Maailma on hirveän epäreilu tytöille

  • Viestiketjun aloittaja nih
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja jos tyttöjä vietäisiin joka ilta tai joka toinen ilta omaan harrastuksen kuten viedään poikia jääkiekkoon, menestys olisi sama tai paljon parempi.
mutta koska tyttöjen tekemisiä ei pidetä yhtä tärkeänä ja arvokkaana, siihen ei sijoiteta mitään eikä menestystä tule.
Mutta tämän voi jokainen perhe, joka kokee sen vääräksi, ainakin omalta kohdaltaan korjata.

*muoks* Meni edellinen lainaus pieleen, nyt on oikein :)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis jos ratsastusta tuettaisiin verorahoin kuten jääkiekkoa, tyttöjen vanhemmat voisivat viedä joka ilta ratsastamaan tai joka toinen ilta, kuten nyt viedään poikia verorahoin kustannettuihin jäähalleihin.

jos tallit pidettäisiin verorahoin yllä, ratsastus olisi halpaa.
Pitäisikö äitien alkaa tekemään asialle jotain? Mun mielestä pitäisi.

 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis jos ratsastusta tuettaisiin verorahoin kuten jääkiekkoa, tyttöjen vanhemmat voisivat viedä joka ilta ratsastamaan tai joka toinen ilta, kuten nyt viedään poikia verorahoin kustannettuihin jäähalleihin.

jos tallit pidettäisiin verorahoin yllä, ratsastus olisi halpaa.
Jos ratsastus oli tosi yleinen harrastus, rakennettaisiin talleja varmasti verorahoin. Eihän jääkiekkohallitkaan ole mikään vanha keksintö. Vielä 70-luvulla pelattiin luonnonjäillä. Lajia kuitenkin seuraa niin suuri määrä ihmisiä ja jääurheilua harrastaa niin suuri määrä ihmisiä, että jäähallien rakentaminen palvelee suurta väestöryhmää. Koska jääkiekko kiinnostaa, se vetää myös sponsoreita ja mainostajia ja otteluista saadaan lipputuloja, joilla taas maksetaan hallien vuokria ne rakentaneille kunnille.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta koska tyttöjen tekemisiä ei pidetä yhtä tärkeänä ja arvokkaana, siihen ei sijoiteta mitään eikä menestystä tule.
Mutta tämän voi jokainen perhe, joka kokee sen vääräksi, ainakin omalta kohdaltaan korjata.
mutta se ei muuta sita asiaa, että jos aikoo satsasta lasten harrastuksiin kunnolla, poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse mutta tyttöjen pitää.

jääkiekko maksaisi myös 200 euroa viikossa, jos sitä ei verorahoin tuettaisi. tuon verran maksaisi harrastaa ratsastusta yhtä usein kuin pojat saavat harrastaa jääkiekkoilua. mutta kun poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse siitä kuin osa.

ei monellakaan ole varaa maksaa kaikkea itse. siis tyttöjen vanhemmilla, kun tyttöjen harrastuksia ei tueta verovaroin rahallisesti kuten poikien.
 
jaaha
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja jos tyttöjä vietäisiin joka ilta tai joka toinen ilta omaan harrastuksen kuten viedään poikia jääkiekkoon, menestys olisi sama tai paljon parempi.
mutta koska tyttöjen tekemisiä ei pidetä yhtä tärkeänä ja arvokkaana, siihen ei sijoiteta mitään eikä menestystä tule.
Hmmm... sä väität nyt, että kaikissa perheissä arvostetaan poikia enemmän kuin tyttöjä. Aika hurja väite!
 
jaaha
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta koska tyttöjen tekemisiä ei pidetä yhtä tärkeänä ja arvokkaana, siihen ei sijoiteta mitään eikä menestystä tule.
Mutta tämän voi jokainen perhe, joka kokee sen vääräksi, ainakin omalta kohdaltaan korjata.
mutta se ei muuta sita asiaa, että jos aikoo satsasta lasten harrastuksiin kunnolla, poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse mutta tyttöjen pitää.

jääkiekko maksaisi myös 200 euroa viikossa, jos sitä ei verorahoin tuettaisi. tuon verran maksaisi harrastaa ratsastusta yhtä usein kuin pojat saavat harrastaa jääkiekkoilua. mutta kun poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse siitä kuin osa.

ei monellakaan ole varaa maksaa kaikkea itse. siis tyttöjen vanhemmilla, kun tyttöjen harrastuksia ei tueta verovaroin rahallisesti kuten poikien.
Jos mun poikani harrastaa ratsastusta, niin onko poikien tallimaksut pienempiä kuin tyttöjen vai miten poikien vanhemmat maksaa vähemmän?

Jos molemmat harrastaa partiota, niin mun mielestä se tulee yhtä kalliiksi, enkä aio viedä oikaa viittä kertaa viikossa partioon ja tyttöä vaan kerran.

Sun näkökantasi on aika suppea. Pitäisikö otsikon olla: "Miksi jääkiekkoa tuetaan verorahoista, mutta ratsastusta ei"?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis jos ratsastusta tuettaisiin verorahoin kuten jääkiekkoa, tyttöjen vanhemmat voisivat viedä joka ilta ratsastamaan tai joka toinen ilta, kuten nyt viedään poikia verorahoin kustannettuihin jäähalleihin.

jos tallit pidettäisiin verorahoin yllä, ratsastus olisi halpaa.
Jos ratsastus oli tosi yleinen harrastus, rakennettaisiin talleja varmasti verorahoin. Eihän jääkiekkohallitkaan ole mikään vanha keksintö. Vielä 70-luvulla pelattiin luonnonjäillä. Lajia kuitenkin seuraa niin suuri määrä ihmisiä ja jääurheilua harrastaa niin suuri määrä ihmisiä, että jäähallien rakentaminen palvelee suurta väestöryhmää. Koska jääkiekko kiinnostaa, se vetää myös sponsoreita ja mainostajia ja otteluista saadaan lipputuloja, joilla taas maksetaan hallien vuokria ne rakentaneille kunnille.
ratsastus on tosi yleinen harrastus.
silti talleja ei kustanneta verorahoin, koska sitä harrastavat pääasiassa huonompi sukupuoli, tytöt ja naiset.

jäähallit ovat näiden kunnanisämachoilijoiden ym halua tehdä omille pojilleen tai itseleen pelipaikka.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta se ei muuta sita asiaa, että jos aikoo satsasta lasten harrastuksiin kunnolla, poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse mutta tyttöjen pitää.

jääkiekko maksaisi myös 200 euroa viikossa, jos sitä ei verorahoin tuettaisi. tuon verran maksaisi harrastaa ratsastusta yhtä usein kuin pojat saavat harrastaa jääkiekkoilua. mutta kun poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse siitä kuin osa.

ei monellakaan ole varaa maksaa kaikkea itse. siis tyttöjen vanhemmilla, kun tyttöjen harrastuksia ei tueta verovaroin rahallisesti kuten poikien.
Mä otin tuohon asiaan kantaa vähän ylempänä. Mutta mä olen nimimerkin "juu" kanssa samaa mieltä siitä, että niistä "tyttöjen" harrastuksista pitäisi ensin ruveta kiinnostumaan. Osoittaa, että niille lajeille on kysyntää. Tarvitaan kansalaisaktiivisuutta ja alueellista yhteistyötä. Jos jäädään kädet ristissä vain odottelemaan, mitään ei takuulla tapahdu.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja jos tyttöjä vietäisiin joka ilta tai joka toinen ilta omaan harrastuksen kuten viedään poikia jääkiekkoon, menestys olisi sama tai paljon parempi.
mutta koska tyttöjen tekemisiä ei pidetä yhtä tärkeänä ja arvokkaana, siihen ei sijoiteta mitään eikä menestystä tule.
Hmmm... sä väität nyt, että kaikissa perheissä arvostetaan poikia enemmän kuin tyttöjä. Aika hurja väite!
en tarkotitanut niin. tarkoitin, etä siihen ei valtiovallan eikä kuntien taholta sijoiteta mtään. yhteiskunta ei pidä tytttöjä ja tyttöjen tekemisiä yhtä arvokkaana, eikä todellisuudessa moni vanhempikaan.
 
jaaha
Onko tämä susta halpaa:
http://www.ksml.fi/mielipide/artikkelit/harrastev%C3%A4hennys-harkinnan-arvoinen/373569

Nykyisellään juniorikiekkoilu JYP:n kaltaisissa seuroissa on niin kallista, että suuri joukko lapsista jää ulkopuolelle. Hurjimmat ovat maksut teini-ikäisillä B-junioreilla, joiden jääkiekkoharrastus maksaa vuodessa lisenssi- ja varustekuluineen liki 4 000 euroa. Jo yksitoistavuotiaan lapsen harrastemaksuihin voi upota pitkälti toistatuhatta euroa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta koska tyttöjen tekemisiä ei pidetä yhtä tärkeänä ja arvokkaana, siihen ei sijoiteta mitään eikä menestystä tule.
Mutta tämän voi jokainen perhe, joka kokee sen vääräksi, ainakin omalta kohdaltaan korjata.
mutta se ei muuta sita asiaa, että jos aikoo satsasta lasten harrastuksiin kunnolla, poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse mutta tyttöjen pitää.

jääkiekko maksaisi myös 200 euroa viikossa, jos sitä ei verorahoin tuettaisi. tuon verran maksaisi harrastaa ratsastusta yhtä usein kuin pojat saavat harrastaa jääkiekkoilua. mutta kun poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse siitä kuin osa.

ei monellakaan ole varaa maksaa kaikkea itse. siis tyttöjen vanhemmilla, kun tyttöjen harrastuksia ei tueta verovaroin rahallisesti kuten poikien.
Jos mun poikani harrastaa ratsastusta, niin onko poikien tallimaksut pienempiä kuin tyttöjen vai miten poikien vanhemmat maksaa vähemmän?

Jos molemmat harrastaa partiota, niin mun mielestä se tulee yhtä kalliiksi, enkä aio viedä oikaa viittä kertaa viikossa partioon ja tyttöä vaan kerran.

Sun näkökantasi on aika suppea. Pitäisikö otsikon olla: "Miksi jääkiekkoa tuetaan verorahoista, mutta ratsastusta ei"?
jääkiekko, autourheilu, ...

esim.tanssia raskaampaa lajia tuskin on, mutta sitä pidetään tyttöjen kevyenä juttuna, vaikka jalkansa on voinut tanssia pilalle jo nuori ihminen.

miksi poikien urheilua tuetaan verorahoilla mutta tyttöjen ei?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en tarkotitanut niin. tarkoitin, etä siihen ei valtiovallan eikä kuntien taholta sijoiteta mtään. yhteiskunta ei pidä tytttöjä ja tyttöjen tekemisiä yhtä arvokkaana, eikä todellisuudessa moni vanhempikaan.
Yhteiskunta olemme me. Me päätämme, ketä äänestämme päättäviin elimiin. Me päätämme, miten perheissämme jaetaan lasten harrastusrahat. Me kasvatamme poikamme ja tyttäremme. Me päätämme, millaisia arvoja ja asenteita opetamme lapsillemme. Meidän tyttäremme ja poikamme ovat aikanaan niitä, jotka päättävät asioista.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Onko tämä susta halpaa:
http://www.ksml.fi/mielipide/artikkelit/harrastev%C3%A4hennys-harkinnan-arvoinen/373569

Nykyisellään juniorikiekkoilu JYP:n kaltaisissa seuroissa on niin kallista, että suuri joukko lapsista jää ulkopuolelle. Hurjimmat ovat maksut teini-ikäisillä B-junioreilla, joiden jääkiekkoharrastus maksaa vuodessa lisenssi- ja varustekuluineen liki 4 000 euroa. Jo yksitoistavuotiaan lapsen harrastemaksuihin voi upota pitkälti toistatuhatta euroa.
ja taas oltiin huolissaan poikien harrastusten kustannuksista, ja artikelin mukan kaikkienp oikien pitää päästä harrastamaan noin 1000 euroa kustantavaa lajia nimeltä jääkiekkol.

Mutta samanhintainen tai kalliimpi ratsastus on vain eliittiurheilua, tyttöjen höpöjuttua, ja kukaan ei ehdota että ratsastusta tuettaisiin kuten ehdottettiin jääkiekkoa tuettavan tuossa artikkelissa.
 
vieras
Googletin noita harrastajamääriä. Vuonna 2005-2006 (viimeisin tieto mitä löysin): jääkiekko 195000, taitoluistelu 20000 eli jäähalleissa yhteensä 215000. Ratsastus 117000. Tosin ratsastuksen harrastajamäärä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa ja on liiton arvion mukaan nyt 150000. Nämä luvut sisältävät lapset ja aikuiset.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta koska tyttöjen tekemisiä ei pidetä yhtä tärkeänä ja arvokkaana, siihen ei sijoiteta mitään eikä menestystä tule.
Mutta tämän voi jokainen perhe, joka kokee sen vääräksi, ainakin omalta kohdaltaan korjata.
mutta se ei muuta sita asiaa, että jos aikoo satsasta lasten harrastuksiin kunnolla, poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse mutta tyttöjen pitää.

jääkiekko maksaisi myös 200 euroa viikossa, jos sitä ei verorahoin tuettaisi. tuon verran maksaisi harrastaa ratsastusta yhtä usein kuin pojat saavat harrastaa jääkiekkoilua. mutta kun poikien vanhempien ei tarvitse maksaa itse siitä kuin osa.

ei monellakaan ole varaa maksaa kaikkea itse. siis tyttöjen vanhemmilla, kun tyttöjen harrastuksia ei tueta verovaroin rahallisesti kuten poikien.
Jaa, meillä molemmat lapset, tyttö ja poika harrastaa tennistä joka on pirun kallista. Ja ihan sama hinta on molemmilla. Jos pelaisivat futista tai jääkiekkoa niin toki se voisi olla halvempaa, ihan siksi että joukkuelajeissa esimerkiksi hallimaksut jakaantuvat useammalle harrastajalle.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
kyllähän sen huomaa täälläkin että tyttöjä ei arvosteta samalla tavalla. :whistle:
niin. jos kirjoitat että minulla on matemaattisesti lahjakas tyttö, saat ivallisia ja väheksyviä vastauksia 10 kertaa enemmän kuin jos kirjoitat saman pojasta. testattu on.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Onko tämä susta halpaa:
http://www.ksml.fi/mielipide/artikkelit/harrastev%C3%A4hennys-harkinnan-arvoinen/373569

Nykyisellään juniorikiekkoilu JYP:n kaltaisissa seuroissa on niin kallista, että suuri joukko lapsista jää ulkopuolelle. Hurjimmat ovat maksut teini-ikäisillä B-junioreilla, joiden jääkiekkoharrastus maksaa vuodessa lisenssi- ja varustekuluineen liki 4 000 euroa. Jo yksitoistavuotiaan lapsen harrastemaksuihin voi upota pitkälti toistatuhatta euroa.
ja taas oltiin huolissaan poikien harrastusten kustannuksista, ja artikelin mukan kaikkienp oikien pitää päästä harrastamaan noin 1000 euroa kustantavaa lajia nimeltä jääkiekkol.

Mutta samanhintainen tai kalliimpi ratsastus on vain eliittiurheilua, tyttöjen höpöjuttua, ja kukaan ei ehdota että ratsastusta tuettaisiin kuten ehdottettiin jääkiekkoa tuettavan tuossa artikkelissa.
Tuossa artikkelissahan ei sanottu mitään tuollaista! Varmasti monet ovat ehdottaneet ratsastusta tuettavaksi, haluat nähdä asian vain yhdeltä kantilta. Toisen urheilulajin haukkumisen sijasta kannattaisi keskittyä miettimään, miten sille ratsastusharrastukselle saataisiin enemmän tukea yhteiskunnalta, jos koet sen noin tärkeäksi. Itse esimerkiksi en koe sitä tärkeäksi, koska en ole moista ikinä harrastanut, kuten en myöskään jääkiekkoa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Onko tämä susta halpaa:
http://www.ksml.fi/mielipide/artikkelit/harrastev%C3%A4hennys-harkinnan-arvoinen/373569

Nykyisellään juniorikiekkoilu JYP:n kaltaisissa seuroissa on niin kallista, että suuri joukko lapsista jää ulkopuolelle. Hurjimmat ovat maksut teini-ikäisillä B-junioreilla, joiden jääkiekkoharrastus maksaa vuodessa lisenssi- ja varustekuluineen liki 4 000 euroa. Jo yksitoistavuotiaan lapsen harrastemaksuihin voi upota pitkälti toistatuhatta euroa.
ja taas oltiin huolissaan poikien harrastusten kustannuksista, ja artikelin mukan kaikkienp oikien pitää päästä harrastamaan noin 1000 euroa kustantavaa lajia nimeltä jääkiekkol.

Mutta samanhintainen tai kalliimpi ratsastus on vain eliittiurheilua, tyttöjen höpöjuttua, ja kukaan ei ehdota että ratsastusta tuettaisiin kuten ehdottettiin jääkiekkoa tuettavan tuossa artikkelissa.
Tuossa artikkelissahan ei sanottu mitään tuollaista! Varmasti monet ovat ehdottaneet ratsastusta tuettavaksi, haluat nähdä asian vain yhdeltä kantilta. Toisen urheilulajin haukkumisen sijasta kannattaisi keskittyä miettimään, miten sille ratsastusharrastukselle saataisiin enemmän tukea yhteiskunnalta, jos koet sen noin tärkeäksi. Itse esimerkiksi en koe sitä tärkeäksi, koska en ole moista ikinä harrastanut, kuten en myöskään jääkiekkoa.
minusta tyttöjen urheilua pitäisi tukea verorahoilla yhtä paljon kuin poikien. tai lopetaa kaikki urheilun tukeminen, ainakin kilpaurheilun.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta samanhintainen tai kalliimpi ratsastus on vain eliittiurheilua, tyttöjen höpöjuttua, ja kukaan ei ehdota että ratsastusta tuettaisiin kuten ehdottettiin jääkiekkoa tuettavan tuossa artikkelissa.
Näinhän se on. Mitäpä asialle voisi tehdä? Voisiko aloittaa vaikka kirjoittamalla Helsingin sanomien yleisönosastoon? Saada aikaiseksi keskustelua aiheesta muuallakin, kuin vain Mitäs nytillä? Kerätä kansalaisaddresseja? Saada ääntään kuuluviin. Ja ruveta nostamaan niitä ratsastusurheilun katsojalukuja. Jos ollaan vain hiljaa ja tyydytään tilanteeseen, mitään muutosta ei tapahdu.

Meillä on täällä aika ajoin tilanne, jolloin kaupunki haluaisi lakkauttaa tämän meidän sivukirjaston. Siitä nousee aina niin suuri älämölö, että kaupunki on kerta toisensa jälkeen perunut päätöksensä.

Jos mulla olisi tytär, joka haluaisi harrastaa ratsastusta ja mä haluaisin viedä harrastuksen tukemisasiaa eteenpäin, alkaisin selvittää ensin tämän lähialueeni intressejä. Perustaisin jonkun harrastusprojektin, jolle alkaisin kerätä sponsorirahaa. Kirjoittelisin paikallislehtiin. Ottaisin yhteyttä alueen Lions Clubiin. Hakisin kaupungilta jotain apurahaa projektille. Keräisin muita äitejä mukaan. Olisin yhteydessä kaupungin nuorisotyöstä vastaaviin ihmisiin. Jne jne.

 
jaaha
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
kyllähän sen huomaa täälläkin että tyttöjä ei arvosteta samalla tavalla. :whistle:
niin. jos kirjoitat että minulla on matemaattisesti lahjakas tyttö, saat ivallisia ja väheksyviä vastauksia 10 kertaa enemmän kuin jos kirjoitat saman pojasta. testattu on.
ja jos ilmoittaa että tyttö tuli niin tulee kauheesti noita otan osaa-juttuja. vitsi tai ei niin raivostuttavaa. mulla tyttöjä on 4 ja kauheesti on tullu noita "seuraavaks teiän pitää tehä sitä poikaa"-kommentteja. miks? saako siitä enemmän rahaa? :eek: :D :kieh:
Äh... Ja jos on kolme poikaa, tulee kauheesti kommentteja: "seuraavaksi teet sitten itsellesi tytön". Asioissa on aina kaksi puolta, joskus pljon enemmänkin.
 
jaaha
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
kaivappa esille semmosen ketjun..haluun nähä. :whistle:
Elämää on kaksplussan ulkopuolella ja onneksi näin on. Saa hieman laajakatseisempaa keskusteluseuraakin :) Kaksplussan keskustelut ei oo mulle absoluuttinen totuus, joten en halua niitä lähteinänikään käyttää!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minusta tyttöjen urheilua pitäisi tukea verorahoilla yhtä paljon kuin poikien. tai lopetaa kaikki urheilun tukeminen, ainakin kilpaurheilun.
Kerrotko vielä, mikä on sitä tyttöjen urheilua?
suurin osa tanssin tai ratsastuksen harrastajista on tyttöjä tai naisia.

suurinj osa jääkiekon tai autourheilun harrastajista on miehiä tai poikia.

jälkimmäistä tuetaan erittäin raskaasti verovaroiin, ensimmäistä ei.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
suurin osa tanssin tai ratsastuksen harrastajista on tyttöjä tai naisia.

suurinj osa jääkiekon tai autourheilun harrastajista on miehiä tai poikia.

jälkimmäistä tuetaan erittäin raskaasti verovaroiin, ensimmäistä ei.
Mutta asioita on mahdollista muuttaa, jos niin halutaan. Pitää vain ruveta tuumasta toimeen.

Mä olen ollut sikäli helpossa asemassa, että mun tyttäreni on ollut kiinnostunut urheilun sijasta kuvataiteista ja kirjallisuudesta. Ja kotikaupunkini on tukenut noita harrastuksia ihan mukavasti.

 
ap
kuinka moni toteaa mielessään, että toivosttavasti tuo pääsee eroon tuosta tyhhmästä ja lapsellsiesta auton päristelystä. Että en voisi mitään niin inhota kuin tuota lapsellista auton päristelyä?

ei, se on hienoa ja parempaa tekemistä kuij leikkiä prinsessaleikkiä.

sen sijaan hörhelöistä ja prinsessamaisuuksista kuuluu päästä eroon. ja tytön kuuluu oppia että kaikki mitä hän on, kaikki mitä han haluaisi olla, on aina huonompaa kuin se mitä poika on.

vaikka koulussa menisi miten hyvin, se 10 on kuitenkin huonompi kuin pojan 7.
 

Yhteistyössä