"Mies on perheen pää ja lasta voi läimäyttää "

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mies läimäyttää lasta, koska lapsi itkee ja milloin mistäkin syystä, jos se ärsyttää ja menee yli hänen ymmärryksensä. Läimäisee myös minua, jos teen jotain väärin. Olen uskovainen, voi tehdä meille niin. Hän aina sanoo, että on edes yksi hyvä asia tossa sun uskovaisuudessa.
http://yle.fi/ylex/uutiset/mies_on_perheen_paa_ja_lasta_voi_laimayttaa__tallaista_opetetaan_katolisella_avioliittokurssilla_suomessa/3-8781157

"Siis hetkinen. Opettaako katolinen kirkko että lasta voisi läpsäistä, vaikka se on Suomen laissa selkeästi kielletty ja rinnastuu pahoinpitelyyn?"

Olisi tietysti kivaa, jos meidänkin perheessä olisi näin: " He täyttävät tämän vastuunsa ennen muuta luomalla kodin, jossa vallitsevat hellyys, anteeksianto, keskinäinen kunnioitus, uskollisuus ja palvelualttius. Kasvatus hyveisiin alkaa kotona. Siellä lasten täytyy oppia itsensä kieltämistä, tervettä arvostelukykyä ja itsehillintää, jotka ovat todellisen vapauden edellytyksiä."
 
vierailija
Ateistis-luterilaisessa Suomessa on unohdettu Raamatun opetukset ja terve järki, mikä on johtanut ihmisten laajamittaiseen pahoinvointiin ja siihen, että lapsista on miehen sijaan tullut perheen päitä.

Katolilaisten ja myös ortodoksien keskuudessa vielä onneksi järki pelaa.
 
uskova
Ei uskovaisuus oo synonyymi kynnysmatolle. Jos mies lyö lapsia, niin ei käyttäydy kuten Jumala asetti. Miesperheen päänä pitää käyttäytyä kuten Jeesus asettaa vaimon ja lasten tarpeet omien eelle, rakastaa heitä enemmän kuin itseään. Jeesus pesi opetuslapsien lilaiset jalat ja kuoli ihmisten syntien vuoksi tuskallisen kuoleman, siinä esimerkkiä miehille! Jos haluaa olla perheenpään saa siis tehdä likaisimmat ja halvimmat työt, palvella ja suojella vaimoaan ja olla valmis kuolemaan perheensä edestä.

Ei ois kauheesti avioeroja, jos miehet käyttäytyisivät kuten Jumala haluaa

Ja tohon lyömiseen. Rikosilmoitusta poliisille vaan, ei ole mitään raamatullista syytä miksi synti pitäisi sallia. Päinvastoin Jeesus puhui erittäin kovin sanoin niistä, jotka tekee pahaa lapsille. Se, joka sallii hiljaisuudella väkivalla tekee itse siinä syntiä.
 
vierailija
Ei uskovaisuus oo synonyymi kynnysmatolle. Jos mies lyö lapsia, niin ei käyttäydy kuten Jumala asetti. Miesperheen päänä pitää käyttäytyä kuten Jeesus asettaa vaimon ja lasten tarpeet omien eelle, rakastaa heitä enemmän kuin itseään. Jeesus pesi opetuslapsien lilaiset jalat ja kuoli ihmisten syntien vuoksi tuskallisen kuoleman, siinä esimerkkiä miehille! Jos haluaa olla perheenpään saa siis tehdä likaisimmat ja halvimmat työt, palvella ja suojella vaimoaan ja olla valmis kuolemaan perheensä edestä.

Ei ois kauheesti avioeroja, jos miehet käyttäytyisivät kuten Jumala haluaa

Ja tohon lyömiseen. Rikosilmoitusta poliisille vaan, ei ole mitään raamatullista syytä miksi synti pitäisi sallia. Päinvastoin Jeesus puhui erittäin kovin sanoin niistä, jotka tekee pahaa lapsille. Se, joka sallii hiljaisuudella väkivalla tekee itse siinä syntiä.
Raamatussa sanotaan hyvin selvästi, että se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Kyse ei ole pahan tekemisestä lapselle vaan tarpeellisesta kurinpidosta. Kuriton lapsi ei ole hyvinvoiva.
 
vierailija
Ateistis-luterilaisessa Suomessa on unohdettu Raamatun opetukset ja terve järki, mikä on johtanut ihmisten laajamittaiseen pahoinvointiin ja siihen, että lapsista on miehen sijaan tullut perheen päitä.

Katolilaisten ja myös ortodoksien keskuudessa vielä onneksi järki pelaa.
Uskonnot ja terve järki eivät sovi samaan lauseeseen. Sen nyt huomaa tuon linkin jutustakin. Uskonnon varjolla ei saa pahoinpidellä lapsia eikä myöskään raiskata niitä (katolinen kirkko...)
 
Ei uskovaisuus oo synonyymi kynnysmatolle. Jos mies lyö lapsia, niin ei käyttäydy kuten Jumala asetti. Miesperheen päänä pitää käyttäytyä kuten Jeesus asettaa vaimon ja lasten tarpeet omien eelle, rakastaa heitä enemmän kuin itseään. Jeesus pesi opetuslapsien lilaiset jalat ja kuoli ihmisten syntien vuoksi tuskallisen kuoleman, siinä esimerkkiä miehille! Jos haluaa olla perheenpään saa siis tehdä likaisimmat ja halvimmat työt, palvella ja suojella vaimoaan ja olla valmis kuolemaan perheensä edestä.

Ei ois kauheesti avioeroja, jos miehet käyttäytyisivät kuten Jumala haluaa

Ja tohon lyömiseen. Rikosilmoitusta poliisille vaan, ei ole mitään raamatullista syytä miksi synti pitäisi sallia. Päinvastoin Jeesus puhui erittäin kovin sanoin niistä, jotka tekee pahaa lapsille. Se, joka sallii hiljaisuudella väkivalla tekee itse siinä syntiä.
Sen verran oikaisen että Jeesus ei puhunut sanaakaan lapsen ruumiillisesta kurituksesta mutta tuomitsi jyrkästi lapsen viettelemisen eli pedofilian.
Eli varsinainen tulkinta fyysisestä kurituksesta pitää kaivaa muualta Raamatusta.
 
vierailija
Sen verran oikaisen että Jeesus ei puhunut sanaakaan lapsen ruumiillisesta kurituksesta mutta tuomitsi jyrkästi lapsen viettelemisen eli pedofilian.
Eli varsinainen tulkinta fyysisestä kurituksesta pitää kaivaa muualta Raamatusta.
Suomalaisen käännöksen mukaan tuossa kohdassa puhutaan viettelemisestä, mutta ei sanota suoraan seksuaalisesta viettelemisestä. Mun mielestä se puhuu kaikesta, mikä johdattaa lapsen harhaan Jumalan rakkaudesta ja lapsen viattomuudesta tai murskaa lapsen sielun. Väkivalta murskaa myös lapsen sielun ja vääristää lapsen Jumala kuvan. Väkivalta kuuluu myös tuohon raamatun kohtaan.
 
uskova
Raamatussa sanotaan hyvin selvästi, että se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Kyse ei ole pahan tekemisestä lapselle vaan tarpeellisesta kurinpidosta. Kuriton lapsi ei ole hyvinvoiva.
Sanalaskuissa Salomon on noin kirjoittanut. Kyseessähän on juuri lapsen kurittaminen, eli lapsen kasvattaminen ihmisiksi, terveeksi aikuiseksi, joka tekee muille ja itselleen oikein. Jokainen tervejärkinen tajuaa, että väkivalta ei saa lasta kasvamaan terveeksi aikuiseksi. Siihen aikaan oli ilmeisesti tapana käyttää myös fyysistä kuritusta, mutta se ei tarkoita, että se olisi Jumalan tahto silloin tai nykyään. Tarpeellisesta kurinpidosta voisi taas puhua pitkään, mitä se käytännössä on. Mun mielestä lapsen voi kasvattaa "kurissa ja nuhteessa" ilman fyysistä kuritustakin.
 
Suomalaisen käännöksen mukaan tuossa kohdassa puhutaan viettelemisestä, mutta ei sanota suoraan seksuaalisesta viettelemisestä. Mun mielestä se puhuu kaikesta, mikä johdattaa lapsen harhaan Jumalan rakkaudesta ja lapsen viattomuudesta tai murskaa lapsen sielun. Väkivalta murskaa myös lapsen sielun ja vääristää lapsen Jumala kuvan. Väkivalta kuuluu myös tuohon raamatun kohtaan.
Ja pah, jos ruumiillinen kuritus tehdään harkiten, ei vihassa eikä joka viikko/kuukausi ja muutoin lapsuus on turvallinen, niin ei murskaannu mikään.
Tiedän monia keski-ikäisiä jotka nauraa asialle, eli heillä oli lapsena koivunvitsa viuhunut varmasti ihan aiheesta.

Ja Raamattu sallii fyysisen kurituksen.
 
vierailija
Ja pah, jos ruumiillinen kuritus tehdään harkiten, ei vihassa eikä joka viikko/kuukausi ja muutoin lapsuus on turvallinen, niin ei murskaannu mikään.
Tiedän monia keski-ikäisiä jotka nauraa asialle, eli heillä oli lapsena koivunvitsa viuhunut varmasti ihan aiheesta.

Ja Raamattu sallii fyysisen kurituksen.
Kyllä näin on!

Raamatussahan käsketään kivittämään kurittomat lapset kuoliaaksi, joten kyllä sitä vitsaa ja nyrkkiäkin saa antaa.

Siukkista, Echo!
 
vierailija
Ja pah, jos ruumiillinen kuritus tehdään harkiten, ei vihassa eikä joka viikko/kuukausi ja muutoin lapsuus on turvallinen, niin ei murskaannu mikään.
Tiedän monia keski-ikäisiä jotka nauraa asialle, eli heillä oli lapsena koivunvitsa viuhunut varmasti ihan aiheesta.

Ja Raamattu sallii fyysisen kurituksen.
Ootko sä ikinä kokenut väkivaltaa? Onko kuritus ja VÄKIVALTA susta samaa? Mä olen kokenut väkivaltaa isäni toimesta ja voin sanoa että se ei todellakaan ole Jumalan tahdon mukaista tai Raamatun mukaista. Oon joutunut kamppailemaan etten näe Jumalas myös pahana, joka nauttii mun satuttamisesta.

Kurittaminen ja väkivalta ovat eri asioita. Jeesus ei millään tavalla osoittanut hyväksyvänsä lasten lyömistä.
 
vierailija
Ei Raamatussa käsketä. Annetaan vaan erittäin hyvä ohje kasvatukseen. Kyllä te kaikki tiedätte, että kurittomuus on lastenne ongelma silloin kun "vitsaa" on säästetty. "Vitsalla" ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa.

Lapset ovat aika sekaisin voimiensa tunnossa, kun eivät enää kykene hallitsemaan impulsejaan. Eivätkä sitä, mitä haluavat tehdä missäkin tilanteessa. Sitähän heiltä kysytään joka hemmetin mutkassa ja tehdään karhunpalvelus.
 
Ootko sä ikinä kokenut väkivaltaa? Onko kuritus ja VÄKIVALTA susta samaa? Mä olen kokenut väkivaltaa isäni toimesta ja voin sanoa että se ei todellakaan ole Jumalan tahdon mukaista tai Raamatun mukaista. Oon joutunut kamppailemaan etten näe Jumalas myös pahana, joka nauttii mun satuttamisesta.

Kurittaminen ja väkivalta ovat eri asioita. Jeesus ei millään tavalla osoittanut hyväksyvänsä lasten lyömistä.
Olen kokenut sekä kuritusta (tukistaminen) että väkivaltaa. Tukistamista en pidä minään, ainut mikä mua harmitti isän antamissa tukistamisissa että ne tuli vääristä asioista, eli pari kertaa kun säikäytin leikilläni iskän (oli ajamassa partaansa) ja sit joku toinen kerta.

Väkivalta on asia erikseen.
 

Yhteistyössä