Millä kilot kuriin raskausaikana

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Painoa on tosiaan kertyny semmoset 20kg, ja just tänään ensimmäistä kertaa neuvolatäti mainitsi että pitäisi varmaan vähentää herkuttelua ja juoda paljon vettä ja syödä kuituja. Herkuttelua vähensin jo aikapäiviä sitten ja vettä oon juonu aina ihan tajuttomia määriä päivässä ja kuituja syön enemmän kun tarpeeks, eikä vatsa siitä sen nopeampaa toimi ja jokaikinen suupala jää johonkinpäin kroppaa. Oon tosiaan raskauden puolvälistä ollut saikulla ja jatkuu äippälomaan asti, syynä ennenaikaisesti paikkoja kypsyttäneet runsaat supistukset. Ainut liikunta mikä pystyn harrastamaan, on kävely lähikauppaan. Pienetkin liikkeet provosoivat supistuksia, samoin vauvan liikkeet! Viimeks tarkastuksessa sanottiin että jos muutosta vielä tapahtuu niin mun pitää melko varmasti jäädä sairaalaan lepäilemään..

En oikeasti tiedä mitä tehdä tämän painonnousun kanssa!! Se alkoi tosiaan kunnolla kun jouduin saikulle, ennen sitä kävelin pitkiä matkoja ja ylipäätänsä hoidin kaikki mahdolliset välimatkat kävellen ja shoppailin pitkiä päiviä. Ja paino pysyi hyvällä mallilla. Kaikki arvot mulla on ollut koko raskauden ajan täysin kunnossa, mitä nyt hemoglobiini vähän alhainen. Ei mitään raskausdiabetekseenkaan viittaavaa. Toivon tosissani että parinpäivän päästä olevassa tarkastuksessa kohdunkaulalle ei ole tapahtunut muutoksia (tosin sitä pelkään, kun ikäviä supistuksia ollut melko runsaasti levossakin nyt..) ja että saisin liikkua edes hieman enemmän. Oon oikeesti kohta ihan törkeä valas muuten, siltä tuntuu jo nyt..

Olisko kenelläkään mitään vinkkejä esimerkiks ruokavalion suhteen, millä itse olette saaneet pysymään painon kurissa? Paria viimeistä kuukautta tässä viedään, ja pelkään että oman lihomisen myötä vauvastakin tulee valtava.
 
vierailija
Moi! Onnea raskauden johdosta! Taitaa olla ensimmäinen?

Oli asiatonta terveydenhoitajan mainita painosta. Raskauden aikana ruoansulatus toimii hitaammin ja erilailla ja ollaan kaikki yksilöitä. Painon nousuun vaikuttaa moni asia kuten esim.suoliston mikrobit.

Toisil näyttää vain vatsa kasvavan ja toisil tulee se 30kg. Ei haittaa. Synnytyksen jälkeen ajan mittaan(max.2v) palaudut takaisin omiin mittoihin. Synnärille jää n.5kg+vauvan koko.

Voin suositella et söisit juureksia ja vihanneksia, jos pystyt ne täyttää ja vie tilaa muilta sapuskoilta kuten leivältä ja sokerilta.

Vedenjuonti nyt on vähän hyödytöntä..vie vaan kaikki mineraalit pois. Jos neste on saatava tasapainoon ni osmosal ym.

Liikkumisesta en voi neuvoa muuta kuin tee sitä, mikä tuntuu hyvältä mielen vuoksi ei ulkonäön :)

Tärkeintä on sun ja vauvan terveys. Keho on viisas, jos kiloja kertyy niillä on tarkoitus.

Omasta kokemuksesta olen kirjoittanut blogissa avoinkasvu.fi/mammaksi

Itsetuntemus on tärkeää, silloin osaa erottaa epäoleelliset asiat oleellisista..mitä tulee toisten mielipiteisiin ja ulkonäkö paineisiin.

Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä