Mikä rotu sopii vahtikoiraksi lapsiperheeseen?

  • Viestiketjun aloittaja rikolliset pois nurkista
  • Ensimmäinen viesti
rikolliset pois nurkista
Siinä se kysymys olikin.

Alkaa pyörimään liikaa näitä romanian romaneja nurkissa, joten on pakko hommata koira talovahdiksi. Lapset ovat päiväkoti-ikäisiä. Meillä ei ole aiempaa kokemusta koirista, mutta kaikki mahdolliset koirankoulutusohjelmat olen katsonut.

Mikä rotu olisi sopiva?
 
VS
No laumanvartijakoirien kanssa tulee helposti ikävyyksiä ja ongelmia, jos ne ei saa asianmukaista ohjausta toiminnalleen. JOKAINEN koira tarvitsee tapakoulutuksen, ja sille on osoitettava paikka laumassa.
Ihan eka teidän pitäisi miettiä, mitä te haluatte koiralta, muuta kuin vahtimisominaisuuden? Minkä kokoluokan koiran haluatte, jne.

Meillä on kesällä 9v täyttävä hirvikoira (ei siis mikään vahtikoira ), josta kumma kyllä löytyy laumanpuolustus viettiä. Todisteita ollaan saatu vuosien saatossa useamman kerran,ja onpa se jopa miehelle murissu oven raosta, kun tämä oli aamuyöllä tulossa töistä vikakeikalta. Olihan poitsu nolo, kun tajusi, että nyt tuli muristua väärälle ihmiselle. Mutta siis puolusti kotia, missä minä ja tytöt oltiin nukkumassa!

Minä uskon, et LÄHES jokainen koira puolustaa tarpeen vaatiessa omaa laumaansa.
 
Donatella
Mä sanoisin että älä ota vartioivaa koiraa ellei ole kokemusta mistään rodusta. Noitten kanssa menee niin helposti mettään ja sitähän ei kukaan halua. Pelkkiä ohjelmilla katsomalla ei opi. Vinkkinä:eek:sta oveen tai porttiin/aitaan iso kyltti "Minä vartioin täällä" tai "kulkeminen omalla vastuulla" ja liimaat siihen vaikka kaukkarin kuvan. Pääset halvemmalla ja helpommalla.
 
VS
Mä sanoisin että älä ota vartioivaa koiraa ellei ole kokemusta mistään rodusta. Noitten kanssa menee niin helposti mettään ja sitähän ei kukaan halua. Pelkkiä ohjelmilla katsomalla ei opi. Vinkkinä:eek:sta oveen tai porttiin/aitaan iso kyltti "Minä vartioin täällä" tai "kulkeminen omalla vastuulla" ja liimaat siihen vaikka kaukkarin kuvan. Pääset halvemmalla ja helpommalla.
:D No joo, tässäkin yksi keino. Kävin juurikin muutama päivä sitten talossa, mistä on n. 10v sitten kuollu TOSI äksy vehnis, ja edelleen oli talon seinässä kyltti VARO KOIRAA! Pisti naurattamaan, mut isäntä sano, se se saa olla siinä maailman tappiin asti, kulkijoita on huomattavasti vähemmän.

Meillä on hyvin kiltti kyltti ovenpielessä, tekstillä tervetuloa, me odotamme sinua, ja kuvat koirista. Kyllä vieraammat ihmiset aina seisoo jonkun matkan päässä ovesta kun sen avaa, ehkä he epäilee koirien heti ekana hyppäävän syliin... Ei meillä kumpikaan ole vihanen, mutta fiksut ihmiset kunnoittaa vieraita koiria, joiden reviirille he saapuu.
 
Mä lähtisin siitä, että miettisin mitä olisin valmis sille koiralle tarjoamaan. Eli paljonko liikuntaa, millaista muuta aktiviteettiä jne. Lisäksi miettisin koiran ominaisuuksia; millainen koulutettavuus, saako olla riistaviettiä, koko, turkin laatu jne. Tärkeimpänä toki se, että onko oikeasti valmis sitoutumaan siihen koiraan jopa 15 vuodeksi.

Ei kannata ottaa liian vahvaluontoista rotua vaan sen takia että on hyvä vahtikoira. Voi käydä niin että koira ratkaiseekin tilanteet itse jos ei yhteistyö omistajan kanssa pelaa. Tästä voi seurata aikas rumaa jälkeä, kun koira päättääkin suojella vaikka perheen lasta kylään tulleelta mummulta...
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Siinä se kysymys olikin.

Alkaa pyörimään liikaa näitä romanian romaneja nurkissa, joten on pakko hommata koira talovahdiksi. Lapset ovat päiväkoti-ikäisiä. Meillä ei ole aiempaa kokemusta koirista, mutta kaikki mahdolliset koirankoulutusohjelmat olen katsonut.

Mikä rotu olisi sopiva?
Niillä on lempeä luonne ja eivätkä ärähdä heti jos korvista vetää! Ja jotkut oikeasti paimentaa
lasta. (labradorin noutaja, kultanen noutaja)
 
"Helekkarin Heittomerkki"
[QUOTE="vieras";26232161]Niillä on lempeä luonne ja eivätkä ärähdä heti jos korvista vetää! Ja jotkut oikeasti paimentaa
lasta. (labradorin noutaja, kultanen noutaja)[/QUOTE]

Koiran ei saa antaa paimentaa lasta. Eikä lapsen saa antaa vetää koiraa korvasta. Ja jos ihminen haluaa vahtikoiran, niin miks hitossa pitää aina ensin ottaa harjoituskappaleeksi se kultainen noutaja tai labradori. Kuka sitoutuu 15 vuodeksi koiraan, joka ei ollenkaan vastaa niitä tarpeita ja toiveita, jotka koiralle on asettanut.
 
"vieras"
Jos oot valmis kouluttamaan koiran kunnolla käymällä koulutuskentillä jne. niin rottweiler on kyllä tosi uskottava vahti, ja romanit pelkää näitä. ;) Kannattaa ottaa pentueen leppoisin pentu ekaksi koiraksi.
 
"vieras"
[QUOTE="noh";26232124]Romaneita vastaan paras vahtikoira on saksanpaimenkoira.[/QUOTE]

Se on se ennakko luulo! Et voi tuntea maahanmuuttajia tutustumatta heihin. Kun tutustut tiedät että kaikki ollaan samanlaisia.
 
"mietäällä"
Minun mielestäni ehdottomasti saksanpaimenkoira. Omistan itse tällähetkellä yhden ja joskus lapsuudessani meillä oli myös sakemanni. Ovat miellyttämisenhaluisia, tykkää lapsista, helppo kouluttaa, hyviä vahtimaan.
Saksanpaimenkoirilla ei ehkä ole paras maine, riipuu siitä mitä oman päänsä sisällä ajattelee.
Jokainen koira on kuitenkin koulutettava huolella, eikä lasta ja koiraa saa ikinä jättää valvomatta!!
 
"vieras"
[QUOTE="mietäällä";26232189]Minun mielestäni ehdottomasti saksanpaimenkoira. Omistan itse tällähetkellä yhden ja joskus lapsuudessani meillä oli myös sakemanni. Ovat miellyttämisenhaluisia, tykkää lapsista, helppo kouluttaa, hyviä vahtimaan.
Saksanpaimenkoirilla ei ehkä ole paras maine, riipuu siitä mitä oman päänsä sisällä ajattelee.
Jokainen koira on kuitenkin koulutettava huolella, eikä lasta ja koiraa saa ikinä jättää valvomatta!![/QUOTE]

joka oli mustasukkanen pienille vauvoille mutta se vaan näykki. Ja nostettiin toiseen huoneeseen. No se olikin sylivauva.
 
"vieras"
saksanpaimenta suosittelen minäkin.meillä oli aiemmin kaksi ja edelleen vaikka koiria ei olekkaan enää niin kyltti on ovessa ja ei ole noita jonnin joutavia kulkijoita liiaksi asti pyörinyt
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";26232181]Se on se ennakko luulo! Et voi tuntea maahanmuuttajia tutustumatta heihin. Kun tutustut tiedät että kaikki ollaan samanlaisia.[/QUOTE]

Ei tässä nyt ole ennakkoluuloista kyse, kun nämä lähistöllä majailevat romanit käyvät varastelemassa ihmisten posteja, pyykkejä yms. tavaraa pihoilta. Sama sakki on aiheuttanut alueelle rottaongelmat levittelemällä jätteitä ympäriinsä ja paskomalla tienvieret täyteen. Ovat myös uhkailleet naapureita.
 
"aapee"
Mies harrastaa metsästystä ja on ehdotellut suomenpystykorvan hankintaa. Itse kannatan ennemmin mäyräkoiraa, kun tykkään pienistä roduista. Mäyräkoirasta ei taida kuitenkaan olla vahtikoiraksi. Suomenpystykorva taas taitaa olla liian haukkuherkkä. Asutaan omakotitalossa, mutta jo nyt naapurit valittavat toisen naapurin räksyttävistä terriereistä.

Mikä on hirvikoira? Kuulostaa miehelle sopivalta. Tosin hän ei metsästä hirviä, vaan kaikkea muuta.

Sakemannia kohtaan minulla on ennakkoluuloja, mutta pitää laittaa harkintaan, kun se on saanut näin paljon kannatusta.
 
Kaverilla oli berninpaimenkoiran ja mastiffin sekoitus ja se oli maailman lempein koira, mutta myöskin puolusti tarvittaessa. Heillä oli niitä 2kpl. ensikoirina.
 
[QUOTE="vieras";26232178]Jos oot valmis kouluttamaan koiran kunnolla käymällä koulutuskentillä jne. niin rottweiler on kyllä tosi uskottava vahti, ja romanit pelkää näitä. ;) Kannattaa ottaa pentueen leppoisin pentu ekaksi koiraksi.[/QUOTE]

En vois suositella ensimmäiseks koiraks.
 
Khimaira
Tanskandoggi: iso ja "pelottava" mutta lempeä :saint:

Alkuperäisen kysymykseen sanoisin kuitenkin, että ensisijaisesti koira otetaan perheen tarpeisiin, ei ulkoisia ongelmia/ tarpeita varten..
 
"aapee"
Rotikkaa tai mastiffia en aio ottaa missään nimessä. Tutuilla on ollut niitä. Rotikat ovat liian ärhäköitä. Bullmastiffit taas ovat hyökkäilleet liian usein viattomien ihmisten kimppuun. Englanninmastiffi oli leppoista tapaus, mutta liian iso minun makuuni.
 
Kaikki tuntemani saksanpaimenkoirat on superlapsiystävällisiä ja hemmetin hyviä vahtimaan. Ne on myös hyvinhyvin uskollisia omistajalleen ja äärimmäisen fiksuja, mistä syystä ne pitää kouluttaa erinomaisen hyvin ja pitää paikka laumassa hyvin tiedossa. Meidän sekarotuinen on 50% seefferi 25% labbis ja loput ajokoiraa. Todella hyvän näköinen kun käy pysäyttämässä vieraat tontin reunalle ja silti ihan kauhean hyvä lasten kanssa. Jos sille käy lapset hyppimään liikaa päälle, se nuolee naaman niin että eksyneen kakaran on pakko perääntyä.
 
Viimeksi muokattu:
Khimaira
[QUOTE="aapee";26235632]Rotikkaa tai mastiffia en aio ottaa missään nimessä. Tutuilla on ollut niitä. Rotikat ovat liian ärhäköitä. Bullmastiffit taas ovat hyökkäilleet liian usein viattomien ihmisten kimppuun. Englanninmastiffi oli leppoista tapaus, mutta liian iso minun makuuni.[/QUOTE]

:O Millaistahan koiraväkeä tuttavapiiriisi kuuluu?
 

Yhteistyössä