Mä nyt kerron teille miksi mä en kykene töihin.

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
paulamummu
http://ekoodit.fi/E426/soijapapuhemiselluloosa/

Soiija on aina muuntogeenistä, jos ei ole luomua. Tiesitkö, että sitäkin on koodattuna ihan missä vaan?

Munuaisvaivat ilmenevät myös selkäkipuna.

Munakkaat ovat helppoja ruokia ja maistuvat lapsillekin. Niihin täytyy vaan raaskia ostaa luomukananmunat ja oikea kerma, jossa ei ole karrageenia E407. Sellaisen voit syödä vaikka joka aamu, kunhan et pilaa sitä millään aromisuolalla tai pansuolalla tai maustesekoituksella, jossa on glutamaatteja.
Hiivauute ja h ---hydrolysaatit ovat myös niitä, mitä ei kunnollisessa ruoassa voi olla.

Munuaiset menee helposti pilalle sienistä ja tietysti kaikista vieraista aineista. Katso tuolta ketjua...:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1652108-flagyl-400mg-antibiootti-kenellakaan-ollut/sivu3.html

Luomilihaa saa usein 30% alella... Ei se sitten enää liian kallista ole:)
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
HippuTAR
Kiitos tsempeistä! Kai tää taas jossain vaiheessa helpottaa.

Niin ja kolme vuotta sitten kun oli edellinen tosi paha kausi, kysyin avanteen mahdollisuutta, mutta ei semmosta mulle luvattu. Ja siinäkin vaihtoehdossa tosiaan hirvittäis mahdolliset tulehdukset ja kiinnipysymisongelmat.
 
"yks äiti"
Voimia sinulle! Ei varmasti ole henkisestikään helppoa pyörittää arkea tuollainen vaiva kiusana.
Aivan älytöntä tämä joidenkin pään aukominen kun ei itsellä ole kokemusta pitempi aikaisesta sairastelusta, joka vaikuttaa arjessa selviytymiseen. Silloin täytyy huolehtia omasta ja perheen jaksamisesta ja antaa terveiden tehdä työt. Eihän noita töitä riitä edes kaikille terveillekään.
 
Voimia
Onko se ohutsuolen kapselikuvaus tehty tai varjoaine/magn.kuvaus? '

Tiedän etteivät helpolla niitä nykyään tee, jos ei veriarvoissa ole vikaa.
Itseltäni saatiin koepaloista muinoin selville crhon ja solumuutokset suolessa, siksi avanteeseen päädyttiin.
Mutta jos vain voi, niin en suosittele ilman että on solumuutoksia ym. Koska se ei aina ole helpoin tie todellkaan. :( ja osa ihmisistä osaa olla hyvinkin julmia sen suhteen.

Tuolle karrageeni-tyypille en jaksa edes kommentoida. Luotan enemmän sisätautilääkäreihin, kirurgeihin ja avannehoitajaan. :) Lisäravinteita on monenlaisia mutta ne apteekin tuotteet harvemmin kenenkään suolistoa enää pystyy pahentamaan. Päinvastoin, ilman niitä en eläisi enää.
 
paulamummu
Kiitos tsempeistä! Kai tää taas jossain vaiheessa helpottaa.

Niin ja kolme vuotta sitten kun oli edellinen tosi paha kausi, kysyin avanteen mahdollisuutta, mutta ei semmosta mulle luvattu. Ja siinäkin vaihtoehdossa tosiaan hirvittäis mahdolliset tulehdukset ja kiinnipysymisongelmat.
Kyllä se vähitellen helpottaa... Olet vaan tarkkana ja sanot kiitos ei aina kun joku tuo jotain sopimatonta. Siihen tarvitset voimia, todella!

En ole itse keksinyt näitä juttuja, esimerkiksi tässä:
toukokuun alussa 2008 muuan leikattu neuvoi sairaiden palstalla:

"Välttäkää maltoa... Epäilen, että mulla akuutin laukeemisen yhtenä syynä oli maltodextriini. (Ollu yhdistävänä tekijänä molemmilla akuutin puhkeamis kerroilla.) Pähkäilin, että kaikki malto ei imeydy mahalaukun ja ohutsuolen alueella ja ruokkii paksusuolen mikrobeja ja vääristää tasapainon..."

Onhan sinne leikkauksiin hyvä mennä ajoissa, mut tutkimukset eivät ole koskaan olleet hoitoa. Unicatia älä juo ikinä, on mun henkilökohtainen neuvo.
 
HippuTAR
Ohutsuolta ei ole tutkittu eikä tehty varjoaine tai magneettikuvauksia.

Mutta siis tää vaivahan on alkanu jo 18 vuotta sitten, toki alkuun oli vuosia vain lievästi silloin tällöin elämää häiritsevä.
 
paulamummu
Onko se ohutsuolen kapselikuvaus tehty tai varjoaine/magn.kuvaus? '

Tiedän etteivät helpolla niitä nykyään tee, jos ei veriarvoissa ole vikaa.
Itseltäni saatiin koepaloista muinoin selville crohn---solumuutokset suolessa, siksi avanteeseen päädyttiin.
Eikun ilman leikkausta et eläisi enää?

Ei niistä magneettikuvauksista kaikki todellakaan selviä, olen kuullut. Mut eipä niistä kukaan voi valittaa, kuten ei muistakaan valmisteista, jos on pari erilaista yhtaikaa käytössä. Tässä se Unicat:
Fimea

Karrageeni siinä muuttaa aineen sähköisen varauksen. Aika omituista, että sellainen on hyväksytty IKINÄ magneettikuvauksen bariumsulfaattiaineen "kyytipojaksi", aineeksi. Monet ovat olleet tutkimuksen jälkeen vielä parinkin viikon päästä hirvittävän kipeitä. Mutta vanhempien ei kai haluta huolestua asioista, mille he eivät kuitenkaan mitään voi?
 
paulamummu
Ohutsuolta ei ole tutkittu eikä tehty varjoaine tai magneettikuvauksia.

Mutta siis tää vaivahan on alkanu jo 18 vuotta sitten, toki alkuun oli vuosia vain lievästi silloin tällöin elämää häiritsevä.
No eikös suunnilleen siihen aikaan siirrytty EU:n määräysvallan alle noissa ruoka-asioissa? Silloin moninkertaisutivat lisäaineiden määrät ihan yleisesti, uusia tuli markkinoille yms.

Tässä kesäkuun 2014 tarina crohnikolta:

https://www.youtube.com/watch?v=TH5dxebEA28

Muutama minuutti elämästä;-)

Tässä olis hyvä teksti paidan selkään:
watch?v=TH5dxebEA28
 
Paulamummu
NATRIUMGLUTAMAATista: glutamiinihapon suola, arominvahvenne.

"Ennen sen raja-arvo Suomessa oli vain 2 g kiloa kohden, mutta tänään sitä saa lisätä elintarvikkeisiin (v.-98) 10g/kg kohti".

Tuo on kauhean vanhaa tietoa, mutta liittyy siihen aikaan, kun olin usein yhteydessä Eviraan ja kun liityttiin EU:in.
 
paulamummu
Joku naureskelee karrageenille... kannattaisiko lukea vaikka tämä tutkimus? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1242073/pdf/ehp0109-000983.pdf ??

Mikäli esim. hsCRP tuppaa olemaan korkealla, kannatta lähteä poissulkemaan mahdollisia tulehduksen aiheuttajia. Karrageeni on yksi ilmeinen muiden ohella.
No sillähän saadaan ne terveenä syntyneet koe-eläimet kipeäksi. Sit vasta voidaan kehitellä jotakin vaivaa "parantavaa" lääkettä. Eikö ne tuolla Evirassa ymmärrä englantia? Vai eivätkö vaan viitsi lukea? No, syyhän tiedetään: kukaan ei nosta asiaa pöydälle, kun sen on joku "ylempi" aiemmin määritellyt. Siinä nimittäin voi mennä oma oksa poikki samalla. Sellaista vaan ei koskaan tapahdu. Mut se, että joku on sallinut sen luomutuotteisiin, kielii siitä, että luomu on todellakin vajavasti otettava uhka lääketeollisuudelle.

Tämän sentään Evira myöntää:

Lisäaineluokka: Vältä näitä lisäaineita, jos kärsit ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) | E-koodit.fi

Luomukermasta se Ingmannin luomukerma ei sisällä karrageenia ja se yks saksalainen...
 
paulamummu
Ohhoh, enpä ole tätä juttua ennen nähnytkääm:-D
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014090718638829_ul.shtml

Kirjoitusvirhe livahti tuonne... vajavasti tarkoittaa tietysti VAKAVASTI.
Kattelin uutisia samalla:)
 
paulamummu
Ohhoh, enpä ole tätä juttua ennen nähnytkääm:-D
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014090718638829_ul.shtml

No, mitäs tuohon sanoisi...?

https://www.youtube.com/watch?v=VIIQVll7DYY
 
paulamummu
Kiitos tsempeistä! Kai tää taas jossain vaiheessa helpottaa.

Niin ja kolme vuotta sitten kun oli edellinen tosi paha kausi, kysyin avanteen mahdollisuutta, mutta ei semmosta mulle luvattu. Ja siinäkin vaihtoehdossa tosiaan hirvittäis mahdolliset tulehdukset ja kiinnipysymisongelmat.
"Vesi, sokeri, hiilidioksidi, väri (E150d), happamuudensäätöaine (E338), aromit (mm. kofeiini), makeutusaine (stevioliglykosidit), stabilointiaine (E414), aromivahventeet (E620, E957)."

Tuossa on syy monenkin crohnikon vaivoihin. Ei sille kukaan m itään mahda, jos ei pysty sellaisia ilman olemaan. Itse enä käytä koskaan enkä missään tapauksessa askorbiinihappoa sisältäviä juomia. Maha ei kestäis.
 
Minni-hiiri harmaana
Ymmärrän sinua, vaikka minulle onkin kaikki kaikessa päästä töihin. Nyt siis pääsin, vaikka "vanha" olenkin.
Kuitenkin näytän ainakin 10 vuotta nuoremmalta kuin mitä olen :)
 
paulamummu
"Vesi, sokeri, hiilidioksidi, väri (E150d), happamuudensäätöaine (E338), aromit (mm. kofeiini), makeutusaine (stevioliglykosidit), stabilointiaine (E414), aromivahventeet (E620, E957)."
Phosporal -tyhjennysjuoma on pilannut munuaisia ja kaikki ei varmaankaan ole siitä valittaneet kertaakaan, vaikka olis ollut aihettakin?

E338 on samaa ainetta, siis se estää myös ravinteiden imeytymisen, joten anemia tulee hyvin helposti, teki mitä tahansa:-(

E338: Fosforihappo | E-koodit.fi

Fosfaatit aiheuttavat myös osteoporoosia, eikä siihen määrätyt lääkkeet auta asiaa, jos edelleen saa niitä ruoassa.

Katso Ylearkistosta ohjelma Fosfat i maten. Ne nostavat stressihormonitasoja, joten et pääse ikinä eroon stressistä edes nukkumalla, jos yhtaikaa saat fosfaatteja jossain muodossa suuhusi.

Jos nuo asiat ymmärtää karttaa ja pitää ruokapäiväkirjaa, mihin merkitsee myös kaikki pienetkin asiat, kuten lisätyt vitamiinit ruoassa tai juomissa, alkaa asia selkiintymään, mut vähitellen. Eipä siinä auta ravitsemusterapeutitkaan:-(
 
paulamummu
Joku naureskelee karrageenille... kannattaisiko lukea vaikka tämä tutkimus? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1242073/pdf/ehp0109-000983.pdf


Mikäli esim. hsCRP tuppaa olemaan korkealla, kannatta lähteä poissulkemaan mahdollisia tulehduksen aiheuttajia. Karrageeni on yksi ilmeinen muiden ohella.
Kyllä olen tiennyt kaggageenin haitoista kauan aikaa, mut silloin en tajunnut vielä, että kasvirasvat voivat sisältää neonikotinoidijäämiä ja siitähän karmeaa jäätelöä syntyykin:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Karrageeni (E 407) ja IBD
 
mulla sama!
Vatsaoireista tuli diagnoosi ärtyvän suolen oireyhtymä ja mullakin fodmap-ruokavalio auttoi. Paniikkihäiriöön sain diapamia. Selkävaivoihin auttoi kuntoutus (sain lähetteen fysioterapeutille ja pääsin kuntosalille). Nyt 1,5 vuoden jälkeen olen taas työkykyinen. :) Alaa joudun vaihtamaan koska selkä vieläkin välillä oireilee. Painonpudotuskin auttoi näihin oireisiin.
 
paulamummu
NATRIUMGLUTAMAATista: glutamiinihapon suola, arominvahvenne.

"Ennen sen raja-arvo Suomessa oli vain 2 g kiloa kohden, mutta tänään sitä saa lisätä elintarvikkeisiin (v.-98) 10g/kg kohti".

Tuo on kauhean vanhaa tietoa, mutta liittyy siihen aikaan, kun olin usein yhteydessä Eviraan ja kun liityttiin EU:in.
Nämä raja-arvothan ovat ihmisten tekemiä ja nyt sattuu vaan olemaan niin, että mellä ei poliitikot aja enää ihmisen terveyttä ollenkaan - tai siis jotkut eivät piittaa siitä yhtään! Esimerkiksi rypsiöljy - neonikotinoidijäämät eivät voi olla vaikuttamatta, kun ne ovat hermomyrkkyjä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2391212-3v-hunaja-oksennus/

Luomuhunajaa voit käyttää makeutukseen, ei luomusokeria, kun siinä on glysiiniä ja glutamiinihappoa. Niitä ei mun pää kestä, migreeni tulee, kuten muistakin glutamaateista:-(

No, nyt pesty pyykki odottaa jo silittämistä. Älä hätäile töihin, vaan nuku kunnolla ja hoida siten itsesi. Endometrioosista en tiedä mitään, mutta kipuihin voit ottaa kurkumaa, eikä kipulääkkeitä. Sitäkin saa nykyään jauhettuna ja luomuna:)
 
Lueskelin noita juttuja ja toi Fodmap kuulostaa jo siltä, mitä noudatan aika hyvin. Olen huomannut, että laktoosin lisäksi minulle ei sovi sokeri, valkoinen vehnä eikä alkoholi, rasvainen ruoka ja punainen liha. Eli kevyt ruokavalio on paras.
Hippu, jos sut on tutkittu eikä mitään diagnoosia löydy, niin ruokavaliohoito.
Noin kymmenen vuotta sitten olin itse kuvailemassasi kunnossa ja tänä päivänä voin jo paljon paremmin.
Lisään vielä, että särkylääkkeet on pahaksi mun suolistolle. Ruoka tehdään yleensä itse raaka-aineista eli valmiita ruokia käytetään mahdollisimman vähän.
 
Viimeksi muokattu:
qwertyuiopå
Nämä raja-arvothan ovat ihmisten tekemiä ja nyt sattuu vaan olemaan niin, että mellä ei poliitikot aja enää ihmisen terveyttä ollenkaan - tai siis jotkut eivät piittaa siitä yhtään! Esimerkiksi rypsiöljy - neonikotinoidijäämät eivät voi olla vaikuttamatta, kun ne ovat hermomyrkkyjä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2391212-3v-hunaja-oksennus/
Luomuhunajaa voit käyttää makeutukseen, ei luomusokeria, kun siinä on glysiiniä ja glutamiinihappoa. Niitä ei mun pää kestä, migreeni tulee, kuten muistakin glutamaateista:-(
No, nyt pesty pyykki odottaa jo silittämistä. Älä hätäile töihin, vaan nuku kunnolla ja hoida siten itsesi. Endometrioosista en tiedä mitään, mutta kipuihin voit ottaa kurkumaa, eikä kipulääkkeitä. Sitäkin saa nykyään jauhettuna ja luomuna:)
Skitsofrenian oireet

Skitsofrenian oireet vaihtelevat suuresti sekä eri potilailla että samallakin potilaalla hänen sairautensa eri vaiheissa.

Aistiharhoista eli hallusinaatioista yleisimpiä ovat erilaiset kuuloharhat, jolloin henkilö kuulee yksittäisiä sanoja tai puhetta. Skitsofrenialle varsin tyypillisessä kuuloharhassa puheääni kommentoi henkilön käytöstä tai toistaa hänen ajatuksiaan. Joskus kaksi ääntä keskustelee keskenään henkilön tekemisistä. Äänet voivat olla luonteeltaan uhkaavia tai syyttäviä. Joskus ääniä kuuleva voi keskustella äänten kanssa tai naureskella niille. Kuuloharhojen lisäksi skitsofreniaa sairastavalla voi ilmetä myös näköharhoja tai joskus harvemmin myös tunto-, haju- tai makuharhoja. Vaikea-asteisina ja totena pidettyinä kuuloharhat voivat haitata suuresti henkilön ajattelua ja käytöstä. Usein kuuloharhoista kärsivä kykenee erottamaan aistiharhansa todellisuudesta.

Harhaluulot eli deluusiot ovat itsepäisiä, jäykkiä ja perusteettomia uskomuksia, joista henkilö pitää itsepäisesti kiinni. Jäykkinä ja itsepintaisina erilaiset harhaluulot saattavat hallita henkilön koko ajatusmaailmaa ja vaikeuttaa monin tavoin hänen sosiaalista toimintakykyään. Hyvin yleisiä harhaluuloja skitsofreniassa ovat erilaiset paranoidiset eli vainoharhaiset deluusiot sekä niin kutsutut suhteuttamisharhaluulot.

Vainoharhaisille (paranoidisille) harhaluuloille ovat ominaisia perusteettomat ja monesti eriskummallisetkin pelot vainotuksi tai vakoilluksi tulemisesta. Suhteuttamisharhaluulojen eli psykoottisten merkityselämysten yhteydessä henkilö tulkitsee virheellisesti ihmisten eleet tai kokee lehtikirjoitusten täysin perusteetta viittaavan nimenomaisesti häneen itseensä. Tuloksena näistä merkityselämyksistä on usein pelonsekainen eristäytyminen sosiaalisista suhteista. Vakavissa sairauden muodoissa tai vaiheissa skitsofreniaa sairastava voi kokea harhanomaisesti, että häneltä on riistetty oma tahto, hänen päähänsä laitetaan ajatuksia, hän on ulkopuolisen voiman kontrolloima, hänen ajatuksiaan voidaan lukea tai ne kuuluvat kaikuna ääneen ja muuta vastaavaa.

Osalla skitsofreniaa sairastavista keskeisenä oireena ovat aistiharhojen ja harhaluulojen asemasta erilaiset ajatusten rakenteen ja puheen häiriöt. Tyypillinen puheen häiriö on assosiaatioiden löyhtyminen. Se ilmenee oireena kuitenkin myös muissa psykiatrisissa sairauksissa, kuten esimerkiksi kaksisuuntaisen mielialahäiriön mania- ja hypomaniajaksojen yhteydessä. Skitsofreniaa sairastavan puhe voi myös olla hyvin epäloogista, joskus täysin sekavaa sillisalaattia sisältäen aivan omia sanoja (niin kutsutut neologismit). Joskus taas skitsofreniaa sairastavan puhe on korostuneen seikkaperäistä, yksityiskohtiin takertuvaa, sisällöltään ja tunneilmaisultaan köyhtynyttä tai väsyttävää saman asian toistamista (niin kutsuttu perseveraatio). Ajatusten tarpeetonta toistumista ilmenee tyypillisenä oireena myös alkavassa dementiassa.

Ajatustoiminnan häiriöt voivat skitsofreniassa johtaa erilaisiin käyttäytymisen ongelmiin. Joidenkin sairaudesta kärsivien motoriset toiminnot ovat voimakkaasti estyneet, jopa jäykistyneet tai päinvastoin kiihtyneet (niin kutsuttu katatoninen jäykkyys tai kiihtyneisyys). Joskus sairastuneella ilmenee outoja maneereita tai toisten ihmisten käytöksen matkimista (niin kutsuttu ekopraksia) tai hän käyttäytyy jotenkin muuten hyvin eriskummallisella tavalla.

Joillakin skitsofreniaa sairastavilla keskeinen ja hänen työ- ja toimintakykynsä kannalta hankalin oire on kykenemättömyys spontaaniin toimintaan ja yleinen tahdottomuus. Vaikea-asteisena tahdottomuus ja motivaation puute voivat johtaa lähes täydelliseen liikkumattomuuteen tai puhumattomuuteen eli mutismiin.

Tahdottomuuden ohella monelle kroonista skitsofreniaa sairastavalle henkilölle ovat ominaisia erilaiset tunne-elämän ja tunneilmaisun vaikeudet. Kyvyttömyys tuntea nautintoa (anhedonia) johtaa siihen, että henkilö ei pysty vakavasta masennustilasta kärsivän tavoin tuntemaan juuri lainkaan mielihyvää, joskus ei myöskään pelkoa tai ahdistuneisuutta. Pitempään vaikeaa skitsofreniaa sairastaneiden kyky ilmaista tunteitaan voi olla latistunut, mikä voi suuresti haitata heidän sosiaalisia suhteitaan. Joillekin vakavammin sairaille ovat ominaisia tilanteisiin sopimattomat tahdosta riippumattomat tunneilmaisut.

Moni skitsofreniaa sairastava kärsii erilaisista keskushermoston toiminnan häiriöistä eli neuropsykologisista vaikeuksista. Tavallisimpia näistä neuropsykologisista häiriöistä ovat vaikeudet keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ylläpitämisessä, lyhytkestoisessa muistissa, tiedon vastaanottamisessa ja käsittelyssä sekä päätöksen teossa. Näiden neuropsykologisten vaikeuksien tunnistaminen on tärkeää ammatinvalinnan ja kuntouttamisen kannalta. Kaikki skitsofreniaa sairastavat eivät kuitenkaan kärsi näistä ongelmista, vaan osa sairastuneista on hyvin lahjakkaita ja luovia.
 
mä...
Itse kärsin myös elämää vaikeuttavasta sairaudesta, olen kärsinyt tästä n. 20 vuotta. 5 vuotta sitten löydettiin minulle sopiva lääke, jonka avulla pystyn elämään lähes normaalia elämää. Pystyin jälleen opiskelemaan ja pääsin työelämään. Lääke piti halvaannuttavan kivun kurissa enkä enää kaatuillut tai pyörtyillyt. Lääke on paljon käytetty, vahva särkylääke, joka minulla on koko viisi vuotta mennyt samalla, pienellä annoksella. Sen uusiminen on vain niin kauhea tilanne. Pompotellaan miten sattuu, aikoja ei anneta ja lääkäri ei uusi näkemättä. Nyt olen yrittänyt 3 viikkoa joka arkiaamu saada aikaa, jotta resepti voitaisiin uusia. Onneksi ei ole enää montaa vuotta, kun lapseni on aikuinen. Sen jälkeen pääsen tästä helvetistä eikä tarvitse koskaan enää kokea tätä kipua tai pompottelua lääkkeiden saamiseksi.
 

Yhteistyössä