Mies koti-isänä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Te kenen perheessä tähän ratkaisuun on päädytty, kuinka on pärjätty ja onko ratkaisu ollut hyvä loppupeleissä molempien mielestä?

Meillä mies haluaisi jäädä esikoisen kanssa kotiin. Haluaa luoda siteen lapseensa, omaa hyvät hermot ja tykkää touhuta lasten kanssa, pitää kotitöistä joten varmasti tiskit/pyykit/ruuanlaitto luonnistuu.

Haluaisinkin nyt kuulla teiltä kokemuksia asiasta.
 
vierailija
Kai se mies jää ensisijaisesti hoitamaan lasta, eikä suinkaan kodinhoitajaksi?
Kyllä jää, se hänelle on tärkeintä.
Yritin vain tuoda asiaa esille ettei ole kädetön mies.
Tuttava perheessä nimittäin mies hoiti lapsen kyllä, mutta oli rankkaa kun kaikki kotityöt jäi äidin harteille työpäivien päälle eikä se järjestely kauaa sitten kestänytkään.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Alice harmaana
Enemmän mies on ollut kotona kaikkien kolmen kanssa kuin minä. Hyvin on sujunut. Paitsi, että mies ei pese pyykkiä kuin käsketysti eikä ole niin tarkka siisteydestä kuin minä. Minulla on sitten töiden jälkeen mennyt aikaa kotitöihin. Ymmärrän, että mieheni hoitaa ensisijaisesti lapsia, mutta mutta. Silloin kun minä olen ollut kotona hoitamassa lapsia, olen hoitanut myös kodin. Nyt käyn töissä ja hoidan silti myös kodin. Aikaa ei paljon muuhun sitten jääkään.
 
Ken guru
Ihana kuulla! Millaisissa jaksoissa olette vuorotelleet?

Kun tuo kohta 3v oli 7kk, niin mieheni oli kotona puolisen vuotta? En muista tarkkaan. Sitten minä olin taas kotona seuraavan vauvan äitiyslomasta tähän asti, eli n. vuoden. Vähän päälle. Kohta mies jää taas vähän alta vuodeksi kotiin.

Olipas muuten vähän tyhmästi sanottu että ollaan vuoroteltu, kun ei vielä olla kaikkea viety päätökseen.

N. vuoden päästä lapset sitten menevät päiväkotiin kun toinen on 2,5 ja toinen 4.
 
Ken guru
Kun tuo kohta 3v oli 7kk, niin mieheni oli kotona puolisen vuotta? En muista tarkkaan. Sitten minä olin taas kotona seuraavan vauvan äitiyslomasta tähän asti, eli n. vuoden. Vähän päälle. Kohta mies jää taas vähän alta vuodeksi kotiin.

Olipas muuten vähän tyhmästi sanottu että ollaan vuoroteltu, kun ei vielä olla kaikkea viety päätökseen.

N. vuoden päästä lapset sitten menevät päiväkotiin kun toinen on 2,5 ja toinen 4.
Ai sanoinkin että vuorotellaan...no, se oli paremmin ilmaistu.
Mutta meillä ei siis ole ollut mitään ongelmia minkään suhteen. Kotona olija pystyy ja osaa pitää kodin kunnossa.
 
Mä lähdin töihin kun lapsi täytti 9kk ja mies jäi kotiin. Nyt kun lapsi on 1v5kk palaan takaisin kotiin hoitovapaalle. Aiotaan olla molemmat yhtä aikaa kotona vielä n. 1v (säästetty rahaa vapaata varten) ja sitten katsotaan mikä elämäntilanne on. Jos lisää lapsia tulee niin mies varmaan kotona kunnes esikoinen 3v ja sitten takaisin töihin.

Muuten toiminut hyvin, mutta juuri kotityöt jää pääasiassa mun hoidettavaksi (pesee pyykit "väärin" ja tiskikonekkin aina vajaana käynnissä, vaikka mahtuisi vielä), joten helpommalla pääsee kun tekee itse niin ei tarvii valittaa :)
 
vierailija
Mä lähdin töihin kun lapsi täytti 9kk ja mies jäi kotiin. Nyt kun lapsi on 1v5kk palaan takaisin kotiin hoitovapaalle. Aiotaan olla molemmat yhtä aikaa kotona vielä n. 1v (säästetty rahaa vapaata varten) ja sitten katsotaan mikä elämäntilanne on. Jos lisää lapsia tulee niin mies varmaan kotona kunnes esikoinen 3v ja sitten takaisin töihin.

Muuten toiminut hyvin, mutta juuri kotityöt jää pääasiassa mun hoidettavaksi (pesee pyykit "väärin" ja tiskikonekkin aina vajaana käynnissä, vaikka mahtuisi vielä), joten helpommalla pääsee kun tekee itse niin ei tarvii valittaa :)
Teilläpä on kivasti suunniteltu ja järkkäilty kaikki! :)
 
Hyvin on mennyt, molemmat vanhemmat ja lapsi tyytyväisiä.

Aiotteko jakaa hoitovapaata vai vanhempainvapaata? Jos jälkimmäistä, miettikää mitä teette imetyksen suhteen.

Meillä minä menin töihin äitiysvapaan jälkeen, kun vauva 3+ kk. Mies oli sitten 4kk vanhempainvapaalla, minä olin välissä pari viikkoa vanhempainvapaapätkällä ja mies sitten taas jatkoi vanhempainvapaan loppuun. Sitten minä taas pidin vuosilomia muutaman viikkon. Nyt vauva joutuu menemään osaksi päivää perhepäivähoitajalle (elo-lokakuu), minä olen tässä vaiheessa osa-aikaisena työssä, mies pitää sen jälkeen hoitovapaata vielä ainakin 6 kuukautta. Meillä siis mies olisi halunnut pitää kaikki vapaat heti siitä kun mahdollista (vanhempainvapaasta), mutta työnsä takia tulee muutama pätkä siihen, jolloin lapsen hoito pitää järjestää eri tavalla.

Meillä on imetyskin onnistunut tosi hyvin. Täysimetystä jatkettiin vaikka palasin töihin: lypsin 2 krt töissä, ja lapsi joi tuttipullosta seuraavana päivänä ne maidot. Minun töihin paluu noinkin aikaisin onnistui siksikin helposti, että vauva jo nukkui pitkähköjä yöunia, eli siinä 3-5kk vanhana heräsi kerran aamuyöstä enää syömään. Se ei väsyttänyt, jaksoin töissä hyvin. Ja olisiko puolen vuoden vanhasta alkanut nukkua yöunet putkeen. Mutta lapset ovat erilaisia, etukäteen vaikea arvata.

Ja hyvä suhde meillä molemmilla on lapseen. Lapsi ei suosi kumpaakaan vanhempaa, molemmat kelpaa ihan samalla tavalla lohduttamaan, nukuttamaan, syöttämään jne.

Kotitöiden ja oman ajan suhteen meillä on myös sujunut hyvin yhteistyö. On alusta asti katsottu, ettei kumpikaan ihan uuvahda. Pääosin se, jolla on lapsenhoitovastuu, hoitaa ruuat ja pyykit yms. Mutta kun se on väliin helpompaa ja väliin hankalampaa lapsen kanssa. Joskus on kausia, että lapsenhoito on selvästi sitovampaa ja rasittavampaa kuin toisen palkkatyöpäivä (jos on valvomisia, hampaita, kitinää ja sylissäroikkumista) - tällöin tietysti työssäkäyvä vanhempi on sitten hoitanut enemmän välttämättömiä kotihommia, mahdollisia yövalvomisia tms. Mutta nuo on meillä mennyt aikalailla itsestäänselvyytenä.

Tosi hyvä on ollut sekin, että työssäkäyvä puoliso on iltaisin ottanut lapsesta ja kodista enemmän vastuuta ja vähän hätistellyt sitä kotona olevaa johonkin omaan puuhaan. Mies esimerkiksi teki puutöitä (mieliharrastuksensa) parina iltana viikossa vanhempainvapaalla ollessaan, kun minä olin lapsen kanssa.
 
Kyllä jää, se hänelle on tärkeintä.
Yritin vain tuoda asiaa esille ettei ole kädetön mies.
Tuttava perheessä nimittäin mies hoiti lapsen kyllä, mutta oli rankkaa kun kaikki kotityöt jäi äidin harteille työpäivien päälle eikä se järjestely kauaa sitten kestänytkään.
Kai ne kotityötkin olisi pitänyt jakaa aikuisten kesken, eikä siten, että ne jäävät vaan toisen harteille.
 
vierailija
Kai ne kotityötkin olisi pitänyt jakaa aikuisten kesken, eikä siten, että ne jäävät vaan toisen harteille.
Hullua, miten jotkut vain fanaattisesti laskevat,nettä kaikki työ menee tasan puoliksi minuutilleen, sen sijaan, että miettisivät, mikä lapselle on parhaaksi.

Jos toinen on kotona koko päivän, mutta ei lainkaan sinä aikana siivoa, tiskaa, laita ruokaa, pyykkää yms, niin ei sekään nyt kovin reilua ole. Eikä siinä ole mitään järkeäkään. Sitten kun toinen tulisi töistä, ei tämä kerkeäisi yhtään olemaan lapsen kanssa, kun pitäisi heti käydä siivoamaan ja kokkaamaan. Lapsen kanssa kerkeäisi ehkä kymmenen minuttia leikkimään iltaisin. Sekö mielestäsi on järkevää?
 
Hullua, miten jotkut vain fanaattisesti laskevat,nettä kaikki työ menee tasan puoliksi minuutilleen, sen sijaan, että miettisivät, mikä lapselle on parhaaksi.

Jos toinen on kotona koko päivän, mutta ei lainkaan sinä aikana siivoa, tiskaa, laita ruokaa, pyykkää yms, niin ei sekään nyt kovin reilua ole. Eikä siinä ole mitään järkeäkään. Sitten kun toinen tulisi töistä, ei tämä kerkeäisi yhtään olemaan lapsen kanssa, kun pitäisi heti käydä siivoamaan ja kokkaamaan. Lapsen kanssa kerkeäisi ehkä kymmenen minuttia leikkimään iltaisin. Sekö mielestäsi on järkevää?
Sä kuulostat nyt vähän fanaattiselle.

Mikäli et ymmärtänyt pointtiani, niin se ei ollut se, että kaikki kotityöt pitää jakaa tasan puoliksi minuutilleen.
Ydin oli se, että vaikka toinen käy töissä, se ei tarkoita sitä, että kotonaolevan ja lapsia hoitavan vanhemman tulee hoitaa kaikki kodintyöt yksin. Eikä se tarkoita sitä, että työssäkäyvän pitää duunipäivän jälkeen tulla himaan hoitamaan kaikki kotityöt yksin.
Koti on yhteinen projekti. Se, joka on kotona hoitamassa lasta, keskittyy ensisijaisesti lapseen ja tekee niitä kotitöitä ohessa, mitä kerkeää. Loput hoidetaan yhdessä.
 
vierailija
Minä en yleensäkään ymmärrä näitä taisteluita kotitöistä. Jokaisen normaalijärkisen aikuisen luulisi ymmärtävän että tietyt työt pitää tehdä kotona ja ne tekee se, jolla on mahdollisuus tehdä ne. Joskus kotona olevalla voi olla kädet täynnä muuta, jolloin duunissa käyvälle voi jäädä "enemmän". Joskus taas duunissa käyvällä voi olla kiire, jolloin kotona olevalle jää enemmän.
 
vierailija
Tuo imetys oli meille se syy, miksi isä ei jäänyt kotiin aiemmin. Sekin asia korjaantui kun jäi työttömäksi. Nyt ollaan molemmat kotona.
Toinen lapsi syntyy pian ja tarkoitus on, että kun on. 1,5v, niin isä jää 3v asti kotiin. Pitkä imetys ja varsinkin yöimetys vei minulta niin paljon voimia, etten halunnut palata töihin. Lapsen luonne ratkaisi myös. Sen näkee sitten kun vauva syntyy, ja sitten tietää myös mikä tuntuu omalle perheelle parhaalta ratkaisulta.
 

Yhteistyössä