Luterilaisen kirkon plussat ja miinukset

Ei, kyllä se kuules poju menee niin, että diagnostiset kriteerit on täytyttävä ja oltava näyttö, että joku on sairas (mitä sekavuus lääketieteellisesti ilman muuta on). Muuten ihminen on TERVE, jos häntä ei voida osoittaa sairaaksi.
Eli sinä jos alat täällä leikkiä psykiatria, niin sinun täytyy pystyä parempaan näyttöön, kukaan ei ole sairas ja sekaisin vain koska sinun mielipide.
Sinä siis laitat todisteet. Lääketieteen historiassa ei ikinä ole pidetty rukoilevaa ihmistä sairaana tai sekavana, sinä tässä olet luomassa uutta medisiinaa. Ei sitä ihan hatusta voi repiä.
Menee nyt ihan asian vierestä jänkkäämiseksi, mutta voihan sitä sairas olla, vaikka ei diagnoosia saisikaan/kukaan pystyttäisi antamaan. Tuolla logiikalla esim. mihinkään uusiin tauteihin ei voisi sairastua, ennen kun joku olisi keksinyt niille nimen ja tehnyt oirekartoituksen.
 
kuvitellaan että alan julkisesti paholaista rukoilemaan ja palvomaan niin olen aika äkkiä osastolla. :confused:
Riippuu varmaan pitkälti siitä, millaisissa menoissa palvot. Jos vain yksisesi horiset ja vaahtoat, niin tuskin kukaan edes huomaisi muiden sekopäiden joukosta.
Mutta jos naapurustosi kissoja ja neitsyitä alkaa katoilemaan ja pihallesi ilmestyy kumpujen päälle ristejä väärinpäin, niin voi olla, että joku tulee asiasta kyselemään.
 
Echo, miksi kielillä puhuminen on sinulle niin tärkeää? Mitä fiiliksiä siinä koet?
Enhän mä itse ole kielilläpuhumista tässä ketjussa korostanut, vaan vastasin vaan harmaiden kysymyksiin ja Päättömän huijausepäilyyn.

Raamattukin sanoo että kaikki uskovat ei puhu kielillä. Se ei ole myöskään ole mikään uskovaisuuden mittari. Se on mukava "extra".
 
vierailija
Menee nyt ihan asian vierestä jänkkäämiseksi, mutta voihan sitä sairas olla, vaikka ei diagnoosia saisikaan/kukaan pystyttäisi antamaan. Tuolla logiikalla esim. mihinkään uusiin tauteihin ei voisi sairastua, ennen kun joku olisi keksinyt niille nimen ja tehnyt oirekartoituksen.
Jos diagnoosin tekee, on potilaalla oltava todistettava tauti jonka oirekuvan on täytettävä tietyt diagnostiset kriteerit.

Rukoileminen ei myöskään ole mikään uusi ilmiö ihmiskunnassa, joten enpä usko että jos se olisi tauti niin tämä vasta 2016 MitäsNytillä huomattaisiin.

Summa summarum: Jättäkää jo se puoskarointi, se on sitä paitsi laitontakin!
 
vierailija
Riippuu varmaan pitkälti siitä, millaisissa menoissa palvot. Jos vain yksisesi horiset ja vaahtoat, niin tuskin kukaan edes huomaisi muiden sekopäiden joukosta.
Mutta jos naapurustosi kissoja ja neitsyitä alkaa katoilemaan ja pihallesi ilmestyy kumpujen päälle ristejä väärinpäin, niin voi olla, että joku tulee asiasta kyselemään.
Ja tässäkään ei siis ole RUKOILU (edes saatanan palvominen) se mikä toimenpiteitä yhteiskunnassa aiheuttaa, vaan rikos joka kohdistuu naapurin ulkopuolisiin ihmisiin.
 
Unohtiko pappi
sanoa, että nuori voi osallistua konfirmaatioon ryhmänsä kanssa vasta, kun hänet on kastettu kirkon jäseneksi? Ev. Lut. Kkossa on monta hyvää puolta: kirkon toiminta tavoittaa ihmisiä vauvasta vaariin, perhekerhot ovat äideille ja lapsille arjen mukavia hetkiä muiden lasten ja vanhempien kanssa, kirkon perheasianneuvottelukeskukseen voit varata ajan aviokriisin koittaessa, Yhteisvastuukeräys kerää konkreettisesti apua heikoimmille, diakoniatyöntekijältä saat ruokasetelin, kun mistään muualta ei ole apua enää tarjolla, papin kanssa voit käydä sielunhoitokeskustelua luottamuksella, papin voit pyytää kotikäynnille tuomaan esim ehtoollisen, vapaaehtoistoiminta antaa mielekästä tekemistä ja uusia ystäviä, jumalanpalveluksessa saat käydä millon haluat (niitä on eri aikoina ja jokaiseen makuun), kirkko edustaa Jeesusta, joka rakastaa myös Sinua.
 
sanoa, että nuori voi osallistua konfirmaatioon ryhmänsä kanssa vasta, kun hänet on kastettu kirkon jäseneksi?
Siis oliko tää mulle, mun lapsikastekritiikkiin liittyen?

Kerropa mistäpäin Raamattua löytyy käsite konfirmaatio. Sekä lapsikaste. Perhekuntia Paavali kastoi, mutta kastoiko sylivauvoja vaan esim.8-9-vuotiaita jotka osaavat sanoa Jeesukselle kyllä tai ei?

Ensin usko, sitten kaste.

Mutta hyvä lista sulla siitä tärkeästä työstä, mitä kirkko noin yleensä tekee. :)
 
vierailija
sanoa, että nuori voi osallistua konfirmaatioon ryhmänsä kanssa vasta, kun hänet on kastettu kirkon jäseneksi?
Mun lapsi on kastettu vauvana ja kun nyt hänet erotan kirkosta, niin hän silti voi käydä riparin ja ei lasta varmasti tarvitse uudelleenkastaa jotta saisi ehtoollisen.

Jos taas lapsi on jäänyt jollain kastamatta, niin uskovien kaste aikuisena tai teininä' onkin raamatullisempi kuin evlutien vauvakaste, että sen kasteen voi sitten käydä vapaakirkossa ottamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Lähetyskäsky:

Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Jossakin kolmesta evankeliumista on todellakin toisinpäin eli opettakaa ja kastakaa, mutta joka tapauksessa, Jeesus _itse_ käski 1. kastaa ja 2. opettaa.
 
vierailija
Kerropa mistäpäin Raamattua löytyy käsite konfirmaatio. Sekä lapsikaste. Perhekuntia Paavali kastoi, mutta kastoiko sylivauvoja vaan esim.8-9-vuotiaita jotka osaavat sanoa Jeesukselle kyllä tai ei?

Ensin usko, sitten kaste.
No kuule, tuossa puhut ristiriitaisesti. Itsehän sinä sanoit, että ensin usko! Luterilaisessa kirkossa todellakin opetetaan seuraamaan Jeesusta. Sitä painotetaan niin paljon, että opetusta annetaan kaikille seurakunnan jäsenille rippikoulussa. Konfirmaatiossa ihminen tunnustautuu seurakunnan edessä siihen uskoon, johon hänet on kastettu, ilmaisee tahtonsa oppia tuntemaan Jeesusta Kristusta ja käy todistetusti Herran Pyhällä Ehtoollisella.
 
Lähetyskäsky:

Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Jossakin kolmesta evankeliumista on todellakin toisinpäin eli opettakaa ja kastakaa, mutta joka tapauksessa, Jeesus _itse_ käski 1. kastaa ja 2. opettaa.
Ei, lue tuo uudestaan. Vaan ensin
1.Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni =perusasioista evankeliointi ->ihminen tulee uskoon
2. Kaste
3. Opetus (eli ne tarkemmat raamattutunnit, Raamatun luku, kirjallisuus jne). Sitäkään ei voi sälyttää muille kuin uskoontulleille, vaikka saa ei-uskovat tietty tutkia Raamattua kanssa.

Jos laitat kaks ihmistä vierekkäin, toinen on lapsikastettu ja toinen ei, niin et löydä eroa (jos siis pelkkä kaste otetaan erottajaksi). Kumpikaan ei tunne Jeesusta.

Jos taas on kaksi kastamatonta joista toinen on tullut uskoon ja toinen ei, niin eroa jo on, vaikka se uskoontullut ei olisi vielä päässyt edes kasteella käymään. Toisen sydämessä vaikuttaa Jeesus, toisen ei.

Miten luulet ryövärin ristillä pelastuneen? Aivan, pelkällä uskolla. Kaste on sit piste i:n päälle, jos ehtii ja pystyy kasteella käymään.
 
Viimeksi muokattu:
No kuule, tuossa puhut ristiriitaisesti. Itsehän sinä sanoit, että ensin usko! Luterilaisessa kirkossa todellakin opetetaan seuraamaan Jeesusta. Sitä painotetaan niin paljon, että opetusta annetaan kaikille seurakunnan jäsenille rippikoulussa. Konfirmaatiossa ihminen tunnustautuu seurakunnan edessä siihen uskoon, johon hänet on kastettu, ilmaisee tahtonsa oppia tuntemaan Jeesusta Kristusta ja käy todistetusti Herran Pyhällä Ehtoollisella.
Olen tästä ennenkin palstalla kirjoittanut, mutta se ihmiselämän vaihe missä luterilainen kirkko tyrii ensin, on vauvakaste, mut sit he onnistuvat riparivaiheessa tekemään oikein.

Jos/kun vauvakaste ei auta mitään, niin _onneksi_heillä kuitenkin on rippikoulu jossa kerrotaan Jeesuksesta, koska se on Jeesuksen kehottamaa evankeliointia ja ripareilla nuoria tulee uskoon (vaiknei kaikki riparilla tule uskoon, mut eihän aina muulloinkaan).
Ja kirkon tuomasmessut, iltapäivä/iltatapahtumat, konsertit on myös usein semmoisia jossa puhutaan Jeesuksesta evankelioivalla tavalla. Kas kun ne on seurakunnan uskovien vapaaehtoisten järkkäämiä usein, toki pappikin on välillä niissä.

Mutta se alkupuoli eli lapsikaste on ihan turha. Vauva ei tajua kuin äitinsä tissin ja vaipanvaihdon ja sylin, mutta teini-ikäinen tajuaa jo tehdä elämäänsä koskevia päätöksiä.

Ja lapset pääsee muutenkin taivaaseen vaikkeivät uskoisi Jeesukseen.

Se täytyy sanoa että oma ripari oli kuivista kuivin, siellä ei paljoa herätystä tullut. Eli riippuu tosi paljon riparistakin...
 
vierailija
Olen tästä ennenkin palstalla kirjoittanut, mutta se ihmiselämän vaihe missä luterilainen kirkko tyrii ensin, on vauvakaste, mut sit he onnistuvat riparivaiheessa tekemään oikein.

Jos/kun vauvakaste ei auta mitään, niin _onneksi_heillä kuitenkin on rippikoulu jossa kerrotaan Jeesuksesta, koska se on Jeesuksen kehottamaa evankeliointia ja ripareilla nuoria tulee uskoon (vaiknei kaikki riparilla tule uskoon, mut eihän aina muulloinkaan).
Ja kirkon tuomasmessut, iltapäivä/iltatapahtumat, konsertit on myös usein semmoisia jossa puhutaan Jeesuksesta evankelioivalla tavalla. Kas kun ne on seurakunnan uskovien vapaaehtoisten järkkäämiä usein, toki pappikin on välillä niissä.

Mutta se alkupuoli eli lapsikaste on ihan turha. Vauva ei tajua kuin äitinsä tissin ja vaipanvaihdon ja sylin, mutta teini-ikäinen tajuaa jo tehdä elämäänsä koskevia päätöksiä.

Ja lapset pääsee muutenkin taivaaseen vaikkeivät uskoisi Jeesukseen.

Se täytyy sanoa että oma ripari oli kuivista kuivin, siellä ei paljoa herätystä tullut. Eli riippuu tosi paljon riparistakin...
Mutta miksi sitten hölpötät kielillä, joka ei ole mielestäsi homma eikä mikään ja samalla arvostelet, ettei armolahjoja arvosteta tarpeeksi korkealle - ja sitten vieläpä _kaste_ on mielestäsi perheestä? Kun sinä itse et saa mitään opetusta posmottamisestasi, miksi arvostelet meitä, jotka annamme oman lapsemme Jeesukselle jo heti hänen synnyttyään?
 
vierailija
Ja ajattelepas, että tuollainen solvaaja saa noin vaan olla kirkon jäsen! Nimeäsi en tiedä, mutta missähän muussa kirkossa käytöstäsi hyvällä katsottaisiin? Onko sinulla Katekismus? Kun kerran olet luterilainen, mikset lue sitä?
 
vierailija
Echo, oletko kiitollinen siitä, että jo rippikoulussa Jumala teki työtä sinun uppiniskaisuutesi kanssa? Myöhemmin olitkin valmis! Kuinka hyvä ja pitkämielinen Jumala onkaan!
 
vierailija
Lähetyskäsky:

Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Jossakin kolmesta evankeliumista on todellakin toisinpäin eli opettakaa ja kastakaa, mutta joka tapauksessa, Jeesus _itse_ käski 1. kastaa ja 2. opettaa.
Niin ja kaksoispiste on täsmentävä välimerkki, jonka voi korvata eli-sanalla, siis : tehkää opetuslapsiksi eli kastakaa ja opettakaa.
 
vierailija
Ja ajattelepas, että tuollainen solvaaja saa noin vaan olla kirkon jäsen! Nimeäsi en tiedä, mutta missähän muussa kirkossa käytöstäsi hyvällä katsottaisiin? Onko sinulla Katekismus? Kun kerran olet luterilainen, mikset lue sitä?
Onpas ihmiskeskeistä sulla... "ei hyvällä katsottaisi". Se on kuule ihan se ja sama miten IHMISET ketäkin katsovat!

Ja minä en kuulu enää evlutkahuorahomomuhametinmulkkufellaatiokirkkoon.
 
vierailija
Luulin Echo että olet hellari...

No, plussat:

- Luonteva yhteys vauvasta vaariin ainakin kirkon toimintaan osallistuvilla, muillekin jonkinlaisia kosketuskohtia perhejuhlien kautta
- Armon korostaminen omien tekojen sijaan
- Mahdollisuus osallistua toimintaan aktiivisesti jos niin haluaa (ainakin isommilla paikkakunnilla), vapaaehtoistyö, erikoismessut...
- Diakonia
- Lastenkerhot
- Riparit
- Papit yleensä helposti lähestyttäviä ja mukavia, kuten muutkin työntekijät
- Paljon arvokasta työtä ihmisten eteen, se vaan unohtuu kun riidellään jossain tvn väittelyssä
- Vaikeistakin asioista kuten homoudesta voidaan puhua edes jonkin verran. Vapaissa suunnissa ne ovat tabu, paitsi jos puhutaan ns. eheytymisestä mikä ei ole mahdollista

Miinukset

- Liika psykologisointi, varmaan korostuu liiaksi nykyään pappikoulutuksessakin. Jos haluan puhua papin kanssa, haluan hengellistä tukea, en psykologista. Joillakin toki toisin.
- Joitakin liiankin liberaaleja pappeja ja piispoja
- Joskus liika kaavoihin kangistuminen, "kaikkeen on oltava kaava"
- liian vaisusti keskustelussa mukana jos aiheena köyhyys, tuloerot, syrjäyttäminen
 
vierailija
Olen tästä ennenkin palstalla kirjoittanut, mutta se ihmiselämän vaihe missä luterilainen kirkko tyrii ensin, on vauvakaste, mut sit he onnistuvat riparivaiheessa tekemään oikein.

Jos/kun vauvakaste ei auta mitään, .
Kyllä auttaa. Jumala kutsuu ja ottaa yhteyteensä pyhässä kasteessa. Jumalan kutsu on aina voimassa. Ihminen voi paeta Jumalaa mutta palata taas kasteen armoon kuten itsekin.
Itse ilmaisen asian näin: "Jumala kastaa hyvin, yksi kaste riittää!" (sovellus vanhasta mainoksesta Serla...) Kaste on JUMALAN TEKO, EI IHMISEN.
 
vierailija
Echo, kielillä puhumista on myös luterilaisuudessa. Entisessä seurakunnassani sitä rohkaistiin, oli armolahjaseminaari, koulutusta... Vaihtelee seurakunnittain mutta kyllä se on ihan luterilainenkin armolahja. Sen sijaan se ei ole että kaikkien olisi PAKKO puhua kielillä todistaakseen olevansa elävässä uskossa. Se ei ole raamatullista.
 

Yhteistyössä