Meillä vedetään D-vitamiinin "yliannostusta" koko perhe :)

Aikuiset 5 tablettia 10 mikrogramman pillereitä eli yht. 50 mikrogrammaa, lapset 3 x 10 mikrogrammaa. Ajattelin nostaa lasten annostuksenkin 50:n mikrogrammaan. Vauva saa 30 tippaa Deetippoja (suositus 20).

Miten muilla? Siis teillä jotka otatte enemmän kuin on suositukset?

Ei muuten olla oltu sairaina kolmeen kuukauteen. Kummasti loppui tautikierteet kun nostettiin d-vitamiiniannostus.... =)
 
vieras
Hyvin suuret D-vitamiiniannokset lisäävät luun hajoamista ja suurentavat veren kalsiumpitoisuutta. Tätä on käytetty hyödyksi lisäkilpirauhasten vajaatoiminnan hoidossa, jossa D-vitamiinijohdoksia käyttäen voidaan nostaa muuten pieni veren kalsiumpitoisuus normaalitasolle ja korjata sairauden aiheuttamat oireet. Liian suuret D-vitamiinimäärät suurentavat liiaksi veren kalsiumpitoisuutta ja voivat aiheuttaa kalsiumsuolojen saostumista kudoksiin sekä sydän- ja hermostoperäisiä oireita. Vaikeimmissa muodoissa voi kehittyä munuaisten vajaatoiminta ja pahimmillaan myrkytys voi johtaa kuolemaan. Myöskään D-vitamiinia ei ruoasta voi saada liian suuria annoksia, vaan ongelmat liittyvät vitamiinivalmisteisiin.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00023

-Meillä noudatetaan suositeltuja annoksia.
 
vieras
Siitähän on ollut juttua että viralliset tahotkin on sitä mieltä että saantisuosituksia olis nostettava, mutta eivät ole nostaneet. Minä kun en tiedä turvallista määrää niin ollaan nautittu se mitä neuvolasta on käsketty.
 
suurta säästöä
Meillä 125 mikrorammaa aikuisille, vuoden annos parikymmentä euroa postikuluineen.

http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Vitamin-D3-5-000-IU-360-Softgels/18335?at=0

Syöty tuolla annoksella jo vuosi, ei ainuttakaan flunssaa ei sikaa
 
Otin just parin kuukauden ajan (125-) 155µg päivässä (sitä ennen olin ottanu 30-55µg kuukauden ajan). Nyt otan 130µg. Sit kun olen raskaana ni aion vetää (125-)160µg päivässä. Ukko ottaa 125µg.
 
no mun typy saa jekovit-tippoja ja siinä suositus taitaa olla 3 tippaa, mutta me annetaan 5 koska just neuvolassakin sanottiin että nuo suositukset tulee nousemaan.. ei myöskään olla oltu sairaina.. *koputtaa puuta*
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja No anteeks kauheesti:
No näähän ei oo vaarallisia nämä meidän määrät. Saantisuotitus nostetaan lähivuosina 25 mikrogrammaan ainakin.
No jos minä saan heittää villin veikkauksen niin Suomessa suositukset nostetaan ainakin tuonne 50 µg. Tosin tämä vasta sitten kun suurin osa THL:n päättäjistä on valmiita lähtemään eläkkeelle ja myöntämään hirvittävän virheensä.
 
Mä olin just keväällä yhdessä koulutuksessa, missä oli D-vitamiinin saannista kyse. Tutkimuksissa oli silloin selvinny et pitää saada ympäri vuoden semmonen 50 mikrog. ettei D-vitamiinin pitoisuus veressä pienene talvikuukausina liian matalaksi.
 
Nalletar
Meillä kanssa syödään kaksin kertanen määrä. Meillä ihan lääkärin määräyksestä kun on luustonhaurautta. Nuo suositukset ovat nykyisin yläkanttiin, mutta kannattaa nyt selvittää mikä se raja on mistä lähtien liika d-vitamiini on erittäin haitallista. Aivan liian suurella annoksella se kertyy elimistöön ja on tosiaan myrkyllistä. Esim. ravitsemustiede kirjassa ne rajat on, en vaan niitä muista... Esim. 50 mikrogrammaa on varmasti vielä aikuiselle ok määrä, mutta ei pienelle lapselle!
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Meillä kanssa syödään kaksin kertanen määrä. Meillä ihan lääkärin määräyksestä kun on luustonhaurautta. Nuo suositukset ovat nykyisin yläkanttiin, mutta kannattaa nyt selvittää mikä se raja on mistä lähtien liika d-vitamiini on erittäin haitallista. Aivan liian suurella annoksella se kertyy elimistöön ja on tosiaan myrkyllistä. Esim. ravitsemustiede kirjassa ne rajat on, en vaan niitä muista... Esim. 50 mikrogrammaa on varmasti vielä aikuiselle ok määrä, mutta ei pienelle lapselle!
Paskapuhetta. Totuus on ettei niitä rajoja tiedetä. Ne menevät jossain aika korkealla ja siksi todellisia toksisia määriä ei tiedetä. Tutkimuksia kun on tehty jopa 1-2 µg päivittäisillä annoksilla (heh) D-vitamiini on maailman tutkituin vitamiini mutta silti ei osata sanoa sen toiminnasta vittujakaan. Jo vuosikymmenten ajan lapsillekin annettu pistoksina yli 100 µg annoksia (Saksassa jopa miljoonien yks. kerta-annoksia) ilman haittavaikutuksia.
 
Nalletar
Tämä Duodecimin ravitsemustiede-kirja (eli siis mitä lääkäritkin käyttävät) on sitä mieltä, että:
" Elimistöön kertynyt D-vitamiini metaboloituu erittäin hitaasti ja sitä pidetään toksisimpana vitamiinina. Pikkulapset voivat saada D-vitamiinin indoksikaatio-oireita pitkäaikaisen saannin ylittäessä 2,5-5 kertaa ravitsemussuositukset (10 mikrogrammaa/vrk). Aikuisilla sen sijaan toksisuusoireita ilmaantuu vasta erittäin suurilla annoksilla (1,2 mg)."
Lukisi tuossa paljon muutakin, mutta en nyt koko kirjaa ala kirjottaan ;) Lasten kohdalla olisin kuitenkin varovainen, jos ihan kamalia määriä aikoo syöttää. Kyllähän se elimistö ja maksa voi kestää ihan hyvinkin. Kestäähän se toisilla alkoholiakin, mutta en kuitenkaan alkaisi lapsen elimistöä riskeeraamaan turhaa.
 
Nalletar
Itsekin uskon noiden olevan alakanttiin ja D-vitamiinilla olevan miljoona hyvää vaikutusta. Etenkin D3-vitamiinilla. Koitan noita suosituksia ja olettamuksia seurata siksikin, että ollaan huono luustosia ja tosiaan kipeästi lapsen/ehkä lasten (toisesta ei vielä tiedä) kanssa tarvitaan sitä D-vitamiinia. Mutta tosiaan jos lapselle aikoo suuria määriä syöttää niin kannattaa siihen asiaan perehtyä. Itse luotan työssä ja vapaa-aikana (olen sh) noihin terveysportteihin ja duodecimin kirjoihin. Vaikea sitä on sanoa mikä on oikein/väärin, mutta kannattaa ainakin selvittää jostakin!
 

Yhteistyössä