Miksi suomenruotsalaiset on usein niin rasittavia?

  • Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti
muuttakaa pois
[QUOTE="vieras";22320367]Etkö määrittele kaikki erään kieliryhmän edustajat vittumaisiksi ja ärsyttäviksi, vailla mitään tieteellistä totuuspohjaa? ;)[/QUOTE]

Siinä on ihan tarpeellisesti todistepohjaa kun on omakohtaisia kokemuksia ja tietoinen hurrien ideologiasta ja valtion siivellä elämisestä.
 
muuttakaa pois
[QUOTE="vieras";22320371]In your dreams. :D[/QUOTE]

No ainakin PS saa enemmän ääniä kuin rkp, onneksi siihen on tulossa muutos että äänien perusteella valitaan eikä ole itsestään selvyys mennä eduskuntaan ilman ääniä. :LOL:
 
muuttakaa pois
[QUOTE="vieras";22320398]Joopa joo... Tuo kommenttisi paljastaa kyllä tietopohjasi vallan hataraksi.[/QUOTE]

No sinun mielestä varmaan mutta on kaikkea muuta kuin hatara tietopohja.
 
"vieras"
No ainakin PS saa enemmän ääniä kuin rkp, onneksi siihen on tulossa muutos että äänien perusteella valitaan eikä ole itsestään selvyys mennä eduskuntaan ilman ääniä. :LOL:
Mitä sitten? Se, että perussuomalaiset saa enemmän ääniä kuin rkp, ei tarkoita, että ruotsinkieliset katoaisivat tästä maasta mihinkään. Muuta itse maahan, jossa ei ruotsia puhuta, jos noin paljon ahdistaa.
 
etsi itse tietoa enemmän
[QUOTE="vieras";22320417]Joo-o, pistähän sitten faktoja kehiin, kun kerran kehtaat leimata ruotsinkieliset täällä omilla perusteettomilla väitteilläsi.[/QUOTE]

Kuntaliitos yksistään syntyi kun ruotsinkielisten vähemmistö vaati kokkolaa lähemmäs ruotsinkielisiä, Kokoomuksen puoluekokous äänesti pakkoruotsin pois – puoluejohto valehtelee

21.6.2010

Kokoomuksen puoluekokoukselle 2010 jätettiin viisi aloitetta koskien ruotsin kielen asemaa. Yksi aloitteista koski korkeakoulujen kielikiintiöitä ja neljä koulujen pakkoruotsia. Aloitukset erosivat ratkaisevasti toisistaan, koska näin testattiin puolueen kantaa ruotsin asemaan. Koulujen pakkoruotsia koskevista aloitteista äänestettiin puoluekokouksessa kahdesta seuraavasta aloitteesta.

Aloite nro 104: "Ruotsin kieli on tehtävä vapaaehtoiseksi oppiaineeksi kaikilla koulutustasoilla ja ns. virkamiesruotsin vaatimuksesta luovuttava."

Edellisen aloitteen voi tulkita siten, että kouluissa olisi vain yksi pakollinen kieli. Puoluekokous hylkäsi tämän aloitteen.

Aloite nro 106, jonka kokoomuksen puoluekokous hyväksyi:

"Edellä olevan perusteella Riihimäen Kansalliset Kokoomusnuoret ry esittää, että hyväksyessään tämän aloitteen puoluekokous velvoittaa kokoomuksen puoluehallituksen ja kehottaa ministeriryhmää sekä eduskuntaryhmää toimimaan siten, että peruskoulun ja toisen asteen kaksi pakollista kieltä voisi itse valita eri vaihtoehtojen joukosta ja toisen kotimaisen pakollisuus poistetaan."
 
Ärsyttää siksi kun se vie niin jumalattomasti vero rahoja pelkkä turha ylläpito, ruotsin kieltä ei tarvi osata missään, ulkomailla olen pärjännyt loistavasti englannin kielellä. ruotsia en ole tarvinnut missään ikinä enkä aio lapsillekaan sanoa että ruotsia pitää opiskella koskaan, voivat panostaa enemmän tarpeellisiin kieliin luten englanti, ranska, säästettäisiin monta miljardia vuodessa jos lopetettaisiin tuo pakkoruotsi joka puolella, ei palvele ketään muuta kuin hurreja itsejään.
Meillä ei ole mitään iloa siitä että vastahakoiset opiskelevat ruotsia eivätkä opi sitä. Pois vain pakollinen kieltenopiskelu. Suomessa asuvat ruotsinkieliset osaavat suurimmalta osalta suomea, ja he jotka eivät osaa, asuvat just noilla täysin ruotsinkielisillä alueilla ja pärjäävät siellä.

Sitten ihan historiajuttu: hyvin suuri osa meistä jotka nyt mielletään suomenruotsalaisiksi olemme ihan muualta kuin Ruotsista. Minun isäni esi-isä tuli 1500-luvulla Saksasta ja äitini puolelta minulla on ranskalaista verta, he vain tulivat Ruotsin kautta Suomeen ja ottivat ruotsinkielen puhekieleksi.
 
Ettei tämä olisi se suurin syy hurrivihaan :) :

"Lakimiehinä, lääkäreinä ja yritysjohtajina suomenruotsalaisia on väestösuhdetta (5,46 %) suurempi osuus. Kauppalehden julkaisemien tietojen mukaan suomenruotsalaiset omistavat keskimäärin 3,3 kertaa niin paljon yritysosakkeita kuin suomenkieliset. Suomessa asuvilla ruotsinkielisillä on keskimäärin enemmän varallisuutta kuin suomenkielisillä. Varallisuus korreloi Jan Saarelan tutkimuksen mukaan voimakkaasti sen kanssa oliko henkilö syntynyt sillä alueella jossa asui, mikä oli yleisempää ruotsinkielisten kuin suomenkielisten parissa.[31]"
Joillakin alueilla, kuten pääkaupunkiseudulla, ruotsinkieliset miehet ansaitsevat jopa 17 % enemmän kuin suomenkieliset miehet, mutta ero kieliryhmien naisten välillä on pienempi. Miesten tuloeroista kaksi kolmasosaa voidaan selittää taustamuuttujilla, etenkin ikä- ja koulutusrakenteella.[32]
 
"vieras"
Ettei tämä olisi se suurin syy hurrivihaan :) :

"Lakimiehinä, lääkäreinä ja yritysjohtajina suomenruotsalaisia on väestösuhdetta (5,46 %) suurempi osuus. Kauppalehden julkaisemien tietojen mukaan suomenruotsalaiset omistavat keskimäärin 3,3 kertaa niin paljon yritysosakkeita kuin suomenkieliset. Suomessa asuvilla ruotsinkielisillä on keskimäärin enemmän varallisuutta kuin suomenkielisillä. Varallisuus korreloi Jan Saarelan tutkimuksen mukaan voimakkaasti sen kanssa oliko henkilö syntynyt sillä alueella jossa asui, mikä oli yleisempää ruotsinkielisten kuin suomenkielisten parissa.[31]"
Joillakin alueilla, kuten pääkaupunkiseudulla, ruotsinkieliset miehet ansaitsevat jopa 17 % enemmän kuin suomenkieliset miehet, mutta ero kieliryhmien naisten välillä on pienempi. Miesten tuloeroista kaksi kolmasosaa voidaan selittää taustamuuttujilla, etenkin ikä- ja koulutusrakenteella.[32]
Peesi. :D
 
Helekutti
Musta on niin koomista tuo suomenruotsi. Se on suomea, englantia ja ruotsia sekaisin. Sellaista mölinää noiden nuorempien suusta ettei tosikaan. Ennen se ärsytti mutta nykyään kun puhun itse sellaista välttävää ruotsia niin tajuaa kuinka paskalta se oikeasti kuulostaa.....
 
"poikia3"
Olen naimisissa suomenruotsalaisen miehen kanssa, sukunsa ja kaverinsa ovat ottaneet minut avosylin vastaan. Ja mitään ongelmia minulla ei ole ollut, tosin minä en ole ruotsinkielelle millään tavalla allerginen.

Miksi ihmeessä kahden ruotsinkielisen pitäisi puhua suomea sun läsnäollessasi varsinkin jos et heitä tunne? Yleensä suomenruotsalaiset vaihtavat kielen suomeen kun paikalla on joku suomenkielinen, itse sanon aina, ettei tarvitse, minä puhun ruotsia ja myös ymmärrän sitä.
 
"poikia3"
Mitenhän sitten, kun täällä suomessa nuo somalit lisääntyvät ihan toiseen tahtiin kuin valtaväestö, ja heitä on sitten pian ihan valtavasti. Niin mitähän mahdat sanoa, kun myyjät kaupassa ihan tahallaan puhui somalia, silleen ettei kukaan varmasti ymmärrä!

Ruotsia olet sentään opiskellut ja sitä on todellakin ihan kouluruotsilla mahdollista ymmärtää.
 
vierailija
Tuohon kielijuttuun minun on pakko sanoa yksi asia.

Suomenkieli on kyllä minun lempikieleni, mutta sillä ei tee yhtään mitään.
Se eroaa lähes kaikista muista kielistä ratkaisevasti.
No virolaisia ymmärtää, muttei muita.

Eli luetaan kaikki vaan sitä Englantia, Saksaa, Mandariinikiinaa.

Englannilla pärjää Ruotsissa ja Suomessa myös.
No itseasiassa Ruotsalaiset puhuu kyllä sitä todella hassulla aksentilla.

Suomessa on puhuttu Ruotsia kauemmin kun Suomenkieli on ollut olemassa.
Eli mihinkään Suomessa puhutaan Suomea ei kannata viitata.

Minun puolestani ei tarvitse osata kumpaakaan.
 
Käytiin kaksikielisellä paikkakunnalla hiljattain ja että alkoi risomaan, kun kaupan myyjä ei osannut suomea!!

Ja toisessa kaupassa myyjät alkoi keskenään puhua ruotsia, oikeen pajattamaan sillee nopeesti ettei muut varmasti ymmärrä.

Oon yrittänyt ymmärtää ruotsalaisia, joskus nuorena oli ruotsinkielinen kaverikin, mutta niillä on niin omat porukat, ei niihin päästetä suomalaisia sisään vaikka tuntisi vuosia.

Ja miksi olin tuolla, no siksi että kaverini asuu siellä, ja käyn silloin tällöin hänen luona. Ennen kuin joku ehtii kysyä että miksi meet sinne :p
Paljonko sillä paikkakunnalla on ruotsinkielisiä ja paljonko suomenkielisiä?
 
Nyt kun ette löydä muita haukuttavaksi haukutte suomenruotsalaisia ja kylväätte rasismin ja pelon siemenen. Ok, mielenkiintoista.
Totuus on että suomenruotsalaiset ovat korkeammin koulutettuja, paremmissa töissä ja rikkaammista suvuista kuin suomenkieliset. Poikkeuksia on toki.
Oma kulttuuri ja kieli vaikkakin ovat täysin suomalaisia.
Tilastollisesti suomenruotslaiset eivät ole varakkaampia tai rikkaammista suvuista.
 
vierailija
Musta on niin koomista tuo suomenruotsi. Se on suomea, englantia ja ruotsia sekaisin. Sellaista mölinää noiden nuorempien suusta ettei tosikaan. Ennen se ärsytti mutta nykyään kun puhun itse sellaista välttävää ruotsia niin tajuaa kuinka paskalta se oikeasti kuulostaa.....
Mitä sulle nykyään kuuluuo_O
Oletko katsonut ylearkistosta fosfat i maten?
 

Yhteistyössä