Miksi nykyään työelämässä pitää päteä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Silloin ennen oli asiat paremmin, kun ihmiset ymmärsi paikkansa. Sairaanhoitaja oli sairaanhoitaja, eikä kuvitellut olevansa lääkäri. Sihteeri oli sihteeri eikä"johdon assistentti". Päiväkodeissa hoitajat hoiti lapsia eikä yrittäneet uskotella ymmärtävänsä kehityspsykologiaa. Kirvesmies rakensi talon ja antoi arkkitehdin hoitaa suunnittelupuolen.

Miksi nykyään ihmisillä on tarve päteä yli oman koulutustason? Hoitaisivat omat hommansa asiallisesti ja jättäisivät haastavammat jutut niille, jotka niistä koulutuksensa puolesta jotain ymmärtävätkin.
 
No joo, ehkä jossain aloilla tuollaista on havaittavissa. Toisaalta, aika monella alalla nuo paineet laajentaa toimenkuvaa tulevat kyllä sieltä työnantajan taholta. Joka ainoassa ammatissa pitäisi olla joku ylimaallinen moniosaaja, joka hoitaa homman kuin homman maksimissaan kahden päivän opiskelulla.
 
Mielestäni paperinpala ei kerro kaikkea ihmisen osaamisesta, se paljastuu vasta kun tehdään työtä että kuka osaa mitäkin. Lääkäri-sairaanhoitaja tasolla samaa mieltä kun ainakin minä luotan enemmän lääkäriin kuin sairaanhoitajaan (jos tulee ns. vastakkainasettelutilanne, arvostan sairaanhoitajia todella paljon).
Monilla muilla aloilla olen nähnyt että toimitaan vitun tyhmästi kun uusi pomo on tullut ja tehdään kuin hän haluaa, hän on pomo kun on käynyt kouluja, eli todistettavasti muisti on hyvä mutta muuten vitun idiootti. Tai tyhmä. Ero vitun idiootilla ja tyhmällä on se että tyhmä ei voi tilanteelleen mitään mutta vitun idiootti ei tee mitään tilanteelleen kun se vähentäisi hänen kuviteltua arvostusta tai jotain sellaista paskaa - yleensä siis ylenemismahdollisuuksia.
 
vierailija
Johtunee siitä, ettei koulutus tuo välttämättä osaamista. Kokenut vähemmän koulutettu voi olla osaavampi kuin koulutettu kokematon.

Mulle tuli mieleen lääkärikäynti lapseni kanssa. Lääkäri laittoi meidät ambulanssilla sairaalaan. Jälkenpäin tajusin, että paikalla ollut sairaanhoitaja tiesi kyllä, mistä oli kyse, mutta hän ei voinut alkaa päteä lääkärille. Käytiinpä kääntymässä sairaalassa.

Ei mun mielestä päteminen mikään huono asia ole. Yhteistyöllä ja yhteisymmärryksessä asiat pitäisi hoitaa.
 

Yhteistyössä