Meillä vedetään D-vitamiinin "yliannostusta" koko perhe :)

Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Vain kalassa ja auringonvalossa on d-tä.

Katso maitopurkista paljonko d on lisätty/dl. Sitten lasket paljonko hän juo. Esim. jos on lisätty 0,2ug/1dl ja poika juo litran, hän saa silloin 1ug maidosta/vrk. Voit huoletta antaa hänelle vielä 2kpl 10ug imeskelytablettia päivässä.
Väärin ja väärin. Sienissä on runsaasti d-vitamiinia lajista riippuen. Ja sun laskus meni ihan väärin ja sitäpaitsi maidon vitamiiinipitoisuus on vakio. Ainoastaan luomumaidossa sitä ei ole lainkaan.
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Vain kalassa ja auringonvalossa on d-tä.

Katso maitopurkista paljonko d on lisätty/dl. Sitten lasket paljonko hän juo. Esim. jos on lisätty 0,2ug/1dl ja poika juo litran, hän saa silloin 1ug maidosta/vrk. Voit huoletta antaa hänelle vielä 2kpl 10ug imeskelytablettia päivässä.
Väärin ja väärin. Sienissä on runsaasti d-vitamiinia lajista riippuen. Ja sun laskus meni ihan väärin ja sitäpaitsi maidon vitamiiinipitoisuus on vakio. Ainoastaan luomumaidossa sitä ei ole lainkaan.
Eikös sienissä ole tehottomampaa d2-vitamiinia? Ja eikös maitoonkin lisätty D ole kakkosta, näin olen kuullut?

Silloin noihin kumpaankaan ruoka-aineeseen ei kannata luottaa hyvänä D:n lähteenä.

Jos siis se on kakkosta, niinkuin luulen.
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Eikös sienissä ole tehottomampaa d2-vitamiinia? Ja eikös maitoonkin lisätty D ole kakkosta, näin olen kuullut?

Silloin noihin kumpaankaan ruoka-aineeseen ei kannata luottaa hyvänä D:n lähteenä.

Jos siis se on kakkosta, niinkuin luulen.
Maidossa on kolmosta. Ei se kakkonenkaan turhaa ole, sillä saa myös vitamiinitasot nousemaan. Eipä niitä sieniä vaan saa kuin lyhyen aikaan syksyllä joten ei se merkityksellistä ole.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Eikös sienissä ole tehottomampaa d2-vitamiinia? Ja eikös maitoonkin lisätty D ole kakkosta, näin olen kuullut?

Silloin noihin kumpaankaan ruoka-aineeseen ei kannata luottaa hyvänä D:n lähteenä.

Jos siis se on kakkosta, niinkuin luulen.
Maidossa on kolmosta. Ei se kakkonenkaan turhaa ole, sillä saa myös vitamiinitasot nousemaan. Eipä niitä sieniä vaan saa kuin lyhyen aikaan syksyllä joten ei se merkityksellistä ole.
tuossa maidossa oli et 10% olisi d-vitamiinia mikä tarkottanee sit varmaan päivän tarvetta kohti. Eli jos annan jekovittia tippoina ja siinä päivän annos 3 tippaa niin tuo 2 tippaa riittää. Pojalla tuon keskosuuden takia vieläkin nielemisvaikeuksia vaikka täyttää 9 v ja tabletit ei mene alas vielä.

 
Noissa tableteissa tuppaa olemaan liuta monenlaisia aineita, täyteaineita ynnä muuta, en käyttäis sellasta. Kapselit on parempia koska niissä ei ole mitään ylimääräistä (en tiedä onko jossaki) ja niitten sisältämä öljy parantaa imeytymistä. Tipat on myös hyviä jos niissä ei ole ylimääräisiä aineita.
 
vieraililja
minä olen ottanut 60 yksikkö mgtä tai mitä lie puolisen vuotta ja edelleen d-vitamiin arvot olivat vain 30 eli aika alakanttiin edelleen vain. lääkäri sanoi että keskivertosuomalaisella on aina n. 50 yksikköä ja pitäsi olla paljon korkeampi. eli en tiedä onko d vitamiinit tulleet samantien ulos minusta?? jatkan syömistä.
 
Ihmetteln näitä d-vitamiinin liikasaannista meuhkaajia. Osaisiko joku äkkiseltään muistaa, kuinka paljon d-vitamiinia muodostuu iholla vaikkapa tunnissa auringossa kesällä? Muistelisin, että se on aika valtava määrä näihin virallisiin suosituksiin verrattuna.
 
terkka

Mä en uskaltaisi noin paljon..... siis 1-2 tbl (riippuen valmisteesta 5-20ug) pysyy varmaan hyvällä tasolla. Ja d-vitamiini on tärkeä, en sitä halua mollata! Mut muistatteko ton tutkimuksen missä a- ja e-vitamiinien todettiin suojaavan syövältä? Mut se ei päteyntkään purkkivalmisteisiin, ne päinvastoin lisäsi syöpää.....
http://www.hs.fi/juttusarja/hyvinvointi/artikkeli/Yliannos+d-vitamiinia/1135251882865
 
minä
Hyvä kun muistutit!!! :flower: *marssii D-vitamiini purkille ja ottaa moooooonta pilleriä* :D

Tää yksi suositus lapsille oli MUISTAAKSENI! 25µg/11kg. Ton yli en kyllä antaisi. (joku vois varmistaa tuon määrän ja painon... puhun siitä läpyskästä jonka mm. suomalainen Lambert-Allard on allekirjoittanut muiden tutkijoiden mukana. )
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Vain kalassa ja auringonvalossa on d-tä.

Katso maitopurkista paljonko d on lisätty/dl. Sitten lasket paljonko hän juo. Esim. jos on lisätty 0,2ug/1dl ja poika juo litran, hän saa silloin 1ug maidosta/vrk. Voit huoletta antaa hänelle vielä 2kpl 10ug imeskelytablettia päivässä.
Väärin ja väärin. Sienissä on runsaasti d-vitamiinia lajista riippuen. Ja sun laskus meni ihan väärin ja sitäpaitsi maidon vitamiiinipitoisuus on vakio. Ainoastaan luomumaidossa sitä ei ole lainkaan.
Ei sitä sienissä nyt niiin runsaasti ole... ja siksi toiseksi se on D2 vitamiinia joka ei ole se ihmiselle luonnollinen muoto. Se imeytyy paljon huonommin ja sen väitetään myös jollain tavalla sekoittavan d-vitamiini toimintoja.
Ymmärtääkseni myös kaikki myrkytykset (jotka on saavutettu aivan järkyttävillä annostuksilla ) on olleet D2 vitamiinia käytettäessä.

 
pilipali
Meillä otetaan TALVISIN minä 40-60µg, lapsi 20µg.

Kesäisin emme ota ollenkaan, sillä vietämme niin paljon aikaa ulkona enkä suojele ylihysteerisesti lastani auringolta.

Välikausina minä 20 µg ja laps 10µg.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieraililja:
minä olen ottanut 60 yksikkö mgtä tai mitä lie puolisen vuotta ja edelleen d-vitamiin arvot olivat vain 30 eli aika alakanttiin edelleen vain. lääkäri sanoi että keskivertosuomalaisella on aina n. 50 yksikköä ja pitäsi olla paljon korkeampi. eli en tiedä onko d vitamiinit tulleet samantien ulos minusta?? jatkan syömistä.
Todella alhaiset arvot! Joillakin ei D-vitamiini imeydy yhtä hyvin. Voisit syödä sitä paljon isompaakin annosta jonkin aikaa jos tiedät että pääset uudestaan tutkituttamaan tuon arvon.
Jostain luin että elimistö käyttää ainakin n. 50 µg:tä päivässä d-vitamiinia jos sitä on vaan saatavilla.

(Yksityisellähän sen voi sitten kuka tahansa käydä tutkituttamassa )
 
ff
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kertokaas, mikä d-vitamiinivalmiste olisi paras? Sellainen, mikä uppoaa sekä lapsille että aikuisille? :)
disney d-vitamiini tipat.

mutta ettekö te saa yhtään d-vitamiinia sitten ruuasta, kun kaiken korvaatte lisäravinteella?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja No anteeks kauheesti:
Aikuiset 5 tablettia 10 mikrogramman pillereitä eli yht. 50 mikrogrammaa, lapset 3 x 10 mikrogrammaa. Ajattelin nostaa lasten annostuksenkin 50:n mikrogrammaan. Vauva saa 30 tippaa Deetippoja (suositus 20).

Miten muilla? Siis teillä jotka otatte enemmän kuin on suositukset?

Ei muuten olla oltu sairaina kolmeen kuukauteen. Kummasti loppui tautikierteet kun nostettiin d-vitamiiniannostus.... =)
Kauhea määrä! Teillä on sitten pian maksaongelmia koko perheellä!
 
DeeDee
Meillä ottaa aikuiset 125mikroa päivässä ja lapset 30 mikroa (8 ja 12 vuotiaat)
Ja voin kertoa vain hyviä vaikutuksia!!
Itselläni yleismieliala taas sellainen "hyvä" aikaisempaan nuutumukseen verrttuna, poissa verenpaineen kohonneet lukemat, miehellä kohonnut kolesteroli laski normaalilukuihin.
Olen potenut kaamosmasennusta ihan kakarasta asti, ja kas kummaa, nyt riittää iloista mieltä ja virtaa ihan koko piiiitkäksi pimeäksi talveksi!!!!
Sairastelut (isännällä flunssia monia aina ennen talven aikana) melkein nollilla.

Ja mikä parasta, herään aamulla VIRKEÄNÄ!!! Ja se jos mikä on mulla IHME. Ihanaa vihdoinkin huomata että heti aamusta on hyvä ja energinen olo. Painoa olen nyt saanut pudotettua reilut kymmenen kiloa ihan vaan sen lisääntyneen energian takia.

Eli liputan kaikille tutuillenikin aina tuosta D3:n riittävän saannin puolesta.

Ja miettikääs muuten, miten etelän ihmisten keskuudessa olisi jo pitänyt aikojen alussa tapahtua järjettömiä massakuolemia, nimittäin he saavat auringonvalosta tätä kiisteltyä D3:sta todella suuria määriä päivittäin, melkeinpa ympäri vuoden.. Siis jos myrkytyspelottelijoiden puheisiin olisi uskomista. ;)
 
Mimosa
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Paskapuhetta. Totuus on ettei niitä rajoja tiedetä. Ne menevät jossain aika korkealla ja siksi todellisia toksisia määriä ei tiedetä. Tutkimuksia kun on tehty jopa 1-2 µg päivittäisillä annoksilla (heh) D-vitamiini on maailman tutkituin vitamiini mutta silti ei osata sanoa sen toiminnasta vittujakaan. Jo vuosikymmenten ajan lapsillekin annettu pistoksina yli 100 µg annoksia (Saksassa jopa miljoonien yks. kerta-annoksia) ilman haittavaikutuksia.

Ihana tyyli sulla :) piristävä! Tulin töihin aivan vittuuntuneena ja nyt hymyilen täällä työpöytäni ääressä - kiitos sulle Helekutti!
 
Deepelottelu lopetettava
Lapsena sain 100 -200 mikrogrammaa päivässä niin kuin kaikki muutkin lapset, joiden perheet noudattivat sen ajan suosituksia. Eipä minulla ollut kasvukipuja, allergioita eikä luun murtumia, joita omilla lapsilla oli silloin, kun syötiin vielä nykysuositusten mukaan.

Itsellekin pääsi syntymään kovien jatkuvien kipujen lisäksi luustonhaurastuma selkään ennen kuin minulle selvisi syy. Liian vähän deetä, vaikka söin sitä suosituksiin nähden jo kolminkertaisesti eli noin 20 mikrogrammaa. Syön talvella 125 mikrogramman ja kesällä auringonottopäiviä lukuun ottamatta 60 mikrogramman lisää normaalin ruuan lisäksi.

Nyt koko perheemme syö noin 1,5 - 2,5 mikrogrammaa painokiloa kohti D3:sta, jota tilaan iherb.com nettikaupasta. Esim. oma vuoden D-vitamiinilasti maksaa alle 15 euroa (125 mikrogramman kapseleita 360 kappaletta ) kotiin tuotuna.

Postikulut ovat 4 dollaria enintään 1,36 kg:n tilaukselle, jonka enimmäishinta on 80 dollaria. Koodilla JUH912 saat 5 dollarin alennuksen, jos tilaat kaupasta ensimmäisen kerran. Paketti tulee noin kahdessa viikossa. Tullia tai arvonlisäveroa ei mene näin pienestä ostosta. Vitamiinikin on ravintolisä, jonka arvonlisävero on 13 %. Pienin perittävä vero on 10 euroa.

Syökää ihmeessä deetä ja paljon verrattuna nykysuosituksiin. Se kannattaa.

Meillä koko perhe voi ja jaksaa paremmin. Monenmoiset kivut, allergiat ja vaivat ovat helpottaneet tai lapsilta hävinneet kokonaan. Flunssatkaan eivät enää vaivaa lapsia. Heilläkään ei aluksi alle 50 mikrogramman annos riittänyt flunssan torjuntaan.

THL on lääketehtaiden lobbauksen pauloissa. Lääketehtaat saavat taskurahoja vitamiineista, mutta omaisuuksia jokaisesta D-vitamiinin puutteen aiheuttaman sairauden täsmälääkkeestä.
 
Lapsena sain 100 -200 mikrogrammaa päivässä niin kuin kaikki muutkin lapset, joiden perheet noudattivat sen ajan suosituksia. Eipä minulla ollut kasvukipuja, allergioita eikä luun murtumia, joita omilla lapsilla oli silloin, kun syötiin vielä nykysuositusten mukaan.

Itsellekin pääsi syntymään kovien jatkuvien kipujen lisäksi luustonhaurastuma selkään ennen kuin minulle selvisi syy. Liian vähän deetä, vaikka söin sitä suosituksiin nähden jo kolminkertaisesti eli noin 20 mikrogrammaa. Syön talvella 125 mikrogramman ja kesällä auringonottopäiviä lukuun ottamatta 60 mikrogramman lisää normaalin ruuan lisäksi.
Ettet nyt itse lobbaisi jotain muuta? Ei kaikille, jotka syövät vähän d-vitamiinia suinkaan synny luustohaurastumaa, joten sinun tapauksessasi se on luultavasti johtunut jostakin vallan muusta.
 

Yhteistyössä