Miksi kehitysvammaisia kannattaa kouluttaa?

  • Viestiketjun aloittaja Vammaisiin kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti
Vammaisiin kyllästynyt
Varsinkin kaikista vaikeimmin vammaisten kouluttamista minä ihmettelen, koska heille ei varmasi voi opettaa kuin kaikista yksinkertaisimpia asioita, kuten ruoan laittamista itse suuhun lusikalla, jonkinlaista kykyä pukeutua ja riisua itse ja ehkä sitä, että he pysyvät tarkan valvonnan alaisina olemaan joten kuten ilman vaippaa jos heidät viedään usein vessaan? Miksi tällaisia ihmisiä pitää kouluttaa, kun heidän paikkansa on kuitenkin jokin laitos ja mahdollisesti joku päivätoimintapaikka, jossa heitä säilytetään poissa meidän normaalien tieltä?
 
vierailija
Idea on integroida vammaiset osaksi yhteiskuntaa. Voihan olla, että vaikeasti vammaisella on uskomaton älykapasiteetti. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa savantit ihmiset, kuten Daniel Tammet tai pianisti joka ei osaa solmia edes kenhännauhoja Derek Paravicini.

Toinen näkökulma on se, että kun vammaisia autetaan, opimme paljon siitä miten erilaiset ihmiset oppivat. Useat savantit näkevät asiat väreinä, vähän kuin Diandra Flores (Idolsvoittaja). Siinä on meille "normaaleille" ihmeteltävää kerrakseen.
 
vierailija
Mitä hittoa... et voi olla tosissasi. Että miksikö opetetaan, no vaikka siksi että kun pystyy itse viemään sen lusikan sinne suuhun yms., on kyseisen henkilön elämä varmasti paljon parempaa kun täysin muiden varassa ollessa. Pitäskö jättää sänkyyn sidottuna kuolemaan vain ettei tarvis nähdä sitä vaivaa, että auttaisi toista ihmistä elämään edes jollain tapaa ihmisarvoista elämää ...
 
vierailija
Varsinkin kaikista vaikeimmin vammaisten kouluttamista minä ihmettelen, koska heille ei varmasi voi opettaa kuin kaikista yksinkertaisimpia asioita, kuten ruoan laittamista itse suuhun lusikalla, jonkinlaista kykyä pukeutua ja riisua itse ja ehkä sitä, että he pysyvät tarkan valvonnan alaisina olemaan joten kuten ilman vaippaa jos heidät viedään usein vessaan? Miksi tällaisia ihmisiä pitää kouluttaa, kun heidän paikkansa on kuitenkin jokin laitos ja mahdollisesti joku päivätoimintapaikka, jossa heitä säilytetään poissa meidän normaalien tieltä?
Olethan säkin saanut koulutuksen ja oppinut kirjoittamaan ja lukemaan, mikä on tosi hienoa! Ei ole reilua toivoa, että muilta kehitysvammaisilta vietäisiin oikeus koulutukseen, vai mitä?
 

Yhteistyössä