Miksi poltat tupakkaa?

  • Viestiketjun aloittaja onko se jännää
  • Ensimmäinen viesti
onko se jännää
Tupakka on saastainen myrkky, miksi silti imet sitä myrkkyä elimistöön, perustele.
Eikö yhtään ala hälytyskellot soimaan kun luet tuon alla olevan tekstin?
Seuraavan kerran kun menet tupakalle ja imaset savua keuhkoihin niin mieti tätä alla olevaa listaa.



Tupakassa on noin 4000 ainesosaa, joista noin 50 aiheuttaa syöpää ja vähintään 250 on terveydelle haitallisia.

Tupakansavu sisältää myös muun muassa arseenia ja syanidia (myrkkyjä), asetonia (kynsilakan poistoaineessa ja maalin ohenteissa), metanolia (polttoaine, joka sokeuttaa ja tappaa), kadmiumia, lyijyä ja elohopeaa (myrkyllisiä metalleja), DDT:tä (tuholaismyrkky) ja radioaktiivisia aineita, kuten polonium 210:ä (maailman myrkyllisin aine).


Tässä lista tunnetuimmista aineista:

Ammoniakki Tunnetaan pesuaineen ainesosana. Muuttaa hengitysteiden pH:ta ja lisää näin nikotiinin imeytymistä elimistöön. Lisätty tätä nimenomaista tarkoitusta varten tupakkatuotteisiin.

Asetoni Tunnetaan maalinpoistoaineista eli on liuotin.

Arseeni tuholaismyrkky

Bentseeni Aromaattinen, herkästi haihtuva neste, joka korkeina pitoisuuksina lisää ihmisen syöpään, yleisimmin leukemiaan, sairastumisen riskiä. Sitä käytetään räjähteiden, synteettisen kumin ja kankaan sekä pesuaineiden valmistukseen.

Bentsopyreeni Syöpää aiheuttava aine, jota syntyy epätäydellisessä palamisessa, esimerkiksi avotulella grillatessa (makkarassa mustuneet kohdat sisältävät), liikenteessä ja metsäpaloissa.

Butaani Sytytysneste, jota käytetään muun muassa retkikeittimissä ja kaasuhelloissa nestekaasun muodossa.

Cadmium Alkuaine, jota on auton akuissa.

DDT Hyönteismyrkkynä tunnettu, joka on nykyään useimmissa maissa kielletty. Tappaa hitaasti, koska se kertyy maksaan ja munuaisiin ja pikkuhiljaa vaikuttaa hormonitoimintaan.

Formaldehydi ruumiiden säilöntäaine

Häkä Muodostuu esimerkiksi puun palaessa takassa epätäydellisesti ja tällöin muodostuu myrkyllistä hiilimonoksidia eli häkää.

Metanoli Rakettien polttoaineissa

Naftaliini Koipalloissa käytetty myrkky, jolle pitkäaikainen altistuminen aiheuttaa syöpää ja anemiaa. Se myös imeytyy ihon läpi.

Nikkeli Terveydelle haitallinen aine, joka allergisoi herkästi ja siksi sen käyttöä onkin rajoitettu esimerkiksi napeissa ja koruissa. Nikkelin kaasumainen yhdiste on tappava pieninäkin annoksina ja sen pölyn hengittämiselle altistuminen aiheuttaa hengitysteiden syöpää.

Titaani Lentokoneiden valmistuksessa käytetty aine.

Tolueeni Liuotusaineiden aineosa, joka on ärsyttävä ja helposti syttyvä. Käytetään esimerkiksi painomusteissa, liimoissa, tinnereissä ja lakoissa.

Vetysyanidi Tunnetaan Hitlerin Auscwitchin kaasukammioissa käytettynä tappavana kaasuna.
 
tyhmä kysymys
Nikotiiniriippuvuuden takia, ei se mikään tahtokysymys ole vaan pitäisi kärsiä ne vieroitusoireet jos aikoo lopettaa. Ja itse lopetin sunnuntaina ja valitsin siis vieroitusoireet.
 
elimistö kiittää
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys;29506318:
Nikotiiniriippuvuuden takia, ei se mikään tahtokysymys ole vaan pitäisi kärsiä ne vieroitusoireet jos aikoo lopettaa. Ja itse lopetin sunnuntaina ja valitsin siis vieroitusoireet.
Vaikka lopetit niin kuinka kauan ehdit imeä tuota kaikkea paskaa elimistöön?
 
"HEh"
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys;29506318:
Nikotiiniriippuvuuden takia, ei se mikään tahtokysymys ole vaan pitäisi kärsiä ne vieroitusoireet jos aikoo lopettaa. Ja itse lopetin sunnuntaina ja valitsin siis vieroitusoireet.
Wau! Ja NYT on jo tiistai!
 
hipsterström
Tupakanpoltosta alkaa tulemaan semmonen underground-juttu näköjään. Tuntuu siltä, että mitään muuta asiaa ei pitäisi hävetä niin paljon ku tupakinpolttoa.
 
"tietäjä"
Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;29506372:
Tupakanpoltosta alkaa tulemaan semmonen underground-juttu näköjään. Tuntuu siltä, että mitään muuta asiaa ei pitäisi hävetä niin paljon ku tupakinpolttoa.
Tupakoiva nainen on karsea näky, hyi hitto että puistattaa.
Tupakoitsijat ovat vähä-älyisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;29506372:
Tupakanpoltosta alkaa tulemaan semmonen underground-juttu näköjään. Tuntuu siltä, että mitään muuta asiaa ei pitäisi hävetä niin paljon ku tupakinpolttoa.
Tää on hyvä juttu! Itse olen huomannut saman. Ehkäpä tupakoinnin häpeä saisi nuoret olemaan aloittamatta koko touhua!

Itse lopetin kaksi vuotta sitten. Poltin siksi, koska pelkäsin lopettamista. (Ihan turhaan!)
 
vier
Kivaahan se on,polttaisin vieläkin jos ei olisi niin perhanan epäterveellistä. :D

Rentouttaa, rauhoittaa, tulee parempi mieli.
En ole vielä keksinyt korvaavaa tuotetta, joka toimisi edes lähes yhtä hyvin.
 
vne
Alkuperäinen kirjoittaja elimistö kiittää;29506465:
No miltä se tuntuu kun on 6 vuotta polttanut niin lukea tuota avausviestin listaa tupakan aineosista? Ei edes kaduta?
tuskimpa noi tulee kellekkään tupakoitsijalle yllätyksenä! ja ei kaduta että tupakoin!!
 
vier
Alkuperäinen kirjoittaja elimistö kiittää;29506465:
No miltä se tuntuu kun on 6 vuotta polttanut niin lukea tuota avausviestin listaa tupakan aineosista? Ei edes kaduta?
Mäkin vastaan, vaikkei multa kysytty. :D

Mua ei harmita, poltin silloinkin tietoisena riskeistä, joten mitä sitä katumaan?

Kaikkea paskaa me jokatapauksessa hengitetään ja niellään tarkoituksettomastikin, eikä kukaan tästä elämästä selviä hengissä.
Kaikessa kivassa on aina jokin varjopuoli ja riski, mutta olisiko elämä elämisen arvoista jos ei mitään kivaa tekisi ikinä, peläten vain vaaroja ja mahdollisia vahinkoja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja elimistö kiittää;29506465:
No miltä se tuntuu kun on 6 vuotta polttanut niin lukea tuota avausviestin listaa tupakan aineosista? Ei edes kaduta?
Tupakoija kyllä tietää tupakan vaarat, mutta lopettamisen pelko estää lopettamasta. Ajatuskin siitä, että pitäisi lopettaa stressaa ja ajaa tupakalle. Enkä minä jaksa märehtiä menneissä, pääasia on etten aio enää ikinä polttaa. :)
 
elimistö kiittää
No jos tupakoitsija tietää vaarat niin minkä ihmeen takia se on valmis pumppaamaan elimistön täyteen kaiken maailman myrkkyjä jotka aiheuttaa syöpää ja tappaa + muut sairaudet jota kärsii jatkuvasti tupakoinnin aikana.
 
Vm.-82
Mä polttelin 17 vuotta, nyt oon ollut ilman tupakkaa 2 vuotta. Hieno fiilis!

Poltin koska pidin tupakan mausta, menthol. Se myös kuului omaan identiteettiin kun kauan kuitenkin ehdin polttamaan.
Ja olihan se tuttu ja turvallinen juttu.
 

Yhteistyössä