Mikä persoonallisuushäiriö?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sisareni on ajoittain julistaja. Hänen julistuksiaan ovat mm., että minun asemassani hän olisi opiskellut viulunsoittoa ja piste. Minun asemassani hän ainakin olisi tehnyt niin sun näin ja piste. Eli hänen mielestään on ajoittain olemassa vain yksi oikea vaihtoehto - jonka hän itse tietää. - Hänen kanssaan on jotenkin vaikea olla tekemisissä. Sellainen mystinen besserwisseriys pilkahtelee esille, vaikka sisko on muuten melko arkinenkin. Hän käy töissä ja on tunnollinen. - Luovuuteni ei riitä keksimään argumentteja, jotka yrittäisin tunkea siskon tajuntaan. Miksi ihminen kuvittelee osaavansa elää toisen elämää - aidommin kuin toinen itse?
 
vierailija
Pitäisi toki tietää ihmisestä enemmän, mutta ensimmäiseksi tulee mieleen vaativa persoonallisuus. Onko hänellä pakkomielteistä käyttäytymistä tai kova vaatimustaso itseään kohtaan?
 
vierailija
Pitäisi toki tietää ihmisestä enemmän, mutta ensimmäiseksi tulee mieleen vaativa persoonallisuus. Onko hänellä pakkomielteistä käyttäytymistä tai kova vaatimustaso itseään kohtaan?
Kyllä hän vaatii itseltään paljon. Valitsi aikanaan opiskelupaikan, jossa ei juuri lainkaan naisia. Pinnisteli tosissaan, vaikka hermoon otti. Joka aamu oli maha kuralla, mutta kouluun meni ja valmistui huippuoppilaana. Sai heti paremman työpaikan kuin koulutus suoranaisesti edellytti. On menestynyt urallaan. Hankki kolme lasta, vaikka mies on juoppo. Itse siis pitää perhettä kasassa ja auttaa lapsiaan kouluasioissa. Harrastuksena on hyväntekeväisyysjärjestö, jossa myös pinnistelee köyhien auttamiseksi. Hieno ihminen siis kaikin puolin, mutta jotenkin vois joskus relata - tulee mieleen.
 
vierailija
Tunnen kanssa yhden tyypin, joka on vähän samankaltainen kuin miltä tuo lyhyt kuvaus vaikuttaa. Laukoo melko kärkkäästi, täkerösti, kommentteja siitä mitä kenenkin elämällään tulisi tehdä ja sanoo oikein suoraan mielipiteensä esim. ihmisten nykyisistä ammateista jne. Olen kyllä huomannut, että ei tee missään nimessä ilkeyttään sitä, vaan vaikuttaisi siltä että hän vain oikeasti pitäisi näitä ideoitaan todella hyvinä ja avuliaina ideoina, eli varmasti ajattelee pelkkää hyvää. Olen oppinut nämä hänen kommenttinsa ohittamaan sellaisilla ympäripyöreillä "niin, sehän voisi olla ihan kiva", "tuo on kyllä totta" lausahduksilla. En pidä ko. tyyppiä mitenkään persoonallisuushäiriöisenä, hänellä nyt vain on oma tyyli esittää asioitansa ja olla erityisen kiinnostunut muiden ihmisten elämästä. :)
 
vierailija
Tunnen kanssa yhden tyypin, joka on vähän samankaltainen kuin miltä tuo lyhyt kuvaus vaikuttaa. Laukoo melko kärkkäästi, täkerösti, kommentteja siitä mitä kenenkin elämällään tulisi tehdä ja sanoo oikein suoraan mielipiteensä esim. ihmisten nykyisistä ammateista jne. Olen kyllä huomannut, että ei tee missään nimessä ilkeyttään sitä, vaan vaikuttaisi siltä että hän vain oikeasti pitäisi näitä ideoitaan todella hyvinä ja avuliaina ideoina, eli varmasti ajattelee pelkkää hyvää. Olen oppinut nämä hänen kommenttinsa ohittamaan sellaisilla ympäripyöreillä "niin, sehän voisi olla ihan kiva", "tuo on kyllä totta" lausahduksilla. En pidä ko. tyyppiä mitenkään persoonallisuushäiriöisenä, hänellä nyt vain on oma tyyli esittää asioitansa ja olla erityisen kiinnostunut muiden ihmisten elämästä. :)
Mun sisko taas ei ole juurikaan kiinnostunut toisten elämästä ja siksikin kummalliset ainoat oikeat vaihtoehdot hämmästyttävät. Hänen kouluaikainen paras ystävänsä opiskeli sairaanhoitajaksi ja sisko kommentoi, ettei olisi millään uskonut "Leenan" valitsevan sitä ammattia. - Miksi sisko ei tahdo koskaan tutustuakaan muihin ihmisiin.
 

Yhteistyössä