Mikä on PERHETYÖNTEKIJÄ? Mitä toimenkuvaan kuuluu? Voiko LÄHIHOITAJA olla perhetyöntekijä?

  • Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti
meidän kaupungissa on perhetyöntekijä jonka voi pyytää kotiin lastenhoitoavuksi alle kouluikäisille lapsille, esim. jos vauva valvottaa ja pitäis vähä saada nukkua,äidillä on lääkärireissu tms minne ei voi ottaa lapsia mukaan, pitää lapsen kanssa lääkäriin tms ja tarttee muille lapsille hoitajan, vanhemmalla on joku sairaus esim syöpä tms eikä jaksa hoitaa lapsia jne. Täällä tämä perhetyöntekijä ei ole lastensuojeluviranomaisten alainen vaan kaupungin kotipalvelun lapsiperheitä varten varaama työntekijä ja hänellä on lähihoitajan koulutusta vastaava koulutus. Lastensuojelun perhetyöntekijät on sitten erikseen ja heidät kotiinsa saa vain jos on tehty lastensuojeluilmoitus.
 
Mirjami
Olen Helsingin kaupungin varhaisen tuen perhetyöntekijä (entinen kotipalvelu). Meillä on varhaisen tuen asiakkaita (kaikki alle kouluikäisten lasten perheet) ja lastensuojeluasiakkaita. Työn kelpoisuusaste on lähihoitaja. Työ on perheen tukemista ja auttamista. Voimme hoitaa lapsia vanhempien käydessä lääkäri- tai terapiakäynneillä tai silloin kun vanhemmat ovat uupuneita, eivätkä omat voimat riitä. Voimme myös tehdä välttämättömät kotityöt, jossa vanhemmat ovat sairauden vuoksi estyneet. Autamme kasvatuspulmissa ja parisuhteeseen liittyvissä kysymyksissä.

Lastensuojelulla on myös omat perhetyöntekijät (sosionomi, sosiaaliohjaaja), mutta heillä työskentely on enemmän keskustelua ja konsultoinita. Hei eivät tee kotitöitä tai hoida lapsia, tästä syystä lastensuojelu tilaa Varhaisesta tuesta konkreettista perhetyötä sitä tarvitseville.

Joka kaupungissa taitaa olla vähän omat systeeminsä ja nimikkeensä
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja memmu89:
Alkuperäinen kirjoittaja vastailen:
Perhetyö tapahtuu lastensuojelun alaisuudessa. Perhetyöntekijä tukee vanhempia jotta heillä olisi voimavaroja arkeen lasten kanssa. perheen kanssa kartoitetaan, mihin he tätä perhetyötä tarvitsevat. Se EI VOI OLLA mikään epämääräinen "vanhemmuuden tukeminen" tms., vaan se on oltava konkreettinen, todennettava, osoitettava.

Esim. jos yh on aina täysin kiinni lapsissaan, perhetyöntekijä tulee kotiin katsomaan lapsia ja äiti pääsee vaikka kampaajalle, hammaslääkäriin, kauppaan, kävelylle tms. yksin ja ilman lapsia.

Perhetyöntek. ei siivoa, ei laita ruokaa, mutta opastaa vanhempia näissä asioissa, jos siinä on se ongelman ydin.

Minä itse henk.koht. en oikein ymmärrä koko perhetyön ideaa muutoin kuin että se on lastensuojelun kyttäyskeino..

Mutta virallisesti tämä on sitä perheen tukea, jonka avulla estetään vanhempia uupumuasta, autetaan jaksamaan, estetään sijoitukset ja huostaanotot.

En tiedä kelpaako lähihoitajan koulutus, vähintäänkin pitäisi olla erikoistunut joko mielenterveyteen tai lapsiin ja nuoriin.
Keminmaan perhetyöntekijät kyllä siivoavat,laittavat ruokaa yms.
...luulis, että sellaiseen hommaan kelpais lähihoitajakin...
sellaisessa hommassa varmasti onkin lähihoitajan koulutus...siis ennaltaehkäisevässä tuessa/neuvolan perhetyössä/ lapsiperheiden perhetyössä kun taas esim lastensuojelun perhetyössä pätevyysvaatimus on sosionomi
 
kokenut


Joo, tiedän kyllä ettei Keminmaassa PT tehnyt juurikaan siivoustöitä . Ja kaiken lisäksi ei annettu lupaa lähteä omille asioille kun PT oli perheessä.,>Joten taitaa PT tehdä missä ja miten haluaa?? Kokoemus oli huono.



Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja m [quote="vastailen:
Perhetyö tapahtuu lastensuojelun alaisuudessa. Perhetyöntekijä tukee vanhempia jotta heillä olisi voimavaroja arkeen lasten kanssa. perheen kanssa kartoitetaan, mihin he tätä perhetyötä tarvitsevat. Se EI VOI OLLA mikään epämääräinen "vanhemmuuden tukeminen" tms., vaan se on oltava konkreettinen, todennettava, osoitettava.

Esim. jos yh on aina täysin kiinni lapsissaan, perhetyöntekijä tulee kotiin katsomaan lapsia ja äiti pääsee vaikka kampaajalle, hammaslääkäriin, kauppaan, kävelylle tms. yksin ja ilman lapsia.

Perhetyöntek. ei siivoa, ei laita ruokaa, mutta opastaa vanhempia näissä asioissa, jos siinä on se ongelman ydin.

Minä itse henk.koht. en oikein ymmärrä koko perhetyön ideaa muutoin kuin että se on lastensuojelun kyttäyskeino..

Mutta virallisesti tämä on sitä perheen tukea, jonka avulla estetään vanhempia uupumuasta, autetaan jaksamaan, estetään sijoitukset ja huostaanotot.

En tiedä kelpaako lähihoitajan koulutus, vähintäänkin pitäisi olla erikoistunut joko mielenterveyteen tai lapsiin ja nuoriin.
Keminmaan perhetyöntekijät kyllä siivoavat,laittavat ruokaa yms.
...luulis, että sellaiseen hommaan kelpais lähihoitajakin...
Perhetyönteijöitä ainakin meidän pikkukunnassa on kahdenlaisia, varsinainen perhetyöntekijä on sosionomi ja kodinhoitopuolella on lähihoitaja, joka tekee ruokaa yms.[/quote]

 
minna
Mä olen ollut harjoittelussa perhetyössä ja olen lähihoitaja. Ja täällä tampereella ainakin lähihoitaja voi työskennellä perhetyöntekijänä. Ja täällä ne myös siivoavat ja laittavat ruokaa. Meillä käy silloin tällöin perhetyöntekijä, vie lapsia ulos, laittaa ruokaa ja siivoaa jonkin verran. Lähinnä se tulee jos mulla on neuvoloita ym. menoa. Joskus ne soittavat saako tulla, kun on vapaana. Mä en koe et se olis mitään kyttäystä. Ne käy, kun on kolme pientä lasta ja mies opiskelee pitkiä päiviä.
 
opiskelija



Teidän,että perhetyötä tekee monissa kunnissa kodinhoitaja/lähihoitaja ja jopa nuorisoohjaaja.


Perhetyö tapahtuu lastensuojelun alaisuudessa. Perhetyöntekijä tukee vanhempia jotta heillä olisi voimavaroja arkeen lasten kanssa. perheen kanssa kartoitetaan, mihin he tätä perhetyötä tarvitsevat. Se EI VOI OLLA mikään epämääräinen "vanhemmuuden tukeminen" tms., vaan se on oltava konkreettinen, todennettava, osoitettava.

Esim. jos yh on aina täysin kiinni lapsissaan, perhetyöntekijä tulee kotiin katsomaan lapsia ja äiti pääsee vaikka kampaajalle, hammaslääkäriin, kauppaan, kävelylle tms. yksin ja ilman lapsia.

Perhetyöntek. ei siivoa, ei laita ruokaa, mutta opastaa vanhempia näissä asioissa, jos siinä on se ongelman ydin.

Minä itse henk.koht. en oikein ymmärrä koko perhetyön ideaa muutoin kuin että se on lastensuojelun kyttäyskeino..

Mutta virallisesti tämä on sitä perheen tukea, jonka avulla estetään vanhempia uupumuasta, autetaan jaksamaan, estetään sijoitukset ja huostaanotot.

En tiedä kelpaako lähihoitajan koulutus, vähintäänkin pitäisi olla erikoistunut joko mielenterveyteen tai lapsiin ja nuoriin. [/quote]

 
"vieras"
TUOSSA ALHAALLA ON GOOGLETTAMALLA LÖYTYNYTTÄ TIETOA SIITÄ, MITÄ PERHETYÖ ON. SE TODENTOTTA ON LASTENSUOJELUN AVOHULLON TUKITOIMI. HALUSIPA SITÄ TAI EI, PERHETYÖTÄ VASTAANOTTAVA PERHE ON LASTENSUOJELUN ASIAKAS. TÄMÄ EI SIIS OLE KUNTAKOHTAINEN JUTTU, ETTÄ MEILLÄ EI, MEILLÄ KYLLÄ, VAAN VALTAKUNNALLINEN: PERHETYÖNTEKIJÄ TOIMII LASTENSUOJELUN ALAISUUDESSA. PERHETYÖNTEKIJÄN ESIMIES JA JOHTO OVAT NIINIKÄÄN LASTENSUOJELUN TOIMIJOITA.

Meillä kävi aikoinaan perhtyöntekiä 2x viikossa. Oli aivan ihanaa, kun oli tuki arkeen ja oli henkilö jolta neuvoja kysyy. Paperit aina sain kuukauden välein. Olen ollut hyvin tyytyväinen ja loppui kun en tarvinnut. Vaikka perhetyö on LASTENSUOJELUN alaisena, niin minua ei häiritse koko lastensuojelu. Koska omatuntoni ei kolkuta, kun en ole mitään väärää tehnyt. Olin aivan väsynyt arkeen. En jaksanut. Pakko oli pyytäää apua ettei lapset jää heitteile. Jos niin olisi käynyt niin lastensuojelu roikkuisi vieläkin meidän perheessä. Olen hyvin ylpeä ja kiitollinen perhetyöstä, vaikka on lastensuojelun alaisena.
 
[QUOTE="vieras";22020290]TUOSSA ALHAALLA ON GOOGLETTAMALLA LÖYTYNYTTÄ TIETOA SIITÄ, MITÄ PERHETYÖ ON. SE TODENTOTTA ON LASTENSUOJELUN AVOHULLON TUKITOIMI. HALUSIPA SITÄ TAI EI, PERHETYÖTÄ VASTAANOTTAVA PERHE ON LASTENSUOJELUN ASIAKAS. TÄMÄ EI SIIS OLE KUNTAKOHTAINEN JUTTU, ETTÄ MEILLÄ EI, MEILLÄ KYLLÄ, VAAN VALTAKUNNALLINEN: PERHETYÖNTEKIJÄ TOIMII LASTENSUOJELUN ALAISUUDESSA. PERHETYÖNTEKIJÄN ESIMIES JA JOHTO OVAT NIINIKÄÄN LASTENSUOJELUN TOIMIJOITA.

Meillä kävi aikoinaan perhtyöntekiä 2x viikossa. Oli aivan ihanaa, kun oli tuki arkeen ja oli henkilö jolta neuvoja kysyy. Paperit aina sain kuukauden välein. Olen ollut hyvin tyytyväinen ja loppui kun en tarvinnut. Vaikka perhetyö on LASTENSUOJELUN alaisena, niin minua ei häiritse koko lastensuojelu. Koska omatuntoni ei kolkuta, kun en ole mitään väärää tehnyt. Olin aivan väsynyt arkeen. En jaksanut. Pakko oli pyytäää apua ettei lapset jää heitteile. Jos niin olisi käynyt niin lastensuojelu roikkuisi vieläkin meidän perheessä. Olen hyvin ylpeä ja kiitollinen perhetyöstä, vaikka on lastensuojelun alaisena.[/QUOTE]

Se ei oo välttämättä ls alainen. Meillä oli neuvolan ptt ja meille vielä selvitettiin ettei olla ls-asiakkaita. Se lukee papereissakin. Ls puoli on erikseen. Täälä ptt on vain avointa ennaltaehkäsyä ettei ls tarvitakaan.
 
Pete1
Mulla/meillä on ollut aikoinaan päihdeongelma...Viimeisestä käyttökerrasta on 7vuotta, Nyt asiat on kunnossa ja elämä muutenkin mallillaan. Meillepä syntyi muksu ja nyt meille pakotetaan perhetyöntekijä kuka tulee "vahtimaan" ettei me vaan retkahdettaisi. Ymmärrän halun ajatella lapsen parasta, mutta meillä on kaikki nykyään hyvin, eikä mitään retkahdus vaaraa ole... Ja kuten kirjoitin edellisestä käyttö kerrasta on 7VUOTTA, miksi siis kaivaa se entinen loka takaisin tapetille? Mitä ne ajaa takaa... Minua ainakin ärsyttää moinen suurennuslasin alla oleminen. Voiko sille perhetyöntekijälle sanoa suorat sanat päin naamaa??? Merkitäänkö se heti agressiviseksi käyttäytymiseksi, hermoheikoksi tms...? AAAARRRRGGGGHHHHH!!!
 
arvailua
luin netistä heidän työstään ja minulla on siitä omakohtaista kokemusta.se on ihan sama mitä juttelet jos paikalle tulee pätemisen tarpeessa oleva työntekijä.hän lukee rivien välistä ja yrittää pohtia asioiden todellista merkitystä.ei tällaisen pitäisi olla laillista edes.jos sanoin johonkin asiaan etten halua,hän tulkitsi etten jaksa.jos en tee niinkuin he määräävät olen psyykkisesti huonossa kunnossa.täysin valheellisia raportteja esimiehelle.vihastuttaa vieläkin.ja raportteja olen pyytänyt nähtäväksi,mutten ole koskaan saanut.en ymmärrä miten tällaiseen on kunnilla varaa,kun terveydenhuolto pitäisi laittaa ensin kuntoon.valehteleva perhetyö on painajainen.onneksi se on loppunut .heidän koulutuksestaan en tiedä mutta luulisi sen olevan perhetyöntekijä.huostaa oli jankuttamassa heidän esimiehensä(lastensuojelun sosaalityöntekijä)jo esim.ulosottoon menneestä laskusta toteamalla että ethän sinä pysty lapsistakaan huolehtimaan sitten.huh huh.eli tää 2000 luvun huostahihhulointi on karannut käsistä.onneksi ei tarvitse heitä kuunnella enää,koska tollanen tietysti lisää masennusta.ja tän uskoo vain sellainen joka on itse kokenut.ja olin vielä niin tyhmä että itse soitin heille,luullen saavani heiltä apua ja tukea.
 
"Jonna"
Esim lastenohjaaja sekä lasten ja nuorten erityisohjaaja voivat olla perhetyöntekijöitä. Samoin lähihoitaja. Mutta esim lastenohjaajan tutkinto on pätevämpi kuin lähäri, mikäli aikoo työskennellä lasten ja nuorten parissa.
 
soopaa
Meillä yksi häiriintynyt perhetyöntekijä ohjeisti väärin.Käski lasten tehdä heille kuulimattomia asioita,valehteli.Ilmoitti sitten eteenpäin että asiat ovat näin ja noin.Jouduin vahtimaan perhetyöntekijää.Hän on ilmeisesti vähän luonnehäirioinen.Eli tällainen hienolta kuulostava avohuollon tukitoimi-nimike voi olla todella painajaismainen häirikkö-perhetyöntekijä jota pitää vahtia.Väärin ohjeistus ei pitäisi kuulua IKINÄ heidän työnkuvaansa.Silloin voidaan jo puhua luonnehäiriöstä.Leikin laskunkin ymmärrän,mutta hän puhui vakavissaan ja tosissaan.Sosiaalityön perhetyö on tuskin toimiva "tukimuoto" yhtään kenellekään.
 
hämillään
Onko perhetyöntekijään pakko suostua?käsitykseni on,että ei,mutta miksi ne tyrkyttää itseään vaikka ei ole tarvetta. tulee vain semmoinen olo että on tehnyt jotain väärin,kuin he vaan tuputtaa itseään vaikka olemme kieltäytyneet heistä meillä on asiat ok ja silti..MIKSI?
 
"vihainen"
Toimenkuvaan kuuluu asiakkaan kyttääminen ja mahdollisten vikojensa ylöskirjaaminen,NIIDEN ETEENPÄIN TOIMITTAMINEN VIRANOMAISILLE JA perheen hajottaminen palasiin siten että yksi makaa mt osastolla, yksi huostaaotettuna ja yksi hakkaa halkoja vitutukseen 6 tuntia vrk jotta saisi tunteensa purettua. Vain hullu SYDÄMETÖN JA TUNTEETON KONE ottaa tuollaisen ammatin sillä täysiä saatanan ämmiä koko porukka!!!!!!!!!!
 
ent.asiakas
Meillä väkisin siivosivat tytön vaatekaapin.Veivät sieltä pari uutena ostettua sopivaa vaatetta.Hello kitty caprit ja kevätjuhlamekon.Siitä on jo monta vuotta.Perhettä auttaen ,tukien ja kunnioittaen.Muutenkin söhelsivät vähän omiaan.Oli ihan sama mitä jutteli,he "tiesivät "paremmin.En tiedä millä koulutuksella he tätä työtä tekivät.Toinen vaikutti ihan luonnehäiriöiseltä ja toisella oli muuten vaan hirveä pätemisen ja tärkeilyn tarve.Ja valtava määräämisen halu kolmannellaJa tämä pätemisen tarpeessa oleva kovasti yritti tietää psyykkisistä asoista jotain ja ilmoitteli eteenpäin sairaanhoitajalle typerää väärinarviointiaan.
.Eli kun kyllästyin häneen ja myös ilmaisin sen hänelle,hän alkoi soittelemaan huolissaan oloa ja huonoa kuntoa ym.Valehteli minulle ja minusta eteenpäin.Kyllä hän melkoisen tärkeässä asemassa oleva ihminen on.Kieltäytykää ihmeessä jos vain mahdollista.Asiakkaille he väittävät olevansa tosi toivottuja ja odotettuja henkilöitä...
 
Opiskelija_93
Kyllä meidän koulutuksella kelpaa, siis lähihoitajan pt. Niin lukee ainakin koulutusohjelman työympäristölistassa; "perhetyö". :) Koulutusohjelma on lapset ja nuoret.
 
"reetu"
Olen pöyristynyt näistä kokemuksista, mielikuvista ja mielipiteistä perhetyöntekijöistä tai perhetyön ohjaajista. Aloitan itse ensi viikolla kyseisessä tehtävässä/virassa. Ihmiset tuntuvat ajattelevan hyvin mustavalkoisesti. Uskotteko todella että esim. minä olen tuhlannut elämästäni opiskeluun monta vuotta vain päästäkseni kyyläämään ja kyttämään ja ottamaan joltain lapset pois? Tai sekoittamaan tahallani jonkun perheen elämää? Luuletteko että joku ihminen, jolla ei ole halua auttaa, valitsisi sosiaalialan raskaan työn(josta näköjään saa vain paskaa niskaan) ja huonon palkan. Minua alkoi suorastaan kaduttaa, kun luin tekstejänne tässä ja muissakin keskusteluissa. Haluanko tosiaan tehdä näin hankalien ja kiittämättömien ihmisten kanssa töitä? Teihin uppoaa järjestön summa rahaa, kun teille myönnetään perhetyötä kunnasta, mutta te ajattelette että sillä tahdotaan teille pahaa? Huostaanotto maksaa maltaita- lastensuojelu ja perhetyön tarkoitus on KAIKIN KEINOIN välttää huostaanotto. Perhetyöntekijätkään eivät voi auttaa, jos asiakas ei nää itsessään niitä syitä miksi on avun tarpeessa. Edes ammattiihminen ei voi saada taikasauvala ongelmia yksin ratkotuksi. Sellaista ihmettä ei vain olemassa ole. Siinä olette oikeassa että kotihoidon apu olisi tarpeellisinta monessa perheessä ja vaikka perheeseen palkattaisiin kodinhoitaja, se tulisi halvemmaksi kuin huostaanotto. Tämä ei taas ole perhetyöntekijöiden vika, ettei niin ole. Minäkin olen vain valinnut itselleni työn, mitä ajattelin että haluaisin tehdä (nyt en ole enää niin varma, kun luin teidän tekstejänne). Päättäjät tekevät päätöksiä ja työmuurahaiset tekevät työtä. Kaikesta ette voi perhetyöntekijöitä syyttää. Meille työntekijöillekin on vain lait ja asetukset minkä mukaan on toimittava. Niissäkin tilanteissa missä sydän ehkä sanoisi toista. Ottakaa vastuu itsestänne, omasta elämästänne, omista ongelmistanne, avatkaa sydämenne ja kotinne avulle. Kukaan ei halua ottaa lapsianne pois jos te itse välitätte lapsistanne ja pidätte niistä huolta. Itse en ole täydellinen. Olen ollut vakavasti ahdistunut ja masentunut ja yh-äiti. Kävin 2-vuotta terapiasta, ja kuntouduin. Haluan olla auttamassa ihmisiä jaloilleen, niinkuin minuakin autettiin. Olette ansainneet sen.
 
lähihoitaja 2001
olen lähihoitaja lapsiin suuntautunut, kaupungilla töissä, olen ennakoivassa perhetyössä. vien lapsia pihalle, teen kodinhoidollisia töitä mutta lapset ovat etusijalla.
 
Geagea
[QUOTE="Jonna";22962975]Esim lastenohjaaja sekä lasten ja nuorten erityisohjaaja voivat olla perhetyöntekijöitä. Samoin lähihoitaja. Mutta esim lastenohjaajan tutkinto on pätevämpi kuin lähäri, mikäli aikoo työskennellä lasten ja nuorten parissa.[/QUOTE]


....Ensinnäkään A)En tiedä yhtään ptt:tä joka olisi lastenohjaaja, meillä lähihoitajat ovat ennaltaehkäisevässä perhetyössä, osa myös kodinhoitajia, sama on lastensuojeluperhetyön tytöillä,mutta heidän jäädessä eläkkeelle vaaditaan siihen varmaan sosionomi. Lastensuojelun ptt:t saa asiakkaat sossun kautta, ja ennaltaehkäisevä perhetyö perhetyön ohjaajan (sosionomi) tai esim neuvolan kautta. Fyysisesti toimistot on meidän kaupungissa neuvolan yhteydessä, työ tehdään kodeissa vanhempien omia kasvatustyylejä kunnioittaen ja vaikeissa asioissa neuvoen, jos palvelun päätyttyä mikään ei ole muuttunut (siis syy miksi tuli asiakkaaksi) on se ihan asiakkaan omaa tyhmyyttä. Käytännössä työ on pikkuisissa kodinhommissa auttaminen, vanhemmille omaa aikaa antaen esim parisuhteen hoitoon tai asioilla käymiseen (ei saa olla ainoa syy,paitsi esim sairaalareissu, joka koituu pidemmäksi) se EI OLE lastenhoitopalvelu! pääasiassa lähinnä väsyneitä äitejä, vanhempia mielenterveysongelmien kanssa, yh-vanhempia, monikkoperheitä, lapsia jotka oireilee vanhempien ongelmista....

lastenohjaaja on sitte enemmänki tuolla leiri- ja kerhoelämässä ja päiväkodeissa (ja varmaa jossai muuallakin, en työnlaajuudesta niin tiedä) kun lähärin työnkuvaan kuuluu päiväkodit. Toi on itseasiassa aika loukkaavaa sanoa että Lastenohjaaja ois pätevämpi kun lähäri.....lähärillä on aika iso kenttä työskennellä, ainakin Lasten ja Nuortenpuolen lähärit, saati sitten Sairaanhoidon ja huolenpidon jne. (pväkodit enä
ä harvoin ottaa muita kun LaNun käyneitä)
 

Yhteistyössä