Mikä tuon heli vaarasen ongelma on???

Jos on sovittu, että mies hoitaa lapsia ja hän unohtaa asian, niin eikö tämä juuri ole piittaamattomuutta? Ja mitä tarkoitat, että mies "ei ole aina kärryillä"? Kai aikuisen ihmisen pitää pystyä olemaan kärryillä, koska muutenhan hän ei voi olla täysvaltainen aikuinen. Sinun kuvauksestasi saa käsityksen, kuin miehet olisivat jotain heikkolahjaisia, joilta ei suju normaali aikuisen ihmisen elämä, vanhemmuus, vastuun ottaminen ja jotka eivät ole edes kykeneviä oppimaan - et kai sitä nyt kuitenkaan tarkoita?

Tietenkään jatkuva "mäkätys" ei ole hyvä metodi mihinkään, mutta jos tuolla tuttavanaisella on sellainen mies, jota saa jatkuvasti vahtia ja joka ei suoriudu omasta osuudestaan, niin kyllähän se varmasti ärsyttää ja turhauttaa. Onneksi nykyisin on kuitenkin mahdollisuus saada avioero tuollaisesta rasitteesta.
Miehet eivät ole heikkolahjaisia, mutta mä uskon että heitä ei ole tehty naisten pikkutarkkoihin näpertämisiin tyyliin "älä siirrä sohvatyynyjä/pyyhipäs pölyt." On kuin mieheltä vietäisiin munat.
Ei munkaan mies vaadi multa miesten pikkutarkkaa "vaihda jarrupalat autoon ja sit tsekkaat suodattimen."

Yks feministi laati avomiehelleen jääkaapin oveen ruudukon kotitaloustöistä ja sit piti laittaa raksi ruutuun kun oli jonkun tehnyt, jotta varmasti olisi hommat fifty-fifty. Mä olisin miehenä juossut karkuun ja lujaa, ja ero heille tulikin.
 
Jos luet tarkemmin huomaat, etten missään sanonut, etteikö toista sukupuolta (naisia) saisi kritisoida. Sen sijaan, jos keskittyy joka tekstissään vain sen toisen sukupuolen haukkumiseen, eikä anna mitään vastuuta ikinä toiselle osapuolelle, ei ajattelu/teksti ole kovin vakuuttavaa. Silloin ollaan samalla viivalla umpisovinistin kanssa, joka näkee vikaa vain naisissa, ei koskaan miehissä.
Kiinnititkö huomiota alkuviestissäsi siteeraamasi lehtitekstin yhteen lauseeseen?

"Vaaranen on nähnyt työssään TUHANSIA pariskuntia."

Jos sen jälkeen hän on sitä mieltä että suomalaista miestä syytetään liikaa naisten toimesta, niin uskon häntä siinä, että se on yleisempikin ilmiö.
 
Kiinnititkö huomiota alkuviestissäsi siteeraamasi lehtitekstin yhteen lauseeseen?

"Vaaranen on nähnyt työssään TUHANSIA pariskuntia."

Jos sen jälkeen hän on sitä mieltä että suomalaista miestä syytetään liikaa naisten toimesta, niin uskon häntä siinä, että se on yleisempikin ilmiö.
Kiinnititkö huomiota Vaarasen myöhempiin lauseisiin? Kuinka naisten (kaikkienko?) kriteerit lapsen saamisen jälkeen muuttuvat ja he alkavat janoamaan TÄYDELLISTÄ kotia ja siisteyttä. Ja kuinka miehet eivät IKINÄ janoa täydellistä elämää. Jo nämä lauseet kertovat, että vaarasen kirjoitus on subjektiivista mututuntumaa, hänen omien ajatusmalliensa värittämää tulkintaa.

Ja edelleen, melkoisen naivia kuvitella, että kenen tahansa lääkärin/psykiatrin/psykologin saati kouluttamattomamman työntekijän vapaamuotoiset lausahdukset olisivat jotain jumalan totuuksia, eivätkä omakohtaisten kokemusten ja tuntemusten värittämiä mielipiteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Jatkan vielä, että valtaosalla naisista(kin) siisteysvaatimukset päinvastoin laskevat niiden lasten myötä. Ja edelleen ärsyttää suunnattomasti, että Vartiainen ei millään tavoin osaa huomioida yleistyksiä tehdessään sitä, että tuon tyyppisiin tapaamisiin tulee todennäköisesti selkeästi enemmän tietyntyyppisiä ihmisiä. Siksi erittäin turhauttavaa, että emäntä tekee tämän "aineiston" perusteella koko sukupuolta koskevia yleistyksiä.
 
vierailija
Mietin näitä hesarissa puheenvuoronsa käyttäneitä terapeutteja. Miten ne voivatkin olla niin yksisilmäisiä tolloja.

Tässä yksinkertaistettuna viime aikojen terapeuttien suuret viisaudet; kaikki maailmassa on naisen syy. Kaikki ongelmat ratkeaisivat, jos naiset antaisivat riittävästi persettä, ja pitäisivät perseensä riittävän pienenä, että miehen on kivempi paneskella. Muutoin naisen ei pidä puuttua miehen asioihin. Miestä ei pidä vaivata kotitöillä, lastenhoidolla, ei yrityksillä vuorovaikuttaa eikä ilmaista omia tarpeitaan. Mies on pelkkä murrosikäisen asteelle jäänyt poikanen läpi elämänsä, ja naisen pitää ymmärtää, että tämä on iloinen asia. Koska kasvaminen voi miestä kiukuttaa ja ahdistaa, miestä ei pidä millään lailla painostaa kasvamaan. Naisen toki on oltava aina muiden tarpeita varten eikä koskaan mietittävä omia tarpeitaan.

Että ei mitään uutta sitten 1800-luvun. Viedään naiselta vielä oikeus omistaa mitään ja äänestää, niin miehet on tyytyväisiä. Ja sehän on tärkeintä.
 
Jatkan vielä, että valtaosalla naisista(kin) siisteysvaatimukset päinvastoin laskevat niiden lasten myötä. Ja edelleen ärsyttää suunnattomasti, että Vartiainen ei millään tavoin osaa huomioida yleistyksiä tehdessään sitä, että tuon tyyppisiin tapaamisiin tulee todennäköisesti selkeästi enemmän tietyntyyppisiä ihmisiä. Siksi erittäin turhauttavaa, että emäntä tekee tämän "aineiston" perusteella koko sukupuolta koskevia yleistyksiä.
Voi olla, että noihin tapaamisiin on tullut pirttihirmu-vaimoja, mutta en usko että jokainen parisuhdeterapiaan tuleva on semmoinen.

Katoin millaisia sanoja Vaaranen käyttää kuvatakseen jonkun asian tiheyttä, kaikki ei ole sarjaa "ihan joka kerta."
Mutta jos ajattelee että hänellä on käynyt tuhansia pareja, niin tuhansista miehistä YKSIKÄÄN ei ole nipottanut kodin siisteydestä.
Miessukupuoli vaan ON näissä asioissa rennompi.

Miehet eivät Vaarasen mukaan janoa täydellistä elämää.

”Eivät tietenkään! En ole koko urani aikana tavannut miestä, joka valittelisi, että kotona pitäisi olla vähän täydellisempää. Putoaisin varmaan tuoliltani, jos sellaisen tapaisin.”
 
Voi olla, että noihin tapaamisiin on tullut pirttihirmu-vaimoja, mutta en usko että jokainen parisuhdeterapiaan tuleva on semmoinen.

Katoin millaisia sanoja Vaaranen käyttää kuvatakseen jonkun asian tiheyttä, kaikki ei ole sarjaa "ihan joka kerta."
Mutta jos ajattelee että hänellä on käynyt tuhansia pareja, niin tuhansista miehistä YKSIKÄÄN ei ole nipottanut kodin siisteydestä.
Miessukupuoli vaan ON näissä asioissa rennompi.

Miehet eivät Vaarasen mukaan janoa täydellistä elämää.

”Eivät tietenkään! En ole koko urani aikana tavannut miestä, joka valittelisi, että kotona pitäisi olla vähän täydellisempää. Putoaisin varmaan tuoliltani, jos sellaisen tapaisin.”
Niin, no olen elämäni aikana tavannut tuhansia naisia, eikä yksikään heistä ole ikinä janonnut mitään "täydellistä" elämää.
 
vierailija
Miehet eivät Vaarasen mukaan janoa täydellistä elämää.

”Eivät tietenkään! En ole koko urani aikana tavannut miestä, joka valittelisi, että kotona pitäisi olla vähän täydellisempää. Putoaisin varmaan tuoliltani, jos sellaisen tapaisin.”
Täyttä puppua tuo. Minä olen tavannut montakin miestä, jotka valittavat kodin epäjärjestyksestä, tiskeistä yms, mutta eivät itse laita tikkua ristiin niiden eteen, vaan odottavat, että nainen hoitaa kotityöt miehen mielen mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Täyttä puppua tuo. Minä olen tavannut montakin miestä, jotka valittavat kodin epäjärjestyksestä, tiskeistä yms, mutta eivät itse laita tikkua ristiin niiden eteen, vaan odottavat, että nainen hoitaa kotityöt miehen mielen mukaan.
Minäkin olen tavannut paljon miehiä, jotka mollaavat vaimoaan. Vanhemmat miehet ovat täysin omaksuneet elämässään roolin, jossa vaimo hoitaa käytännössä täysin kodin ja lapset, ja mies sitten arvioi onko suoritus onnistunut. Aika usein se ei ole. Silloin tällöin käy niin, että nuoremmat miehet, vastoin parempaa tietoaan, omaksuvat isänsä tavan olla parisuhteessa, varsinkin kun lapsia tulee ja he itse vanhenevat, ja he jollain tasolla kaipaavat sellaista patriarkaalista maailmanjärjestystä mitä kotonakin oli, se on tavallaan se ainoa oikea parisuhteen malli.

Tiedän lisäksi paljon miehiä, jotka kokevat oikeudekseen arvostella naisten ulkonäköä, oman puolison ja muiden naisten. Varsinkin synnytyksen jälkeen, pikkulapsiaikana, ja ylipäänsä minä muunakin aikana tahansa on törkeää arvostella toisen kehoa. Mut silti moni mies siihen sortuu. On kummallista ettei tästä puhuta ollenkaan, vaikka se loukkaa paljon enemmän kuin sen sanominen, että voisiko toinen aikuinen tässä taloudessa tehdä oman osansa kotitöistä.
 
vierailija
Mies on pelkkä murrosikäisen asteelle jäänyt poikanen läpi elämänsä, ja naisen pitää ymmärtää, että tämä on iloinen asia. Koska kasvaminen voi miestä kiukuttaa ja ahdistaa, miestä ei pidä millään lailla painostaa kasvamaan.
Juuri tästä oli kyse. Naiset vähättelevät miehiä ja puhuvat niistä kuin lapsista. Sitä siis mies ei ole, mutta moni ämmä niin miehestään ajattelee. Osuit nappiin :)
 
Ei taida olla ku muutama vuosi sit ku tää Heli nousi Eskonki tietoisuutee.

Hää puhu nii asiaa miesten kantilt ja Esko oli iha äimän käkenä, ett waude ku hää puolustaa miehii ja puhuu tositosi asiaa. Ja lyttää iha aiheest tietynlaisii naisii monist asioist. Esko lankes iha loveen noinniinku kalevalaisest ;)

Esko teki sit jotain ekan kerran eläissää, tarttu näppiksee, ja kirjotteli Helil , tommösel vaikuttaja-mediapersoonal luottamuksel vähä elämänkokemuksistans naisist parisuhteessans. Ja ennenkaikkee kiitti syväst tekstistäns-

No Heli sit vastaamaa, ett saiskos hää käyttää sitä anonyyminä jossain, koulutuksis tai jossai, niinku esimerkkinä.

No sit Esko anto luvan, tietty

(Mutta tää on ny teillekki iha luottamuksellist, eli hys hys sitte vaa sinne kaikil lukijoill.....)
 
vierailijah
Mä en ihan ymmärtänyt tätä Vaarasen juttua. Jotenkin tuntui kliseiseltä kirjoitukselta. Miehet on väärinymmärrettyjä raukkoja, naiset nalkuttavia akkoja. Mikä siihen tilanteeseen sitten on johdattanut? Ehkäpä siinä vaiheessa kun ollaan terapeutin puheilla, elämä on mennyt liian solmuun eikä sitä keskusteluyhteyttä enää olekaan.

Mitä Vaaranen tarkoittaa täydellisyyden tavoittelulla? Mitä täydellisyyttä naiset hakee? Mä en ihan ymmärtänyt.
Jos hän tarkoittaa, että koti on tiptop vai mihin täydellisyyteen hän viittaa? - Joo, mä olen usein joutunut toteamaan, että mä en ole mikään kotihengetär. Mä en ole sellainen nainen, että näkee, että kodissa on "naisen kosketus". Olisi sisustus hieno ja viimeisen päälle yhteensopiva. Jotenkin mua ärsyttää tämä oletus, että naiset ovat yleensäkin kiinnostuneita kodin laittamisesta. Ja mua välillä häiritsee, etten ole sellainen.
Mutta haluan, että edes välillä meillä on siistiä, ja välillä tulee puunattua viimeisen päälle - silloin joskus kun energia riittää. Joskus mies on maininnut mulle, että kun aina on niin sekaista. Se valitus loppui siihen, kun totesin, että tiedät missä imuri on, jos niin häiritsee, mies voi itsekin asialle tehdä jotain. Harvemmin se imuri kuitenkaan miehen käsiin on eksynyt, mutta ei ole enää ilennyt paljon valitellakaan.

Meillä yleensä kuitenkin tehdään isot ja yhteiset päätökset yhdessä. Ei meille ilmesty uusia huonekaluja ilman yhteistä mietintää.

Mietin sitä, miten paljon miehet sitten arvostaa, mitä naiset kotona tekee tai yleensäkin naiset elämässään tekevät? Mä olen pitänyt tärkeänä, että mulla on kodin ulkopuolistakin elämää. Kerran sain kuulla miehen kaverilta ihmettelyä, että mä olen niin paljon kotoa pois... Joo, kerran kuussa tai kahden kuukauden välein työhön liittyvää koulutusta, kerran viikossa urheiluharrastus - on se tosi "paljon". Tosin mun työ on alkuiltapainotteinen, joten joutuuhan mies lasten kanssa paljon olemaan, mikä ei toisin päin olisi yhtään ihme juttu. Ja aina omiin juttuihinsa mies on päässyt ilman mitään ongelmaa, etenkin kun on muutakin sukua lähellä auttamassa.

Mä olen pitänyt tärkeänä, että mies on mukana lasten jutuissa. Osaa käydä yksinkin neuvolassa tai lääkärissä lasten kanssa. On mukana vanhempainilloissa. Mä en halua olla yksin vastuussa lapsista. Mutta jollen olisi niin itse toiminut, että alun perin olisin sanonut, että miehenkin pitää osallistua palavereihin ja muuhun - ei mies niihin olisi lähtenyt. Nyt se on ihan itsestään selvää. Mutta jollen minä olisi siihen kiinnittänyt huomiota, olisi kaikki jäänyt minulle. Miksi näin on? Miksei mies ota asiakseen ottaa puheeksi, että hänkin haluaa osallistua lasten juttuihin? Niihin on saanut vähän kannustaa aluksi. Tämä nyt on vain oma kokemus, että on vaatinut itseltä huomioida erikseen, ettei mies jää "syrjään". Kuinka yleistä tämä on, en osaa arvioida. Kun lapsi alkoi harrastaa, oli aluksi miehelle kauhea vaatimus, että hänkin kuskaa lasta harrastuksiin, ei häntä kiinnosta. Nyt se on ihan normaalia hänellekin, kun hän on vielä nähnyt miten lapsi haluaa harrastaa.

Jotenkin mua on häirinnyt välillä, kun mä en ole mikään kotihengetär enkä pullantuoksuinen äiti. Mies on kyllä ns. perinteinen mies, osaa itsekin tehdä remonttia, autot ovat tuttuja. Mutta monen asian pystyy tekemään muutenkin kuin itse, esim. nykyautot pitää huollattaa autohuoltamolla, kun ei kotona ole tarvittavia huoltonollausvälineitäkään. Mua jokseenkin ärsyttää, että siltikin nykyaikanakin vielä yritetään naisia laittaa muottiin, että kaikkia naisia kiinnostaa koti, lapset ja kodinhoito - muuten et ole kunnon nainen tai äiti. Mies on sitten sellainen, jota ei kodinhoito kuulu edes kiinnostaakaan, muuta kuin "miehisissä" remonttihommissa ja kunhan vasara kädessä pysyy. Mutta kun nykyään (ja onko ikinä ennenkään ollut) kaikki miehet eivät ole käteviä käsistään. Ja mieskin osaa laittaa ruokaa, etenkin jos on pakko... Klisee on myös, että kaikki miehiä kiinnostaa urheilu ja naisia se ei kiinnosta... Meillä esim. asia on päinvastoin.

Joten tämä ihme yleistys nykyaikana ihmetyttää.
Se on varmaan kyllä totta, että on tärkeää, että asioista keskustellaan yhdessä ja mietitään, mitä elämältä halutaan. Että toista arvostetaan puolin ja toisin eikä väheksytä toisen olemassaoloa.
 
vierailija
Mietin näitä hesarissa puheenvuoronsa käyttäneitä terapeutteja. Miten ne voivatkin olla niin yksisilmäisiä tolloja.

Tässä yksinkertaistettuna viime aikojen terapeuttien suuret viisaudet; kaikki maailmassa on naisen syy. Kaikki ongelmat ratkeaisivat, jos naiset antaisivat riittävästi persettä, ja pitäisivät perseensä riittävän pienenä, että miehen on kivempi paneskella. Muutoin naisen ei pidä puuttua miehen asioihin. Miestä ei pidä vaivata kotitöillä, lastenhoidolla, ei yrityksillä vuorovaikuttaa eikä ilmaista omia tarpeitaan. Mies on pelkkä murrosikäisen asteelle jäänyt poikanen läpi elämänsä, ja naisen pitää ymmärtää, että tämä on iloinen asia. Koska kasvaminen voi miestä kiukuttaa ja ahdistaa, miestä ei pidä millään lailla painostaa kasvamaan. Naisen toki on oltava aina muiden tarpeita varten eikä koskaan mietittävä omia tarpeitaan.

Että ei mitään uutta sitten 1800-luvun. Viedään naiselta vielä oikeus omistaa mitään ja äänestää, niin miehet on tyytyväisiä. Ja sehän on tärkeintä.
Mikä ihme sua pakottaa deittaamaan miehiä?? Mä en tarvii miehiä mihinkään enkä halua. Et sä uskalla elää ilman?? aika luuseria
 
Ei taida olla ku muutama vuosi sit ku tää Heli nousi Eskonki tietoisuutee.

Hää puhu nii asiaa miesten kantilt ja Esko oli iha äimän käkenä, ett waude ku hää puolustaa miehii ja puhuu tositosi asiaa. Ja lyttää iha aiheest tietynlaisii naisii monist asioist. Esko lankes iha loveen noinniinku kalevalaisest ;)

Esko teki sit jotain ekan kerran eläissää, tarttu näppiksee, ja kirjotteli Helil , tommösel vaikuttaja-mediapersoonal luottamuksel vähä elämänkokemuksistans naisist parisuhteessans. Ja ennenkaikkee kiitti syväst tekstistäns-

No Heli sit vastaamaa, ett saiskos hää käyttää sitä anonyyminä jossain, koulutuksis tai jossai, niinku esimerkkinä.

No sit Esko anto luvan, tietty

(Mutta tää on ny teillekki iha luottamuksellist, eli hys hys sitte vaa sinne kaikil lukijoill.....)
Ilmankos se Heli aina puhuu luennoillaan "yhdestä kynnysmattomiehestä joka kuurasi hammasharjalla vessan kaakeleita, korkokengän painaessa niskassa." :rolleyes:
Ai se ootkin SÄ.
 
Ainakin oma lähipiirini on täynnä tosssun (/tai tussun) alla olevia miehiä, niin minä, paras ystäväni, appiukko kuin isäni sekä moni muu tuntemani mies. Suhteissa, jossa enemmän tai vähemmän nainen määrää asioista ja miten tulisi olla.

Ainakin oma vaimo pystyy keksimään aina jonkun epäkohdan josta marista, kuten nyt viime aikoina on marissut siitä että sain töitä ja sen takia joutuu tekemään enemmän kotitöitä kotona. Sitä ennen marisi sitä, että mulla ei ollut työpaikkaa ja kotona olin päivät pitkät tekemässä kotitöitä. Ei tunnu koskaan olevan tyytyväinen. Ja mitä olen huomannut niin miehet tyytyvät vähempään, naiset vaativat kauhean paljon ja odotukset parisuhteelta eivät ole realistiset.

Kuten äitini sanoi: "Sitten kun nainen saa sormuksen sormeen ja lapset tuotua maailmaan, loppuu kaikki yhteistyö".

Tai kuten paras ystäväni tuskasteli pitkään miten hän jaksaa tyttöystäväänsä, jota rakastaa, mutta on kaikessa asioissa hankala. No, nykyisin hän on onnellinen, kun hän omien sanojensa mukaan "Ei ole enään vastaan asioissa vaan mukautuu niihin". Harvoimpa häntä nykyisin näkee (vaikka asutaan 100m päästä toisistamme), kun pitää kysyä että sopiiko puolisolle ja hänen aikatauluille.
 
vierailija
On olemassa naistyyppi, joka on koko elämänsä miesten ikioma pikku maskotti. Nuoruutensa kansainvälisenä mallina toimineelle Vaaralalle on todennäköisesti mahdotonta eläytyä intuitiivisesti siihen naisten maailmaan, jossa miehet eivät annakaan naiselle poikkeuksellisen paljon myönteistä huomiota. En yhtään ihmettelisi, jos Heli olisi näitä naisia, jotka alleviivaavat sitä, kuinka on aina ollut hyvä kaveri miesten kanssa ja kaikki naiset tuntuvat jotenkin vihaavan näitä.

Kaikille tutkijoille tekisi hyvää elää elämänsä, varsinkin nuoruus ja varhainen aikuisuus rumana ja miesten arvostelemana, väheksymänä, kiusaamana ja lyttäämänä naisena. Paljastuisi se toinen näkökulma elämään, se, joka saa monen naisen päättämään jo nuorena, ettei koskaan voi luottaa mieheen samalla lailla kuin voi luottaa toiseen naiseen. Miesten käytös kun usein on riippuvainen naisen ulkonäöstä ja kiloista, reilu kaveri voi muuttua hirviöksi kun pääsee porukalla arvostelemaan jotain ei niin hyvännäköistä naista. Vaikka ei olisi itse arvostelun kohde, on tuollaista ahdistavaa seurata sivusta. Nainen kasvaa aikuiseksi ja menee parisuhteeseen tiedostaen, että muutokset omassa ulkonäössä voivat johtaa rakkauden loppumiseen. Naisen on opeteltava näkemään itsensä tuotteena, objektina, jonka täytyy joka hetki huolehtia siitä että on oikeanlainen. Se stressaa ja tuppaa pistämään vihaksi, koska se ulkonäöstä huolehtiminen vie pitkässä juoksussa niin paljon energiaa. Nainen ei voi koskaan omassa parisuhteessaan täysin rentoutua, jos on valinnut tän tietyntyyppisen miehen, joka läpi elämänsä arvostelee selän takana kaverien vaimot ja sukulaiset ja oman vaimon ystävät. Näitä miehiä on paljon.
 
vierailija
Nyt avautuu suomalainen mies! "Naiselle olen sylkykuppi"
Torstai 14.1.2016 klo 21.20

Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtajan Heli Vaarasen mukaan yhä useampi mies kärsii parisuhteessa vähättelystä ja mitätöinnistä.

(MOSTPHOTOS)">
Vähättely masentaa ja ahdistaa. (MOSTPHOTOS)

LUE MYÖS
Väestöliiton asiantuntija: "Naiset väheksyvät miehiä"

Aihe nousi yleiseen keskusteluun, kun Vaaranen kirjoitti asiasta asiasta mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin. Moni Iltalehden mieslukija on samoilla linjoilla Vaarasen kanssa. Näin he kertovat kipeistä kokemuksistaan.

Muutos palvonnasta vähättelyyn oli todellakin jyrkkä. Oli kyllä vähän sellainen sylkykuppiolo. Oli aivan sama miten asiat yritti esittää tai hoitaa, niin nainen ei ikinä ollut tyytyväinen. Tätä kesti jonkun aikaa kunnes se meni jo todella absurdiksi, otin jalat alle ja lähdin. Ja siitähän seurasi takaisin ruinaaminen ja alkoi palvominen, melkein kuin oli alussa. Sitten mietin "jaahas, tätäkö se oli, olinko itsestäänselvyys?". Ymmärrän, ettei tunnu hyvältä kenestäkään luopua puolisostaan, mutta jos se vähättely alkaa oikeasti särkemään, niin parasta on lähteä, mikäli nuo asiat eivät puhumalla ratkea.

MiesMies

Kaksi viimeistä parisuhdetta on loppunut liian pitkään jatkuneen vähättelyn takia. Molemmissa tapauksissa pyysin, että toinen joskus sanoisi edes jotain positiivista minusta. Usein tähän sai jonkun neutraalin palautteen: "Osaat sä korjata asioita." Aha, kiitos kai? Asian esille ottaminen ei siis pahemmin tilannetta auttanut. Parisuhteiden päätyttyä on ihmetelty, miksi en halua jatkaa suhteessa. Ihmetyttää miksi joku haluaa olla kanssani, jos ei yhtään hyvää asiaa löydä minusta?

KivaKiittiMoi

Vien lapsen aamulla hoitoon, tulen syömään pikaisen lounaan kotiin ja reilussa 30 minuutissa syötän toisen lapsen tai keksin kaikille ruuat. Töiden jälkeen haen lapsen hoidosta, käyn kaupassa ja valmistan ruuan. Illalla lasten kanssa olemista ja iltatoimet lapsille. Nukutan tytön tai pojan ja sitten omaa aikaa. Ei tunnu riittävän sitten millään panokseni. Useimmiten tulee jostain sanomista, ja mikäli vastaan sanon niin saan kyllä kuulla asiasta.

Palvelija

Juttu oli kuin arkielämääni. Sain kotikasvatuksen jossa korostettiin pehmeitä arvoja, isäni teki kotitöitä ja antoi hyvän esimerkin. Viimeksi jouluaaton aattona imuroidessani homma keskeytettiin, koska en osaa kunnolla. Kymmenen vuotta olen tätä taloa imuroinut... Usein tuntuu siltä että tästä neljän hengen perheestä kolme on aina väärässä ja tekee kaiken väärin. Asioista ei uskalla puhua, kun räjähdetään silmille. Olen rikki ja väsynyt, todellakin.

Jay

Olin sylkykuppina neljä vuotta ennen kuin tyranni vaimoni jätti minut toisen miehen takia. Suhde kesti 13 vuotta. Kun saimme yhteisen talomme valmiiksi, hän muuttui totaalisesti. Yritin aluksi tehdä kaiken miellyttääkseni häntä, mutta en lopulta enää vaivautunut, koska tein kuitenkin kaiken väärin. Erosta on jo vuosia, ja nykyinen avovaimoni on ihmeissään, kuinka paljon teen kotitöitä ja osallistun puutarhahommiin. Tottakai osallistun, kun nyt se on kivaa!

Onnellinen

Se on juurikin näin! Minua pidettiin itsestäänselvyytenä ja kiitosta en saanut kun harvoin. Sen sijaan kaikesta turhasta valittaminen oli arkipäivää. Milloin oli astianpesukone täytetty väärin tai jokin muu arkinen asia hoidettu väärin, vaikka lopputulos oli sama. Meillä ei ollut kuin yksi tapa hoitaa asiat ja arvaatteko kenenkä tapa se oli? Ja ne riidat. Niitä oli harvoin mutta kun oli, niin jokaisesta aikaisemmasta väärin tehdystä asiasta tehtiin härkänen.

Sinkkuna kohta 2 v. ja onnellinen

Nykynaiselle ei riitä mikään. Sen olen huomannut monesta suhteestani. Hoidat omat työt, lapset, kodin, auton ja kaikki siltä väliltä. Aina löytyy, siis aina, jotain huomautettavaa. Ja oma maailmankuva täytetään niillä roskaohjelmilla, joita tulee naisille varsinkin joka ilta. Sinkkuna paras.

Naimisissa 4v.

Vaimo on aika ok näissä asioissa, mutta joiltakin sen kavereilta olen kuullut tällaista "nää miehethän on vähän tällaisia" -henkistä läppää. Joka hieman tarkemmin tarkasteltuna on seksististä, alentuvaa ja loukkaavaa. Jos joku mies päästäisi suustaan nykypäivänä sellaista, hyvä jos ei syytettä tulisi. Naisten vuoro. Erityisesti alkoholistien tyttärille tuntuu olevan mahdoton ajatus että on miehiä jotka ovat osaavia, fiksuja ja tunneälykkäitä.

#duploaivo

Yleisesti voisi myös pohtia, miksi naiset saavat arvostella miesten ulkonäköä? Esimerkiksi baarissa tai kahvilassa täysin tuntematon nainen voi tulla sanomaan: "Aja tuo kamala parta pois" tai moittia jalkineita. Jos mies sanoi naiselle että tällä on kamala kampaus olisi se todella törkeää, varsinkin jos tämän tekisi ventovieraalle. Toisin päin se näyttää olevan sallittua. Liittyykö tämä jotenkin siihen, että naiset haluavat vaatettaa, pukea ja stailata miehensä (tai äiti poikansa)?

Juuso

Ex-vaimon vapaa-ajan, kiireisen työnsä jälkeen, täytti ystävättärien tapailu, liikunta ja monet muut hänelle erityisen tärkeät asiat. Parisuhteelle ei aikaa jäänyt. Arvostusta ei ollut. Olihan se toki selvää, että hän kantoi enemmän vastuuta perheen arjestakin, mutta ei kuitenkaan kokonaan yksin. Kun arvostuksen puutteen otin esille, oli tuomiona avioero. Se oli kuin märkä rätti naamalle tuolloin.

Helsingin Herra

Asia on juuri niinkuin tässä sanotaan, vaikka käy töissä ja tuo kaikki rahat kotiin ja sen lisäksi hoitaa kotityöt, autot ja niin edelleen, mikään ei riitä vaimolle. Valitusta valituksen perään, aamusta nukkumaanmenoon asti. Seksiä ei saa. Turha edes ottaa puheeksi, sekin on kuulemma minun syy. Tunnen itseni onnettomaksi ja masentuneeksi. Pakko yrittää jatkaa, koska on kaksi lasta.

Pex

MARIANNE ZITTING

http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2016011420959103_lz.shtml
 

Yhteistyössä