Mies muuttaa kanssani äitini omistamaan asuntoon, raha-asiat?

  • Viestiketjun aloittaja mitentoimia
  • Ensimmäinen viesti
mitentoimia
Eli äitini peri pari vuotta sitten kerrostalokaksion, johon minä muutin vajaa vuosi sitten. Asunto on pysynyt silti äitini nimissä, koska itse olen opiskelija eikä mulla olisi varaa ostaa asuntoa itselleni ja mikäli äitini antaisi tämän asunnon minulle, menisi siitä lahjaveroa.

Nyt kuitenkin mieheni on muuttamassa kanssani tähän asuntoon ja olen alkanut miettimään, mitä mieheni kuuluu maksaa. Yhtiövastike on asunnossa vähän päälle 200€/kk, joten se varmaan ainakin menisi puoliksi. Lisäksi sähkön ja veden voisi maksaa varmasti esimerkiksi vuorotellen. Miestäni kuitenkin vaivaa, että asunto on äitini omistama ja hänellä on tunne, että hänen pitäisi maksaa jotakin "ylimääräistä". Minä taas en tiedä mitä mieltä olisin, sillä asunhan minäkin asunnossa maksamalla pelkästään yhtiövastikkeen + muut kulut. Niin ja mieheni on myös opiskelija.

Eli miten te toimisitte?
 
vierailija
Eli äitini peri pari vuotta sitten kerrostalokaksion, johon minä muutin vajaa vuosi sitten. Asunto on pysynyt silti äitini nimissä, koska itse olen opiskelija eikä mulla olisi varaa ostaa asuntoa itselleni ja mikäli äitini antaisi tämän asunnon minulle, menisi siitä lahjaveroa.

Nyt kuitenkin mieheni on muuttamassa kanssani tähän asuntoon ja olen alkanut miettimään, mitä mieheni kuuluu maksaa. Yhtiövastike on asunnossa vähän päälle 200€/kk, joten se varmaan ainakin menisi puoliksi. Lisäksi sähkön ja veden voisi maksaa varmasti esimerkiksi vuorotellen. Miestäni kuitenkin vaivaa, että asunto on äitini omistama ja hänellä on tunne, että hänen pitäisi maksaa jotakin "ylimääräistä". Minä taas en tiedä mitä mieltä olisin, sillä asunhan minäkin asunnossa maksamalla pelkästään yhtiövastikkeen + muut kulut. Niin ja mieheni on myös opiskelija.

Eli miten te toimisitte?
Ymmärräthän että jossakin vaiheessa verottaja kiinnostuu jos asut toisen asunnossa ilmaiseksi. Siis sehän on aivan vastaavaa kuin että äitisi antaisi sinulle joka kuukausi esim 700 euroa.
 
vierailija
Ymmärräthän että jossakin vaiheessa verottaja kiinnostuu jos asut toisen asunnossa ilmaiseksi. Siis sehän on aivan vastaavaa kuin että äitisi antaisi sinulle joka kuukausi esim 700 euroa.
Jos äiti maksaisi tyttären 700 euron vuokran joka kuukausi, se olisi aivan ok eikä kuulu verottajalle mitenkään. Ei opiskelijan elättämistä katsota lahjaksi.
 
vierailijav
Asunto ilmoitetaan olevan oman perheen käytössä. Tytär voi maksaa yhtiövastikkeen, tämä aivan on. Jos asunnosta tehdään vuokrasopimus, on vastike äidillä pääomatuloista vähennettävä osuus. Hyöty siis nolla euroa ja ei verotettavaa tuloa.

Poikaystävän kanss maksatte kulut puoliksi, ei kannata maksaa yhtään ylimääräistä.
 
vierailija
Mun ehdotus on, että mies maksaisi kokonaan yhtiövastikkeen ja asumisen kulut. Sun ei tarvitsisi maksaa mitään, koska asunto on äitisi ja äitisi tulee opiskelujasi antamalla asunnon käyttöösi.
 
HippuTAR
Teidän varmaankin pitäisi kysyä äidiltäsi asiaa. Jos hän ei halua mieheltäsikään vuokraa periä niin sit maksatte kulut puoliksi ja ootte tyytyväisiä hyvään tilanteeseenne.
 

Yhteistyössä