Luin ekat kirjat 10 vuoteen...

  • Viestiketjun aloittaja Uudelleenherännyt252
  • Ensimmäinen viesti
Uudelleenherännyt252
Jäin työttömäksi vuoden alusta ja mitä ilmeisemmin työttömänä olen koko kesänkin. Lainasin kirjastosta pari kirjaa hetken mielijohteesta ja yllätyksekseni luin ne. Ja kokemus oli suorastaan mahtava. Tajusin sitten, että en ole lukenut yhtäkään "oikeaa" kirjaa n. 10 vuoteen.

En ole koskaan ollut mikään lukutoukka, mutta nuorempana tuli kuitenkin luettua useampi kirja vuodessa. Kun sitten lapset tuli, niin jäi lukeminen täysin. Ja oikeastaan en ole koskaan arvostanut lukemista, jotenkin ajatellut, että jos jotain lukee niin lukee sitten semmoista joka on opiskelua tms...

Vaikea selittää, millainen tunne tuli. Jotenkin tuli sellainen tunne, että nyt mä tajuan niitä ihmisiä jotka hehkuttaa että lukeminen on tärkeetä jne. Ja että rupes ärsyttämään se ilmapiiri joka on aika yleinen: "Mä en oo lukenut yhtään kirjaa" ja se on jees...

Ei sitä vaan nettiä kelaamalla ja videoita katsomalla saa samanlaisia elämyksiä. Ei ne pistä aivoja samalla tavalla laukkaamaan.

Nyt olen aivan innoissani, että voin kesällä lukea monta kirjaa. Koska en oikein osaa arvioida mitä sitä lukis, niin päätin että lainaan ainakin Finlandia-palkittuja. Nimittäin nuo kaksi kirjaa, jotka luin, olivat 2 edellistä FInladia-palkittuja ja molemmat kirjat olivat mahtavia.

Onko suosituksia Finlandia-palkituista tai kenties muistakin. Dekkareita ei tarvi suositella, kyllä mä niitäkin saatan lukea joskus, mutta nyt mieli huutaa enemmän muuta. Ja juu... Ei tuo Finlandia-palkinto ole mikään juttu sinällään joka kirjasta hyvän teki, mutta kyllä tuo tunnustus jostakin kertoo. Ja tosiaan nämä kaksi ainakin oli hyviä. Puhdistuksen ja Missä Kuljimme Kerran lainasinkin jo...
 
mä olin aikoinani kova lukemaan. sitten harrastus hiipui kun lapset oli pieniä, ja ei ollut aikaa lukea, ja kun elämä ei ole ollut ruusuilla tanssimista muutenkaan, niin ei ole edes viitsinyt lukea. nyt sitten noin reilu vuosi sitten luin yhden kirjan, ja siitä se sitten lähti ja nyt on tullut luettua tosi paljon kirjoja vuoden aikana. 4-5 kirjaa kuukaudessa vähintään
 
Itsekin olen lukenut vaihtelevasti.

Ala-asteelta lähtien olen ollut kirjojen suurkuluttaja ja lukeminen on minusta tosi siistiä. :)

Välillä saattaa tulla pitkäkin tauko, kunnes taas innostun lukumaratoniin.

Suosituksia ei ole, kun en ole aikoihin lukenut mitään kotimaista. Nyt luen lähinnä henkisyyteen keskittyviä kirjoja sekä elämäntaito-oppaita. :)
 
Manofsteel102
Miehet lukee vähemmän ja tienaa enempi ku naiset. Eli kannattais ehkä tehä jotain hyödyllistä ennemmin. Sitäpaitti saman jutun kattoo leffasta 2 tunnissa kun samasta aiheesti kirjaa lukee vaikkapa kuukauden.

Otetaan vaikka Sormusten herra-leffat. Kirjat kestäis lukee kuukausia. Leffat kattoo parissa illassa. Tehotonta touhua.

Itte en oo lukenut yhtään kirjaa lukion jälkeen. Silloin pakotettiin lukee sitä sun tätä. Yleensä en lukenut kokonaan noita pakkokirjoja, mutta kun ei siihen aikaan ollut nettiä sun muuta mistä olis saanut tiivistelmiä, niin yksi kirja tuli luettua ihan oikeesti. Siihen on lukemiset jääneet. Nyt oon hyvässä duunissa ja korkeakoulututkinto ja palkka yli 5000 että repikää siitä...
 
vierailija
En minä ainakaan lue siksi, että tienaisin mahdollisimman paljon rahaa ja menestyisin elämässä jonkun toisen määrittelemällä mittarilla.
Tavoitteenani ei myöskään ole olla vapaa-ajalla mahdollisimman tehokas ja tehdä kaikki mahdollisimman nopeasti.
Saatan istuskella meren rannassakin pitkän aikaa vain ihailemassa luontoa, enkä kyllä ole silloin hyödyllinen tai tuottava kenellekkään tai millekkään muulle kuin omalle mielenterveydelleni.

Olen aina lukenut, koska pidän siitä.
Se on rentouttavaa ja ihanaa, eikä samaa fiilistä todellakaan saa ruutua tuijottamalla.
Useimmiten kai ne eivät lue, joilla on lukihäiriötä tai muuten ollut ongelmia lukemisessa vaikka juuri heille se tekisi hyvää.
 
Miehet lukee vähemmän ja tienaa enempi ku naiset. Eli kannattais ehkä tehä jotain hyödyllistä ennemmin. Sitäpaitti saman jutun kattoo leffasta 2 tunnissa kun samasta aiheesti kirjaa lukee vaikkapa kuukauden.

Otetaan vaikka Sormusten herra-leffat. Kirjat kestäis lukee kuukausia. Leffat kattoo parissa illassa. Tehotonta touhua.

Itte en oo lukenut yhtään kirjaa lukion jälkeen. Silloin pakotettiin lukee sitä sun tätä. Yleensä en lukenut kokonaan noita pakkokirjoja, mutta kun ei siihen aikaan ollut nettiä sun muuta mistä olis saanut tiivistelmiä, niin yksi kirja tuli luettua ihan oikeesti. Siihen on lukemiset jääneet. Nyt oon hyvässä duunissa ja korkeakoulututkinto ja palkka yli 5000 että repikää siitä...
ei kaiken tarvii olla tuottavaa ja tehokasta. Mä luen mieluummin kuin katson elokuvia
 
Manofsteel102
Älkää sitten iniskö niistä naisten alemmista palkoista vaan lukekaa kirjoja. Kyllä sen töissäkin näkee, että äijät tarttuu asiaan ja tekee YDINHOMMAT. Muijat keittää kahvia ja keskittyy sivuhommiin. Siinä pääsyy palkkaeroille.
 

Yhteistyössä