Miksei äidit välitä hammaslääkärien ohjeista

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ppp
[QUOTE="vieras";26809147]Vaikkei sulla olis reikiä, on silti mahdollista, että sulla on kariesta aiheuttava bakteeri.

Sehän on ihan hyvä tapa muutenkin opettaa lapsille, että jokaisella esim. oma pullo, jolloin nää tulee lapselle ihan automaattiseksi toimintatavaksi eikä tunnu mitenkään vaivalloiselta.[/QUOTE]

... kunnes tulee teini-ikä ja aletaan suudella. Sen jälkeen on s**tanan sama jakeleeko pulloa vai ei...kontakteja tulee ja menee.
 
"piu"
Olen hysteerinen karieksen karkoittaja. Meillä ei pussata suulle, syödä samoilla välineillä, harjaat pestään kahdesti päivässä ja xylitolia käytetään aterioiden jälkeen. Sokeria ei syödä, eikä napostella. Kesällä kolmivuotias on kyllä saanut jäätelöä. Toin asiasta esitteen isovanhemmille hammaslääkäristä. Mut tää on mun juttu. Mulle on ihan sama mitä muut tekee. Mä en ole hysteerinen (tai tarkka) vaikka kellonajoista, kuten ystäväni. Ja jos mulla olisi useampi lapsi, olisi asia yhdentekevä, koska nuolisivat kuitenkin toistensa leluja jne. Ja jossain vaiheessa ne tytöt ja pojat pussailevat niitä finninaamoja koulun diskossa ja jopa jo päiväkodissa, joten se siitä sitten.
 
"Vieras"
Tässä ne OIKEAT JA JÄRKEVÄT karieksen ehkäisy ohjeet:

" Ehkäisy
Kariesta voidaan ehkäistä järkevällä sokerinkäytöllä : vältetään napostelua ja yhdistetään sokeriset herkkuhetket ateriointiin.

Sen lisäksi ksylitoli ja fluori ovat tärkeimmät aseet karieksen ehkäisyyn ja hallintaan. Pikkulapsen äidin ja myöhemmin lapsen oma _ksylitolivalmisteiden käyttö_ näyttää estävän tai ainakin myöhäistävän lapsen mutans streptokokki -tartuntaa. Heti ruokailun jälkeen pureskeltu ksylitolipurukumi tai -pastilli katkaisee happohyökkäyksen. Myös pureskelu itsessään lisää syljen eritystä, mikä laimentaa syntyneitä happoja.

_Säännöllinen hampaiden harjaus kahdesti päivässä_ fluoria sisältävällä hammastahnalla vahvistaa hammaskiillettä ja tekee sen vastustuskykyisemmäksi happamuutta vastaan. Suositeltavaa on harjata hampaat puhtaaksi ennen aamupalaa ja illalla ennen nukkumaanmenoa. "

Toki sitten lisäksi voi välttää hysteerisesti jokaista pullonsuuta ja märkää pusua lapselta jos tykkää.
 
"vieras"
Jos anatolialla ei ole itsellään kariesta suussa niin eihän se voi sitten lapsiinkaan tarttua jos juotte samoista :)

Meilläkin juodaan samasta pullosta, vaikka vanhemmilla on ollut lapsena reikiä omissa hampaissaan. Mitä itse teet jos olette uimarannalla, metsässä tai lenkillä pitkän matkan päässä missään vesilähteestä ja lapsen omasta pullosta loppuu vesi ja lapsi pyytää/itkee vettä?? näin kävi meille ekan kerran kun annoin omasta pullostani. Olisiko pitänyt sanoa että näänny janoos ettet saa vaan kariesta?!
Kyl mä varaudun tällaisiin etukäteen. Muutenkin tuo on ehkä nykypäivän nuoriin juurrutettu tapa, että ihan koko ajan pitää latkia vesipullosta. Ei se janoon nääntyminen kovin nopeasti käytännössä tapahdu. Jos on vaikka uimarannalla muutaman tunnin, niin sen ajan pärjää ihan juomattakin. Tai sitten ottaa mukaan vähän juotavaa. Mutta ei ole tullut kuvaamasi tilannetta 3 lapsen, 15 vuoden aikana.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26809190]Kyl mä varaudun tällaisiin etukäteen. Muutenkin tuo on ehkä nykypäivän nuoriin juurrutettu tapa, että ihan koko ajan pitää latkia vesipullosta. Ei se janoon nääntyminen kovin nopeasti käytännössä tapahdu. Jos on vaikka uimarannalla muutaman tunnin, niin sen ajan pärjää ihan juomattakin. Tai sitten ottaa mukaan vähän juotavaa. Mutta ei ole tullut kuvaamasi tilannetta 3 lapsen, 15 vuoden aikana.[/QUOTE]

:D ihailtavaa, pakko sanoa. Onneksi sä osaat kaiken suunnitella teidän elämässä kariksen mukaan, ja tokihan lasta nyt on hyvä karaista ettei (herranjestas!) latki koko aikaa jotain epäterveellistä vettä hellepäivänä. Sehän vois vaikka aiheuttaa kariesta!!
 
"vieras"
... kunnes tulee teini-ikä ja aletaan suudella. Sen jälkeen on s**tanan sama jakeleeko pulloa vai ei...kontakteja tulee ja menee.
Juu mutta silloin on jo takana monenmonta vuotta, joiden aikana on saaneet hampaat olla turvassa, etenkin ne herkimmät vaiheet, kun puhkeaa suuhun uusia hampaita, eikä kiille ole vielä vahvistunut. Eikä pesu ole vielä riittävän huolellinen ja tehokas. teini-iässä on jo paremmat edellytykset pestä hampaat hyvin, ja kiille on vahvistunut. Siinä on parempi pohja altistua kariekselle kuin pienenä lapsena. Hampaiden pitää kestää koko ikä, on aina parempi, mitä myöhemmin kariekselle altistuminen tapahtuu. Esim. 13 reiätöntä vuotta elämän alussa on tosi hieno juttu!

No, jossain vaiheessa te välinpitämättömät WT:t itkette mädäntyneitä hampaitanne ja saatte tekarit ja teidän lapset kanssa. Sitten voi tekareilla nauraa reteää röhönaurua.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";26809176]Tässä ne OIKEAT JA JÄRKEVÄT karieksen ehkäisy ohjeet:

" Ehkäisy
Kariesta voidaan ehkäistä järkevällä sokerinkäytöllä : vältetään napostelua ja yhdistetään sokeriset herkkuhetket ateriointiin.

Sen lisäksi ksylitoli ja fluori ovat tärkeimmät aseet karieksen ehkäisyyn ja hallintaan. Pikkulapsen äidin ja myöhemmin lapsen oma _ksylitolivalmisteiden käyttö_ näyttää estävän tai ainakin myöhäistävän lapsen mutans streptokokki -tartuntaa. Heti ruokailun jälkeen pureskeltu ksylitolipurukumi tai -pastilli katkaisee happohyökkäyksen. Myös pureskelu itsessään lisää syljen eritystä, mikä laimentaa syntyneitä happoja.

_Säännöllinen hampaiden harjaus kahdesti päivässä_ fluoria sisältävällä hammastahnalla vahvistaa hammaskiillettä ja tekee sen vastustuskykyisemmäksi happamuutta vastaan. Suositeltavaa on harjata hampaat puhtaaksi ennen aamupalaa ja illalla ennen nukkumaanmenoa. "

Toki sitten lisäksi voi välttää hysteerisesti jokaista pullonsuuta ja märkää pusua lapselta jos tykkää.[/QUOTE]

Ja sitten neuvolasta saa erilliset ohjeet karieksen ehkäisyyn pikkulapsille.
 
Miks hammaslääkärit ei välitä omista ohjeistaan?
Ipana kohta 3v, ja sen kanssa käyty 3 kertaa hammaslääkärillä, ihan niissä normaaleissa tarkastuksissa. Ja joka kerta ne antaa sieltä näytetuubin (pepsodent) jossa fluoria tuplamäärä suositellusta. Eka- tai tokakerralla oli jopa parasta ennen -päiväys mennyt muutama kuukausi sitten. Kysyin tota, että miks antaa 1000 fluoria sisältäävää, kun itekin suosittelevat 500 sisältävää. Eivät vastanneet.
Miksköhän? :whistle: Oisko sponsseista kiinni... :kieh:
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26809224]Juu mutta silloin on jo takana monenmonta vuotta, joiden aikana on saaneet hampaat olla turvassa, etenkin ne herkimmät vaiheet, kun puhkeaa suuhun uusia hampaita, eikä kiille ole vielä vahvistunut. Eikä pesu ole vielä riittävän huolellinen ja tehokas. teini-iässä on jo paremmat edellytykset pestä hampaat hyvin, ja kiille on vahvistunut. Siinä on parempi pohja altistua kariekselle kuin pienenä lapsena. Hampaiden pitää kestää koko ikä, on aina parempi, mitä myöhemmin kariekselle altistuminen tapahtuu. Esim. 13 reiätöntä vuotta elämän alussa on tosi hieno juttu!

No, jossain vaiheessa te välinpitämättömät WT:t itkette mädäntyneitä hampaitanne ja saatte tekarit ja teidän lapset kanssa. Sitten voi tekareilla nauraa reteää röhönaurua.[/QUOTE]

Olet naurettava. Karieksen ehkäisyssä nimenomaan on tärkeää ruokatavat ja HAMPAIDEN HYVÄ HOITO, ei suinkaan se että välttelee samaa pullonsuuta. Se karies kun tarttuu sitten vaikka ihan siitä lelusta mitä joku toinen lapsi on juuri lipassu. Jos hampaat pitää kunnossa, niin karies ei pääse tarttumaan yhtä herkästi.

Menee vähän samaan kastiin kuin helpointa olisi sulkea lapsi lasipulloon ekaksi kolmeksi vuodeksi niin se ei VARMASTI saisi mitään tartuntaa. Mutta ei se taida olla vaivan väärti, maalaisjärki riittää tässäkin.
 
..
Mun mielestä hysteriaa on ihan turha lietsoa, mutta ei nyt tieöten tahtoen kannata sitä mutanssia lapselleen tartuttaa. Itse olen alalla ja pyrin tietenkin välttämään sylkikontaktia lapsen kanssa. Joskus sattuu, että on pusu mennyt lähemmäs suuta kuin poskea, mutta en todellakaan aio yöuniani siitä menettää. Mutta varsinkin jos vanhemmilla on erityisen huonossa kunnossa suu niin todellakin kannattaa välttää tartuttamasta.

Mut tämäkin on toki taas näitä asioita kun tiedetään miten pitäisi tehdä, mutta ei silti syystä tai toisesta tehdä. Ei vaan aina mene kuin oppikirjasta, vaikka varmasti parempi olis.

Mulla motivoi tosi hyvin oman lapsen hampaiden hoitoon se, että viereisessä huoneessa työskentelee hammaslääkäri, joka hoitaa pelkästään lapsia. Ei ole ollenkaan kivaa kuultavaa mutta joskus vaan on pakko paikata jos hammas esim. särkee.. Luojan kiitos, en paikkaa. Käy vaan sääliksi niitä lapsia, jotka iloissaan tulee ensin mulle tarkastukseen, hienosti sujuu, mutta reikiä löytyy. Seuraavan kerran kun tulevat paikkauksen jälkeen tarkastukseen niin eivät edes suostu tuoliin..:/ Ei toki kaikissa tapauksissa..

Ja tuo tuttiasia. Kyllähän se vaikuttaa purentaan, mutta riippuu paljon siitäkin, kuinka paljon se tutti suussa on. Vaikka esim. tutti olis kolmivuotiaaksi asti VAIN nukahtamistilanteissa (joku 15min kerrallaan) niin välttämättä mitään avopurentaa ei synny. 2-vuotiaaseen mennessä olis hyvä päästä tutista jo eroon. Kolmivuotiaalle ehtii kehittymään pahakin avopurenta, jos tutti on paljon suussa. Vauvaikäisellä tutti on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin peukalo, peukalosta kun on niin hankala vierottaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";26809040]Olen itse miettinyt tuttiasiaa. Vaikuttaako se todella niin kovasti hampaisiin, koska hyvin voimakkaasti siihen puututaan. Olisiko ketää jolla kokemusta tai ehkä jopa alan tuntemusta?[/QUOTE]


Meillä lapsi käytti tosi pitkään tuttia. Aluksi olikin näkyvissä jonkin asteinen tuttirako maitohampaissa. Mitään oikomista ei ole kuitenkaan koskaan tarvittu. Rako katosi luonnollisesti ja nyt on tasaiset kauniit hampaat.
Kaikki hampaat ovat täysin terveet, reijättömät ja ikää lapsella on 14.
 
"mamma"
[QUOTE="tinka";26809134]Miksi mammat ei mittaa tarkalleen suolan ja rasvojen määrää jotka lapsilleen antaa? Puhumattakaan ruokailumalleista?

Sydän ja verisuonitaudit maksavat, niin niille lapsille kuin meille kaikille veromarkoina paljon. AP, toivottavasti teillä on nämä asiat kunnossa. Mites lisäaineet, paljonko niitä syötät lapsillesi?

Ja hauskinta joku mainitsi että sokeri ei muka riko hampaita. Anteeksi kuinka? Ei pelkästään sokeri vaan kaikki ruoka. Ja nykyään suuri osa vanhemmista harjaa lastensa hampaita hyvin laiskasti...[/QUOTE]

No kysy vaikka hammaslääkäriltä mikä rikkoo hampaat.
Kun syö tai juo jotakin (muuta kuin vettä) Tapahtuu suussa happohyökkäys joka antaa bakteerille, esim. kaies, mahdollisuuden päästä vahingoittamaan hammasta sinne kiilteen alle. Itse hammaskiille on kovinta ainetta mitä ihmisestä löytyy mutta senkin voimme tuhota sillä että syömme liian usein=aiheutamme liikaa happohyökkäyksiä. Happohyökkäys kestää syönnin jälkeen 30 min ja sillon ei saa esim. pestä hampaita koska kiilteen hankaaminen happohyökkäyksen aikana kuluttaa kiillettä. Xylitolia sen sijaan pitäisi aina syödä aterian päätteeksi koska se lyhentää happohyökkäystä.
Joten joo ei ole väliä aiheuttaako sen happohyökkäyksen sokerilla vaiko porkkanalla, pääasia on että happohyökkäyksiä oli mahdollisimman vähän ja että ne olisivat lyhytaikaisia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26809232]Ja sitten neuvolasta saa erilliset ohjeet karieksen ehkäisyyn pikkulapsille.[/QUOTE]

No mä en kyllä ole saanut hammaslääkärissäkään mitään "vältä samaa pullonsuuta" ohjeita, vaan nimenomaan ylläolevia. Ei se kariesbakteerin tarttuminenkaan ole mikään "yhdestä lipasusta helvettiin"-tapahtuma, vaan vähän monimutkaisempi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26809277]No mä en kyllä ole saanut hammaslääkärissäkään mitään "vältä samaa pullonsuuta" ohjeita, vaan nimenomaan ylläolevia. Ei se kariesbakteerin tarttuminenkaan ole mikään "yhdestä lipasusta helvettiin"-tapahtuma, vaan vähän monimutkaisempi.[/QUOTE]

Joo huomaan viestiketjusta, että kaikissa maalaisneuvoloissa ja hammashoitoloissa valistus ei ole yhtä hyvää kuin meilläpäin.

Ei ole myöskään yhdestä suojaamattomasta kerrasta kiinni sukupuolitaudin saaminen tai raskaus jos olet tuntemattoman kanssa yhdynnässä, mutta - tuskin haluat ottaa riskiä. Sen sijaan lapselle vaan kariesbakteeria lipomaan oikein huolella. Et taida paljon välittää lapsestasi, mieti nyt miltä se näyttää mädissä ruskeissa hampaissa...ei ehkä nyt heti, mut tuossa keski-iän jälkeenhän ne muutokset alkaa näkyä kovemmalla vauhdilla.
 
Mä olen huono äiti tiedän, mut en oo jaksanu hysteerisesti noista välittää. Eipä oo silti mun lapsilla (2-15-vuotiaita ovat) ollu yhen ainoota reikää, ja hammaslääkäreiltä on tullu aina isot kehut hampaiden kunnosta ja hyvästä hoidosta.
 
"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;26809241:
Miks hammaslääkärit ei välitä omista ohjeistaan?
Ipana kohta 3v, ja sen kanssa käyty 3 kertaa hammaslääkärillä, ihan niissä normaaleissa tarkastuksissa. Ja joka kerta ne antaa sieltä näytetuubin (pepsodent) jossa fluoria tuplamäärä suositellusta. Eka- tai tokakerralla oli jopa parasta ennen -päiväys mennyt muutama kuukausi sitten. Kysyin tota, että miks antaa 1000 fluoria sisältäävää, kun itekin suosittelevat 500 sisältävää. Eivät vastanneet.
Miksköhän? :whistle: Oisko sponsseista kiinni... :kieh:
Mulle sanottiin juuri tarkastuksessa että 3v-lle voi alkaa käyttää fluoria 1000ppm sisältävää hammastahnaa.
 
..
[QUOTE="vieras";26809255]Olet naurettava. Karieksen ehkäisyssä nimenomaan on tärkeää ruokatavat ja HAMPAIDEN HYVÄ HOITO, ei suinkaan se että välttelee samaa pullonsuuta. Se karies kun tarttuu sitten vaikka ihan siitä lelusta mitä joku toinen lapsi on juuri lipassu. Jos hampaat pitää kunnossa, niin karies ei pääse tarttumaan yhtä herkästi.

Menee vähän samaan kastiin kuin helpointa olisi sulkea lapsi lasipulloon ekaksi kolmeksi vuodeksi niin se ei VARMASTI saisi mitään tartuntaa. Mutta ei se taida olla vaivan väärti, maalaisjärki riittää tässäkin.[/QUOTE]

Kyllä vain työssäni näen ihmisiä, ns. "mutansmiljonäärejä", jotka on joskus aikoinaan korkean bakteeritason suuhunsa saaneet. Hampaita on harjaamalla huomattavasti vaikeampi pitää ehjänä, jos bakteeritaso on korkea, vaikka hampaita kuinka harjaisi. Ei toki mahdotonta, mutta vaikeampaa.

Yhdeltäkin kolmikymppiseltä mieheltä selvittelin, mistä reikiintyminen johtuu (lähes joka hammas karioitunut). Mies kertoi pesevänsä 2 kertaa päivässä. Sen uskoin, hampaat oli puhtaat, ei merkkiäkään ientulehduksesta, joten pesty oli. Limsoja ei juonut juuri koskaan ja muutenkaan ei välitä makeasta. Sitten jossain vaiheessa tuli puhetta, että isänsä oli saanut tekarit jo tuossa iässä, kun hampaat oli jo niin pahasti tohjona. En nyt päässyt syytä varmistamaan, kun meillä ei mutans-testejä oteta, mutta uskon, että johtuu ihan siitä korkeasta bakteeritasosta, koska kotihoito oli muuten täysin kunnossa.

Oma mies taas harjaa hampaita "silloin tällöin", hävettää myöntää.:D Silti reikiä on ollut todella vähän. Ientulehdusta kyllä löytyy ja hampaat on sen näköiset, että ei ihan kunnolla ole hoidettu, mutta reikiä vain ei tule. Bakteeritaso on alhainen.

Yksittäistapauksia toki nämäkin, mutta kyllä sitä bakteeria ja tartuntaa on ihan oikeasti tieteellisesti tutkittu ja n. 3-vuotiaaksi asti sylkikontaktia olisi hyvä välttää. Sen jälkeen oma bakteerikanta on jo sen verran puolustuskykyinen, ettei mutans enää tartu helpolla. Maalaisjärkeä toki käytän minäkin, en anna lapsen janoon läkähtyä jos on vain yksi vesipullo mukana ja jos nyt osuu huulet yhteen niin tiedän, ettei siihen kukaan kuole. Mutta varsinkin niiden, joilla on erityisen huonot hampaat, olisi todellakin syytä kuunnella niitä hoitolan ohjeita. Kukaan tuskin tieten tahtoen lastansa haluaa paikattavaksi viedä, jos sen jotenkin voi välttää.
 
"vieras"
Mä olen huono äiti tiedän, mut en oo jaksanu hysteerisesti noista välittää. Eipä oo silti mun lapsilla (2-15-vuotiaita ovat) ollu yhen ainoota reikää, ja hammaslääkäreiltä on tullu aina isot kehut hampaiden kunnosta ja hyvästä hoidosta.
Ei kai siihen tarvita mitään hysteriaa, että ei nuole lapsen jädeä tai syö samasta ruuasta tai juo pullosta yms?
 
---
Aika helpolla sitä karieksen tartuttamista voi välttää. Ei se mitään kovin kummioisia toimenpiteidä vaadi, kaikille vaan omat ruoat ja juomat. Kun sen toimintatavan omaksuu, niin se tulee ihan itsestään eikä siitä tarvii sen enempiä hysterisoida.
 
[QUOTE="vieras";26809307]
Et taida paljon välittää lapsestasi, mieti nyt miltä se näyttää mädissä ruskeissa hampaissa...ei ehkä nyt heti, mut tuossa keski-iän jälkeenhän ne muutokset alkaa näkyä kovemmalla vauhdilla.[/QUOTE]
Tuolla irtoaa kyllä jo Vuoden Jeesustelukommentti-palkinto :D
Vanhemmuus on valintoja mm. sen suhteen, mitä suosituksia ja ohjeita pyrkii noudattamaan. Niitä ohjeita ja suosituksia kun tulvii joka suunnasta. Joku pelkää kariesta hysteerisesti ja joku taas ei.

Ja jos jonkun lapsella on keski-ikäisenä huonot, ruskeat, suuhun mätänevät hampaat niin se johtuu kyllä siitä ettei kyseinen henkilö ole huolehtinut hampaiden hoidosta ja käynyt säännöllisesti hammaslekurilla. Ei siitä, että lapsena hän aika ajoin hörppäsi samasta pullonsuusta kuin äitinsä.
 
------
Tuolla irtoaa kyllä jo Vuoden Jeesustelukommentti-palkinto :D
Vanhemmuus on valintoja mm. sen suhteen, mitä suosituksia ja ohjeita pyrkii noudattamaan. Niitä ohjeita ja suosituksia kun tulvii joka suunnasta. Joku pelkää kariesta hysteerisesti ja joku taas ei.

Ja jos jonkun lapsella on keski-ikäisenä huonot, ruskeat, suuhun mätänevät hampaat niin se johtuu kyllä siitä ettei kyseinen henkilö ole huolehtinut hampaiden hoidosta ja käynyt säännöllisesti hammaslekurilla. Ei siitä, että lapsena hän aika ajoin hörppäsi samasta pullonsuusta kuin äitinsä.
Mutta miten se voi olla joillekin niin vaikeaa olla hörppimättä samasta pullon suusta? Oma pullo lapselle ja jos äidillekin tulee jano niin osta oma pullo. Mä en tajua miten jotkut tekee tästä asiasta niin vaikean. Mun mielestä se ei vaadi ihmiseltä oikeastaan yhtään mitään että välttää sylkikontaktia. Tietysti vahinkoja tapahtuu, eikä meilläkään niistä hysterisoida, mutta tapana on että kaikilla on omat lusikat, pullot ja toisten ruokiin ei kosketa.
 
"vieras"
Tuolla irtoaa kyllä jo Vuoden Jeesustelukommentti-palkinto :D
Vanhemmuus on valintoja mm. sen suhteen, mitä suosituksia ja ohjeita pyrkii noudattamaan. Niitä ohjeita ja suosituksia kun tulvii joka suunnasta. Joku pelkää kariesta hysteerisesti ja joku taas ei.

Ja jos jonkun lapsella on keski-ikäisenä huonot, ruskeat, suuhun mätänevät hampaat niin se johtuu kyllä siitä ettei kyseinen henkilö ole huolehtinut hampaiden hoidosta ja käynyt säännöllisesti hammaslekurilla. Ei siitä, että lapsena hän aika ajoin hörppäsi samasta pullonsuusta kuin äitinsä.
Ilmeisesti sulle on todella tärkeää saada tartuttaa karies-bakteeri lapsellesi. Eipä siinä mitään. Itse haluan toimia toisin, eikä se ole vaikeaa laisinkaan. Tokihan reikiä voi paikata, minusta vielä kivampi tapa on ehkäistä niitä ennalta. Mutta tarvittaessa toki hammaslääkäri poraa, paikkaa, poistaa hampaita ja laittaa tekareita.

Ehkä sulla on sitten omia periaatteita, jotka on lastenhoidossa tärkeää, suuhygienia ja -terveys nyt vaan ei satu kuulumaan niihin.
 
[QUOTE="huhhuh";26809076]Mäkään en ymmärrä miksi halutaan mahdollistaa lapselle hampaiden reikiintyminen. Tosi vastuutonta tartuttaa karies lapselle ja olla välittämättä siitä että lapsi saa sitten myöhemmin reikiä.

Vai kuvitteletteko että sokeri niitä reikiä tekee?

Tuo on myös paras "ei ole ikinä ollut" no sitten teillä tuskin on kariesta.
Joillekin tulee vähemmän reikiintyvät hampaat karieksesta ja toiselle enemmän, mutta miksi ottaa riski että lapsi joutuu yhtään kertaa ihan turhaan porattavaksi?

Minusta ei ole ollenkaan vaikeaa olla syömättä samoista välineistä tai pulloista. :O Se on ihan automaattista ja lapsi viisi. Eipä muuten ole kenelläkään heistä kariesta, kaikki on testattu ja kyllä koin onnistumisen tunnetta. Minulla se nimittäin on![/QUOTE]

Mitäs sitten kun kylässä tai hoitopaikassa se naapurin tenava laittaa sen lelun suuhunsa ja teidän tenava heti perään?

En ole minäkään tuosta niin välittänyt, aluks yritin mut olkoot. Syön ksylitolpurkkaa pitääkseni riskin pienenä.
 

Yhteistyössä