MAIDONKERÄÄJÄ!

  • Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
mie
Eli nyt on viikon vanha vauva meillä, kaipaisin apua.

Kun imetän, useimmiten aina tulee tulee toisesta tissistä samaan aikaan maitoa, ei lorisemalla mutta valuu kyllä. Tuntuu että menee hukkaan arvokas maito jos en jo tee jotain. Meillä on maidonkerääjä, mutta kaipaan nyt asiallista apua sen käytössä.

1) keitänkö maidonkerääjän ensin 5min kun otan sen paketista? vai riittääkö pesu miedolla pesuaineella?

2) mitä teen imetyksen jälkeen kun maidonkerääjään on on valunut maitoa? Mitä siis teen sille maidolle? Jos vaikka mieheni haluaisi syöttää pullosta tulevana yönä tai vaikka vaan samana päivänä jonain syöttökertana, kauan maito säilyy? Miten siis säilytän sitä?

Kertokaa kaikki tarpeellinen, joku ihana avulias auta minua :)

 
vieras
Silloin kun minä ostin maidonkerääjän, siinä pakkauksessa luki, että siihen kerääntynyt maito pitää heittää pois.
Mutta en kyllä raatsinut sitä pois heittää.

Jos käytät maidon vauvalle, niin keitä se kerääjä ainakin käyttöön otettaessa ja jos keität vielä tuttipullotkin, niin sitten keitä se kerääjäkin välillä.

Minä pesin lisäksi tiskikoneessa.
 
hmm
normaali pesu, ja sterilointi keittämällä.

pidät kerääjää toisessa rinnassa imettäessäsi. siitä vaan maito pulloon ja jääkaappiin. säilyy max 48h, ja pakastaa tietysti voi esim minigrip-pusseissa.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Silloin kun minä ostin maidonkerääjän, siinä pakkauksessa luki, että siihen kerääntynyt maito pitää heittää pois.
Mutta en kyllä raatsinut sitä pois heittää.

Jos käytät maidon vauvalle, niin keitä se kerääjä ainakin käyttöön otettaessa ja jos keität vielä tuttipullotkin, niin sitten keitä se kerääjäkin välillä.

Minä pesin lisäksi tiskikoneessa.
no mulla on kerääjissä sellaiset kahdenlaiset "kupit". ne, mitkä ovat umpinaiset, soveltuvat säästettävän maidon keräämiseen, avonaiset eivät.
(katson, jos löytyis kuva)

tiskikoneessa en pesisi!
 
mie
mitäs sitten jääkaapista ottamisen jälkeen - tarviiko kuinka kauan antaa lämmetä vai siis tarviiko olleskaan?

(oon niin hoopo näissä)

kuinka USEIN on tarvittavaa steriloida maidonkerääjä tai tuttipullo? Joka käyttöä ennen vai ihan vain nyt kerran kun otan pakkauksesta käyttöön eka kertaa kerääjän ja uuden tuttipullonkin? Voiko myöhemmin vain pestä LV-pesuaineella?


 
hmm
jos lapsi on täysimetyksellä, niin minä steriloisin ainakin joka kerta. jotkut steriloivat kerran päivässä, toiset eivät ikinä.

ja pikkuvauvalle maito toki lämmitetään, että on mahdollisimman luonnollisen kaltaista :)
 
v
älä lämmitä äidinmaitoa mikrossa vaan vesihauteessa, lämmintä vettä kulhoon ja tuttipullos sinne, lämmitetty äidinmaito säilyy 1h huoneenlämmössä ei saa lämmittää uudelleen eikä myöskään pakastaa
 
vv
steriloi joka käytön JÄLKEEN niin maidonkerääjä on aina valmiina kun sitä tarvitset. Tietysti ekan kerran pitää steriloida ennen ekaa käyttöä, mutta muuten se kannattaa steriloida heti käytön jälkeen. Jos käytät sitä useamman kerran saman päivän aikana, niin kerran päivässä riittää. Näin lukee ainakin minun maidonkerääjäni ohjeissa. Ja samoin siellä lukee että kerääjään kertynyt maito sopii hyvin pakastettavaksi. Ihan pienen maitomäärät pullosta on niin pieniä että ne kannattaa lämmittää ihan nopeasti vain kuuman hanaveden alla.
 
märrä
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mitäs sitten jääkaapista ottamisen jälkeen - tarviiko kuinka kauan antaa lämmetä vai siis tarviiko olleskaan?

(oon niin hoopo näissä)

kuinka USEIN on tarvittavaa steriloida maidonkerääjä tai tuttipullo? Joka käyttöä ennen vai ihan vain nyt kerran kun otan pakkauksesta käyttöön eka kertaa kerääjän ja uuden tuttipullonkin? Voiko myöhemmin vain pestä LV-pesuaineella?
Eikös suositus ole, että vauvan astiat (lue tuttipullot ja tutit yms.) keitetään joka käytön jälkeen, siis ensin pesu ja sitten keittäminen, niin kauan, kunnes lapsi alkaa saada kiinteitä.
Eli aika kauan saat vielä keitellä...
Viikon vanhalla ei ole vielä minkäänlaista vastustuskykyä, parempi on keitellä pöpöt pois!
 
mie
naistenklinikalla sanoi kaksi kätilöä kummatkin että kun esim tutin ottaa käyttöön paketista, niin riittää pesu vain ihan vedelläkin, koska ne on jo tehtaalla steriloituja. Kuulemma vaikka kun lukee papruissa että steriloi ennen käyttöä, niin ei kuulemma tarvitse.

Mut kohta kun vauva herää, niin nyt keitän just maidonkerääjää 5min ja samoin samassa kattilassa yhden äitimaitopullon johon siis sen kerätyn kaadan. Ei sitä tuu varmaan kun ihan pohjallinen, mutta siltikö sen suoraan laitan jääkaappiin sitten? Entä siis sitten seuraava imetyskerta, voinko laittaa sen kerätyn maidon sitten suoraan sinne jääkaappikylmän maidon sekaan???
 
mamma
Älä laita uutta annosta sinen jo kylmenneen maidon sekaan vaan jäähdytä eri astiassa. vaikka ihan puhtaassa pilttipurkissa tai juomalasissa, sitten voit yhdistää ne kun molemmat on jääkaappikylmiä.
 
hmm
kyllä voi laittaa sinne sekaan, jos ne määrät on pieniä.

mitähän virkaa on "tehtaan steriloinnilla" sen jälkeen, kun se tutti on otettu paketista ja pesty..? kätilöt antaneet vähän hassuja ohjeita, tai ehkä olet tulkinnut ne väärin. sterilointi tehdään viimeisenä, pesun jälkeen. kannattaa noin pienen tuttien yms kohdalla kyllä mielestäni aina steriloida ennen käyttöönottoa.
 
Yleensä sanotaan, että ei saisi lisätä lämmintä kylmän sekaan, jäähdytä vaikka kahvikupissa tai vesilasissa ensin.

Onko sinun pakko kerätä sitä maitoa, jos menet jonnekin ja sinulta tulee tarpeeksi maitoa, niin voithan lypsää maidon pulloon, josta mies voi syöttää, jos sinulla siis on pumppu.

Kun lypsät ennen lähtöä, silloin sinun rinnat ei vuoda imetysaikaan...
 
Tiiteni harmaana
Älä koskaan yhdistä kylmää ja lämmintä (vastalypsettyä) maitoa. Jäähdytä aina erikseen ja yhdistä vasta kylmänä. Muuten maito ei säily. Ja jos oikein haluan "hienostella", niin pulloon laiton jälkeen jäähdytä maito nopeasti esim pitämällä pulloa kylmävesihanan alla ennen jääkaappiin laittoa. Parantaa säilyvyyttä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Susanna:
Yleensä sanotaan, että ei saisi lisätä lämmintä kylmän sekaan, jäähdytä vaikka kahvikupissa tai vesilasissa ensin.
no riippuu tosiaan määristä. kirjoitin tuossa ylempänä, että voi lisätä sekaan, mutta oletuksena se, että kylmää maitoa on reilummin, lisättävää pikkutippa.

varmempaahan se on jäähdyttää erikseen, jos mietityttää.
 

Yhteistyössä