Miksei äidit välitä hammaslääkärien ohjeista

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
että ei saa nuolla samaa jäätelöä lapsen kanssa, jyrsiä lapsen makkarasta eikä juoda samasta pullosta lapsen kanssa, ettei lapsen hampaat reikiinny. Kyl kai tää joka neuvolassa kerrotaan? Silti pitkin kesää ollut näitä lastensa jädejä lipovia äitejä. Nii - sitten vaan luotetaan että yhteiskunta maksaa paikkaukset.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"Vieras"
Olen itse miettinyt tuttiasiaa. Vaikuttaako se todella niin kovasti hampaisiin, koska hyvin voimakkaasti siihen puututaan. Olisiko ketää jolla kokemusta tai ehkä jopa alan tuntemusta?
 
[QUOTE="vieras";26809038]Mitäs nipottamista siinä on?

Aika kurja sit viedä lasta hampaita poraamaan.[/QUOTE]
Kun mulla oli vain yksi lapsi, vauva, niin jaksoin välittää tuosta(kin) asiasta.

Enää en ole jaksanut, en vuosiin. Juodaan samasta pullosta jne. Mutta ei oo reikiä kenelläkään; ei minulla, ei 8½-vuotiaalla, ei 6½-vuotiaalla, ja tuolla pienimmällä ny ei oo hampaitakaan vielä kuukausiin.
 
"huhhuh"
Mäkään en ymmärrä miksi halutaan mahdollistaa lapselle hampaiden reikiintyminen. Tosi vastuutonta tartuttaa karies lapselle ja olla välittämättä siitä että lapsi saa sitten myöhemmin reikiä.

Vai kuvitteletteko että sokeri niitä reikiä tekee?

Tuo on myös paras "ei ole ikinä ollut" no sitten teillä tuskin on kariesta.
Joillekin tulee vähemmän reikiintyvät hampaat karieksesta ja toiselle enemmän, mutta miksi ottaa riski että lapsi joutuu yhtään kertaa ihan turhaan porattavaksi?

Minusta ei ole ollenkaan vaikeaa olla syömättä samoista välineistä tai pulloista. :O Se on ihan automaattista ja lapsi viisi. Eipä muuten ole kenelläkään heistä kariesta, kaikki on testattu ja kyllä koin onnistumisen tunnetta. Minulla se nimittäin on!
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"heippa"
[QUOTE="Vieras";26809040]Olen itse miettinyt tuttiasiaa. Vaikuttaako se todella niin kovasti hampaisiin, koska hyvin voimakkaasti siihen puututaan. Olisiko ketää jolla kokemusta tai ehkä jopa alan tuntemusta?[/QUOTE]

Isommalle lapselle kyllä. Pienelle voi olla ihan hyväkin antaa tutti niin ei mene peukalon imemiseksi joka sitten jatkuu liian pitkään usein hampaita vahongoittavaksi.
Vuosi on hyvä ikä lopettaa tutti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymyksiä;26809085:
Miksei lihavat välitä lääkäreiden ohjeista? Miksei tupakoivat ihmiset välitä lääkäreiden ohjeista? Miksei miksei miksei?
Jep. Miksei äidit täysimetä 6 kk vaikka se on ohjeistus, miksi ihmiset juo kahvia vaikka se on epäterveellistä, miksei kaikki lapset liiku niin paljon kuin pitäisi, miksei sitä ja miksei tätä.
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymyksiä;26809085:
Miksei lihavat välitä lääkäreiden ohjeista? Miksei tupakoivat ihmiset välitä lääkäreiden ohjeista? Miksei miksei miksei?
Nää on kumminkin ongelmia lähinnä ko. henkilön, täysivaltaissen aikuisen, eikä hänen viattomien lastensa kannalta.

Mutta en voi tajuta, miks pitää nuolla lapsen jätskiä? Tai syödä lapsen makkarasta? Tai juoda samasta pullosta?
 
"huhhuh"
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymyksiä;26809085:
Miksei lihavat välitä lääkäreiden ohjeista? Miksei tupakoivat ihmiset välitä lääkäreiden ohjeista? Miksei miksei miksei?
No ihan sama asia, en ymmärrä vanhempia jotka lihottavat lapsensa possuiksi, tosi epäterveelliset tavat opettaa lapsiparoille.

Tehkööt itselleen mitä vaan, lyökööt vaikka lekalla omat hampaat paskaksi, mutta lapsista ja heidän terveydestään me olemme vastuussa.
No antakaa te vain välinpitämättömästi hammassairaus lapselle, voihan sitä muutkin taudit siinä samalla sitten tartuttaa kun turha on hötkyillä, vaikka kupan ja kuus muuta.
 
"vieras"
Tärkeintä lienee kumminkin se hampaiden harjaus... jota meillä on aina harrastettu ahkerasti vaikka samasta pullosta on juotukin. Joten siksi en jaksa hysterisoida tuosta karieksesta, ja muistakaa äipät, että se voi tarttua ihan viattomasta pususta huulille! ;)
 
"vieras"
Jep. Miksei äidit täysimetä 6 kk vaikka se on ohjeistus, miksi ihmiset juo kahvia vaikka se on epäterveellistä, miksei kaikki lapset liiku niin paljon kuin pitäisi, miksei sitä ja miksei tätä.
Nääkin tietty on hyviä kysymyksiä.

Mutta ei ne poista sitä vastuuta, että tartuttaa lapselleen lopuksi ikää karieksen. Tietty voi ajatella, että ei ole mitään väliä, mitä tässä maailmassa tekee, kun kaikkea pahaa ja huonoa tapahtuu koko ajan ympärillä. Tässähän on vain kyse siitä, että alkaa itse ottamaan vastuuta omasta elämästään ja omien lasten hyvinvoinnista.
 
"fakta"
Jos äidillä/isällä ei ole reikiä hampaissa, ei sylkikontaktia tarvitse välttää. Päinvastoin, hyvällä tuurilla reiättömät vanhemmat "tartuttaa" lapselle hyvän bakteerikannan, joka suojaa reikiintymiseltä.

Mutta tosiaan, jos vanhemmalla on paljon karies-bakteereja niin ehdottomasti paras keino suojella lapsen hampaita on olla tartuttamatta sitä lapsen suuhun. Neljään ikävuoteen mennessä lapsen suun bakteerikanta on vakiintunut, joten sen jälkeen asialla ei ole enää suurta merkitystä.
 
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";26809102]No ihan sama asia, en ymmärrä vanhempia jotka lihottavat lapsensa possuiksi, tosi epäterveelliset tavat opettaa lapsiparoille.

Tehkööt itselleen mitä vaan, lyökööt vaikka lekalla omat hampaat paskaksi, mutta lapsista ja heidän terveydestään me olemme vastuussa.
No antakaa te vain välinpitämättömästi hammassairaus lapselle, voihan sitä muutkin taudit siinä samalla sitten tartuttaa kun turha on hötkyillä, vaikka kupan ja kuus muuta.[/QUOTE]

Toivottavasti toi sun suuri verenpainees ei periydy sun lapselle... se se vasta vaarallinen tauti onkin! ei pitäis tehdä lapsia jos kärsii tuollaisista verenpainetaudeista.
 
[QUOTE="vieras";26809111]Nääkin tietty on hyviä kysymyksiä.

Mutta ei ne poista sitä vastuuta, että tartuttaa lapselleen lopuksi ikää karieksen. Tietty voi ajatella, että ei ole mitään väliä, mitä tässä maailmassa tekee, kun kaikkea pahaa ja huonoa tapahtuu koko ajan ympärillä. Tässähän on vain kyse siitä, että alkaa itse ottamaan vastuuta omasta elämästään ja omien lasten hyvinvoinnista.[/QUOTE]

Kukaan vanhempi (näin väittäisin) ei toimi joka asiassa täydellisesti, lääkärin/neuvolan ohjeiden mukaan.

Joku toimii oikein kariesasiassa ja joku väärin. Joku taas jossain muussa asiassa.

(ja jollain ei oo kariesta, esim. minulla)
 
"huhhuh"
[QUOTE="vieras";26809110]Tärkeintä lienee kumminkin se hampaiden harjaus... jota meillä on aina harrastettu ahkerasti vaikka samasta pullosta on juotukin. Joten siksi en jaksa hysterisoida tuosta karieksesta, ja muistakaa äipät, että se voi tarttua ihan viattomasta pususta huulille! ;)[/QUOTE]

ööö tärkeintä olisi olla tartuttamatta sitä hammassairautta niin ei tulisi niitä reikiä.
 
"tinka"
Miksi mammat ei mittaa tarkalleen suolan ja rasvojen määrää jotka lapsilleen antaa? Puhumattakaan ruokailumalleista?

Sydän ja verisuonitaudit maksavat, niin niille lapsille kuin meille kaikille veromarkoina paljon. AP, toivottavasti teillä on nämä asiat kunnossa. Mites lisäaineet, paljonko niitä syötät lapsillesi?

Ja hauskinta joku mainitsi että sokeri ei muka riko hampaita. Anteeksi kuinka? Ei pelkästään sokeri vaan kaikki ruoka. Ja nykyään suuri osa vanhemmista harjaa lastensa hampaita hyvin laiskasti...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26809110]muistakaa äipät, että se voi tarttua ihan viattomasta pususta huulille! ;)[/QUOTE]

Karies, herpes ja hpv, siitä on lähiömammojen muksut tehty.
 
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";26809131]ööö tärkeintä olisi olla tartuttamatta sitä hammassairautta niin ei tulisi niitä reikiä.[/QUOTE]

Öööö öööö öööö öööö. Älä nyt tukehdu tuohon paheksuntaas :)
 
haahha
Kukaan vanhempi (näin väittäisin) ei toimi joka asiassa täydellisesti, lääkärin/neuvolan ohjeiden mukaan.

Joku toimii oikein kariesasiassa ja joku väärin. Joku taas jossain muussa asiassa.

(ja jollain ei oo kariesta, esim. minulla)
No tätä sä et viitsinyt sitten ajatella omissa ehdottomissa "olen täydellinen"-ketjuissa? :D Mutta nyt kun sinä olet tehnyt väärin jonkun asian niin heti olet hokemassa tätä. :D
 
"vieras"
Kukaan vanhempi (näin väittäisin) ei toimi joka asiassa täydellisesti, lääkärin/neuvolan ohjeiden mukaan.

Joku toimii oikein kariesasiassa ja joku väärin. Joku taas jossain muussa asiassa.

(ja jollain ei oo kariesta, esim. minulla)
Vaikkei sulla olis reikiä, on silti mahdollista, että sulla on kariesta aiheuttava bakteeri.

Sehän on ihan hyvä tapa muutenkin opettaa lapsille, että jokaisella esim. oma pullo, jolloin nää tulee lapselle ihan automaattiseksi toimintatavaksi eikä tunnu mitenkään vaivalloiselta.
 
No tätä sä et viitsinyt sitten ajatella omissa ehdottomissa "olen täydellinen"-ketjuissa? :D Mutta nyt kun sinä olet tehnyt väärin jonkun asian niin heti olet hokemassa tätä. :D
Ainoa, joka koskaan on mua täydelliseksi sanonut, on palstaharmaat...

Itse olen ajat sitten hyväksynyt sen, etten ole täydellinen. Ei tarvitse olla, en haluaisikaan, se olisi tylsää. Riittää, että on tarpeeksi hyvä.
 
..
Jos anatolialla ei ole itsellään kariesta suussa niin eihän se voi sitten lapsiinkaan tarttua jos juotte samoista :)

Meilläkin juodaan samasta pullosta, vaikka vanhemmilla on ollut lapsena reikiä omissa hampaissaan. Mitä itse teet jos olette uimarannalla, metsässä tai lenkillä pitkän matkan päässä missään vesilähteestä ja lapsen omasta pullosta loppuu vesi ja lapsi pyytää/itkee vettä?? näin kävi meille ekan kerran kun annoin omasta pullostani. Olisiko pitänyt sanoa että näänny janoos ettet saa vaan kariesta?!
 
"mamma"
Tutti ei sinänsä vahingoita hampaita vaan kitalaki muotoutuu vääränlaiskeksi ja purenta sitten kärsii. Silloin voi lapsi joutua isoon operaatioon jotta sen saa korjattua ja pystyy syömään ja puhumaan normisti. Joskus näkee näitä aikuisia joiden kitalakea ei ole korjattu. Kun he laittavat hampaat yhteen jää etuhampaiden väliin (ylä ja ala) sellainen "tutinmentävä" aukko ja yleensä heillä on ässävika. Esim. leivästä joutuvat haukkaamaan silali vinottain muuten ei saa palasta poikki. Ja muutenkin koko purukalusto näyttä jotenkin kapealta, vaikutta myös ylkonäköön siis.
 

Yhteistyössä