Mä nyt kerron teille miksi mä en kykene töihin.

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
paulamummu
Mulla myös samankaltaisia vatsaongelmia ja krooninen selkäkipu, sekä lisäksi vakava masennus. Mitään apua en mihinkään saa, yritetty on. Psykan polilta laitettiin pois "meillä ei oo sulle mitään tarjottavaa." Työkkäri koittaa laittaa kursseille ja työharjotteluun, en mene kun en sairaudelta kykene. Vittu mikä noidankehä. Panadol resepti ehkä just ja just irtoaa, ei muuta.
Panadolissahan on maissia... en muista, mut paha olo voi johtua siitä!

Katsopa uutinen - vähän ohi aiheen, mut munuaiset menee pilalle kaloillakin ja syynä on soijaperäiset lääkkeet:
Pietarista lääkejäämiä Itämereen yhtä paljon kuin koko Suomesta | Yle Uutiset | yle.fi

Tuli just uutisissa tuo... katso yle 1.!

J.K.Kurkumaa ei tosiaan oteta edes puolen puolta teelusikallista kerralla:) Mut vaikea tietää, mihin tehoaa, kun ei ole kipuja mihin testata;-)
 
Älkää syökö mitään!
*heittää löylyä* Kai sinä paulamummo tiesit, että luomuviljellyistä kasviksista saa moninkertaisen määrän nitraattia tavallisesti viljeltyihin verrattuna? :)

Alkuperäiselle kirjoittajalle: Harmi, ettei sulla toimi FODMAP :( Se nimittäin on mulla, kuten muutamalla muullakin tässä ketjussa auttanut noihin epämääräisiin ripuleihin ja kipuihin. On muuten todella raivostuttavaa, kun mitään selkeästi mitattavaa selittävää tekijää ei löydy. Jos olis joku selkeä tauti, niin olis myös selkeä hoito ja vois vähän elätellä toiveita paranemisesta.
 
HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja Älkää syökö mitään!;30255621:
*heittää löylyä* Kai sinä paulamummo tiesit, että luomuviljellyistä kasviksista saa moninkertaisen määrän nitraattia tavallisesti viljeltyihin verrattuna? :)

Alkuperäiselle kirjoittajalle: Harmi, ettei sulla toimi FODMAP :( Se nimittäin on mulla, kuten muutamalla muullakin tässä ketjussa auttanut noihin epämääräisiin ripuleihin ja kipuihin. On muuten todella raivostuttavaa, kun mitään selkeästi mitattavaa selittävää tekijää ei löydy. Jos olis joku selkeä tauti, niin olis myös selkeä hoito ja vois vähän elätellä toiveita paranemisesta.

Niin on harmi joo. Tosin epäilen että edes on kysymys ärtyvästä suolesta, koska mulla ei ole aiemmin ollut kipuja. Noi kivut on siis täysin uusi oire. Mulla ei myöskään oo mahan turvotusta tai mainittavia ilmavaivoja.

Mutta tänä aamuna ei oo tarvinnu vielä kertaakaan käydä ruikulla, eikä mahas tunnu mitään erikoista. Tais se kääretortun syönti järkyttää mahan ainakin hetkellisesti rauhottumaan. Mikä taas on omituista, onko kukaan muu mahavaivainen huomannu samanlaista ilmiötä? Siis että yhtäkkinen muutos ruokavaliossa rauhottaa mahan joksikin aikaa?
 
endis
Niin on harmi joo. Tosin epäilen että edes on kysymys ärtyvästä suolesta, koska mulla ei ole aiemmin ollut kipuja. Noi kivut on siis täysin uusi oire. Mulla ei myöskään oo mahan turvotusta tai mainittavia ilmavaivoja.

Mutta tänä aamuna ei oo tarvinnu vielä kertaakaan käydä ruikulla, eikä mahas tunnu mitään erikoista. Tais se kääretortun syönti järkyttää mahan ainakin hetkellisesti rauhottumaan. Mikä taas on omituista, onko kukaan muu mahavaivainen huomannu samanlaista ilmiötä? Siis että yhtäkkinen muutos ruokavaliossa rauhottaa mahan joksikin aikaa?
Tottakai. Siitä voi seurata sitten ummetus. Se on vähän sama kuin se, että jos koskee selkään, lyö vasaralla peukaloon, niin et tunne pitkään aikaan kipua kuin sormessa!
 
endis
Ruuansulatusentsyymeistä en oo kuullutkaan, mitä ikinä ne onkin niin taidan kokeilla, tuskin ne ainakaan pahentaa tätä.

Rasvaiset ruuat ei sovi.
Tämä kertoo paljon. Entsyymit ovat katalyyttejä, jotka pilkkovat tai yhdistelevät aineita. Esimerkiksi laktoosi on maitosokeria, jossa on glukoosi ja galaktoosi yhdistettynä happisidoksella. Laktaasi-entsyymi purkaa kyseisen liitoksen, jolloin laktoosista tulee glukoosia ja galaktoosia. Vastaavasti tavallinen sokeri on glukoosia ja fruktoosia happisidoksella yhdistettynä. Sakkaraasi-entsyymi pilkkoo sen glukoosiksi ja fruktoosiksi. Amylaasi taas pilkkoo tärkkelystä, proteaasi proteiineja ja lipaasi rasvoja. Entsyymit siis päättyvät sanaan "AASI".

Mikäli rasvaiset ruoat ei sovi, on kyse siitä, että lipaasi ja ehkä muut entsyymit eivät toimi. Syy on joko se, että haimasi ei niitä tuota, tai sitten tulehdus suolen seinämällä estää sen muodostumisen. Tuolloin sinun tulee muuttaa ruokavaliota siten, että selätät tulehduksen. Usein tulehduksen aiheuttajana on viljat ja mm. vääränlaiset rasvat, kuten omega6-rasvat. Tällaisen ihmisen kannattaa vaikka karpata, mutta siten, että käyttää luonnollisia rasvoja ja ei mitään prosessoituja tuotteita. Pihviä pannulle, kaalia voissa jne. Muutamassa kuukaudessa alkaa ruoansulatusentsyymien tuotanto palautua ja alat kestämään myös muitakin aineita.

Mikäli kyse on taas siitä, että sinulla elää vääränlaisia mikrobeja suolistossa (esim. useiden antibioottikuurien vuoksi), tai hiivoja, niin tuolloin sinun pitää ajatella asia siten, että et ruoki näitä vääränlaisia mikrobeja vaan palautat suolistoon sen luonnolisen bakteeriflooran. Koprofagiaa käytetään eläinmaailmassa, ihmiset syövät probiootteja. Fiksuinta olisi vetää hiilarit minimiin ja syödä raju probioottikuuri esim. hapankaalin muodossa. Toki apteekista voi ostaa esim. Lacto 7-tabletteja, mutta tehokkaampaa olisi tehdä vaikka itse probioottijogurtti (bakteerikannat saat netistä tilaamalla), joissa on millilitrassa 100 miljoonaa elävää bakteeria.
 
qwertyuiopå
Endiksen viesitssä on paljon asiaa, minäkin suosittelen probiootteja, eivät ainakaan oel haitaksi. Haiman toiminta on varmaankin tutkittu? Esim. Creonia ei kannata aloittaa ennen kuin asia on selvitetty.
 
HippuTAR
Ei oo haiman toimintaa tutkittu. Ainakaan tietääkseni. Verikokeita on tosin otettu vaikka kuinka paljon enkä tiedä mitä kaikkea niistä on katottu.

Tutkimuksissa joita on tehty on todettu kilpparin vajaatoiminta ja suurentunut kilpirauhanen, joka on kyllä tyroksiinista huolimatta silminnähden suurentunut lisää.

Lisäksi b12 on koholla. Sisätautilääkärin mukaan sillä ei ole merkitystä. Mutta ainakin vaasan sairaalan labran sivuilla sanotaan näin: "Kohonneita pitoisuuksia tavataan B12-vitamiinihoidoissa, KML:ssa, maksataudeissa ja munuaisinsuffisienssissa"
 
HippuTAR
Raskas tilanne :(

Sanoitko HippuTAR että sinulla on endometrioosi (vai oliko se joku muu tässä ketjussa)? Se voi kyllä aiheuttaa vaikeitakin oireita, vaikka itse endometrioosia olisikin vain vähän.
Endometrioosia on todettu sektion yhteydessä. En muista enää oliko viimesin sektio vai sitä edellinen. Mutta kuitenkin munasarjoissa ainakin oli, muuten sitä ei oo tutkittu. Hormonikierukkaa tarjottiin hoidoksi, en sitä huolinut.
 
Ei oo haiman toimintaa tutkittu. Ainakaan tietääkseni. Verikokeita on tosin otettu vaikka kuinka paljon enkä tiedä mitä kaikkea niistä on katottu.

Tutkimuksissa joita on tehty on todettu kilpparin vajaatoiminta ja suurentunut kilpirauhanen, joka on kyllä tyroksiinista huolimatta silminnähden suurentunut lisää.

Lisäksi b12 on koholla. Sisätautilääkärin mukaan sillä ei ole merkitystä. Mutta ainakin vaasan sairaalan labran sivuilla sanotaan näin: "Kohonneita pitoisuuksia tavataan B12-vitamiinihoidoissa, KML:ssa, maksataudeissa ja munuaisinsuffisienssissa"
Miksi sulta ei leikata suurentunutta kilpirauhasta? :(

Onko sulta muuten testattu helikobakteeri?
 
"Muttis"
Endometrioosia on todettu sektion yhteydessä. En muista enää oliko viimesin sektio vai sitä edellinen. Mutta kuitenkin munasarjoissa ainakin oli, muuten sitä ei oo tutkittu. Hormonikierukkaa tarjottiin hoidoksi, en sitä huolinut.
Mulla on endo, ja oireina myös vatsan löysyyttä sekä ulostuskipua. Suoli on ollut kiinni vähän siellä sun täällä. Tuntuu myös pahana olona.

Kannattaisi kyllä tutkia se tarkemmin...
 
HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;30255848:
Miksi sulta ei leikata suurentunutta kilpirauhasta? :(

Onko sulta muuten testattu helikobakteeri?
Helikobakteeri on testattu, ei ollu.

En tiedä miksi ei leikata.

Lääkäriin on turha enää mennä koska sieltä on todettu että kaikki mahdollinen on tutkittu ja kirjattu diagnoosiksi toiminnallinen vatsavaiva. Lisäksi kun on diagnoosina masennus niin myös sen piikkiin pannaan noita oireita.

Vuosi sitten mulle kirjotettiin keskussairaalasta (paperikonsultaatio) resepti Triptyl nimiselle lääkkeelle. Olis pitäny siis ajaa alas toi escitalopram ja alottaa sit toi triptyl. En uskaltanu kun tilanne oli sillon siedettävä. No eilen lueskelin tosta triptylistäki ja mietin jo pitäiskö kuitenkin kokeilla, kunnes huomasin että sitä ei saa syödä tyroksiinin kans. Ne oli kirjottanu sairaalasta reseptin myös jollekin jauheelle jota syödään sappihapporipuliin ja siinä reseptis on kyllä huomioitu se että ei saa ottaa tyroksiinin kans yhtäaikaa vaan pitää ottaa jauhe illalla. Että joo....

Niin ja tota jauhettakaan en oo hakenu, määrännyt lääkärikin oli itsekin sitä mieltä että tuskin on siitä sappihapporipulista kyse.
 
paulamummu
Joku myrkytystila sulla varmaan on ja nyt kannattaa jättää ainakin kaikki vitamiinivalmisteet pois.

Hyvä et enis kirjoitti. Katso kuitenkin, ettei ole inuliinia missään valmisteessa... Siitä voi tulla hirvittävät kivut. Saat kyllä olla tarkkana noiden valmisteiden kans, kun yhtäkkiä ei sais mitään lopettaa. D12-vitamiini on rasvaliukoinen. Siksi sulle ei varmaankaan sovi nyt rasvaiset ruoat. Katso fineli ja B12-vitamiini. Sieltä löytyy ainekset, mitä sun ei kannata nyt syödä.

Ja lääkärin täytyy kantaa vastuu niistä lääkkeistä, mitä on määrännyt.

http://www.google.fi/url?q=http://plagiointitutkija.blogspot.com/2010/11/rikollista-rahaa-tieteenteon-nimissa.html&sa=U&ei=-goQVOniKor9ygPP0IG4BQ&ved=0CBIQFjAA&usg=AFQjCNFGzkKro7dVm6CVNBCDzR8b7BrGcw
 
"miata"
Triptyliä voi hyvin käyttää thyroxinin kanssa. Itse söin vuoden ilman mitään ongelmia, tosin vaihdettiin sittemmin toiseen lääkkeeseen kun oli liian väsyttävä. Thyroxin aamulla ja triptyl illalla suunnilleen klo 18-19 maissa.
 
vierailija
Tämä kertoo paljon. Entsyymit ovat katalyyttejä, jotka pilkkovat tai yhdistelevät aineita. Esimerkiksi laktoosi on maitosokeria, jossa on glukoosi ja galaktoosi yhdistettynä happisidoksella. Laktaasi-entsyymi purkaa kyseisen liitoksen, jolloin laktoosista tulee glukoosia ja galaktoosia. Vastaavasti tavallinen sokeri on glukoosia ja fruktoosia happisidoksella yhdistettynä. Sakkaraasi-entsyymi pilkkoo sen glukoosiksi ja fruktoosiksi. Amylaasi taas pilkkoo tärkkelystä, proteaasi proteiineja ja lipaasi rasvoja. Entsyymit siis päättyvät sanaan "AASI".

Mikäli rasvaiset ruoat ei sovi, on kyse siitä, että lipaasi ja ehkä muut entsyymit eivät toimi. Syy on joko se, että haimasi ei niitä tuota, tai sitten tulehdus suolen seinämällä estää sen muodostumisen. Tuolloin sinun tulee muuttaa ruokavaliota siten, että selätät tulehduksen. Usein tulehduksen aiheuttajana on viljat ja mm. vääränlaiset rasvat, kuten omega6-rasvat. Tällaisen ihmisen kannattaa vaikka karpata, mutta siten, että käyttää luonnollisia rasvoja ja ei mitään prosessoituja tuotteita. Pihviä pannulle, kaalia voissa jne. Muutamassa kuukaudessa alkaa ruoansulatusentsyymien tuotanto palautua ja alat kestämään myös muitakin aineita.

Mikäli kyse on taas siitä, että sinulla elää vääränlaisia mikrobeja suolistossa (esim. useiden antibioottikuurien vuoksi), tai hiivoja, niin tuolloin sinun pitää ajatella asia siten, että et ruoki näitä vääränlaisia mikrobeja vaan palautat suolistoon sen luonnolisen bakteeriflooran. Koprofagiaa käytetään eläinmaailmassa, ihmiset syövät probiootteja. Fiksuinta olisi vetää hiilarit minimiin ja syödä raju probioottikuuri esim. hapankaalin muodossa. Toki apteekista voi ostaa esim. Lacto 7-tabletteja, mutta tehokkaampaa olisi tehdä vaikka itse probioottijogurtti (bakteerikannat saat netistä tilaamalla), joissa on millilitrassa 100 miljoonaa elävää bakteeria.
---tästä onkin hyvä jatkaa:)
 
vierailija
Minulla on todettu kans sappihapporipuli ja olikin ihan mahdotonta tuo vesiriopulointi pari vuotta. Sain tuota jauhetta, mutta se jämähsyttää mahan toiminnan pariksi päiväksi kokonaan. Ei kiva. Ojasta allikkoon....
Huomasin itse että perunajauho sekoitettuna veteen esim ruokalusikallinen, jämähdyttää mahan myös mutta paaaaljon hellävaraisemmin. Siitä ei tule järjetöntä turvotustakaan. Kannattaa koittaa josko auttaisi ja ei ole niin paljon lisäaineita kuin siinä mahalääkkeessä. Tsemppiä!​
 
HippuTAR
Hahhah mikä itsesäälinpuuska on ollu päällänsä :alien:.
No joo, mutta mahaoireet on helpottanu ku on saatu tyroksiinit kohilleen eli nyt näyttää hyvin vahvasti siltä että mulla kilpparin vajaatoiminta on ollut syy noihin oireisiin. Paitsi kipuihin, ne jatkuu edelleen mutta niihin on todennäköisin syyllinen kolmen sektion jälkeiset kiinnikkeet.
Paniikkihäiriöoireet on myös loppunut ku sai mahantoiminnan kuntoon. Selkäkin on fysioterapialla saatu siedettäväksi.
Eli paistaa se päivä joskus risukasaankin.
 
vierailija
Hahhah mikä itsesäälinpuuska on ollu päällänsä :alien:.
No joo, mutta mahaoireet on helpottanu ku on saatu tyroksiinit kohilleen eli nyt näyttää hyvin vahvasti siltä että mulla kilpparin vajaatoiminta on ollut syy noihin oireisiin. Paitsi kipuihin, ne jatkuu edelleen mutta niihin on todennäköisin syyllinen kolmen sektion jälkeiset kiinnikkeet.
Paniikkihäiriöoireet on myös loppunut ku sai mahantoiminnan kuntoon. Selkäkin on fysioterapialla saatu siedettäväksi.
Eli paistaa se päivä joskus risukasaankin.
Hienoa, että voit paremmin! :)
 
vierailija
Joku naureskelee karrageenille... kannattaisiko lukea vaikka tämä tutkimus? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1242073/pdf/ehp0109-000983.pdf ??

Mikäli esim. hsCRP tuppaa olemaan korkealla, kannatta lähteä poissulkemaan mahdollisia tulehduksen aiheuttajia. Karrageeni on yksi ilmeinen muiden ohella.
niinhän se on, mutta myös se maltodekstriini, mikä on maissista tehty, koska se syövyttää perhosenkin (=koisa) toukan elimistön sisältäpäin, miksi ei tekisi sitä muille?
 

Yhteistyössä