Mielikuva maahanmuuttajista

Kysynpä nyt mielikuvistanne. Kaikki tämän palstan mamu-viestit tuovat varmaan jonkin mielikuvan mieleen. Minulle tulee aina heti joku afrikkalainen ja musta. Mutta totuushan on, että Suomen mamuista suurin osa on kuitenkin muualta kuin mustasta Afrikasta.
 
Maahanmuuttajia on kovin erilaisia. Tutuissakin.
Mutta palstakirjoittelu kyllä vaikuttaa. Olen paljon selkeämmin maahanmuuttomyönteinen kuin ennen.Tietynlaisiin "mielipidevaikuttajiin" vaan ei tahdo samaistua vaan ottaa mahdollisimman suuren pesäeron.
 
vierailija-anna
Joskus 80-luvulla jotkut suhtautuivat vihamielisesti maahamme muuttaneisiin tai jopa siellä käyviin italialaisiin, puhuttiin "gigoloista" jne. Sittemmin he ovat ehkä saaneet jäädä rauhaan.

Nyt ennakkoluulojen ja vihan suurin kohderyhmä taitavat olla pääosin Somaliasta ja Pohjois-Afrikasta ja Lähi-idästä tulleet.

Niin tai näin, aina joku keksii kohteen, johon purkaa omia patoutumiaan. Nykyään kohteita voivat olla myös suomenruotsalaiset, "väärää" puoluetta äänestävät, naiset tai "väärän" väriset lapset.

Todella surullista.
 
vierailija
Ei ole mitään yhtä mielikuvaa maahanmuuttajista. Minulla on paljon ulkomailta muuttaneita työkavereita. Lapsillani on mamu-kavereita. Jokaisella on erilaiset taustat.

Hassua, että suvikset luulevat mamu-kriitikoiden vastustavan kaikkea maahanmuuttoa. Minulla ei ole mitään niitä vastaan, jotka haluavat sopeutua tänne ja elättävät itsensä. Elintasopakolaisuus, omien (turhien) etuoikeuksien vaatiminen kovaan ääneen ja rikolliset sen sijaan saavat karvani nousemaan pystyyn ja siksi vastustan nykyisenlaista hallitsematonta pakolaistulvaa tänne. Rasismilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Kysynpä nyt mielikuvistanne. Kaikki tämän palstan mamu-viestit tuovat varmaan jonkin mielikuvan mieleen. Minulle tulee aina heti joku afrikkalainen ja musta. Mutta totuushan on, että Suomen mamuista suurin osa on kuitenkin muualta kuin mustasta Afrikasta.
Eilen juttelin yhden mamun kanssa, nuori venäläinen nainen jolla on täällä Suomessa työpaikka. Kaltaisiaan saisi tulla kernaasti enemmänkin. Tukien varassa eläviä mamuja mulla ei ole haluja elättää.
 
Ensimmäinen mielikuva mamu-viestistä on somput. En tiedä miksi. Aiemmin kun haukuttiin mutakuonoja, niin he olivat näitä lähi-idän ja pohjois-Afrikan kikkarapäitä. Kun vietnamilaiset tuli, niin heitä ei haukkunut kukaan. He katosivat työelämään ilman konflikteja.
Suomi on aina ollut hieman torjuva vierasta kohtaan. Kertoohan taru jo, miten jossain korvessa mies huomasi, miten joen ylävirran suunnalta lipui tuore kirveen veistämä lastu ohi oman rannan. Otti oman kirveensä ja katosi yläjuoksulle selvittämään kuka sinne oli tullut ja riisti hengen.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Mulle tulee mieleen 2 intialaista kaveriani ja yksi kreikkalainen kaveri.
Kaikkia varmasti rasistit pitää muslimeina ulkonäön perusteella, todellisuudessa sekä intialaiset että kreikkalainen on katolisia.
Mutta varmasti olisivat yhtä kivoja vaikka oisivat muslimeitakin. Mutta kun eivät ole.

Tulee joskus surullinen olo, kun mietin miten heitäkin varmasti mulkoillaan tiettyjen ihmisten toimesta, ovat nääs tummempia kuin perussuomalaiset.. sehän on nykyään rikos jo itsessään.
Ihania, auttavaisia, iloisia ihmisiä, toisin kuin nämä hysteeriset vihanlietsojat.
 
Ensimmäinen mielikuva mamu-viestistä on somput. En tiedä miksi. Aiemmin kun haukuttiin mutakuonoja, niin he olivat näitä lähi-idän ja pohjois-Afrikan kikkarapäitä. Kun vietnamilaiset tuli, niin heitä ei haukkunut kukaan. He katosivat työelämään ilman konflikteja.
Suomi on aina ollut hieman torjuva vierasta kohtaan. Kertoohan taru jo, miten jossain korvessa mies huomasi, miten joen ylävirran suunnalta lipui tuore kirveen veistämä lastu ohi oman rannan. Otti oman kirveensä ja katosi yläjuoksulle selvittämään kuka sinne oli tullut ja riisti hengen.
On muuten erikoista, että me rasistiset suomalaiset kuitenkin tullaan ihan hyvin juttuun venäläisten, virolaisten ja aasialaisten kanssa. Empä ole juuri koskaan kuullut kenenkään valittavan aasialaisten toimista tai tekemisistä.
 
Ottaisitko työkaveriksi traumatisoituneen ihmisen jolla ei olisi pienintäkään työkykyä? Jolta on mahdollisesti perhe tapettu silmien edessä. Matkustanut epätietoisuudessa toiseen maahan eikä osaisi kieltä olisi viettänyt monta kuukautta jollakin pakolaisleirillä epäinhimillisissä oloissa..

Toisinpäin, kuvittele itsesi tuohon tilanteeseen ja mieti millaiset mahdollisuudet sinulla olisi kaiken tuollaisen jälkeen työllistyä esim etelä Koreassa? Jos et olisi ikinä käynyt ja tietäisi mitään etelä Koreassa...?
 
vierailija
Ei ole mitään yhtä mielikuvaa maahanmuuttajista. Minulla on paljon ulkomailta muuttaneita työkavereita. Lapsillani on mamu-kavereita. Jokaisella on erilaiset taustat.

Hassua, että suvikset luulevat mamu-kriitikoiden vastustavan kaikkea maahanmuuttoa. Minulla ei ole mitään niitä vastaan, jotka haluavat sopeutua tänne ja elättävät itsensä. Elintasopakolaisuus, omien (turhien) etuoikeuksien vaatiminen kovaan ääneen ja rikolliset sen sijaan saavat karvani nousemaan pystyyn ja siksi vastustan nykyisenlaista hallitsematonta pakolaistulvaa tänne. Rasismilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Suomessako "hallitsematon pakolaistulva"? :D
Missä todellisuudessa mahdat elää, hommatodellisuudessa?
Kyllä tässä maassa on hyvin hyvin hallittu pakolais- ja maahanmuuttopolitiikka.
Se on tietysti helpompi huudella samaa mantraa mitä toiset samanmieliset, kuin ottaa asioista selvää. Todellisuus ei ole ihan noin simppeli.
Helppoa tähän maahan muuttaminen todellakaan ei ole.
 
vierailija
Ottaisitko työkaveriksi traumatisoituneen ihmisen jolla ei olisi pienintäkään työkykyä? Jolta on mahdollisesti perhe tapettu silmien edessä. Matkustanut epätietoisuudessa toiseen maahan eikä osaisi kieltä olisi viettänyt monta kuukautta jollakin pakolaisleirillä epäinhimillisissä oloissa..

Toisinpäin, kuvittele itsesi tuohon tilanteeseen ja mieti millaiset mahdollisuudet sinulla olisi kaiken tuollaisen jälkeen työllistyä esim etelä Koreassa? Jos et olisi ikinä käynyt ja tietäisi mitään etelä Koreassa...?

Kyllä mä ottasin, enkä edes valehtele. Parempi sillä olis mun työkaverina, kuin jonkun palstapersun työkaverina.

Ikävä kyllä, ihmiset eivät osaa edelleenkään asettua toisten asemaan, ihminen on edelleen hyvin takapajuinen olento. Onneksi meillä toisilla on kykyä empatiaan, ja lukea muitakin ihmisiä. Meitä tarvitaan tässä ahneitten ja omahyväisten ihmisten maailmassa.
 
vierailija
Suomessako "hallitsematon pakolaistulva"? :D
Missä todellisuudessa mahdat elää, hommatodellisuudessa?
Kyllä tässä maassa on hyvin hyvin hallittu pakolais- ja maahanmuuttopolitiikka.
Se on tietysti helpompi huudella samaa mantraa mitä toiset samanmieliset, kuin ottaa asioista selvää. Todellisuus ei ole ihan noin simppeli.
Helppoa tähän maahan muuttaminen todellakaan ei ole.

Elää varmasti siellä mitä vittua todellisuudessa jossa pahoja mamuja tulvii ovista ja ikkunoista.
Koskaan ei ole varmasti tuntenut kettään joka näyttäs vähä erilaiselta kuin se oma turpavärkki.
 
vierailija
On muuten erikoista, että me rasistiset suomalaiset kuitenkin tullaan ihan hyvin juttuun venäläisten, virolaisten ja aasialaisten kanssa. Empä ole juuri koskaan kuullut kenenkään valittavan aasialaisten toimista tai tekemisistä.
Luettelit juuri vaaleaihoisia ihmisiä, sitten ihmettelet kun syytetään rasistiksi. Rasisti vihaa mustia, se tekee susta rasistin. Jäikö peruskoulu käymättä?
 
On muuten erikoista, että me rasistiset suomalaiset kuitenkin tullaan ihan hyvin juttuun venäläisten, virolaisten ja aasialaisten kanssa. Empä ole juuri koskaan kuullut kenenkään valittavan aasialaisten toimista tai tekemisistä.
Juuri näin. Minulla sattuu olemaan työkavereina juuri pari vietnamilaista naista. Tosin syntyneet Suomessa, mutta vanhemmat olivat nk. venepakolaisia. Kertomansa mukaan heitä ei ole koskaan rasistisesti kohdeltu, mitä joskus kateelliset suomalaisnaiset kännipäissään baartiskin yli huudelleet. Omat vanhemmatkin ovat olleet tyytyväisiä ja töitä on ollut. Ainoa mitä äiti oli huomioinut oli se, että jotkut stressaantuneet suomalaisrouvat valittivat sitä, kun ruokaa tehdessä aina oli keittiössä ikkunat sumeana. Sumeneihan ne, kun suurin osa ruuasta valmistettiin höyrystämällä ja suomalaisrouvat väittivät koko talon mädäntyvän ja homehtuvan.
 
vierailija
Ihmisiä siinä kuin muutkin. En jaottele.
Palstan persupropaganda ei ole saanut mua kuin vihaamaan persuja, mamuvihaa se ei ole sytyttänyt, kuten jankkaaja varmasti epätoivon vimmalla on yrittänyt.
 

Yhteistyössä