Miksei äidit välitä hammaslääkärien ohjeista

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
vierasko
Jossain lehdessä oli joku aika sitten juttua, ettei se pitäiskään paikkaansa, että karies tarttuu isältä/äidiltä lapselle....? Voi hitto ku muistaisin mikä juttu se oli......
Oliko se hammaslääkäriliiton lehti sponsored by Sensodyne ja Xylimax? ;)

Ok, leikki sikseen ja asiasta kolmanteen. Tuolla hammashuoltopuolella pyörii kans aikamoiset rahat, joten halutaankohan karieksesta edes eroon? Sama kuin joissain lääkkeissä: hoidetaan vain oireita parantamatta aiheuttajaa, niin saadaan pidettyä raha kierrossa.
 
[QUOTE="vieras";26809566]Niin joo onhan se selvä, että sinulla on tarkemmat ja ajantasaisemmat tiedot hammashygieniasta kuin jollain suuhygienistillä, ja erinomainen kiinnostus lastesi suuterveyteen. Onhan se synkkää ja tosi vakavamielistä olla hörppimättä toisten pulloista alvariinsa.

Johan sen näkee kun viestejäsi lukee.[/QUOTE]
Kuule, hammaslääkärikin nauroi ko. hammashoitajan aataminaikaisille rintamaito-uskomuksille kun asiasta mainitsin.
Ja lapsillani on reikiä nolla. Mulla myös. Ilman sen suurempaa stressiä. Ja se vissiin jotakuta ottaa turbaaniin ilmeisen kovasti. Että samaan lopputulokseen pääsee ihan nipottamattakin. Uskaltamalla elää vaarallisesti samasta pullosta hörpäten!
 
"Vieras"
Itseltä ainakin raskausaikana testattiin tuo bakteeri, joten ihmettelen noita kommentteja ettei olisi mahdollista tietää..Ja kun ko bakteeria ei ole, en taas tässä asiassa ole jaksanut stressata..
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
vierasko
Ja lapsillani on reikiä nolla. Mulla myös. Ilman sen suurempaa stressiä. Ja se vissiin jotakuta ottaa turbaaniin ilmeisen kovasti. Että samaan lopputulokseen pääsee ihan nipottamattakin. Uskaltamalla elää vaarallisesti samasta pullosta hörpäten!
Voi Anatolia... Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Jos teillä ei ole vanhemmilla kariesbakteeria, on tilanteenne aivan eri kuin niissä perheissä, joissa kariesta on. Teillähän on tyhjästä paha nyhjästä. Täten samaan lopputulokseen EI pääse teidänlaisella huolettomuudella. Turbaaniin tässä ottaa vain se, ettet ymmärrä että tilanneteenne on eri kuin muilla, jolloin neuvosi ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Iloinen olen puolestanne, jos ilman kariesta olette! Helpottaa elämää kummasti.
 
"vieras"
Voi Anatolia... Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Jos teillä ei ole vanhemmilla kariesbakteeria, on tilanteenne aivan eri kuin niissä perheissä, joissa kariesta on. Teillähän on tyhjästä paha nyhjästä. Täten samaan lopputulokseen EI pääse teidänlaisella huolettomuudella. Turbaaniin tässä ottaa vain se, ettet ymmärrä että tilanneteenne on eri kuin muilla, jolloin neuvosi ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Iloinen olen puolestanne, jos ilman kariesta olette! Helpottaa elämää kummasti.
EIkä se Anatoliakaan ole toistaiseksi sanonut, että häneltä on testattu, että hänellä ei ole kariesta aiheuttavaa bakteeria. Hän on sanonut, että ei ole kariesta. Silti voi olla bakteeri. Olla ikäänkuin oireeton taudinaiheuttajaa kantava (ja erittäin vastuuton).
 
"minä vain"
Aika huvittavaa riitelyä.

Enemmän ongelmia aiheuttaa kyllä huonosti harjatut hampaat ja mehunlitkut yms...
Tulkaa joskus käymään hammaslääkärin vastaanotolla, jossa alle 7v potilaita. Siellä on oikeasti sitä kauhisteltavaa jos se antaa tyydytystä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26816462]EIkä se Anatoliakaan ole toistaiseksi sanonut, että häneltä on testattu, että hänellä ei ole kariesta aiheuttavaa bakteeria. Hän on sanonut, että ei ole kariesta. Silti voi olla bakteeri. Olla ikäänkuin oireeton taudinaiheuttajaa kantava (ja erittäin vastuuton).[/QUOTE]

No on testattu joskus. Ootko nyt tyytyväinen? :xmas:

Miehellä on taatusti kariesbakteeri, kun sillä on reikiäkin hampaissa ollut (kun joku totesi, että "jos teillä ei ole vanhemmilla kariesbakteeria"). Ja taatusti mieskin on lapsiaan mm. suulle pussannut (siitäkö seuraava kauhistelun aihe?). Mutta otsikossa taisi lukea, että miksi ÄIDIT...

Jos lapsille joskus tulee pari reikää hampaisiin, niin sitten tulee. Ei ole elämä tai purukalustokaan pilalla siitä. Ihan kelpo elämää tuntuu moni viettävän, vaikka joskus hampaita onkin paikattu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26809096]Nää on kumminkin ongelmia lähinnä ko. henkilön, täysivaltaissen aikuisen, eikä hänen viattomien lastensa kannalta.

Mutta en voi tajuta, miks pitää nuolla lapsen jätskiä? Tai syödä lapsen makkarasta? Tai juoda samasta pullosta?[/QUOTE]

No meillä se kyllä menee niin, että lapsi haluaa juoda mun pullosta ja syödä mun jätskiä. En tiedä yhtään aikuista, joka haluaa maistella lapsen jädestä, varsinkin jos lapsi kovin pieni. Miettikää nyt sitä kuolan määrää... :LOL:

Ja omaa jädeä en alle 2-vuotiaalle anna, niin pienempi paha on, että saa haukut multa jos haluaa. Hamptaat pestään aamuin illoin, eiköhän se ole merkityksellisempää suun terveydelle.
 
"..."
Siks kun ihan joka asiasta ei jaksa nipottaa.
Mielestäni "nipottaminen" on tässä kohdin varsin vähättelevä termi, mutta olen huomannut, että tietämättömät ja vähän tyhmät äidit sitä mielellään käyttävät, kun eivät jaksa lapsensa hyvinvoinnista välittää tuon vertaa.

Karies-bakteerin saaminen haittaa koko loppuelämää, aiheuttaen niin kipua kuin kärsimystä kuin vanhempana rahanmenoa.
 
Optimismia
Ihanaa, kun täällä on pienten vauvojen äitejä, jotka kuvittelee, että voi estää lapsensa joutumisen sylkikontaktiin muiden lasten kanssa ilman, että lapsi suljetaan kolmeksi ensimmäiseksi vuodeksi kotiin.
 
"vieras"
[QUOTE="...";26816831]Mielestäni "nipottaminen" on tässä kohdin varsin vähättelevä termi, mutta olen huomannut, että tietämättömät ja vähän tyhmät äidit sitä mielellään käyttävät, kun eivät jaksa lapsensa hyvinvoinnista välittää tuon vertaa.

Karies-bakteerin saaminen haittaa koko loppuelämää, aiheuttaen niin kipua kuin kärsimystä kuin vanhempana rahanmenoa.[/QUOTE]

Juu niin se haittaa. Mut nää äidit vaan luottaa että kyllä yhteiskunta ilmaiseksi paikkaa heidän lapsensa hampaat.
 
[QUOTE="...";26816831]Mielestäni "nipottaminen" on tässä kohdin varsin vähättelevä termi, mutta olen huomannut, että tietämättömät ja vähän tyhmät äidit sitä mielellään käyttävät, kun eivät jaksa lapsensa hyvinvoinnista välittää tuon vertaa.

Karies-bakteerin saaminen haittaa koko loppuelämää, aiheuttaen niin kipua kuin kärsimystä kuin vanhempana rahanmenoa.[/QUOTE]
Blaablaablaablaa ja jeesustelua...huoh.

Syyttäkööt lapset mutsiaan sitten isompana terapiassa kaikesta kivusta, kärsimyksestä ja rahanmenosta jos sikseen tulee. Mutta minä en jaksa NIPOTTAA. Mä kokisin sen nipottamisena, jos en voisi antaa lasten hörpätä pullostani tai syödä jäätelöni jämiä. Joku toinen taas ei koe samaa nipottamisena. Niin me ollaan erilaisia. Ja minä elän omaa elämääni, en stressaa turhaan, eikä mun onneksi tarvitsekaan koska tuikituntemattomat palstaihmiset tuntuu kantavan huolta tästäKIN asiasta minun puolestani.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
No on testattu joskus. Ootko nyt tyytyväinen? :xmas:

Miehellä on taatusti kariesbakteeri, kun sillä on reikiäkin hampaissa ollut (kun joku totesi, että "jos teillä ei ole vanhemmilla kariesbakteeria"). Ja taatusti mieskin on lapsiaan mm. suulle pussannut (siitäkö seuraava kauhistelun aihe?). Mutta otsikossa taisi lukea, että miksi ÄIDIT...

Jos lapsille joskus tulee pari reikää hampaisiin, niin sitten tulee. Ei ole elämä tai purukalustokaan pilalla siitä. Ihan kelpo elämää tuntuu moni viettävän, vaikka joskus hampaita onkin paikattu.
Ethän sinä (= äiti) mistään mitään välitä, jos annat sen reikähampaisen miehesi tartuttaa karieksen lapsillesi. Eli se on silloin nimenomaan sinun puuttumattomuutta ja välinpitämättömyyttä, kun et puutu tilanteeseen.
 
"vieras"
[QUOTE="...";26816831]Mielestäni "nipottaminen" on tässä kohdin varsin vähättelevä termi, mutta olen huomannut, että tietämättömät ja vähän tyhmät äidit sitä mielellään käyttävät, kun eivät jaksa lapsensa hyvinvoinnista välittää tuon vertaa.

Karies-bakteerin saaminen haittaa koko loppuelämää, aiheuttaen niin kipua kuin kärsimystä kuin vanhempana rahanmenoa.[/QUOTE]

Tietämätön ja vähän tyhmä äiti? :LOL: hyvä provoyritys, ihan kuin se olisi äidin mitta, että antaako lapselle joskus omasta limukasta huikan. Keskittyisitte te tällaisistakin keuhkoajat ennemin niihin lapsiin, joiden terveys on oikeasti vaarassa, niin maailma olisi paljon parempi paikka elää.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
ttt
Ihanaa, kun täällä on pienten vauvojen äitejä, jotka kuvittelee, että voi estää lapsensa joutumisen sylkikontaktiin muiden lasten kanssa ilman, että lapsi suljetaan kolmeksi ensimmäiseksi vuodeksi kotiin.
Juurikin näin. Jos vaikka keskittyisi niiden lasten hampaiden pesuun aamuin illoin, olisi antamatta sokerimehulitkuja ym makeaa ja muistaisivat xylitolin niin pitkälle mennään. Oppii lapsikin jo ihan pienestä huoltamaan niitä hampaita. Kun ei se nyt vaan takaa reiättömyyttä vaikka mamma kuinka hampaat irvessä yrittää kariesta vastaan tapella. Joka tapauksessa niitä reikiä voi tulla. Nimimerkillä siskoni oli oikea poliisi tuon asian suhteen ja nyt 6v:llä on kolmessa hampaassa paikat...
 
[QUOTE="vieras";26816874]Ethän sinä (= äiti) mistään mitään välitä, jos annat sen reikähampaisen miehesi tartuttaa karieksen lapsillesi. Eli se on silloin nimenomaan sinun puuttumattomuutta ja välinpitämättömyyttä, kun et puutu tilanteeseen.[/QUOTE]
Mä en todellakaan ole niitä äitejä, jotka vahtii sitä miten isä lastensa kanssa on, kuvittelee olevansa miestä parempi ja kokee olevansa oikeutettu kieltämään ja neuvomaan tätä omien lastensa hoidossa. Ei ei ei...isä on täysvaltainen vanhempi ja oikeutettu toimimaan just niin väärin kuin haluaa :xmas: siinä missä mäkin saan toimia juuri niin piittaamattomasti kuin sattuu sillä hetkellä tuntumaan, aiheuttaen palstaharmaille verenpainetta, stressiä ja muuta terveyshaittaa.
 
mene töihin
[QUOTE="vieras";26816874]Ethän sinä (= äiti) mistään mitään välitä, jos annat sen reikähampaisen miehesi tartuttaa karieksen lapsillesi. Eli se on silloin nimenomaan sinun puuttumattomuutta ja välinpitämättömyyttä, kun et puutu tilanteeseen.[/QUOTE]

No niin. Meneppä peilin eteen ja ala tutkailla. OLETKO joka asiassa täydellinen äiti? Olethan muistanut puntaroida suolan mitä lapsesi syö? Varmistanut rasvojen määrät? Ethän vaan koskaan ole itse polttanut??

Lista on loputon. JOS olet täydellinen, hauku ihmeessä. Jos et niin t**pa kiinni. Jokainen valitkoon tiensä mutta vaan täydellisellä on oikeus tälläisen aiheen pohjalta haukkua toista huonoksi äidiksi.

OLISIKO kiltti ja suuntaisit energiasi vaikkapa narkkariäitien auttamiseen?VOiSIT oikeasti pelastaa jonkun lapsen.
 
Juurikin näin. Jos vaikka keskittyisi niiden lasten hampaiden pesuun aamuin illoin, olisi antamatta sokerimehulitkuja ym makeaa ja muistaisivat xylitolin niin pitkälle mennään. Oppii lapsikin jo ihan pienestä huoltamaan niitä hampaita. Kun ei se nyt vaan takaa reiättömyyttä vaikka mamma kuinka hampaat irvessä yrittää kariesta vastaan tapella. Joka tapauksessa niitä reikiä voi tulla. Nimimerkillä siskoni oli oikea poliisi tuon asian suhteen ja nyt 6v:llä on kolmessa hampaassa paikat...
Kaveri on myös oikea kariesnatsi ja hupskeikkaa, ei oo pitkä aika siitä kun hänen ekalle luokalle menevältä lapseltaan paikattiin muutama reikä. Melkein teki mieli sanoa ähäkutti, mutten viitsinyt :saint:. En, vaikka hän on inissyt mulle aika useinkin siitä, kun ostan yhden limpparipullon itselleni ja lapsille yhteiseksi, tms. Mutta jos inisee vielä, niin voisin muistuttaa että kenen lapsella olikaan reikiä, ja kenen lapsilla ei.
 
ttt
Kaveri on myös oikea kariesnatsi ja hupskeikkaa, ei oo pitkä aika siitä kun hänen ekalle luokalle menevältä lapseltaan paikattiin muutama reikä. Melkein teki mieli sanoa ähäkutti, mutten viitsinyt :saint:. En, vaikka hän on inissyt mulle aika useinkin siitä, kun ostan yhden limpparipullon itselleni ja lapsille yhteiseksi, tms. Mutta jos inisee vielä, niin voisin muistuttaa että kenen lapsella olikaan reikiä, ja kenen lapsilla ei.
Hoitamattomuus on se suurempi paha kuin itse tuo bakteeri. Bakteerista on vaan tehty aihe koska on tiedosesttu että osa vanhemmista todellakin laimin lyö lasten hampaiden päivittäisen hoidon. Pikainen sipausi illalla harjalla ei yksin riitä. Puhumattakaan että lapsi oppisi siinä itse huoltamaan hampaitaan. Myös jatkuva napostelu on tullut jäädäkseen. Kariesnatsit (anteeksi,lainaan ;) ) unohtavat tuon kokonaan. Lapsi puputtaa kokoajan jotain sen sijaan että olisi säännölliset ruokailuajat. Tuon vuoksi hampaat on jatkuvatn happohyökkäyksen vallassa. Tämäkin olisi xylitoli-tuottein estettävissä.... mutmut.

Siksipä bakteerin olemassa olo on nostettu tapetille. Sillä pelottelu tehoaa ehkä hieman paremmin niihin joille perus hammashygenia on hepreaa ;)
 
Toki hampaiden hyvä ja oikea hoito on tärkeää. Mutta kuitenkin tässä maailmassa on niin paljon muuta pahaa miltä joudun lapsiani suojelemaan että en jaksa itseäni ruoskia siitä jos joskus juodaan samasta pullosta. Kiittäkäämme Luojaa ja kaikki muita yhteistyökumppaneita että Suomessa on näin hyvä terveydenhuolto sekä hammashuolto. Jos tulee reikiä ne paikataan!!
Tärkeintä lapselle on kuitenkin varmaan opettaa terveellinen ravitsemus ja oikea suuhygienia.
 
vierasko
Juurikin näin. Jos vaikka keskittyisi niiden lasten hampaiden pesuun aamuin illoin, olisi antamatta sokerimehulitkuja ym makeaa ja muistaisivat xylitolin niin pitkälle mennään. Oppii lapsikin jo ihan pienestä huoltamaan niitä hampaita. Kun ei se nyt vaan takaa reiättömyyttä vaikka mamma kuinka hampaat irvessä yrittää kariesta vastaan tapella. Joka tapauksessa niitä reikiä voi tulla. Nimimerkillä siskoni oli oikea poliisi tuon asian suhteen ja nyt 6v:llä on kolmessa hampaassa paikat...
Onneksi nämä eivät ole toisiaan poissulkevia: karieksen tarttumisen estäminen (edes yrittäminen) ja sen vaikutusten minimointi. Hammashuolto on tärkeää, vaikka kariesbakteeria ei olisikaan, mutta olisihan se yksi murhe vähemmän jos ei tarvitsisi murehtia reikiintymistä.

Edelleenkään en ymmärrä joidenkin ylemmyydentuntoista asennetta niitä vanhempia kohtaan, jotka yrittävät estää karieksen tarttumisen. Kuten aiemmin sanottu, sehän olisi aivan kaikkien lasten etu jos karieksen leviämistä saataisiin hillittyä. Vaikka ei saisikaan/haluaisikaan estettyä lelujen jakamista, niin jos vanhemmat välttäisivät sylkikontaktia, niin ei niillä muillakaan nappuloilla sitä kariesta olisi.

Mitä pahaa on siinä, että yrittää välttää kariesta? Ei ole tarvinnut nipottaa ja stessata. Lapsi saa herkkuja kohtuudella, hätätilassa saisi juoda samasta pullosta (aika äärimmäinen tilanne olisi, jos tähän päädytään), jne.

Olen kohdannut omituista puolihyökkäävää asennetta joiltain vanhemmilta, kun on tullut puheeksi että yritämme välttää karieksen tarttumisen. Lytätään turhaksi ja puolustellaan omia ratkaisuja. Aika latistavaa.

Jos henkilöllä ei ole karieksesta, hän ei voi tietää millaista elämä sen kanssa olisi. Ei ainakaan vähättelisi niitä reikiä ja paikkauksia...
 
oho
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;26809241:
Miks hammaslääkärit ei välitä omista ohjeistaan?
Ipana kohta 3v, ja sen kanssa käyty 3 kertaa hammaslääkärillä, ihan niissä normaaleissa tarkastuksissa. Ja joka kerta ne antaa sieltä näytetuubin (pepsodent) jossa fluoria tuplamäärä suositellusta. Eka- tai tokakerralla oli jopa parasta ennen -päiväys mennyt muutama kuukausi sitten. Kysyin tota, että miks antaa 1000 fluoria sisältäävää, kun itekin suosittelevat 500 sisältävää. Eivät vastanneet.
Miksköhän? :whistle: Oisko sponsseista kiinni... :kieh:
oho, jo 3 kertaa? Me vasta kerran..
 
Meillä ei tarvitse äidin tahi isän välittää noista ohjeista, silllä neuvolassa testattiin molemmilta karies ennen lapsen syntymää ja reilun vuoden iässä (muistaakseni, en nyt ole varma milloin se oli) vielä lapseltakin. Kaikki pääsivät puhtain paperein.
 

Yhteistyössä