Miksi mulla on rahaa ja muilla pienituloisilla ei ole?

  • Viestiketjun aloittaja aaapee..l
  • Ensimmäinen viesti
aaapee..l
Palkkani on 1950e ja asun lapsen kanssa kahdestaan. Säästössä on 10 000e ja joka kuukausi laitan 200-500e säästöön. Miksi mulla on rahaa ja muilla pienituloisilla ei ole?
Mitä te teette väärin?
 
vierailijaa
Palkkani on 1950e ja asun lapsen kanssa kahdestaan. Säästössä on 10 000e ja joka kuukausi laitan 200-500e säästöön. Miksi mulla on rahaa ja muilla pienituloisilla ei ole?
Mitä te teette väärin?
No sullahan on on esim . minun tuloihin verrattuna jo ruhtinaallinen palkka. Jos saisin noin suurta palkka niin säästyiskäis mullaki useampi satanen kuussa säästötilille.
 
vierailijasiksi
Asun espoossa, elatus 250e. Kämppä on 65m2.
Saatko lapsilisää, asumistukia...
Onko palkkasi brutto vai netto?
Mietipä sellaisia, jotka tienaa vaikkapa 400e/kk vähemmän ja elää ilman elareita. Lisänä voi olla mm. lääke- ja sairaalakuluja.
Hienoa, että pärjäät tuloillasi ja saat laitettua säästöönkin, mutta kaikilla ei asiat ole yhtä hyvin vaikka kuinka laskisivat tarkkaan pennosensa.
 
aaaapee...l
Saatko lapsilisää, asumistukia...
Onko palkkasi brutto vai netto?
Mietipä sellaisia, jotka tienaa vaikkapa 400e/kk vähemmän ja elää ilman elareita. Lisänä voi olla mm. lääke- ja sairaalakuluja.
Hienoa, että pärjäät tuloillasi ja saat laitettua säästöönkin, mutta kaikilla ei asiat ole yhtä hyvin vaikka kuinka laskisivat tarkkaan pennosensa.
Tietenkin palkka on brutto.
 
viera.s
Pienet arkipäiväiset asiat tekee ison eron, sen minä olen todennut selitykseksi sille, miksi joltain on aina rahat loppu ja toiselta jää säästöön pienistäkin tuloista. Jos ei osta mitään turhaa ja vertailee ruokakaupassa hintoja, pärjää vähällä. Mikä nyt sitten kenellekin on turhaa, siitähän on väännetty paljonkin. Äitini mielestä on esimerkiksi turhaa vaihtaa suodatinpussi aina kun keittää kahvia, käyttää samaa useamman kerran. Minä vaihdan aina suodatinpussin, mutta minusta on turhaa ostaa Juhla Mokkaa, kun Rainbow-kahvi on ihan riittävän hyvää. Jonkun mielestä koko kahvinjuonti on turhaa ja toisen mielestä kahvin pitää olla Presidenttiä. Kun tämän kahviesimerkin suhtautuminen ulottuu koko kulutukseen, eli toinen haluaa "laatumerkkejä", toinen tyytyy halpiksiin ja kolmas välttää kaikkea ei-pakollista kulutusta, syntyy pienistä puroista suuria eroja.

Jossain aiemmassa köyhyysketjussa otettiin esimerkiksi Hartwallin vichy, jota oli lehtijutussa tarjolla köyhän perheessä. Toiset päivitteli miten köyhä perhe on sellaista voinut ostaa, toiset vetosi siihen että eihän se yksi vichypullo mitään merkkaa. No ei juu, mutta oman kokemukseni mukaan ne jotka ostaa Hartwallin vichyä, ostaa myös kahviksi vähintään Juhla Mokkaa, särkylääkkeeksi Buranaa ja vessapaperiksi Soft Emboa. Jokainen valinta itsessään pikkujuttu, mutta kaikista yhteensä kertyy suuri ero.
 
viedrailija
Meillä myös (mä+lapsi) rahaa on aina tilillä vähintään parisataa, yleensä n.700. siitä ei ole puutetta. Koskaan ei ole tili tyhjänä, kuten parilla työssäkäyvällä ystävällä. :(
Olen työtön. Rahaa kuussa noin 1200e. Siitä vuokra 400e.
Säästötilikin löytyy lapselta jossa muutama tonni. Sinne laitan kuussa noin 20-50e, sieltä otan suurempia hankintoja varten + esim lomareissua varten nyt kesällä.
Meillä ei tosin mitään isoja rahareikiä ole, joten en ihmettele että rahaa jotenkin on päässyt "kasautumaan" työttömyydestä huolimatta.
Multa lainaa kaksi tuttavaa melkein kuukausittain rahaa seuraavaan tilipäiväänsä asti. käy molemmat lainaajat pienipalkkaisessa töissä ja omistavat auton. Sitä en tiedä mihin muut rahansa menevät, mutta auto ahmaisee tuloistaan leijonanosan. Toinen myös tilailee osamaksulla tavaraa.
 
keinot löytyy
Kahvinkeittoon ei tarvita kahvinkeitintä, se kun on aika uusi keksintökin. Itse ostan pannujauhatusta ja teen kahvin vanhanaikaisesti, eli kahvi ja vesi termariin. Muutama minuutti odotella ja vähän ravistaa pulloa, että sakat valuu pohjaan. Viimeisen kupillisen kohdalla voi käyttää teesihtiä yms. Säästyy sähköä kun keittää veden samalla kuin puuronkin keittää. Ei tarvi keitintä eikä suodatinpapereita. Jos haluaa välttämtää keittimellä tehdä, on olemassa suodattimia joihin ei tarvi sitä paperia ollenkaan.

Ja penneistä se miljoonakin alkaa, kaks vuotta työttömänä (haittaava vamma) ja kuitenkin kymppitonni säästössä.
 
viera.s
Säästötilikin löytyy lapselta jossa muutama tonni. Sinne laitan kuussa noin 20-50e, sieltä otan suurempia hankintoja varten + esim lomareissua varten nyt kesällä.
Ihan sivuhuomautuksena. Lapsen rahat ovat lapsen rahoja, vaikka itse olisit ne hänelle lahjoittanut. Niillä voi tehdä jotain lapsen hankintoja (ei tosin normaaliin elatukseen sisältyviä, kuten vaatteita tai ruokaa), mutta ei sieltä voi omia lomamatkoja kustantaa. Kannattaa ottaa itselle ihan oma säästötili.
 
Rahaa voi mennä paljonkin kaikkeen muuhun kuin säästöön ja ruokaan.

Esimerkkejä tuttavista:
-Tupakka (varsinkin jos pariskunta jossa molemmat polttaa)
-Alkoholi (varsinkin jos käydään taksilla baarissa)
-Osamaksu helvetti (sisustajat, vaatefriikit, elektroniikan jatkuvasti uusijat)
-Liian kallis asunto, auto/molemmat.
-Matkustelijat (koko ajan reissussa ja huonossa tapauksessa osamaksulla/visalla/jopa pikavipillä)
-Sitten on näitä jotka tuhlaa valmisruokaan, limppariin, karkkeihin, keksiin, kylmiin kahveihin, leikkokukkiin, lehtiin, tarroihin, ymymym.pikkuostoksiin joka päivä.
 
viedrailija
Ihan sivuhuomautuksena. Lapsen rahat ovat lapsen rahoja, vaikka itse olisit ne hänelle lahjoittanut. Niillä voi tehdä jotain lapsen hankintoja (ei tosin normaaliin elatukseen sisältyviä, kuten vaatteita tai ruokaa), mutta ei sieltä voi omia lomamatkoja kustantaa. Kannattaa ottaa itselle ihan oma säästötili.
:D
Lohduttaako sua jos kerron, että lomamatka oli lapsen tekemä hotelliloma Suomen toiselle puolelle, johon mä en osallistunut mitenkään.
Enköhän mä' tilin haltijana tiedä mihin niitä rahoja käytetään.
ps. Älä pelkää, en osta niillä viinaa.
 
surkeeta
Mun tulot on osa-aikatyöstä 1400e brutto ja asun myös espoossa (omistus asunnossa)kahden alaikäisen lapsen kanssa (elatusm. 300e /kk)ja joka kk laitan säästötilille 400e ja ei edes eletä niukasti.
 
Olen tarkan budjetin mies.

Mulla on ite tehty ohjelma Rebol http://www.rebol.com/download-view.html kielinen ohjelma http://petke.info/budjetti2.r jota pidän ajantasalla copy/pastaamalla (toki osa on ohjelmalliosesti tuotettuja noista blockin alkioista) ja se tuottaa mulle aina taulukon http://petke.info/Varat.html , josta näkee kuukauden vikan rivin kohdalta, paljo on ylimääräistä tuhlattavaa siten, että rahat riittävät silti pakollisiin maksuihin, ruokaan ja tupakkaan.

Siis ei nyt ole juuri rahaa, kun olin säästänyt 4K-näyttöön ja uuteen tietokoneeseen. Kerran oli yli 9000 €. En minä itsetarkoituksellisesti säästä, raha on toki keksitty käyttöää varten, mutta saan helposti kaikki tarvitsemani hankittua pienillä tuloillani.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä