiväisessä käytössä menee ihan normaali monivitamiini valmiste.

Syömisistä .. Minä olen aamupuuron kannattaja! Aamulla syön n. 1,5dl puuroa ja lasin mehua. Sitten töissä ruoaksi pihvi + kasvikset + salaatti. Ennen kotiin tuloa joku pieni välipala; rahka, jogurtti, hedelmä. Ja kotona lämminruoka yleensä peruna/ pasta + liha/ kana/ kala. Ja iltapalaksi jotain pientä.

Täällä myös yksi joka hieman pelkää pysyykö meidän kultahippu matkassa. Mutta toivotaan, että meillä kaikilla on pieni käärö lokakuussa <3

Soitin tänään neuvolaan ja kysyin aikaa ensimmäiseen käyntiin. Sain ajan jo ensi viikon tiistaille, eli ystävänpäivälle. Nyt vain jännitän sinne saakka, koska en tosiaan usko tätä todeksi ennen kuin sen joku minulle vahvistaa. Tein tänään uudestaan vielä testin, koska jotenkin en vain uskonut. Anteeksi kun kysyn tyhmiä, mutta tämä on aika uutta minulle .. Tehdäänkö ensimmäisellä käynnillä ultraus vai riippuuko se neuvolasta/ terveydenhoitajasta ? Kun itsehän en ole näistä viikoista ollenkaan varma.

Tiina & Kultahippu (JP)
 
Tiinu: Ultrassa käydään aina synnytyssairaalassa (tai ainakin pk-seudulla) ja ensimmäinen on se niskapoimu-ultra. Ensimmäisessä neuvolassa lähinnä keskustellaan ja mun mielestä tehdään vaan se lähete ultraan.

Itse en ajatellut käydä ar-ultrassa vaan vasta tuossa virallisessa eka kerran. Mutta on tosi loistavaa, että niillä ketkä haluaa, on mahdollisuus sellaisessa käydä.

).( Sairastin viikonloppuna vatsataudin, ja siitä 'jäi' ällöttävä olo. Viimeksi pahoinvointi alkoi joskus viikolla 7-8 ja en hirveästi haluais sitä vielä kaveriksi. Muita oireita mulla ei juuri ole, mutta eipä ollut viimeksikään. Toki itken kaikesta/kaikelle....Ja jo nyt pitäisi näköjään alkaa huolehtimaan välipaloista tai tuo huono olo alkaa.
 
Onpa täällä kirjoteltu paljon :)

Koitan pikaisesti jotain ehtiä itsekin kirjottelemaan, meinaa olla vähissä tämä aika mitä koneella ehtii istumaan.

Syömisistä; Normaalisti syön aamulla puuron, mutta nyt mulla on alkanu oleen aamusin niin etova olo että ei mene enää alas. Syön sitten useimmiten muroja ja maustamatonta jogurttia eri lisukkeilla. Mun on aamulla saatava heti jotain ruokaa mahaan kun ylös nousen tai muuten saan huilia sohvalla vaakatasossa aamun. Eilen myös huimasi hetken aikaa. Muutenkin pitää syödä koko päivän vähintään parin tunnin välein jotakin tai alkaa etomaan.

Vitamiineista; Mulla on kans noita Multitabsin raskaus&imetys vitamiineja.

Hömpillä
on kyllä jo ihana maha :) Täälläkin on jonkun verran turvotusta, mies ainakin meinas että pömpöttää jo pikkasen.

Oireista
Mulla on ollu koko viikon pää kipeä. Koko ajan sellasta pientä jomotusta otsalla. Johtuu kyllä osittain varmasti väsymyksestä, sillä voisin nukkua varmaan 15h päivässä.. Viime yönä taisin nukkua 9h unet ja oon ottanu tänään kahdet päikkärit, mutta silti tuntuu että kohta vois hipsiä nukkumaan. Onneksi en oo töissä vielä, saa ottaa rauhassa päikkärit tytön kans samaan aikaan :)

Ensimmäinen virallinen ultra on tosiaan aika myöhään, oliko se joskus 12 viikon paikkeilla. Me ei olla menossa ar-ultraan tällä kertaa, vaan ootellaan tuonne np-ultraan asti.

Tittirii ja Murunen 5+jotakin
 
Väääsyyytttääääää!! Eli siis ystäväni väsymys ekasta raskaudesta on palannut kaverikseni, samoin etova olo! :/ Kiva! Sitten kun en osaa mennä ajoissa nukkumaan, vaan on kukuttava pystyssä melkein puolille öin! Esikon puolesta olisin voinut nukkua jo kohta 2h! No, jos nyt yrittäis petrata :D

Vitamiineja
syön montaa sorttia, tavallista multivitaa, omega-3:sta, kalkkia, magnesiumia ja piimax+c:tä. Raskausvitamiiniin vaihdan kunhan mun äiti saa tilattua, hän on hoitoalalla joten saa niitä halvemmalla. Lisäksi otan vielä maitohappobakteerit käyttöön.

Aamupalaa on ollut taas pakko opetella syömään! Muuten heittää olon tosi huonoksi! Muutenkin pakko syödä suht säännöllisesti! Aamulla syön joko leipää kinkulla (+kurkulla) tai täysjyvä muroja, mysli on kans hyvää!

Huomenna tai perjantaina varmaan soittelen neuvolaan aikaa, kun nyt on mun "suojaraja" täyttynyt..

Minä en käy ar-ultrassa missään, jos eivät neuvolasta lähetä. Mulla kun ei km:n jälkeen niitä menkkoja ehtinyt tulla.. Katsotaan mitä täti sanoo :)

Tervetuloa uudet! :) ...ja nyt valmistelemaan omaakin unta :D

-Minki ja ylläri 6+0 POKS!-
 
KARSU87: Mä oon liki ylöjärveä :) Niin ja tervetuloa tänne ketjuun :heart:

Kääk ku muistais kaikki mitä tänne oli kirjoitettu..hmm..

No ainakin VITAMIINEISTA, mä oon tähän saakka juonut vaan beroccaa mutta nyt ajattelin taas raskausvitskuja hakea kun apteekkiin joudan.

SYÖMISESTÄ..aamulla syön usein leipää tai puuroa mutta nyt ei oo kahtee päivää maistunut ku jugurtti..etoo hirveesti koko aamupäivä, yököttää..ja nyt täytyy myöntää että oli maha täynnä tai ei niin RÖYHTÄILEN kokoajan..muilla?! Miehelle eilen jo tokasin että oon ku ylensyönyt sika :LOL:

Tänään on jotenkin tissit muuttunut oikeesto tooosi kipeeks. Oikein kirvelevä kipu jos niihin koskee, AUTS!!

Välillä pääsee itku kun aivastaa, niin paljon repäsee mahasta ja saattaa sen jälkeen pitkää sattua mahaan :| Hengästyn sitte samantien ku lähden lenkille koiran kanssa, ei tartte ottaa ku muutama askel ja joku vois katsoa että oon tehnyt monen kilsan lenkin..

Maanantaina olis se ultra! Tulis jo, ei malta odottaa!! KM:n pelko kolkuttaa täälläkin, sitä kun voi sattua mitä vaan, oireiden kanssa tai ilman :( Niin epäreilu on tämä maailma! Mulla on pari ystävää joilla on vauva kuollut, toinen kohtuun rv21 ja toinen laskettuna päivänä..kumpaakaan ei syytä koskaan löytynyt. Toisaalta itse ajattelen aina että parempi sitten alussa kuin myöhään..Mutta hus tuollaiset ajatukset, meillä on kaikilla muru matkassa ja loppuun saakka ;)

Nyt alko etoon :snotty: Hyi..täytyy mennä kiskasee jotain pientä suuhun ja sitten nukkuu että jaksaa aamulla herätä ennen kukon pierasua!!

Jaksakaahan toverit!!

Taatu&Hippunen ( alan pistää viikkotietoja ar-ultran jälkeen...)
 
Hömpi mun maha on täsmälleen samallainen kun sulla! :D Ja sit kun istun niin maha nousee jotenki tosi esille ja oikeesti näyttää et olisin puolessa välissä :D

ikiäiti just totaki itekki pelkään :( Toi kkm olis varmaan viel pahempi ku normaali ar:n km, koska sit ite vielä luulee olevansa onnellisesti raskaana. Mitä aiemmin saa tietää et kesken on menny nii sitä parempi! Siis jos on mennäksee. Meillä vielä 2 vk ultraan ja tää pelko on jotaa sanoinkuvaamattoman kamalaa!

saraheinä Vähän reilu kolme vuotta sitte oli tän mun kaverin sektio. On näköjään aika reilua tää paikkakuntakohtasesti menevät erot! Mut tosiaan jos puolta vuotta sanoo jotkuu lääkärit nii kyllä sen yli menevätki pitäis sit riittää :) Ja varmasti vaikuttaa myös mahd. kompikaatiot. Tällä mun kaverilla ei vauvaa meinattu saada ulos kun vatsalihakset oli niin vahvat ja vauva sen verta iso. Voi olla et toiki vaikutti asiaan. Mut kaveri kyllä toipu tosi nopeesti sektiosta, nopeemmin ku alatiesynnytyksestä. Ja tottakai jos sun lääkäri on sanonu että vuos riittää ni sitähän se sit tarkottaa! :) En tarkottanu oikeesti mitää pahaa tolla! Aattelin et haluut kuulla yhen kokemuksen/näkökulman :)

Tiinu Yleisesti ottaen neuvolassa ei ultrata. Kaikissa ei oo edes vehkeitä siihen. Mut nähtävästi joillakin ultrataan, mitä nyt on lukenut :) Mut päälinjoja jos aattelee ni vastaus siihen on että ei. Ja jos viikoista ei tosiaankaan oo yhtään varma nii voi olla et neuvolasta laitetaan lähete aikasemmin ultraan, ettei vaan menis niiden 12 vko:n yli. Ja jos lähellä sitä rv12 et voidaan tehä np-ultraus nii sit seuraava on vast rv20 rakenneultra, mut jos vasta tosi alussa nii np-ultra on normaalisti. Näin ainakin täällä :)

Daalis Kaikesta pitää kuitenkin ajatella positiivisesti :) Hyvä, että tekee pahaa ja on oireita, sit ainakin voi jokseenkin varma olla et mahassa joku lymyilee :) Mulla on pelkästään jo oireettomuudenkin takia aika kova pelko ja oon ihan varma et vähenis jos joitain kunnon oireita tulis!

).( vai pitääkö munkin laittaa noin kun Hömpillä (.), eli tänään on ollu melkein koko päivän aika kuvottava olo, mut en tiedä et laitanko sen väsymyksen piikkiin. Jumpalla huippasi muutamia kertoja, mikä ei todellakaan oo normaalia. Katotaan nyt.........

*muoks! Tässä myös mun pötsi :)
 
Viimeksi muokattu:
HÖMPI: Aivan ihana masu!! Mulla myös illalla nousee pallo suureksi, ihan näkyy että raskaana ollaan..moni vois luulla että oon pitkällä jo. Päivällä oon kuitenkin säästynyt suurelta turvotukselta joten töissä ei helpolla kiinni jää. Onko muuten totta että toisessa raskaudessa masu näkyy aikasemmin?? joku joskus mainitsi...
 
Hömpi Ihana tuo sun vattas tai turvotus. Mun mielestä näyttää sellaselt raskausvattalt, eikä sellaselt tyhmält et olisit vaan lihonu. Itte kans melkein joka päivä peilin edessä nyt oon pällistelly ja vaikka mullaki on turvotusta, nii ei mulla tuu se tollee kivan loivasti esii :D Hö : /
Ootko muuten huomannu että söisit paljon suolaa? Eiks se ainaki turvota aika paljon? Itte ainaki vetelin noit sipsei tänää, nii siit varmaa tää mun turvotus johtuu.

Kiitos vastanneille tosta ar-ultran hintahaitarista ja muutenki siitä tiedosta, taidan kuitenki jännityksellä ja pelolla kans odottaa sitä ensimmäistä virallista ultraa :)

Voi kun te saatte nii nopeesti noi neuvola ajat.
Itte tosiaan soitin toissapäivänä ja sain kuukauden päähän vasta ensimmäisen neuvola ajan. Olis nii kiva kans päästä sinne nopeemmin, nii sit tää tulis ittellekki vähän todentuntusemmaks :) Ei tätä oikee vielä tunnu tajuavan.
Oon nii kateellinen teille muille : /
 
nellinu enmä ottanu mitenkään pahalla=) kiva kuulla kokemuksia. Netistä oon jotain lueskellu. Mulla ei ollu hirmu iso vauva ja oli kai helppo ottaa sieltä kun kohtu on edessä. Haava parani tosi hyvin, parin päivän jälkeen en olis tarvinnu edes kipulääkkeitä mutta tulehdusvaaran takia niitä pitää jonkun aikaa syödä. Kun ei anneta antibioottia.Vähän huolestuttaa vaikka onhan monille tehty montakin sektiota ja kaikki on menny ihan hyvin. Jostain luin että riskiraskaus on kuitenki tavallaan kun sektion jälkeen raskautuu uudelleen. Mutta kait sen lääkärit näkee sitten että jos ei enää kestäis uutta raskautta. Ja tosiaan uskalsi sanoa että 8kk päästä olis saanu jo raskautua uudestaan. Varmuuden vuoksi odoteltiin tuo vuosi kuitenki.
 
Taatu Mulla oli kans tota hengästymistä alkuunsa,siitä itseasiassa hoksasin et jotain on tapahtunu koska tää ei oo normaalia. Koiran kanssa lenkillä ni ei tarvinnu ku pari kilsaa juosta ku puuskutin jo ku oisin heittäny 10km lenkin.Ja sama kiekkoreeneissä,ei oikein luistelu kulkenu ku piti puuskuttaa:) Mut nyt on nuokin lieventyny,nyt jaksaa taas reenata!

Vitamiineista.Itse syön just noita Multivitan Raskaus&Imetys tbl ja lisäks samaa sarjaa Omega 3.Näitä se neuvolatäti suositteli ku sanoin et syön kyl tavis multivitaa+lisänä foolihappoa ni oli sitä mieltä että noissa on parhaassa suhteessa vitskuja odottavalle. Tiiä sit onko kaikki tuota mieltä mutta minä hullu uskoin ja marssin apteekkiin:)

Mutta näkisitte mun tissit!Yhetkään liivit ei enää sovi ja häämekon alle piti laittaa musta pitsikorsetti ni paskat,ei pysty ku illalla turpoo maha ni et en pysty siinä oleen eikä tissit mahu sen kuppeihin.Meen sit pelkillä pikkareilla,onpahan miehelle ajattelemista;)E piä kertoo papille kirkossa et hei btw,mulla ei oo mtään tän mekon alla:)
 
Täällä ei ole tissien kasvua eikä liioin turvotustakaan! (tosin nyt on ihan pientä turvotusta kun kolmas työyö takana). Oireita tosin löytyy muutama :) Väsymys on aivan mieletöntä, voisin nukkua vaikka kuinka paljon! Pissalla saa juosta jatkuvasti ja huono olo tulee jos ei syö säännöllisin ajoin.

Neuvolaan koittanut tässä tämän viikon soittaa eikä sieltä vastata!!!Eihän sinne vielä kiire ole mutta silti...Olen juonut aamuisin aina porevitamiinijuoman mutta tarkoitus hakea Multivitan raskaus&imetysvitskut mitä täällä moni näyttää käyttävän.

Mieheni kanssa tosiaan marraskuussa jätettiin pillerit pois ja päätettiin yhteistuumin että vauva tulee jos on tullakseen. Ei siinä kauaa mennyt kun jo tärppäs. Maanantaina plussasin ja onnen itkun kanssa menin tikun kanssa miehen luo joka oli ihan onnessaan. Hetken "toivuttuaan" tokaisi että kamalaa että pitää odottaa niin pitkään ennen kuin asian konkretisoi muutkin kuin kaksi viivaa testissä :D

Karsu87 & 6+1 :heart:
 
Hömpi Täältä löytyy kans toinen pömppömasu! Iltaturvotus on ihan järkyttävää. Tosin nyt aamullakin kyllä tuntuu housut kiristävän...

Karsu Kannattaa tsekata, ettei sun vitamiinissa ole A-vitamiinia mukana. :) Sitähän ei suositella ylenpalttisia määriä raskaana olevalle.

Ar-ultraan oon menossa ensi viikon alussa ja mulla maksaa toimistomaksujen kanssa muistaakseni noin 150€. Saan onneksi suurimman osan takas työpaikan sairauskassasta.

Mua palelee! Ja väsyttää! Ja oksettaa! Jee, oireita! :D Ei pidä kuitenkaan innostua liikaa ennen sitä ultraa. Pitäis käydä ostamassa tänne töihin vaikke hedelmiä, manteleita ja muuta mussutettavaa, jos paha olo iskee.

Mutta nyt töitä tekeen. Voikaahan paksusti!

Lumi & muru 6+2
 
Minut saa poistaa listalta. Eilen aamulla tuli pyyhkiessä rusehtavaa, ja neuvolaan soittaessa päätettiin ultrata kohdunulkoisen varalta. Alkio oli kyllä oikeassa paikassa vastasi viikkoja 6+. Eli 2 viikoa pitemmällä kun arvelin itse olevani. Kuitenkin vuoto alkoi heti ultrauksesta kotiuduttuani ja on niin runsasta että mennyttä on. :'(

Onnea kuiten kaikille odottaville!
 
Moi!

Täällä uusi odotuksen ilosta sekaisin oleva =)
Ikää itsellä 35v. Raskaus on ihan ensimmäinen ja laskettu aika 5.10.2012.

Vatsassa on ollut uusia tuntemuksia aikalailla hedelmöittymisestä asti joten plussa (tai ne useat sellaiset) ei sitten ollutkaan enää yllätys. Muita oireita on jatkuva vessahätä, palelu ja valtava nälkä koko ajan. Joskus hieman ällöttää mutta ei sen pahempaa ainakaan vielä.

Tarkoitus on fb:n puolelle liittyä joten katsotaan miten jää aikaa tänne kirjoitella. Ainakin muiden kirjoituksia tulee varmasti luettua.

Espera, 35v., 1. lapsi, LA 5.10.
 
Hienoa, saadaan lisää väkeä! Tervetuloa uudet! :) :wave:

Laa: Minäkin voisin myöhemmässä vaiheessa sitten liittyä FB:n lokakuisiin, kunhan
vähän aikaa menee.

Memmiina: Ihania ultakuulumisia sinulta :heart:

Minäkin olen ostanut vitamiinejä, multitabs -Raskausplus. Aika vähän aikaa olen vasta käyttänyt. Multi-tabs

Aamupalasta; aamulla ole ruoka muutenkaan ole ollut maistuakseen. Tavallisesti olen juonut pari kuppia kahvia. Nyt raskaana ollessa huomaa, kun aamulla on tyhjä vatsa, olo on ihan kamalan huono, heti helpottaa jos saa jotakin syötävää. Mietin, että pitäskö jotaki varata jo yöpöydälle. Napostelisi jotakin ennenkuin nousee ylös. Tänäkin aamuna olo oli kyllä jotakin kamalaa. : /


Hömpi & nellinu: Ihanat masut!!! :heart: Minäkin olen peilin edessä pällistellyt, jotaki pientä turvotuksen tynkää on, mutta mun masu jää kakkoseksi :D Noo, pittää kuvaa laittaa myöhemmin, kunhan ees jotakin huomaa :) Odotankin sitä, kun muut alkavat huomaamaan masun ja pääsisin hehkuttamaan masuasukista, no kesää odotellessa ;) :D

Hellunmartta: Voimia! :hug:


( . ) Voihan tissit kun ovat arat & turpeat! Olin jättänyt jemmaan vaatekaappiin liivit, joita käytin kun olin +15kg suurempi. Ne olivatkin nyt ihan passelit :) Aamuinen kuiva yökkäys lisääntynyt (tyhjä vatsa), kuten jo mainitsinkin.

Olen kyllä aikaisemminkin tykännyt ihan hirveästi salmiakista ja lakuista. Nyt vain tuntuu, että voisin syödä niitä vaikka kuuuuinka paljon, äärettömät määrät. Mutta rajansa kaikella, eikä niitä suositellakaan syödä jonkun opuksen mukaan kuin n. 50g/pv?

Nyt aamupäivällä minä ja mieskin huomasi hajuherkkyyden. Jääkaapista käveli joku vastaan, oi iesus, ei muuta kuin äkkiä vessaan yökkimään ja huutaa ukolle, että ei viittis kattoa mikä siellä niin haisee voimakkaasti nokkaan. Miehen mielestä mikään ei haissut hänen nokkaan. Mutta jotain se heitti pois :D

Täällä kans mietityttää kovasti keskenmeno. Vessassa pitänyt aika ajoin rampata kattomassa, että eihan vain ole mitään ylim. vuotoa ilmaantunut :( Ja jos vähääkään erilaista kipuilua niin pelko herää heti, että onkhan kaikki kunnossa... Päivä kerrallaan mentävä tässä vaiheessa. Ja katsoa mitä tulevan pitää. Kuhan tässä pääsisi 12 vkon paremmalle puolelle, niin voi toivottavasti heittää tätä ressaamista vähemmälle.


Sachie & Möllykkä 6+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Jo
Hellun martta :'( :hug: voimia sulle!

vitamiineista viime vuonna sain lääkäriltä jotain mammavitamiineja, joita suositellaan syömään jo yrityksen aikana. Rupesin niitä sitten napsimaan kun plussa tuli - Pronatal taitaa olla nimi. Metafolin niissä lukee, eli foolihappoa kai ainakin. Jostain luin, että se olis tärkeää jo ihan alkuviikoilla, viikolla 6-7.

Oon käynyt tässä pari kuukautta tasaseen tahtiin hammaslääkärissä ja nyt ollaan loppusuoralla. Hammaslääkärille kun kerroin, että oon raskaana niin se sano, että nyt sitten otetaan viisaudenhampaat heti äkkiä pois. Tänään kävin sitten aamulla vedättämässä ekan ja eilen googlaillessa luin, ettei sitä pitäis tehdä ekalla "trimesterillä", kun sitten ei voi syödä särkylääkkeitä jne. Puudutti kyllä hyvin ja apteekissa sanoivat, että voin ottaa (ihan) vähän Dafalgania (en tiiä mitä suomalaista merkkiä se vastais, mutta on aika mietoa kamaa). Kauhulla odotan, että alkaako särky ja kuinka pahana. On kyllä mun mielestä hyvä lääkäri, että ei kai se olis tällaseen operaatioon ryhtynyt, jos siitä jotain vaaraa olis...?

Oireita ei ole edelleenkään muuta kun nälkä ja kylmä, mutta ne on mulle ihan perusolotiloja muutenkin. Aina vois syödä vähän enemmän ;)Tissit vähemmän kipeet kun aiemmin ja nyt nippailee vähemmän mahaa, mutta tilalle on tullu sellaset kipeemmät ajottaiset vihlasut kun kääntyy sängyssä tai aivastaa. Olo ei ole miteenkään erityisen raskautunut, ja jos en tietäis niin en kyllä osais epäillä. Eli tällä lailla ne amerikkalaisten roskadokumenttien tytöt on raskaana tietämättään ja sitten syöksysynnyttää yllätyslapsen koulun jumppasalissa tai jossain :D
 
Sachie Älä muuta viserrä! Maaliskuun loppupuolella varmaan jo vähän hellittää tää jatkuva pelko jos sinne asti päästään! Aika tuntuu oikeesti matelevan!

Espera Onnea, ja tervetuloa joukkoon :)

Hellun martta :hug: Voimia!

nurmo Ei mullakaan ollu hääpuvun alla mitään muuta kun pikkarit ;) Ei olis mahtunu puku niin kauniisti kiinni, nii päätin et turhaa niitä sinne laittaa ku puku kuitenki sen verran tyköistuva, et mitään ei kuitenkaan pääsis vilahtamaan ;) Veikkaan et aika monilla sama tilanne. Jos vaikka nyörit selässä nii ei oo nätin näköstä ja ne kumilerjut on ihan kaameet! Ostin kyllä sellaset mut ihan turhat! Milloinkas teillä ne häät olikaan? Nyt tänä viikonloppuna vai? Paljon onnea jo etukäteen :)

saraheinä uskon että vähän huolesuttaa, mut veikkaan et on turhaa! :) Niinku sanoit monille on tehty sektioita useempiakin ja kaikki menny hyvin. Ja jos sulle on lääkärikin sanonu et voitte tehä lapsen nii tuskin on mitää hätää :) :hug: Sun ei oo pakko kertoa, mut kysympä kuitenkin et miks sulla tehtiin sektio? Oliko vauva perätilassa vai? :)

Omaa napaa mulla ei taida olla mitään, samaa vanhaa eli ei oikeestaa mitää ;)

nellinu & sirrikkä 5+4 :)
 
Jo: Minäkin kävin eilen hammaslääkärissä. Mulla pientä operoitavaa, sanoivat johtopuudutuksesta, että sitä ei ainakaan tässä vaiheessa tehdä, vasta toisella kolmanneksella. En tiennytkään että raskaana oleville on ilmainen tarkistuskäynti. Hyvä juttu, tuntuu jokseenkin olevan tyyristä käydä hammaslääkärissä. Minulla otettiin röntgenkuvat viimeeksi, taisi olla joulukuussa, viisauden hampaat oli tuloillaan. Tuosta dafalganista mulla on semmoinen kutina, että se vastaisi siis Para-tabsia, panadolia.
 

Yhteistyössä