Mikä olisi sopiva rangaistus erityislapselle?

  • Viestiketjun aloittaja vieras mamma
  • Ensimmäinen viesti
vieras mamma
Kyseessä 12v. poika, jolla laaja-alaiset neurologiset erityisvaikeudet. mm. piirteitä adhd:sta ja aspergerista/autismista.

On vaikea määritellä kehitystasoon nähden sopiva rangaistus, lapsi ei aina erota oikeaa ja väärää, ei ymmärrä tekojen seurauksia. Saattaa esim. lyödä veljeään ja kun veli lyö takaisin alkaa hirveä älämölö siitä kuinka veli satutti ja samassa unohtuu mitä itse tuli tehtyä ensin.

Poika sanoo ettei voi mitään tekemilleen asioille eikä pysty hillitsemään itseään...vaikka tiedostaa ettei halua esim. lyödä, nipistää yms. mutta silti ajautuu tekemään sitä. Mitä tehdä, kun ei voi katsoa läpi sormien kuitenkaan. Meillä on ollut yleensä pelikielto rangaistuksena...mutta kun sitä joutuu antamaan niin usein, että alkaa olla jo vähän turhauttavaa.

Eilen poika hakkasi veljensä tablettia pöytään niin että sen näyttö halkesi...syynä että oli käynyt raapaisemassa ja kun veli löi takaisin, suuttui ja hajotti tabletin...tästä ajattelin rangaistuksena että joutuu maksamaan saamillaan synttärilahjarahoilla tabletista. onko kohtuuton rangaistus...lapsesta se tuntuu kohtuuttomalta, mutta itsestä tuntuu että se on ainoa oikea rangaistus.
 
vierailija
Mun mielestä rangaistus on hyvä.

Ehkä en erityislapsella maksattaisi koko laitetta rahalla, vaan ehkä 50-70% rahalla ja loput kotityöllä sovitulla tuntipalkalla.

Jollainhan sille lapselle on saatava jakeluun, että maailmassa on käyttäydyttävä tiettyjen sääntöjen mukaisesti, muuten on elämä hyvin vaikeaa.

Jos esim. lapsi 15 vuotiaana lyö jotain kadulla, niin turpiin tulee että tukka lähtee.
 
HippuTAR
Ihan samanlaiset rangaistukset kuin muillekkin. Ja pidät niistä rangaistuksista kiinni myös.

Ja sit erityislapset oppii käyttämään sitä erityisyyttään hyväksikin aika näppärästi "ku en mä muista ku oon tällänen erityinen", " en mä osaa/pysty ku oon erityinen" yms., ja siis asioissa joihin ovat ihan kykeneviä mutta pääsee ku koira veräjästä vetoamalla erityisyyteen.
 
liisamaijukka
Minulla on poika, tosin vasta 9-v, jolla on ADHD ja lyhytkestoisen muistin ongelma sekä hahmottamisen vaikeus. Samanlaisia tilanteita tulee jatkuvasti hänenkin kanssaan, mutta rangaistukset jaan "keventämättä". Minusta hänen täytyy oppia, ettei pääse vähemmällä kuin muut. Pojan rauhoituttua jutellaan aina tilanne ja tapahtunut läpi ja pohditaan sitä, miksi rangaistus tuli ja miten siitä selviää. Joka kerta aina loppujen lopuksi pystyy itse käsittämään, miksi teki väärin. Ja yrittää parhaansa mukaan olla tekemättä uudelleen. On siinä kehittynytkin. Paljon positiivistakin palautetta/haleja, "olet hyvä sellaisena kuin olet" jne annan hänelle, jotta elämänsä ei olisi pelkkiä rangaistuksia ja kieltoja ja negatiivisuuden kehää.
 

Yhteistyössä