Lonkkakipu...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija....
  • Ensimmäinen viesti
vierailija....
Mulla on oireillut lonkka jo pidemmän aikaa. Varsinkin kun käy lenkillä, jo kilsan jälkeen alkaa sattuun ihan hirveesti. 5km jälkeen meinaa lähtee jalka alta ja tuntuu kun joku iskis puukolla lonkkaan. Kipu säteilee myös pakaraan ja häntäluukin on usein kipeä samaan aikaan kun tuo lonkkakin. Mulla on joskus ollut bursiitti ja siihen pistettiin kortisonipiikki, auttoi sillon. Nyt olen syönyt pitkään tähän tulehduskipulääkettä ja se on vähän rauhottunut, mutta heti kun menen lenkille/isompaan kauppaan kipu alkaa taas. Myös nukkuessa kipu herättää ja paras asento on nukkua kipeen jalan päällä. laitan kuvan missä on suurinpiirtein nuo kipualueet merkattu. Onko siis bursiitissa myös tuo häntäluukipu? kun en ainakaan muista et aiemmin sellasta olis ollut, myöskään se testi "seiso yhdellä jalalla 30sek" ei kipua tuo esiin.


Mikä hitto tossa koivessa on? Lenkille tekis mieli, ei pysty. ei auta lepo, ei auta lääkkeet. aamulla varsinkin on kauhee lähtee käveleen ja onnun paljon, kun nousen istumasta niin sekin sattuu.
 
vierailija
Kokeileppa kylmähoitoo siihen ainakin kaks kolme kertaa päivässä parin minuutin ajan ja kevyitä lonkan venytys liikkeitä, rasitusta kannattaa välttää:)
itellä oli lonkan limapussin tulehdus joka oireilee just tossa kyseisessä kohdassa. Kylmähoito jeesas parhaiten :)
 
tarkennus
Kokeileppa kylmähoitoo siihen ainakin kaks kolme kertaa päivässä parin minuutin ajan ja kevyitä lonkan venytys liikkeitä, rasitusta kannattaa välttää:)
itellä oli lonkan limapussin tulehdus joka oireilee just tossa kyseisessä kohdassa. Kylmähoito jeesas parhaiten :)
Sivuhuomautus; lonkan limapussin tulehdus on juurikin bursiitti, josta ap mainitsi..
 
Mulle auttoi vastaavaan liike, missä seisoin oviaukossa selkä toisen puolen reunaa vasten. Sit nostin kipeän kontin vasten toista laitaa, yhdeksänkymmenen asteen kulmaan. (kannattaa valita mahd leveä oviaukko)Sit painetaan nostetun jalan kantapäätä voimakkaasti vasten reunaa muutaman kerran, muutama sekunti kerrallaan. Ja toki kannattaa vaihtaa jalkaakin...
 
vierailija
mä vaan mietin et jos tää ei olekaan bursiittia. kun tuo pakaran alla oleva kipu ei muistaakseni ollut silloin aiemmin kun oli bursiitti. eikä tuo häntäluu. enkä ole loukannut häntäluuta mitenkään :D
 
Mulla oli tommosta lonkkakipua pitkään aikaisemmin. Nyttemmin käyn välillä salilla tekemässä pakaralihaksia ja kyseinen kipu on hävinnyt. Myös iskiaskivut ovat hävinneet miltei kokonaan, joskus vain hetkellisesti niitä on. Aiemmin oli koko ajan ja tosiaan luulin että mulla on lonkissa joku todella paha vika.
 
Ruokkis
Suosittelen kokeilemaan, onko ruokavaliosta apua. Ongelmia voivat aiheuttaa ainakin sokeri ja viljat eli niiden karsimisesta / vähentämisestä in hyvä lähteä liikkeelle. Itselläni oli aiemmin lonkkakipua. Joskus se tuli rasituksesta ja joskus muutenkin. Aamulla saattoi olla, että jalka meinasi pettää alta. Nyt kun olen syönyt vähemmän vehnää ja sokeria, niin kipuja ei ole ollut.
 
Kokeile Glukosamiini + Kondroitiini + MSM - valmisteita. Pari tuttua päässyt lähes täydellisesti eroon pahoista nivelongelmista. Löytyy luontaistuotekaupoista tai apteekista, IHerbistä saa myös.
 
viuh-huh
Mene hyvälle fyssarille. Minulla oli lonkan kanssa ongelmia pitkään, eikä kortisoni tai kipulääkkeet auttaneet. Fysioterapeutti löysi lihasjumin, joka oli aiheuttanut kivut lonkan ja alaselän alueella.
 
vierailijav
Olen kuullut että tuon tyyppiseen kipuun auttaa parhaiten alkoholi. Sanovat että jos ottaa ns. "pienet hönöt" niin kipu katoaisi. Nyt kesälomalla olen tuota koittanut noudattaa ja ei kyllä kieltämättä lonkkaa ole särkenyt. Kannattaa nyt ainakin kokeillä. Ainoa huono puoli nyt on tietenkin, ettei sitten autoa pysty ajamaan.
 

Yhteistyössä