Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Kiva :)

Toivottavasti muitakin ilmaantuu mukaan. Täällä puoliväli häämöttää, ihan jo nurkalla. Liikkeitä tuntunut parisen viikkoa. Pahoinvointi helpotti ehkä tuossa rv 17-18 kohdalla, mutta sitten ongelmana on ollut marginaalinen istukka, jota vähän seuraillaan.

Tyttöä olen kuvitellut odottavani :), mutta poika taitaa tulla...rakenneultraan on vielä reilu viikko, nyt menossa 19+5
 
Kiitos amv ryhmästä! Laitoinkin jo sulle yksityisviestiä ja ehdotin otsikon muokkaamista vähemmän uteliaisuutta herättävään asuun ;) Kivaa, että säkin olet jo turvallisilla viikoilla!

Täällä on ollut vähän kaikkea jumalattomista päänsäryistä (jotka jatkuu edelleen) kohtutulehdus uhkaan. Nyt näyttää ihan hyvältä, mutta olen liikaa lukenut tarinoita joissa bakteereista johtuva myöhäinen keskenmeno ei oireillut mitenkään, että osaisin rauhoittua. :(

Odottava73 harmi, kun sulla edelleen vuotelee :( Joudutko käymään useinkin kontrollissa istukan kanssa?

14+2
 
Ei muutoin tarkkailla, mutta ultrissa kait joutunee myöhemmässä vaiheessa käymään, jos nyt ei ole ra ultraan siirtynyt.

Olen lukenut Vekkuliina noita tulehdusjuttujasi, ja todella hurjalta kuulostaa. Itseäkin kieltämättä jännittää ja pelottaa, kun on noita vuotoja ollut. Onneksi ovat tyrehtyneet aina vuorokaudessa, eikä muutoin ole tiputtelua ollut. Se iso kerralla tuleva määrä on vain aina säikäyttänyt....
 
amv
Moi Odottava ja Vekkuliina! Toivottavasti saadaan tänne pian lisää seuraa! En löytänyt mistään, miten otsikon saisi muutettua...

Teillä on kyllä hurjan ja kurjan kuuloiset alkuraskaudet... Tai ei kai voi enää puhua alkuraskaudetsa. Säkin olet, Odottava, jo puolessavälissä normaalipituista (terveisin esikoisen rv 31 synnyttänyt) raskautta! Hyvä, että pääset seurantaan istukan sijainnin vuoksi. Ja että pahoinvointisi on vihdoin loppunut. Onko niin, että jos istukka on synnytyksen käynnistyessä kohdunsuulla, on sairaalaan mentävä ambulanssilla?

Ja voi Vekkuliina, mitä kauheuksia sulla nyt on ollut!? Jaksaisitko kertoa tarkemmin? Onko kaikki nyt/tällä hetkellä kunnossa/seurannassa?


Mulla on huomenna eka julkisen puolen ultra. Ei osallistuta seuloihin, joten tämä on nyt vain ns. normaali ultra, mutta kyllä sielläkin tietenkin tutkitaan, ettei mitään poikkeavaa näy. Yksityisellä jouduin käymään toistamiseen ultrassa loppiaisen jälkeen, koska - yllätys, yllätys - myös mulla alkoi tulla vuotoa. Ekan kerran sitä tuli jo ekan ultran (rv 7+) jälkeen, joskin ruskeana tuhruna, mutta silti meni joulu panikoidessa. Eka raskaudessa oli myös ruskeaa tuhrua, mut alkoi jo aiemmin. No, tuhru loppui hetkeksi, mutta sitten alkoi tulla verisempää ja vetisempää vuotoa. Loppiaisviikonloppuna oli myös vatsa- ja selkäkipuja. Soitin päivystykseen, mutta mua ei suostuttu ottamaan sinne, vaikka sanoin, et kyse voi olla tulehduksesta, joka mulla oli eka raskaudessa ja jonka takia lapsi syntyi keskosena. Sanottiin vain, et vuoto on normaalia ja ettei kaavita, jos menee siinä vaiheessa (rv 10) kesken... Lääkäriasemilla ei ollut gynejä, joten oli pakko odottaa arkea, ja onneksi pääsinkin heti ekana arkipäivänä omalle klinikalle. Alkio/sikiö oli suureksi yllätykseksi ja helpotukseksi elossa ja päivälleen viikkoja vastaava, mutta minulla oli samoin kuin eka raskaudessa tosi paha hiiva ja kai joku muukin emätintulehdus, jotka eivät oireilleet kuin vuodolla. Sain siis hiivaläkkeet sekä antibioottipuikot. Ja vuodot loppuivat.

Nyt tietty pelottaa, et kuinak helposti uusii ja huomaanko sitä, jos uusii. Onneksi neuvolassa terkka lupasi, et asia voidaan tarkastaa säännöllisesti. Syynä myös se, että ekassa raskaudessa lapsivedet meni ennenaikaisesti rv 28 ilmeisesti emättimessä olleen kohtuun nouseen bakteeritulehduksen takia. Vaikka olin kk aiemmin saanut antibioottipuikot bakteerivaginoosiin, joka huomattiin äitiyspolilla, jonne jouduin tsekattavaksi ennenaikaisten supistusten takia. Mulla siis pelkona oireettomat tulehdukset sekä ennenaikaiset supistukset - > toinen keskonen. Jos siis pääsen rv 24 asti, jolloin vauvan on mahdollisuus selvitä hengissä kohdun ulkopuolella (2,5 kk vielä siihen, JOS esimerkiksi huominen ultra tuo hyviä uutisia).

Tänne uskallan myös valittaa raskauspahoinvoinnista, joka jatkuu vielä. Se alkoin rv 7 tienoilla, kuten ekassakin raskaudessa, mutta ekassa loppui aika tarkalleen rv 12. Viimeksi olin huonovointinen (kuin kaamea krapula) aina iltapäivät ja illat, mutta nyt sama olo, mutta vain pahempana (+hajut ällöttää, ruuan ajatteleminenkin ällöttää jne.) alkaa jo hyvässä ajoin päivällä. Ei auta pahoinvointirannekkeet ainakaan mulla. Mulle aamut on parasta aikaa :D Joskin joskus on jo aamuisinkin ja yöllä huono olo. Mulla ottaa tämä olo todella paljon voimille, vaikken kertaakaan ole oksentanut, joskin oksu on ollut useasti kurkussa. Sanoin miehelle, että jos tämä raskaus menee kesken, en halua enää yrittää. Ennen ekaa raskautta, kun olin tooodella rikki lapsettomuuden ja hoitojen jatkuvien epäonnistumisten takia, lähes halveksin raskautuneita hoitolaisia, jotka valitti huonoa oloa. Ja nyt oon ihan samanlainen. Ja olin jo eka raskaudessa. Muistan sanoneeni miehelle, että en halua olla enää koskaan raskaana... :D

Kauhea "puhe"ripuli nyt kun vihdoin pääsin kirjottelemaan :)

Mä en muuten tiedä, et voiko olla mahdollista, et tunnen jo nyt liikkeitä. Nyt on kuitenkin vasta rv 12+. Ekassa raskaudessa tosin tunsin kans jo aika aikaisin (ensiodottajaksi), joskus rv 16 tienoilla. Tosin olen ollut tuntevinani silloin tällöin liikkkeitä lapsen syntymän jälkeen muutenkin. Suolistovauvaksi ollaan kutsuttu, mutta nyt kyllä "muljahtelee" ihan selvästi kohdun seudulla. Olen kyllä niitä ihmisiä, jotka aistii elimistönsä toimintoja ja tuntemuksia herkästi. No, huomenna selviää, onko tyyppi edes hengissä eli liikkuuko edes.

Äh, akku loppuu pian, enkä jaksa millään hakea laturia... Mutta eiköhän tässä tullutkin jo, he, tärkeimmät :ashamed:


Voikaahan hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
No huh huh amv ei tuo sinunkaan alkusi kovin helppo ole ollut :( Paljon huolta ja murhetta.

Meillä kävi siis niin, että kävin ensin terveyskeskuksen päivystyksessä (miksi muuten kaikki sattuu aina öisin tai viikonloppuisin tai viikonloppuöisin?) koska mun päänsärky alkoi olemaan sellaisissa mittasuhteissa etten nähnyt enää eteeni ja kohtu aristi. Siellä oli lääkäri, joka ei puhunut suomea. Siis hän ei oikeasti puhunut suomea kuin välttävästi ja esim, kun kerroin keskenmenoista kirjoitti papereihin, että mulle on tehty neljä raskaudenkeskeytystä. No, ottatti kuitenkin tulehdusarvot ja kokeili, että kohdunsuu on kiinni. Sitten vaan "ota buranaa ja lepää".

Pari päivää myöhemmin huomasin, että kohdussa tuntuu jo käveleminenkin. Soitin kilinikalle, mutta olisin saanut ajan vasta lähes viikon päähän joten menin yksityiselle terveysasemalle. Gynegologin mukaan missään ei näkynyt mitään tulehduksen merkkejä ja ultrassa oli kaikki hyvin. Mitään kokeita hän ei ottanut. Maksoi toista sataa tämä käynti.

Pari päivää myöhemmin, eli seuraavana lauantaina katsottiin kotona leffaa ja sanoin miehelle, että hemmetti kun nauraessa tuntuu kuin kohtu tulis peräaukon kautta ulos ja kävellessä joka askel sattuu. No, menin vessaan ja plums plums lori lori ruskeita limaklimppejä ja nestettä. Soitin synnärin päivystykseen ja ihan kylmästi valehtelin, että verta, koska tiesin etteivät ota sisään jos ei vuoda. Lähdettiin sinne ja päästiin aika nopsaan lääkäriin. Valkosouarvot oli koholla ja valkovuoto lääkärin sanoin "ehkä vähän vihertävää" joten epäili streptoa. Sanoi, että koska mulla edellisessä keskenmenossa tulehtui kohtu saattaa helposti tulehtua uudestaan ja jos tulehdus on noussut sinne saakka menee kesken. Sain antibioottipuikot ja kotiin. Siellä sitten itkin koko sunnuntaipäivän varmana, että tulehdus on jo kohdussa.

Maanantaina soitin heti omalle lääkärille klinikalle joka ottikin meidät samantien vastaan. Oli tosi vihainen päivystyslääkärille joka ei ottanut esim. virtsakoetta ollenkaan vaan päätti että kyseessä on emätintulehdus vaikka oireet viittasivat paljon enemmän virtsatietulehdukseen. Kun KAKSI viikkoa myöhemmin lopulta sain synnäriltä viljelyn tulokset siellä luki "alueen floora normaali", eli lääkäri antoi ihan väärän diagnoosin ja ihan väärät lääkkeet.

Oma lääkäri määräsi samantien vahvan antibioottikuurin suun kautta ja sanoi, että jos tulee vähänkään kuumetta pitää mennä päivystykseen ja vaatia pääsyä osastolle. Ei ole onneksi kuume noussut, mutta edelleen pelkään että tulehdus on hiipinyt kalvoille eikä vaan oireile vielä :( Viime keskenmenossa tosiaan olin osastolla antibioottitipassa, mutta tulehdus oli noussut jo kohtuun joten mitään ei ollut tehtävissä ja kesken meni.

Huhtikuuta tässä nyt odotan kuin kuuta nousevaa. Silloin pikku sambaajalla olisi jo jotain elinmahdollisuuksia.

14+4

Edit: Pitäisikö tehdä oma lista? Vaikka meitä onkin nyt vasta kolme? :)
 
Viimeksi muokattu:
Varsinainen jännitysnäytelmä :)

Mulla tänään 20+0, poks! Puoliväli nyt siis. Positiivista tässä on että jos tulee ongelmia, saan mennä Tayssiin eikä oman terveyskeskuksen päivystykseen, kuten tähän asti :).

Tosiaan ei ihan ruusuista ole ollut raskausaika...kokoaikaista pahoinvointia viikolle 17 (vielä satunnaisesti, kuten eilen :)), verenvuotoja 11+5,12+3 ja nyt 18+4....

Vieläkään en kauheasti uskalla iloita, mutta päivä kerrallaan :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vekkuliina
Onneksi olkoon Odottava puolivälin paalusta! Mahtava juttu! :) :flower:
Ja tuo on kyllä hyvä bonus tuo terkkarin ohitus mahdollisuus.

Sitä piti vielä amv sanoa, että itsekin aina vannoin, että jos joskus lopulta raskaudun en kyllä valita. Arvatkaa onko pitänyt varsinkaan kun yksi näistä päänsärky "kohtauksista" kesti yhtäjaksoisesti raskausviikolta 8 viikolle 10 :stick:

Ihmisiähän mekin ollaan :)
 
Dodii, eli eilen sitten todettiin funneling ilmiö kohdunkaulan sisäsuulla. Kontrolli on ensi tiistaina, mutta menen jo huomenna omalle klinikalle, että saan toisen mielipiteen. Musta välillä tuntuu, ettei julkisella puolella suhtauduta kauhean vakavasti näihin komplikaatioihin, aina sanotaan "kun on niin vähän viikkoja".

Hoidoksi määrättiin pelkästään iisisti ottamista. Tukilangoista tai muista ei ollut mitään puhetta.

Ja kirsikkana kakunpäällä mulla todettiin myös raskausdiabetes. En voi sanoa, että raskaus on mun elämäni parasta aikaa. En paljon enempää stressaantunut enää voisi olla.

15+1
 
Voi Vekkuliina, kyllä sua nyt koetellaan <3, toivottavasti saat lisätietoa ja otat vaan rohkeasti sairauslomaa ja lepoa.

Stressi koettelee täälläkin, pahoinvointi palasi, närästää, pissattaa, valvon öisin ja stressaan noiden vuotojen vuoksi. Raskausdiabetes on mullakin todettu ja siitä perjantaina ekat käynnit.

Nyt yritän saada aikaa neuvolan kautta lääkärille, jospa pääsisi tästä työstressistä edes hetkeksi eroon, muutoin tuntuu että pää hajoaa :/
 
Vekkuliina, toivottavasti kaikki on ok!

Itse kävin eilen jättämässä pissanäytteen, ja tänään on lääkäri. Toivon mukaan saisin jäädä hetkeksi edes sairauslomalle, tuntuu että jaksaminen on nyt vähän kortilla.
 
Vekkuliina, miten jakselet? Toivottavasti kaikki on hyvin.

Entä miten amv, miten ultra meni?

(.) Käväisin lääkärissä, ja ihanaa, nyt 2 viikkoa sairauslomaa. Saa kerätä voimia ja yrittää tehdä välillä jotain kivojakin asioita, kun viime kuukaudet on menneet pelkästään töissäraahautumiseen ja ja sängyssämakaamiseen. Onneksi ei mitään tulehdusta näkynyt. Huomenna ois rd-ultrat ja tarkit ja maanantaina rakenneultra. Pääsee katsomaan PikkuTyypin vointia tiiviisti, toivottavasti vaan kaikki olisi hyvin, pieni pelko tässä toki on!

Meillä ois ollut matka Lontooseen marraskuussa, mutta keskenmenoriskin takia jouduttiin se perumaan. Ja jälkeenpäin en ole nyt uskaltanut mitään varailla...ehkä joku pieni kylpyläreissu vois olla mahdollinen keväällä.

Odottava73 ja PikkuTyyppi 20+6
 
Vieläkö sulla Odottava73 vuotaa? :( Saisi kyllä loppua jo! Tulehduksen pelko on ihan kauhea asia, vaadit vaan hirveät antibiootit jos yhtään oireilee. Onneks ei enää ole kovin pitkä aika sellaisille viikoille joissa vauvan elinmahdollisuudet on jo hyvät :heart:

Ja tosi hienoa, että sait saikkua! Kaikki lisästressi muutenkin stressaavassa tilanteessa pois. Sä et sellaista nyt ollenkaan tarvitse!

Itsekin alan olemaan ihan loman tarpeessa. Meillä olisi ollut Tukholman reissu huomenna tyttöjen kanssa, mutta en uskalla lähteä. Vaikka lääkäri sanoikin, että kaikki näyttää hyvältä niin haluan vaan levätä. Joka yö olen nähnyt unia lentämisestä ja lomailusta. Viimeyönä lensin Australiaan ja jouduin karanteenihäkkiin koska mulla oli mangoja repussa :D

Edit: ainii 15+3
 
amv
Heipparallaa pitkästä aikaa!

Samat sanat kuin emopalstalla, et harmittaa niin vietävästi, kun en jaksa käydä kirjoittamassa. Mulla on ollut alkuvuosi aika raskasta, kun raskauspahoinvoinnin ja nyt keskiraskaudessa alkaneen väsymyksen (joo, energinen keskiraskaus, hooooh!) lisäksi mun pitäisi jaksaa pyörittää yksin arkea, koska mies on ollut lähes koko alkuvuoden ulkomailla töissä. Vuoden jo ollut, mut loppu- ja alkuvuoden on ollut siellä tosi paljon, aiemmin oli useammin Suomessakin töissä. No, enää pari viikkoa, ja sit hänen pestinsä ulkomailla päättyy - ainakin toistaiseksi. Huh!

Mutta siis aivan uskomatonta, mitä kaikkea teille on tapahtunut raskauden aikana. Eihän noi mun "ongelmat" ole mitään. VEKKULIINA, miten voit? Ainakin raskaus etenee, hienoa!!! Samoin ODOTTAVALLE onnea, et olet jo päässyt rvk 24 yli!

VEKKULIINA, kuinka sulla todettiin funneling ja miten oireilee? Käytkö siis kontrolleissa? Mikä sulla on nyt kohdunkaulan pituus? Mulla oli lyhentynyt eka raskaudessa rvk 24, jolloin sain kortisonipiikit kypsyttämään vauvan keuhkot sekä vuodelepomääräyksen (supistusten? takia, niitä kun alkoi tulla paljon jo joskus rvk 16). Etkö siis ole vieläkään saanut s-lomaa? Entä oletko sinä, ODOTTAVA, vielä saikulla?

Huh, ei kyllä ole helppoa olla hoitojen jälkeen raskaana. Itse ainakin pelkään pahinta koko ajan, ja joka vessakäynnillä tarkistan paperista, näkyykö mitään vuotoa. Mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä suurempi on pelko siitä, että sikiö kuolee kohtuun, ja sen joutuu synnyttämään kuolleena.

Liikkeitä tunnen nyt tosi harvakseltaan. Tuntuu et tunsin niitä paljon jo noin rvk 12 asti, ja eka raskaudessakin tunsin jo tässä vaiheessa (kai) enemmän. Neuvolasta sanottiin, et etinen istukka vaimentaa tuntemuksia. Myös sydänäänien löytyminen kesti istukan sijainnin takia. Ainakin siis pari vk sitten kuului sydänäänet, ja rvk 12+ tehdyssä ultrassa oli rakenteet kunnossa ja sikiö vastasi päivälleen viikkoja. Nt-ultraa (+veriseulaa) ei haluttu tälläkään kertaa tehtävän, mutta rakenneultraan osallistumme. Se on sitten kuun loppupuolella.

Muita kuulumisia mm. se, että vatsa ei ole vieläkään paljonkaan kasvanut (ja sekös myös huolestuttaa), mutta ei se kyllä ekassakaan raskaudessa nopsaan eikä paljon kasvanut. Painoa on tullut 2-3 kg. Pahoinvointi ja ällötys on loppunut ehkä viimeisen viikon parin aikana, vaikken tunne ruokahalua vieläkään täysin normaaliksi, ja mitä tahansa olenkaan syönyt, niin kohta on kitalaessa ällön hapan maku. Supistuksia ei ole tosiaan ainakaan vielä juurikaan ollut toisin kuin eka raskaudessa tähän aikaan. Oletin, et kohtu olisi nytkin yhtä supistusherkkä. No, katsotaan, mitä tulevat viikot tuo tullessaan.

Olin myös jo sokerirasitustestissä, vaikka hoikka olenkin (BMI raskauden alussa 19), mutta se otettiin jo nyt, koska eka raskaudessa oli myöhemmin tehdyssä kaikki arvot huomattavasti koholla (isälläni 2-tyypin diabetes eli perimän vaikutus mulla suuri), ja sairaalaan jouduttuani sairaalan ruoat eivät pitäneet arvoja tarpeeksi matalina, joten viimeset 3 viikkoa jouduin pistämään insuliinia. Nyt oli onneksi toistaiseksi kaikki arvot hyviä, mihin tietty vaikuttaa sekin, et voin liikkua normaalisti enkä ole vuodelevossa. Uusi kontrolli on sitten myöhemmin raskaudessa.

En ole kyllä kuullut, et lahjamunasoluhoidoissa olisi suurentunut riski saada raskausdiabetes, mutta raskausmyrkytyksen suurentuneeta riskistä olen kuullut. Itse asiassa 3 vuotta sitten eka raskaudessa mulla oli juuri r-myrkytyksen riskin takia kontrolli ä-polille, mutta nyt ei (ei tosin edellisen ennenaikaisen synnytyksenkään takia). Ennenaikaisen synnytyksen riskistäkään en ole kuullut. Tuolla emolistallahan muistaakseni 2 muuta on lisäkseni saanut keskosen, kaikki syntyneet noin 1,5 vuoden sisällä, ja meillä kaikilla eri syy: mulla ennenaikaiset supistukset + ennenaikainen lapsivedenmeno, yhdellä raskausmyrkytys ja yhdellä paikkojen kypsyminen ennenaikaisesti. Lisääntyneestä pahoivoinnistakaan en ole kuullut. Etkös, ODOTTAVA, siitäkin kysellyt emopalstalla? Mulla loppui eka raskaudessa rvk 12 tienoilla, mut nyt on jatkunut paljon pidempään. Luinkin jostain, et elimistö ei totu raskauksien myötä raskaushormoneihin, vaan päin vastoin, pahoinvointi saattaa lisääntyä raskauksien myötä. Ai niin, pääkipu on nyt muakin vaivannut jonkun aikaa, mut luulen, et oon vaan ollut niin väsynyt, koska nyt kun mies tuli pariksi päiväksi käymään kotona eli olen saanut nukkua aamulla niin kauan kuin haluan :)D !!!!) ja muutenkin meitä on ollut kaksi aikuista, niin johan olo helpotti.

No, nyt mies jo katseleekin sillä silmällä, et pitääkö siellä palstalla vieläkin kirjoitella eli se taitaa sitten olla tsau (taas pitkäksi aikaa, pelkään). (Sillon kun mies on pois, ei jaksa kirjoittaa, ja kun hän on kotona, en halua tai kehtaa heti alkaa näpytellä tänne.)

Parhainta vointia ja kaikkea hyvää!

amv (18+0)

p.s. Tosi kurjaa ja edellen niin uskomatonta, et plussat on vieläkin niin nihkeessä, ettei saada tänne lisää porukkaa :(
 
Viimeksi muokattu:
Moikka naiset!
Hellurei Auroralta! Täällä ihan just 15 vkoa koossa,joten jokos uskaltaudun mukaan... Kovin usein en ehdi kirjoittelemaan,mutta ihanaa olla odottajien palstalla ja lukea teidän kuulumisia!
Täällä on vaivannut mahtava pahoinvointi,alkuun aamusta iltaan ja nykyisin enemmänkin iltapäivästä lähtien. Ei oo syöminen helppoa,ei... Kylmä tuoremehu ja jugurtti ovat parhaita kavereitani nykyään! Nt-ultrassa kaikki oli mallillaan, verenpaine ja hemoglobiini ok sekä alkuraskauden pienet vuodot ovat ohi,joten aika rauhallisella fiiliksellä tässä vaiheessa. Toki tää on mun eka raskaus,joten en ehkä edes tajua olla huolissani.. :)
Tsemppiä teille,lukiessani teidän kokemuksia,niin oon tainnut ainakin toistaiseksi päästä suht helpolla.
Sopiiko kysyä Vekkuliina,mitä on funneling?
Mikäs Odottavan vointi?
Ja voimia amvlle väsymykseen ja arjen pyöritykseen!
 
  • Tykkää
Reactions: Vekkuliina
Ai kauhea en tänne kertonutkaan koko tarinaa? :ashamed:
On niin hiljaista ollut täällä, että on unohtunut.

Kaikki on siis hyvin. Kyseessä oli väärä diagnoosi!
Ihmettelin, kun 2cm aukeaminen on kuitenkin ihan hirveän paljon, että miksi minut vaan kotiin lähetettiin joten pistin taas visan vinkumaan ja marssin yksityiselle. Eikä siellä mitään funnel ilmiötä ollut. Kaikki hienosti kiinni. :heart:

Yksityislääkäri lähetti sitten valituksen julkiselle puolelle, että miten tällainen on edes mahdollista?! Sen verran tästä koko jutusta pelästyin, että en edelleenkään uskalla käydä uimassa tai urheilla. Vaikka lääkäri sanoi, että kaikki on hyvin. En vaan uskalla.

Ja ilmiö siis "löydettiin" ihan muun tarkastuksen yhteydessä. Pelkäsin uutta tulehdusta ja kävin lääkärissä ja erikoistuva antoi tällaisen tuomion :(

Aurora73 Funneling tarkoittaa siis sitä, että kohdunsuu lähtee aukeamaan sisäpuolelta ja kohdun pohjaan muodostuu suppilo, eli funnell ilmiö. Tämä voi jotaa kohdunkaulan kypsymiseen ja keskenmenoon. Ei välttämättä oireile mitenkään, ja jos oireilee yleensä oireilee vuotamalla lapsivettä ja silloin onkin jo yleensä liian myöhäistä ellei viikkoja ole jo reilusti :( Ikävä kyllä tätä ei edes mitenkään julkisella puolella seurata vaan useille selviää vasta kun pahin on jo tapahtunut.

Edit: Huomenna rakenneultraan! Jännittää ihan älyttömän paljon :|

Vekku ja Kakkiais-Hipsuli 20+2
 
Viimeksi muokattu:
amv
Vekkuliinalle suuret onnittelut siitä, että rakenneultrassa kaikki hyvin! :heart: Samaan syssyyn on sanottava, että tsiisus, mitä toimintaa aiemmin: että väärä diagnoosi! Huh! Ja millainen diagnoosi, ei ihan mikään pikku juttu. Toisaalta, onneksi diagnoosi oli väärä, vaikka sai sut varmaan kauhun partaalle ja lompakkoa laihemmaksi.

Uh, nyt ummistan silmäni. Öitä!


amv (ja juuri hetki sitten 19+0 :) )
 
Moi!

Täällä nyt viikkoja kasassa 16+6!
Muuten on mennyt hyvin mutta viikolla 5 oli vuotoa vähän ja viikolla 10 selkä äityi ja jouduin viikoksi sairaslomalle.
Nukkuminen on välillä vähän sekaisin... Nytkin olen kohta 3 tuntia valvonut.
Oksentanut en ole kertaakaan mutta ruokaa ei tee mieli laittaa vieläkään.
Rakenneultra olisi kuukauden päästä joten sitä odotellessa... Uskaltaisi sitten ostaa jo vauvalle isompiakin hankintoja... Ensi viikolla olisi sokerirasitus. Toivottavasti ei löydy diabetesta!

Tsemppiä kaikille!
 
Toivottavasti saadaan lisää porukkaa tähän ketjuun ja kiva lukea teidän muiden hyviä kuulumisia!

Täällä menossa 28. viikko, taitaa poikanen olla jo pian kilon painoinen. Olen ollut koko raskauden aika huonovointinen, ja vielä jos erehdyn syömään yhtään liikaa, saa kyllä kärsiä :D. Refluksitautiin sain lääkityksen, Se helpotti jonkin verran.

Nyt on varmaan muuten Suht hyvä vaihe, paitsi radin paastoarvot ne vaan nousee...olen lisännyt insuliinia nyt 14ky, mutta saa nähdä miten ylös Se lähiviikkoina pitää nostaa.

Odottava73 ja Poikanen 27+1
 
amv
Mukavaa, että tänne on tullut edes vähän lisää tekstiä :)

Vauva2014 ja Odottava: olette jo noin pitkällä, uskomatonta! Aattele, Odottava, että mulla meni viime raskaudessa lapsivedet rv 29+... Mutta onpa kurjaa, että sulla on pahoinvointia edelleenkin. Johtuukohan kohonneista sokeriarvoista? Mikä sulla on muuten ollut nyt paastoarvo? Ootko kokeillut vähentää hiilareita? Mulla tuntui tepsivän viime raskaudessa.

Mulla oli parin viikon takaisessa testissä paasto erittäin lähellä rajaa (5.2, kun raja 5.3), vaikka terkkari sanoi puhelimessa, et kaikki arvot hyviä. Noin kuukauden päästä sit seuraava rasituskoe. Toivottavasti ei ole kaikki arvot sitten reippaasti koholla, kuten viime raskaudessa.

Mä olin muuten viime viikolla eli rv 19+ neuvolalääkärissä, jonka olin "kinunut" itselleni edellisen raskauden aiheuttaman pelon - tai pelkojen - takia. Mulla alkoikin tulla pari päivää ennen lääkärikäyntiä ihan keltaista valkovuoto,a ja pelkäsin bakteerivaginoosia, mutta hiivaksi onneksi vain osoittautui. Ja sormituntumalla (nlassa ei ultraa) kohdunkaulaa oli hyvin jäljellä ja kohdunsuu kuulemma uudelleen synnyttäjäksi harvinaisen tiukasti kiinni. Jee ja huh! Nyt onkin sit alkanut tuon käynnin jälkeen tulla mahan kovettumisia/supistuksia, joiden takia mut eka raskaudessa passitettiin vuodelepoon rv 24 kohdunkaulan tilanteen takia. Toivottavasti ovat nyt normaaleita harjoitussupistuksia tmv. Miten teillä, Odottava ja Vekkuliina, joko teitä supistaa?

Meillä onkin sitten viikon päästä rakenneultra, jota odotan kovasti. Toivon niin, että pikkuisella olisi kaikki kunnossa! Sukupuolta ei haluta sen sijaan tietää tälläkään kertaa. Mulla oli viime lauantaina viikkoja tasan 20+0! Maha on alkanut näkyä, ja liikkeitä tunnen nyt tosi paljon, pari kertaa olen tuntenut vatsan päältäkin.

Mietityttääkö teitä lapsen ulkonäkö- tai tämä lahjasoluasia? Mielenkiinnosta kyselen. Itselle kun on jo "tuttua", vaikka tietty vähän jännittää, kun nyt on taas ihan uudet lahjoittajat tai siis solut eri ihmisiltä kuin esikoisella. Eka raskaudessa luulin, et olin lahjasolujen (-alkion) suhteen täysin sujut, mutta lapsen synnyttyä mulla meni varmasti vuosi niin, että mietin ja välillä murehdinkin asiaa melko aktiivisesti.

Hyvää vointia teille kaikille sekä teidän pikkuisille!


amv (20+2)
 
Viimeksi muokattu:
Amv, miten pitkään vesien menon jälkeen sulla vielä raskaus jatkui?

Yritän vältellä liikoja hiilareita, painokin oli laskenut kilon verran edelliseen käyntiin. Nyt tosiaan olin viikonloppuna sairaalassa, kun sain vatsataudin seurauksena kauheat vatsakivut, jotka ei hellittäneet. Olin 1,5 vrk melkein syömättä ja juomatta, ja sokeriarvot olivat kuuden paikkeilla. Heti taas kun sain syötyä, niin menevät kohdilleen :). Vauva tsekattiin ja voi hyvin, koko arvioitiin olevan 1,3 kg, eli isoksi taitaa olla kasvamassa...

Odottava73 ja poikanen 27 +4
 
amv
No huh, Odottava, et sulla sit tollanenkin reissu on ollut... Mut onneksi vain vatsatauti ja sait samalla nähdä vauvan!

Mulla oli sairaalassa ollessa ultrien mukaan vauva isompi kuin mitä sit oli syntyessään (1,5 kg rvk 31+5, alakäyrällä - keskosillekin on käyrät).

Enhän nyt saanut sua huolestumaan, kun mainitsin vedenmenosta? Tuli vain mieleen, et about noilla viikoilla tapahtui... Siitä onneksi vasta 3 vk päästä syntyi vauva, kun jokainen mahapäivä on plussaa,jos vain vauva voi hyvin mahassa. Synnytys lähti käyntiin ihan spontaanisti eikä sitä juuri estelty lapsivedenmenon takia. Joka tapauksessa ko. asian takia raskaus olisi "purettu" rvk 34. Silmiini muuten osuintaas luku, jonka aina unohdan eli vain n. alle prosentti Suomessa syntyneistä syntyy pikkukeskosina eli alle rvk 32 eli todella harvinaistahan se on. Ei siis kannata hirvesti pelätä. Tosin itse pelkään, mutta kuulunkin kai riskiryhmään.

Joo, tuosta tulikin mieleeni,et muistin vihdoin soittaa eilen nlaan loput labratulokset, joissa kävin lääkärin lähetteellä. Hiivahan jo löytyi, mut pissatestistä oli löytynyt streptokokki b. Nla terkkarmo sanoi, että sitä ei hoideta, ellei aiheuta kivuliaita supistuskia ( mun supistukset ei ole kivuliaiata, mut ne saattaa kestää yli minuutin). Kuulemma jos hoitaa antibiootilla, voi bakteeri uusia heti viikon kuluttua. Synnytyksessä annetaan sitten antibioottitippa, ettei bakteeri tartu vauvaan, koska pahimmassa tapauksessa vauva voi kuolla ko. bakteeriin (saada sepsiksen, aivokalvontulehduksen jne.). Lueskelintosiaan tietenkin eilen netistä ko. streptokokista (eka raskaudessa testattiin mut oli negatiivinen eli vähän uusi asia) ja löysin tietoa, et voi aiheuttaa ennenaikaisen lapsivedenmenon tai tunkeutua jopa sikiökalvojen läpi ja infektoida vauvan. Useimmiten on raskauden aikana vaaraton, mut voitte kuvitella, et mua hiukan pelottaa nyt historiani takia... No, terkka sanoi, et kun mulla on maanantaina rakenneultra niin voin siellä keskustella vielä ultraavan kätilön kanssa, josko hän olisi sitä mieltä, että lääkärin pitäisi kirjoittaa antibioottiresepti. Käypä hoito -suosituksen mukaan kuulun riskiryhmään, koska mulla on aikaisempi vedenmeno, joten sillä perusteella mun kai pitäisi saada antibiootti. Nlan terkka ei varmaan muistanut, miten mun eka raskaus menikään...

Tällästä täällä. Tänään muuten 21+0 eli kyllä noi viikot pikku hiljaa lisääntyy :) Tänään menemme pitkästä aikaa tapaamaan perhettä, johon tutustuimme keskolassa (itse asiassa saimme/sain sieltä 2 uutta kaveria :) ). Netin kautta olen ystävystynyt yhden lahja-alkiolapsen äidin kanssa eli kyllä nämä vaikeudet ovat hyvääkin tuoneet mukanaan :)

Jaarin jaarin :) Padilla tässä yritän naputella samalla kun lapsi katsoo pikku kakkosta.

VEKKULIINA, miten voit?

Aurinkoista ja lämmintä viikonloppua!

amv
 
Odottava73 ihanan pitkällä sä olet, vauvahan on jo sellaisilla viikoilla, että selviäisi lähes satavarsmasti elossa jos päättäisi tulla nyt maailmaan :) Vaikka tottakai toivotaan, että pysyy matkassa pulleammille viikoille. Sulla noita pelästytyksiä riittää :| No onneksi meni ohi!

amv multa testasttiin tuo myös alkuraskaudessa, oireiliko sulla siis miten? Noi on kyllä pelottavia, mutta toivotaan, että kaikki menee hienosti!

ON: Mä en nuku enää. Menen jo yhdeksän aikaan nukkumaan ja viimeistään yhdeltätoista herään vatsakipuihin. Tuntuu alapäässä ja alavatsalla. Liitoskipuja vai mitä? En osaa sanoa. Jatkuneet jo viikon ja alan oleen aika nukkuneen rukous :( Neuvolassa totesi vaan "ehkä se painaa hermoon". Ajattelin maanantaina soittaa itselleni lääkäriajan ja pyytää, että katsovat nyt ettei siellä ole mitään tulehdusta.
Äippäpakkaus ja raha-anomus meni eteenpäin perjantaina, eli taas on yksi "ei me koskaan sinne asti päästä" etappi ohitettu :)

22+6
 
  • Tykkää
Reactions: Odottava73

Yhteistyössä