Luokalle jääminen

Niin siis pojasta kyse. On ollut ongelmia äidinkielen kanssa. Meillä itselläni on jonkin asteinen lukihäiriö kuten äidillänikin.

Ja ongelmia löytyi myös matematiikan kanssa.

Kumpaankin on saanut tukea koulussa. Ja kokeistakin on alkanut tulemaan parempia numeroita kuin alkuun.

Koulusta ei ole vielä ilmoitettu mitään siitä, että onko poika tarkoitus jättää luokalleen.

Siitä oli joulun aikaan puhetta. Että pieni mahdollisuus sille olisi. Ettei oppiminen kärsisi kolmannella luokalla kun tulee paljon uutta.

Eli josko joku osaisi kertoa oletteko saaneet asiasta informaatiota koulusta kotia ennen kevät juhlaa?

Kyllä laitoin juuri opettajalle viestä ja tiedustelin asiasta. Mutta muiden kokemukset olisivat tervetulleita myös.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Ei kai luokalle jätetä, ellei ole hylsyjä kursseista. Nelosvaroitukset tulevat ennen kurssin loppumista, ja varmasti opettajalta saa suoraan tietää tilanteen ennen varoituksiakin.
Ei nykyään alakoululaisille saa antaa numeroita tai oikein muitakaan varsinaisia arvosteluja, joten ei voi tulla mitään nelosvaroitustakaan.
 
No kun on tokaluokkalaisesta kysymys niin sanallinen arviointi on kyseessä. Mietin vaan kun koululta ei ole asian tiimoilta kuulunut mitään, niin tuleeko tieto vasta kun lukuvuosi päättyy. Vai olisivatko olleet asiasta yhteydessä kotiin jo aiemmin.
 
minä
Oppilaalle varataan mahdollisuus osoittaa erillisessä kokeessa saavuttaneensa kyseisen oppiaineen vuosiluokan tavoitteet hyväksytysti viimeistään 31.7. mennessä. Erillisen kokeen sisällöstä ja ajankohdasta päättää kyseisen aineen opettaja. Mikäli opettaja katsoo oppiaineen ja opiskeltavan kokonaisuuden kannalta mahdolliseksi, hän voi antaa oppilaalle mahdollisuuden korottaa arvosanaa muullakin lisänäytöllä kuin erillisellä kokeella.

Oppilas voi siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, vaikka hänellä olisi hylättyjä suorituksia, jos arvioidaan, että oppilas kykenee selviytymään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti. Päätöksen seuraavalle vuosiluokalle siirtymisestä tekevät rehtori ja oppilasta opettavat opettajat.

Löysin tuollaisen tiedon;
Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hänen vuosiluokan suorituksensa yhdessä tai useammassa aineessa on hylätty ja arvioidaan, ettei hän selviydy seuraavan vuosiluokan tavoitteista. Oppilas voidaan jättää luokalle vaikka hänellä ei olisi hylättyjä suorituksia, jos se on yleisen heikon koulumenestyksen vuoksi tarpeen. Huoltajille lähetetään tieto mahdollisesta luokalle jäämisestä hyvissä ajoin ennen lukuvuoden päättymistä. Vuosiluokalle jäävän oppilaan suoritukset raukeavat.
 
villis
Mun poika tuplasi kolmosen ja kyllä se oli jo maaliskuussa tiedossa että tuplaa, asiasta palaveerattiin opettajan kanssa useita kertoja. Lisäks meidän piti allekirjoittaa lappu että hyväksymme luokalle jäännin. Ilman vanhempien suostumusta ei olis voitu jättää luokalle. Samoin mun ystävä jonka tyttö jää tuplaamaan ekaluokan on tienny siitä jo ainakin kuukauden. Että kyllä mun mielestä teillä pitäs olla jo tieto tuplaamisesta jos näin käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja villis:
Mun poika tuplasi kolmosen ja kyllä se oli jo maaliskuussa tiedossa että tuplaa, asiasta palaveerattiin opettajan kanssa useita kertoja. Lisäks meidän piti allekirjoittaa lappu että hyväksymme luokalle jäännin. Ilman vanhempien suostumusta ei olis voitu jättää luokalle. Samoin mun ystävä jonka tyttö jää tuplaamaan ekaluokan on tienny siitä jo ainakin kuukauden. Että kyllä mun mielestä teillä pitäs olla jo tieto tuplaamisesta jos näin käy.
Kiitos vastauksestasi. Sitä mietin itsekkin, että olisivat varmaan pyytäneet käymään ylimääräisessä palaverissa.

Joulun aikoihin on ollut viimeisin palaveri opettajan ja erityisopettajan kanssa. Silloin asiasta puhuttiin. Ja opettaja silloin sanoi, ettei ole syytä vielä huolestua koska koko kevät on vielä edessä.

Sen jälkeen pojalla on ollut erityisopettajan tunti ja yksi ylimääräinen ryhmätunti tukemaan äidinkieltä ja matematiikkaa.

Ja mitään tietoa ei ole kotiin vielä tullut siitä, että harkitsisivat luokalle jättöä.

Tokihan oli päätös mikä on, niin pojan hyväksihän se tehdään. Ollaan kotona puhuttu jo viimeisestä palaverista lähtien pojankin kanssa kotona, siitä mahdollisuudesta, että kakkosluokka saattaa olla edessä uudelleen.

Asia vain painaa pienen miehen mieltäkin.

No jospa saan vastauksen ihan opettajaltakin huomenna. Jäi nyt vaan vaivaamaan omaa mieltäkin. Kun reppuvihossa oli erityisopettajan pitämän testin tulokset, jonka tulokset eivät olleet sieltä parhaimmasta päästä. No oli siihen laitettu, että osa virheistä johtui huolimattomuudestakin.
 
villis
Alkuperäinen kirjoittaja g:
Noloahan tuo pojalle olisi, kaverinikin jätettiin kertaalleen luokalle ja hän joutui sen takia muuttamaan toiselle puolelle suomea pilkkaa pakoon
No mun poikani oli vaan hyvillään kun jäi luokalle, pääsi eroon luokasta jossa häntä kiusattiin. Olisi suotavaa että jokainen vanhempi opettaisi jälkikasvulleen ettei luokalle jäänti ole mikään häpeä ja että se on vaan lapsen parhaaksi.

 
"joo"
pojan luokalla on yksi luokalle jäänyt, tämän lapsen kohdalla arvioitiin, sitä kuinka selviää oppimisesta seuraavalla vuosiluokalla ja päätettiin että perusasiat ovat sen verran heikossa kantimissa, että parempi kerrata uudestaan. Vanhempien kanssa käytiin keskustelu ennen koulun loppumista, jossa tämä asia selitetiin. Luulisi että noin pienen lapsen ollessa kyseessä olisi vanhempien kanssa keskusteltu, mikäli poika jää luokalleen.
 
"vieras"
Meidän tokaluokkalaisen vanhemmille pidettiin vasta vanhempainilta missä ope sanoi että luokalle jää pari oppilasta. Lasten vanhemmille on tiedotettu asiasta jo aiemmin. Eli tuskinpa teillekkään asiaa viimetipassa ilmoitetaan. Voi olla että saa kesäksi harjoutustehtäviä, mutta tuskin luokalle jää.
 
"vieras"
Kyllä koulusta ollaan vanhempiin yhteydessä jos luokalle jättämistä mietitään.
Ja luokalle voi jäädä useammankin kerran. Yleensä 2 on maksimi koska sitten tulee jo ikä vastaan.
 
"hei"
Onkohan ap jo saanut tiedon? Nimittäin luulen, että on tapauskohtaista. Joku tuolla kertoi saaneensa jo maaliskuussa tiedon lapsen luokalla jäännistä. Siitä on helppo ilmoittaa silloin, kun tapaus on selvä. Jos on tosiaan siinä hilkulla, saattaa mennä ihan viimeiseen asti. Saattaa olla viimeisistä kokeista ja tuntiaktiivisuudesta kiinni. Riippuu koulusta milloin arvosanat tulee antaa, periaatteessa niitä ei ilmoiteta etukäteen.
 
"vieras"
[QUOTE="hei";23879780]Onkohan ap jo saanut tiedon? Nimittäin luulen, että on tapauskohtaista. Joku tuolla kertoi saaneensa jo maaliskuussa tiedon lapsen luokalla jäännistä. Siitä on helppo ilmoittaa silloin, kun tapaus on selvä. Jos on tosiaan siinä hilkulla, saattaa mennä ihan viimeiseen asti. Saattaa olla viimeisistä kokeista ja tuntiaktiivisuudesta kiinni. Riippuu koulusta milloin arvosanat tulee antaa, periaatteessa niitä ei ilmoiteta etukäteen.[/QUOTE]

No kai se on tiedon saanut, kun tää on vuodentakainen juttu, eli lapsi on jo käynyt seuraavan luokan tai tuplannut sen kakkoset :)
 
Katsoppa tämä on noussut :)

Kyllä poika pääsi kolmannelle luokalle. Ja siirtyy syksyllä neljännelle. Tarvittavaa tukea sai tukiopetuksessa ja pienryhmässä muutaman kerran viikossa. Tarvittaessa tukea jatketaan syksyllä, mutta suht hyvin poika on pärjännyt :)
 
"vieras"
Mun poika tuplasi kolmosen ja kyllä se oli jo maaliskuussa tiedossa että tuplaa, asiasta palaveerattiin opettajan kanssa useita kertoja. Lisäks meidän piti allekirjoittaa lappu että hyväksymme luokalle jäännin. Ilman vanhempien suostumusta ei olis voitu jättää luokalle. Samoin mun ystävä jonka tyttö jää tuplaamaan ekaluokan on tienny siitä jo ainakin kuukauden. Että kyllä mun mielestä teillä pitäs olla jo tieto tuplaamisesta jos näin käy.
Meillä poika tuplas vasta nelosen, kun meni niin kauan saada selville sen "häiriö" ja apu siihen. Keväällä se jo yhdessä käytiin opettajan kanssa läpi ja piti kans allekirjoittaa rehtorin tekemä lappu, että hyväksyy luokalle jättämisen. En ole katunut päivääkään, että tuplas. Ehkä se neljäs luokka tokaan kertaan otti pojalle itelleen voimille, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia, tai siis no... Mutta ei itse luokallejäämiseen liittyviä ;)
 

Yhteistyössä