Mikä näköhäiriö ( lievä ) tuli tänä aamuna ja noin tunti sitten

  • Viestiketjun aloittaja mikäs?
  • Ensimmäinen viesti
oho
Ohimenevä aivoverenkierron häiriö voi aiheuttaa tuollaista. Ehdottomasti ottaisin yhteyttä lääkäriin! Hormonit kun voivat aiheuttaa viakka mitä, jos sulla on esim. veren hyytymistekijöissä häiriötä (lapsettomuus!!!).
 
"vieras"
En halua pelotella, mutta nuo oireet voi viitata vaikka aivoverenvuotoon, joten en lähtisi leikkimään.
Joku mainitsi selosteen tekstin "Verisuonitukoksia on havaittu harvoin.". Tukoksethan voi ensin esiintyä vaikka näköhermon painamisena ja siten näköhäiriönä eli kävisin ihan vaikka varmuuden vuoksi tarkistuttamassa tilanteen ensiavussa.
 
Minullakin ollut aura ilman kunnollista päänsärkyä. Näköhäiriö alkaa pienenä ja suurenee juuri rengasmaisesti ja häviää, kun "tila loppuu". Kuvio on sahalaitaisesti värisevä ja vääristää kuvaa. Kesto ollut n. 30min ja vain toisessa silmässä. Muutamia vuosia sitten oli ja nyt ollut yksi valoarkuuden ja päänsäryn kanssa.
 
"vieras"
Minullakin on ollut noita noin 20 vuoden ajan, joskus ollut vuosia väliä, että ei ole, ja välillä saattaa olla 2-3 kertaakin kuukaudessa. Kestää max 1 h, saattaa mennä nopeammin ohi, jos ottaa särkylääkkeen.
Minäkin pelästyin kovasti ensimmäisen kerran tullessa, ja menin sitten tutkimuksiin, mitään muuta ei löytynyt, joten diagnoosi oli päänsärytön migreeni.

Mutta mene lääkärille, että poissulkee kaikki muut vaihtoehdot, koska voi olla oire muustakin!

Minulla tulee useimmiten väsyneenä, tai jos on hartiat/niska jumissa.
 
alkuperäinen jatkaa
vieras, äidilläni oli muutama vuosi sitten aivoverenvuoto, hänellä se alkoi kamalalla huimaamisella.

Ensi viikolla minulla on siis torstaina aika lapsettomuuspolille ja jos tämä jatkuu, niin sitten tiistaina soitan polille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26038992:
Anatolia, minä olen taas ymmärtänyt ,että migreeniin kuuluu myös kova päänsärky. Miksi voi esiintyä myös pelkästään näitä ns. aura - oireita ilman päänsärkyä?[/QUOTE
Itse kärsin aurallisesta migreenistä johon ei liity ollenkaan päänsärkyä. Mulle ei mikään hormonaalinen lääkitys juurikaan tuon vuoksi sovi ja nyt olisi hyvä lääkärin kuulla oireitasi että voi vaihtaa lääkityksen. Itse sain e-pillerien aikana aivohalvausoireita joten nopeasti ota yhteys lääkäriin!
 
alkuperäinen
SporttisMama, no tämä on viimeinen IUI - hoito meillä, joten ehkä tämän kerran jälkeen ei tarvitse enää syödä noita Clomifeneja. IVF - hoidossa voi olla jo täysin toiset lääkkeet.

Mutta jotenkin en pidä noita näköhäiriöitä mitenkään pelottavina, aamulla tuollainen kesti himpun verran pitempään, mutta nyt iltapäivän torkuilta kun heräsin, niin ei se kestänyt kuin tovin ja taas oli näkö kunnossa. Sitä tosin koin yöllä, vaikka nukuinkin ns. koiranunta, että vieressäni oli esim; radio tuolin päällä ja kun heräsin ja katsoin tarkemmin, niin ei siellä mitään radiota näkynyt tietenkään.

Ja ehkä nämä oireet voivat johtua myös väsymyksestäkin, en kyllä yksinäni saa kovin häävisti unta. Huomennakin odottaa aamuvuoro ja vielä olen täällä, mutta kun ei kiinnosta mennä sänkyynkään pyörimään ja unta etsimään / odottelemaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26040011:
SporttisMama, no tämä on viimeinen IUI - hoito meillä, joten ehkä tämän kerran jälkeen ei tarvitse enää syödä noita Clomifeneja. IVF - hoidossa voi olla jo täysin toiset lääkkeet.

Mutta jotenkin en pidä noita näköhäiriöitä mitenkään pelottavina, aamulla tuollainen kesti himpun verran pitempään, mutta nyt iltapäivän torkuilta kun heräsin, niin ei se kestänyt kuin tovin ja taas oli näkö kunnossa. Sitä tosin koin yöllä, vaikka nukuinkin ns. koiranunta, että vieressäni oli esim; radio tuolin päällä ja kun heräsin ja katsoin tarkemmin, niin ei siellä mitään radiota näkynyt tietenkään.

Ja ehkä nämä oireet voivat johtua myös väsymyksestäkin, en kyllä yksinäni saa kovin häävisti unta. Huomennakin odottaa aamuvuoro ja vielä olen täällä, mutta kun ei kiinnosta mennä sänkyynkään pyörimään ja unta etsimään / odottelemaan
No jos oot sitä mieltä niin se on sun valintasi. Mulle vaan lääkäri sanoi että kaikki näköhäiriöt hormonilääkityksen aikana tulisi ottaa vakavasti koska voi olla aivohalvauksen riski suurempi!
 
"..."
Jos näköhöiriö on kovin hetkellinen, tyyliin minuutteja/sekuntteja, ei se sovi ainakaan tyypilliseen aura-oireeseen. Itsellä kaikenlaisia näköhäiriöitä aiheuttaa meneillään oleva lasiaisten irtauma silmissä. Ja olen 30-kymppinen vaikka ko. muutos tavallisimmin tapahtuu iäkkäämmille. Lasiainen siis irtoaa silmän takosassa verkkokalvosta irti ja välitila täyttyy nesteellä. Veto, minkä irtoava lasiainen voi aiheuttaa verkkokalvoon aistitaan valona, salamointina, vilkuntana, aaltoilevana kirkkaampana alueena tms.
 
alkuperäinen vielä jatkaa
Eilen yöllä tuli myös makuuasennossa todella huimaava ja keinuttava olotila. Nousin istumaan ja tunsin kuin olisin ollut karusellissa. Onneksi tuota ei kestänyt kauaa, mutta kyllä se säikäytti.

Aamulla ei enää tuota näköhäriötä liiemmin ollut vaikka viime yön nukuin jälleen huonosti. Päätä tosin särki päivällä kun lähdin töistä kotia ja nyt hiljalleen "jumpsuttaa" taas. Hetken aikaa näin äsken sitä näköhäiriötä kun heräsin päiväunilta.
 

Yhteistyössä